Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Aieshja schreef:Ik ben van mening dat dit niet werkt bij een jong paard, ben sowiezo niet zo van in de mond zitten.
Ik denk dat je dit paard het beste kan leren door hem goed aan je been te zetten, mooi contact te houden en hij zakt vanzelf wel.
Aieshja schreef:En als hij hangt is het natuurlijk belangrijk dat je nog meer kuitdruk gebruikt en 'm des noods even naar voren rijdt.
In welke omgeving woon je?
)
)smeetjoew schreef:Ga 'm eerst eens bijzetten als je een paar keer gaat longeren... En dan niet de bijzet op half 11, maar gewoon even een beetje knap bijzetten. Dat hij enigszins bekend raakt met het fenomeen...
Dan ga je erop zitten en ga je stilstaan en zet je twee handen bij het zadel en sluit je deze net zo lang (weerstand bieden) totdat hij daalt in het hoofd en nageeft. Dan ben jij weer vriendelijk en luchtig. Desnoods beloon je even met een stem/een hand. Hij moet eerst een beeeeetje leren begrijpen wat de bedoeling is. Dan stap je rustig weg, belangrijk daarbij is dat hij onder geen voorwaarde in tempo terug mag komen als jij weerstand biedt. Hij moet het verschil leren tussen een weerstandbiedende hand en een remmende hand. In het begin zullen er wat miscommunicaties zijn, maar gewoon rustig blijven doorgaan. Dus je moet wel altijd van achteruit blijven denken, maar in de allereerste fase van leren nageven moet je even op de koop toenemen dat hij wellicht iets achter een been zal kruipen. Maar het mag nimmer tot verzet leiden, want dan denkt hij te weinig vooruit.
En geen gerommel met kneepjes in je hand etc. Gewoon handen sluit en als hij nageeft, weer openen en vriendelijk zijn. Denk voorwaarts-neerwaarts voor jezelf.
Als dit eenmaal een beetje vertrouwd is in de stap, dan ga je gewoon rustig draven en galopperen. Handig is om vaak voltes te draaien, want dan kun je dmv een beetje inbuigen het zakken van het hoofd ook een beetje bevorderen. En nageven houdt voor mij echt in dat hij het hoofd echt laat zakken (dus niet neusje op de loodlijn, want in die eerste fase zijn ze dan niet nageeflijk! Voor de wedstrijd zet je 'm maar bovenin, maar thuis rijd je 'm gewoon wat ronder en dieper), gewoon voor het mooie veel te diep en dat hij daar dan enigszins 'loslaat' en ook vriendelijk aanvoelt.
Een andere tip is om er voor te zorgen dat je een instructeur hebt die bekwaam is en er ook eens een paar keer voor je opstapt, want zo te lezen hebben jullie er beide niet al teveel kaas van gegeten.
Cash87 schreef:Je kan je instructrice ook vragen waarom zij een slof aanbeveelt, dan zal het waarschijnlijk een stuk duidelijker worden..
Ik heb ook een jong paard gehad wat zich van voren verzette omdat ik teveel bezig was, ipv een slof heb ik toen een martingaal gepakt. Dan kan hij zijn hoofd wel wat omhoog doen maar niet extreem en als hij dan zn hoofd omhoog gooit werkt het niet in de gevoelige monhoeken. Is wel een tip voor paarden met een gevoelige mond (vaak zijn jonge paarden dat!)
Iedereen moet het toch leren??
Maar als hij de slof al kent (die druk) dan zijn twee halstertouwen prima.
Aieshja schreef:Ik heb er eentje die het bit volledig tussen de kiezen stopt en om het op te lossen rij ik hem actief(dus niet voorwaarts) aan het been en hou ik mijn hand op de plek en hij zakt zo weer. Dus ook niet je handen vastzetten, gewoon met gelijke druk op de plek houden. En wanneer hij zakt dan geef jij 'm weer ruimte als beloning, dan valt het kwartje binnen no time.

) en kwam hij wel. smeetjoew schreef:Het is ook absoluut geen schande hoor. Je hoeft je nergens voor te schamen joh!Iedereen moet het toch leren??
Een bijzet kan al twee halstertouwen zijn. Het hoeft geen meeverende stiek te zijn ofzo. Je klipt de twee halstertouwen aan de bitringen vast en bindt deze aan de singelstoten van je zadel vast en daar is je bijzet. En dan niet meteen vol gas longeren, maar rustig stappen, even kijken hoe hij reageert, want ze reageren allemaal anders. Mooiste is om de eerste keer even een stiek om te doen, omdat ze dan makkelijker even met dat hoofd kunnen trekken en sjorren, maar opzich volstaan twee halstertouwen ook. En er is vast wel iemand op stal die een stiek heeftMaar als hij de slof al kent (die druk) dan zijn twee halstertouwen prima.
En dan longeer je 'm gewoon en als hij daar gewoon braaf (en niet heftig trekkend) op reageert in stap-draf-galop, dan haal je de bijzet eraf en ga je er gewoon op. Dan is hij al een beetje losgewerkt en ga je gewoon halthouden en dus je handen bij het zadel zetten en weerstand bieden totdat het hoofd zakt. Je mag hier best je handen iets breder bij zetten. Hij zal even trekken, maar je zet je duimen gewoon op het zadel en gewoon effekes volhouden. En als hij daar zn hoofd laat vallen, meteen weer vriendelijk in je hand (Let op! Vriendelijk is niet hetzelfde als de verbinding verliezen. Je behoudt gewoon verbinding, alleen een hele luchtige). Hij kan dan misschien weer z'n hoofd omhoog gooien, maar dan zet je gelijk weer je handen bij het zadel en bied je weer weerstand.
Alleen als je voorwaarts gaat (stap, draf, galop), dan ervoor zorgen dat hij niet afremt voor je weerstand biedende hand. Remmen is je handen naar je toe halen, weerstand bieden is je handen bij het zadel plaatsen (en dus niet 'trekken').
Een beetje instructeur kent deze wijze, dus kan je er ook prima mee helpen
Succes.
boehhh schreef:Ach af en toe voel ik me een doos
ik ben echt volluit recreatieruiter geweest. en merk wel dat dressuur enorm lastig is als je het niet kunt
de manier die jij nu uitlegd heeft mijn instructrice ook eenmaal geprobeert met hem (toen wilde ze hem even voelen. en kijken waarop hij wilde ontspannen). en zij zei dat hij daar.erg slecht op reageerde? daarna begon ze met kneepjes (en af en toe flinke halen) en kwam hij wel.
moet ik dan wat meer doorzetten als ik dit probeer?