Losrijden en uitstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nynkeenfred

Losrijden en uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:52

Hallo bokkers :D
Op de stal waar ik rijd is een meisje dat één rondje door de bak stapt en dan meteen gaat draven/galopperen. Uitstappen doet ze ook al niet. Dit is niet eens haar eigen paard dus ik vind het niet bepaald normaal hoe ze ermee omgaat.
Maar goed.
Mijn vraag was dus eigenlijk: Hoe lang rijden jullie los en stappen jullie uit? En waar bestaat dat uit?
Gewoon nieuwgierig :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:24

Hangt af van de omstandigheden. Ik blijf zo lang stappen als nodig is, om mijn paard voor elkaar te hebben. D.w.z. dat ze rustig en losgelaten loopt en nageeflijk. Zolang ik dat in de stap niet voor elkaar krijgt, lukt het in draf al helemaal niet.
Maar met een ander paard krijg ik dat misschien sneller voor elkaar en ga ik dus weer eerder aandraven.

Als het koud is, zal het paard in stap zijn spieren niet goed warm krijgen, en dan draaf ik dus eerder aan, maar wel rustig.

Uitstappen doe ik altijd zo lang als nodig is, en dat zie ik aan de ademhaling van het paard: deze moet zijn zoals in de rust, dus weer teruggebracht worden naar de rustsituatie. Met een slechtere conditie heb je daarvoor meer tijd nodig, dan met een goede conditie. Dus gewoon kijken naar het paard.

xPaardjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:47

Ik rijd op een manege, dus ik ga draven wanneer de rijleraar
zegt dat het moet.
verder zou ik zelf wel minimaal 5 rondjes stappen, en dan even rustig draven,
even stappen.
en dan een paar minuten draf.
Als ik merk dat het paard er wel zin in heeft(ofniet)
dan ga ik maar eens in gallop :D

cashlee

Re: Losrijden en uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:53

Ik vind in en uitstappen erg belangrijk! Maar uitdraven of indraven doe ik dan ook aan. Ik kijk voornamlijk naar mijn paard en voel zijn hartslag en ademhaling. aan de hand daarvan bepaal ik of het tijd is om echt aan het werk te gaan. Een goede warming-up en cooling-down, helpen mee met het voorkomen van blessures (denk en vind ik).

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:00

Ik moet bekennen, ik ga ook vrij snel in draf of tölt over, zeker als het zoals nu zo koud en nat is. Uiteraard begin ik dan wel met een jeel rustig drafje en soms met een töltje met zo lang mogelijke teugel.
Ik rijd altijd buiten langs de weg, nooit in een bak.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:46

xPaardjesss schreef:
dan ga ik maar eens in gallop :D

Galop is een erg goede manier om de rugspieren op te warmen, en erg ondergewaardeerd als warming up.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:05

Losrijden is veel meer dan alleen maar stappen. Ik draaf ook zo aan na 1 rondje stappen. En galop is voor mij ook een mooie manier om los te rijden. Losrijden hoeft niet alleen maar in stap of in een rustige drafje. Losrijden is veel meer het warm en soepel krijgen van de spieren, en dat kun je in alle gangen doen. Uitstappen doe ik dan wel weer altijd goed! Al doe ik vaak ook eerst een paar rondjes uitgaloperen en uitdraven.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:57

Ik stap minimaal 10 minuten, dan draaf ik links en rechtsom een paar rondjes. Dan galoppeer ik even links en rechtsom.
Dan meestal even stappen en rustig de teugels iets meer op maat, dan wordt er ongeveer 10 minuten gewerkt in draf en kort galopje en begint de cooling down met wat halsstrekken in draf en uitstappen. Uitstappen vaak aan de hand op het harde.
Het is een 4.5 jarig paard waar ik nog rustig alleen basis werk mee doe...... met het galopperen in het begin merk ik dat hij heel fijn ontspant.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:03

Ik stap ong. 10 minuutjes in en daarbij laat ik het paard zowel op de linker en rechter hand lopen en rij ook veel figuren. Uitstappen doe ik ook ong. 10 minuten. Galopperen doe ik vaak op het eind.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:06

Ik begin meestal echt aan de volledig lange teugel. Eerst een aantal rondjes instappen, dan draven en galloperen op beide handen en aan de volledig lange teugel. Daarna neem ik me teugels ietsjes korter en begin met figuren rijden, daarna echt aan de slag. Als we klaar zijn laat ik mijn teugels weer langzaam iets langer tot ze weer volledig lang zijn. Dan een aantal rondjes uitdraven en ondertussen (op alleen mijn benen ) wat figuren rijden en daarna gewoon uitstappen totdat der ademhaling weer volledig rustig is en het meeste zweet opgedroogd is :)

Janet_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:10

5 a 10 minuutjes instappen (als ie geschoren is wat korter anders wordt ie koud buiten :) ) En dan lekker aan de slag, op het einde in draf laat ik hem altijd halsstrekken een paar rondjes en dan lekker 5 a 10 minuutjes uitstappen aan de lange teugel. Tenzij het heel erg slecht weer is want dan krijgt hij het koud met het uitstappen door de regen dus dan zet ik hem na 2 rondjes in de stal met een zweetdeken op.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:12

Mijn paard heeft een erg dun vachtje, dus met dit koude weer draaf ik wat sneller aan. Maar wel lekker vw nw, en een langere teugel. Veel figuren, lekker warm worden, ook de galop is een manier om lekker warm te worde. Ze wordt er lekker los van in de rug. Ik pak haar daarna op en dan even een stap moment om haar daarna weer even op te pakken en daarna alweer de cooling down. Uitstappen vaak met (na een aantal rondjes) met een deken over, en soms een penny op de rug!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:13

Ik stap ook lang, ongeveer 10 minuten. Máár die stap is wel een echte warming-up, er word dus wel gewoon gewerkt! Veel wendingen, buigen alle kanten op, soms wat tempowisselingen (paar passen middenstap en weer terugkomen) of al eens halthouden. Ook zijgangen horen bij de oudere paarden standaard bij het instappen. Gewoon eens voor mijn been zijwaarts de diagonaal overduwen, of op een volte een aantal passen de achterhand naar binnen zetten, stuk schouderbinnenwaarts, noem maar op. Iedere dag anders.
Daarna draaf ik aan en ga ik eigenlijk op dezelfde manier door. Afhankelijk van het paard is hij dan al wat hoger of juist ronder ingesteld. Ik blijf vooral buigingsoefeningen doen, draaf zo een aantal minuten en dan gaan we galopperen. Wederom afhankelijk van het paard. Een paard dat moeite heeft met de galop rijden we eerst heel uitgebreid los in draf, paard dat juist gemakkelijk galoppeert werk ik daarin los.

Na de training draaf ik op allebei de handen een aantal rondjes lang en laag, dus echt halsstrekken, daarna ga ik stappen. Ik stap nooit droog, enkel op adem. Paard op adem, dan dekentje op, afzadelen, beentjes afspuiten en lekker op stal.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:05

Ik stap ongeveer een minuut of tien los, maar dat is dan niet aan een lange teugel maar diep en rond en veel buiging vragen. Na een minuut of tien stappen herhaal ik dit in draf en galop ( Galopper altijd vrij snel ). Vervolgens pak ik ze meer op en rijd ik wat oefeningen ( zijgangen, etc ). Na de training zet ik ze altijd nog een minuut of 5 diep en rond, daarna aantal rondjes lang laag, vervolgens stap ik altijd 10 - 20 minuten uit op het harde.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:24

ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal nog geen 5 minuten instap. ik ga al vrij snel over op draf enzo. maar ik wacht wel met moeilijkere dingen tot ie echt lekker los is. maar opzich doe ik ook nooit echt meer dan loswerk oefeningen aan gezien mijn pony nogal stijf is en we eigenlijk altijd bezig zijn met rechtrichten en leniger maken. ook uitstappen na een buitenrit zou ik langer moeten doen, maar het is zo verschrikkelijk verleidelijk om nog net even dat lekkere stuk volle galop te doen waar mn pony en ik allebei zo dol op zijn...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:31

Instappen en losmakende oefeningen vind ik erg belangrijk. Vaak ben ik daar 10 tot 20 minuten mee bezig. Loswerkende oefeningen zoals veel wijken, slangenvoltes rijden enz. vind ik erg belangrijk. Als ik het gevoel heb dat de gewrichtsvloeistof is opgewarmd en paardje voelt soepel aan dan ga ik over tot draven en zwaardere oefeningen. Met mijn jongste paard wil ik wel eens na 10 minuten anders gaan werken, mijn oudste merens (16 jaar) heeft gezien zijn leeftijd echt de tijd nodig om los gewerkt te worden. Ik denk dat heel veel ruiters niet meer weten hoe je los moet werken en wat de functie is van daar de tijd voor nemen. Het is veel meer dan zomaar wat stappen, dat zou mij ook snel vervelen.
Als ik klaar ben met werken dan is het meestal nog een rondje stappen en laat ik als laatste het bit uit mijn handen kauwen. Daarna stap ik af en loop ik nog een tijdje met haar rond. Dat voelt innig en dankbaar aan, zo samen rond stappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:32

Mijn paarden staan 24/7 buiten dus die stap ik ook niet in of uit ;-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:34

Arabesk schreef:

Die van mij ook, maar toch Arabesk is loswerken wel degelijk nodig. Dat kan ik gewoon voelen. Wel denk ik dat een paard dat altijd buiten staat eerder los gewerkt is vergeleken met een paard dat van stal komt.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:36

Mn ene paard rij ik zowiezo 30 minuten los, de andere kan zeker in 10 minuten. Hangt volgens mij af van paard tot paard.

Het uitrijden daarintegen. Ja, dat hangt ervanaf welk weer het is, als het warm is, ga ik vaak een kleine stapwandelingetje doen na de training, is het koud, stap ik ze goed uit (laat ons zeggen zeker 5 minuten, maar afbouwend, dus niet meteen galop intensief en dan stap met losse teugel) en leg ik nadien een dekentje op. Als het regent ga ik ze meestal nie héél intensief rijden en ook geen vol uur en stap ik niet zo veel uit omdat ze anders zeiknat worden. (ik kan alleen buiten rijden)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:10

Arabesk schreef:

Ook als ik één van mijn paarden na een dag weidegang aan het werk ga zetten werk ik ze eerst los. Opwarmen en losmaken is heel belangrijk ook al staat je paard 24/7 buiten. Als je zelf gaat sporten doe je ook eerst een warming up voordat je vol aan de bak gaat. En ik mag er toch van uit gaan dat je zelf ook al volop in beweging bent voordat je gaat sporten. Toch doe je eerst een warming up...en cooling down.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:15

ik gok, 5minuutjes? lange teugel stappen. dan 2kanten lange teugel draven en wat figuren met mn been rijden. dan pak ik m lichtjes aan steeds meer op.

na rijden, eerst lange teugel draven en dan gewoon uitstappen. Ligt aan het weer hoelang, waait het flink zet ik hem liever op stal met deken dan met bezweete nek in de wind..

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:19

Ik doe meestal linksom/rechtsom wat stapwerk, lang laag en lekker over de rug, dat doe ik ook in draf en galop, daarna ff stukje stap.
Ik draaf ook vrij vlug aan.
Daarna doe ik haar wat meer oppakken en wat ''serieuze'' oefeningen, dingen die ik echt wil oefenen. Als ik klaar ben gewoon lekker uitdraven, los en ontspannen over de rug.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:49

pien_2010 schreef:
Arabesk schreef:

Die van mij ook, maar toch Arabesk is loswerken wel degelijk nodig. Dat kan ik gewoon voelen. Wel denk ik dat een paard dat altijd buiten staat eerder los gewerkt is vergeleken met een paard dat van stal komt.

Als je een paard hebt wat gewoon in orde is en nergens vast zit is dat echt niet zo. Ik merk geen enkel verschil met rijden of ik hem net uit de wei heb gehaald waar die dan de hele dag heeft gestaan of dat ik 's ochtends rijd als ze de hele nacht op stal hebben gestaan...Zelfs toen vorige winter met de sneeuw ze op een bepaald moment drie weken binnen stonden was mijn paard echt niet stijver als anders. Imo is dat juist wat je bereikt door altijd correct los te werken (en altijd een korte cooling down te doen voordat je echt gaat uitstappen). Je voorkomt dan blokkades en stijfheid in plaats van dat je het op moet lossen.

Bloemetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:39

Ik stap altijd zo'n 10 minuten in: eerst ff kort rustig met de lange teugel en dan de teugel korter en lekker door stappen en ondertussen figuren rijden om haar los te maken. Dan in draf en lekker tempo wisselingen maken. Als ze een beetje warm is ga ik pas in galop. Zo laat ik haar tijdens eht rijden steeds harder werken en dat bouw ik op een gegeven moment weer rustig af. Tijdens het rijden maken we veel figuren en tempo wisselingen (binnen de gang en van gang veranderen/halt houden, etc.). Ik stap haar minimaal 10 minuten uit: ligt er aan hoe hard we gewerkt hebben. Ik stap haar eerst in de bak uit tot ze weer rustig en aardig opgedroogd is, daarna loop ik nog op de harde ondergrond aan de hand met haar, eerst ff kort met tuig en daarna alleen met een halster tot dat ze helemaal droog is... En ze heeft nog niet geklaagt ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:47

Ik stap als ie van stal komt wel langer dan wanneer ik m uit de wei/paddock haal.
Dan is het synovia tussen de gewrichten een stuk kouder en minder "vloeibaar".
Door het stappen warm je dat op en worden de gewrichten beter gesmeerd.
Stappen tussendoor om m weer op adem te laten komen en lekker te ontspannen eventjes.
En goed uitstappen.