Bitloos ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilzet

Bitloos ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 09:59

Hi medebokkers,
ik heb een erg leuk verzorgpaardje. heb eens op google gezocht; 'bit werking'. kreeg een filmpje gezien waar ik eigenlijk best wel van beschrokken ben. ik denk al een tijd na om bitloos te gaan rijden. maar met een bitloos hoofdstel, kun je moeilijk afremmen als je op buitenrit bent zegt men. wat vinden jullie? moet ik het doen of niet? ik kan het ook alleen in de bak doen.. een reactie zou fijn zijn.

:wave:

DW_Dressage

Re: Bitloos ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:03

Je hebt met bitloos inderdaad minder controle over je paard. Je kunt ook niet als je net bitloos rijd, gelijk op buitenrit....
Je moet dit allemaal eerst onder de controle krijgen..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:04

Bitloos heb je helemaal niet minder controle over je paard hoor? Waar komt dat fabeltje toch vandaan?

Ik zou het gewoon proberen TS. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:06

Aangezien het niet je eigen paard is, zou ik het met de eigenaar bepreken ipv met bokt.
Een bit, maar ook een bitloze optoming, is precies even scherp als de hand van de ruiter.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:06

ik denk er ook over na om het echt te doen. moet nog even sparen voor hoofdstel:). eigenaar heeft nog nooit bitloos gereden met paard. wel met halstertje een paar keer. ik zal het eens vragen. moet nog bedenken hoe. ;)

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:12

Ja dat je minder controle over je paard heb met een bitloos hoofdstel vind ik onzin. Sommige paarden reagere zelf beter op een bitloos hoofdstel. Het is een kwestie van proberen toch. Succes

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:13

dankjewel voor jullie tips. ik zal het eens overleggen. beetje rare vraag, maar wat vinden jullie een goed bitloos hoofdstel?

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:14

ozette88 schreef:
dankjewel voor jullie tips. ik zal het eens overleggen. beetje rare vraag, maar wat vinden jullie een goed bitloos hoofdstel?

Je hoeft niet persé gelijk een bitloos hoofdstel aanteschaffen hoor, je kan ook prima beginnen met een stal halstertje ;)!
*Tipje, moet je natuurlijk zelf weten ;)
Laatst bijgewerkt door DW_Dressage op 29-01-12 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:15

Ligt er aan voor welke ruiter en welk paard. De een vindt bv kaakgekruist sturen ijn, de ander zweert bij sidepull.
Ik vind zelf sidepull het meest logische hoofdstel.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:16

Ik rijd ook bitloos met mijn Fjord.
Ik heb verschillende soorten geprobeerd maar voor ons bleek het merotische hoofdstel het fijnste, hij is daar ook echt helemaal aan gewend.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:16

Somebitch schreef:
Bitloos heb je helemaal niet minder controle over je paard hoor? Waar komt dat fabeltje toch vandaan?

Ik zou het gewoon proberen TS. :)

mee eens ik reed mijn paard gewoon met bit en ben ineens overgestapt naar een bitlos touwhoofdstel en mijn paard reageerde daar super op.
hij heeft dat een aantal jaar denk 2 jaar geleden ook al is gedaan bij zijn oudere eigenaaresse ,maar van het bit 1,5 jaar lang ineens naar bitloos is toch een grote overstap. en hij reageerde echt heel goed. hij luisterde ook netjes. en dan heb je met dit hoofdstel wel wat minder te zeggen als met die leren, maar het is niet zo dat je minder controle hebt. het is een kwestie van wennen. de meeste gaan aan het bit hangen als het paard ervandoor schiet o.i.d.. met bitloos kan dat dus niet gelukkig.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:17

Ik zelf heb een F.R.A. De Dietsji, die is kaakgekruist en heeft ook druk op neus,oren en kaken. Ik zou zelf kijken wat het beste bij jullie past, een inwerking die wat strenger is of een inwerking die iets minder streng is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:17

Hier ook een sidepull. :j

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:18

als ik met een halster rijd, vorige week gedaan, reageerd ze ook gewoon super braaf, reageerd goed, dus denk dat het wel kan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:21

Dan kan je denk ik het beste een sidepull nemen, deze geeft de signalen net zo door als het rijden met stalhalster alleen dan beter omdat alles beter aangesloten zit. :)

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:22

ja denk dat het ook sidepull word. nog even sparen:) ik ga eens even googelen wat de prijs is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:22

Je kan het zo duur maken als je wilt. :P op bokt staan er vast ook wel. :)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:23

Inderdaad een sidepull of een kaakgekruiste nemen. Kaakgekruist helpt het hoofd ook in de goede richting te krijgen.

Trouwens misschien heb je wat aan deze site,staan verschillende optomingen op ;
http://www.eigenpaardgoudwaard.nl/?p=1251

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:24

Mijn ervaring met een kingekruisd bitloos hoofdstel: doordat de hulpen minder duidelijk overkomen bij het paard, ga je als ruiter de hulpen groter geven.
Ik vond het zonde van mijn rijhouding. Mijn paard ging er echt niet beter op lopen, integendeel, die ging zich wat vaker ongehoorzaamheid permiteren omdat de ophouding niet meer zo direct gegeven kon worden.

Voor de liefhebbers: mijn bitloze hoofdstel is te koop hoor :D

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:28

heb je een linkje? :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:33

met bitloos heb je eigenlijk juist meer controle over je paard. als je met bit rijd kan je paard zijn kiezen op het bit doen zodat hij er niet veel van voel en dat hij er gewoon vandoorgaat.
met een bitloos halster(wij rijden met touwhalsters) daar zitten knoopjes aan en als je dan wilt remmen dan gaan die knoopjes tegen de neus en dat voelt niet fijn voor het paard. dan zal die stoppen. met een bitloos hoofdstel eigenlijk precies hetzelfde

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:39

Mijn paarden zetten nooit hun kiezen op het bit maar willen daar gewoon netjes op lopen in aanleuning.
Als je dat voor elkaar hebt bij je eigen paard, dan is bitloos gaan rijden eerder een achteruitgang kwa rijgevoel.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:50

misschien wel maar ik vind het fijner om bitloos te rijden en ik vind het een beetje heel zielig om met bit te rijden en de hele tijd die druk te geven. ik rij veel liever bitloos om mijn paard meer plezier te doen tijdens het rijden

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:51

Dees schreef:
Mijn paarden zetten nooit hun kiezen op het bit maar willen daar gewoon netjes op lopen in aanleuning.
Als je dat voor elkaar hebt bij je eigen paard, dan is bitloos gaan rijden eerder een achteruitgang kwa rijgevoel.

Waarom is het een achteruitgang kwa rijgevoel?

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:52

maureen16 schreef:
misschien wel maar ik vind het fijner om bitloos te rijden en ik vind het een beetje heel zielig om met bit te rijden en de hele tijd die druk te geven. ik rij veel liever bitloos om mijn paard meer plezier te doen tijdens het rijden

ja, hier ga ik in mee.

eigenaar rijd met bit, als ik bitloos rijd, en zij niet, is dat dan heel erg?