Springen met bijzetteugels? Wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Springen met bijzetteugels? Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:34

Ik dacht even terug aan vroeger toen ik leerde rijden...

Ik kreeg les van mijn opa en stond op een privestal met heel weinig mensen... We gingen springen, maar ik had mijn bijzetteugels nog aan.
De stalbazin kwam aangelopen en riep; DOE DAT NOU NIET! DAT IS LEVENSGEVAARLIJK!
Ik schrok me rot :D Ze zegt dat het echt zelfmoord is om met bijzetteugels te springen. Hoe kan dat? En is het waar?

Help me aub!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:37

Bijzetteugels gaan tegen dat het paard het hoofd kan bewegen als balans middel tijdens de sprong, dus in de afzet, het zweefmoment en de landing. Vooral bij de landing gaat het hoofd erg naar voren om in evenwicht te blijven. Als het hoofd niet naar voren gestoken kan worden, loop je een groot risico om over de kop te gaan.

Waarom rijdt je met bijzetteugels?

Heleennn

Re: Springen met bijzetteugels? Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:38

Dit was een paar jaar geleden, om het "juiste gevoel" te krijgen. Ondertussen rijd ik al lang niet meer met bijzet :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:39

Inderdaad.. Het is wel onverantwoordelijk en gevaarlijk. :) Sowieso zijn bijzetteugels not done. ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:40

saskiakefie schreef:
Inderdaad.. Het is wel onverantwoordelijk en gevaarlijk. :) Sowieso zijn bijzetteugels not done. ;)

Waarom not done?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:42

Het heeft geen zin, sterker nog het maakt je paard kapot.
Bij het longeren, tja ben ik ook geen voorstander van, maar goed dat vind ik dan nog tot daar aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:42

Ik kan zo snel geen manier bedenken waarop je paardrijden nog gevaarlijker kan maken dan dit.
Echt levensgevaarlijk :n

Waarom not done? Omdat bijzet teugels, behalve het 'dwingen in bepaalde houding lopen' riedeltje van bepaalde groepen, het ook achteroverslaan in de hand werkt. Paard steigert, kan niet onder de druk uit en klapt achterover. Resultaat: byebye ruiter.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:45

tja.. ik lag volledig onder de hoede van mijn opa. Ik was 11... Dan kan ik dat niet weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:55

I know, het is ook geen aanval :)
Er gebeurt zoveel in onwetendheid, dit is alleen 1 van de 'ietsie' gevaarlijkere dingen die je kan doen qua rijden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:56

ach gebeurd is gebeurd, nu ben je wijzer :P

toen ik de titel las waren dit mijn gedachten....... :oo :oo

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 18:43

Haha :D ja dat denk ik nu ook :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:59

het is nog niet zo zeer dat het paard over de kop zou gaan, omdat ie door de bijzetteugel z'n balans zou verliezen. Paarden zijn handig genoeg om daar zelf een oplossing voor te bedenken en waarschijnlijk zat het ding niet op standje rollkur. Dat laatste is juist de rede dat zo'n teugel met springen gevaarlijk is. Als ie niet strak zit gaat ie een beetje doorhangen, als je pony dat bukt en z'n voorbeen omhoog brengt, kan ie met z'n been in de teugel blijven hangen, waardoor hij het landingsgestel niet meer uit kan klappen en je dus kunt vallen met je pony.

Buiten dat is het natuurlijk niet heel goed voor de springmanieren van je pony. Maar als ik je verhaal zo lees verwacht ik een laag hindernisje en een ponytje dat er met een klein hupje overheen springt. Natuurlijk nog steeds beter om het niet te doen, maar het is niet zo dat je een doodzonde begaan bent hoor ;)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:06

Springen met bijzet vind is héél erg gevaarlijk. Uitleg is al gegeven. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:42

Erg gevaarlijk!
Het enige wat je er aan kan hebben tijdens het springen is een goed afgestelde martigaal.
De rest gaat de beweging alleen maar tegen, of je maakt kans op het verstrikt raken van de benen en de hulpteugel.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:27

Lijkt mij echt gevaarlijk. Omdat het de hoofd/hals houding tijdens te sprong kan hinderen, maar idd ook het gevaar dat je paard erin verstrikt kan raken.

Een martingaal die het paard vrij genoeg laat om goed z'n balans te kunnen houden tijdens de sprong, lijkt mij voldoende. Al zou ik zelf zo lang mogelijk proberen zonder te rijden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:40

Heleennn schreef:
saskiakefie schreef:

Waarom not done?

Omdat je je paard in een houding dwingt. Geen gelul in de krul ;) Een paard rij je voorwaarts neerwaarts en uit pure ontspanning zal je paard zijn hoofd laten zakken.

Ik zal jou eens over een sloot jagen met je hoofd naar beneden, kijken of jij nog staat aan de andere kant van de sloot :)

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:44

dat vind ik ook echt supergevaarlijk, zo kan je paard boven de hindernis het hoofd niet naar voren doen dus geen goed evenwicht

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:50

Martingaal kan wel :)
Maar kijk maar eens hoe het paard springt: let op het hoofd, op de nek en op de rug.
Stel je voor dat het paard zijn hoofd niet omhoog kan doen..
Je stapt toch ook niet in de bus of op een trap met je hoofd omhoog (zodat je niet kunt inschatten hoever je je benen op moet tillen ;) )

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:32

Ik vind het echt niets, een paard vastzetten en dan ermee springen. Het kan inderdaad gevaarlijk zijn en dan kan het paard vooroverklappen. Maar ik vind het al heel vervelend als hij boven de hindernis wil buigen en dan een klap in de mond krijgt. Het resultaat kan dan zijn dat hij dan niet meer door zijn lijf durft te springen.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:26

yeah! nu pas ik ook eindelijk in het bokt profiel, ben ook tegen! :D
springen die je aleen met martingaal, de rest is gewoon een beetje gevaarlijk!

en kan je je paard dan nog niet onder controle houden dan zou ik in overleg met de springinstuctie een scherper bit erin hangen. (nou pas ik weer niet in het bokt profiel := )

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:09

Heleennn schreef:
Ik dacht even terug aan vroeger toen ik leerde rijden...

Ik kreeg les van mijn opa en stond op een privestal met heel weinig mensen... We gingen springen, maar ik had mijn bijzetteugels nog aan.
De stalbazin kwam aangelopen en riep; DOE DAT NOU NIET! DAT IS LEVENSGEVAARLIJK!
Ik schrok me rot :D Ze zegt dat het echt zelfmoord is om met bijzetteugels te springen. Hoe kan dat? En is het waar?

Help me aub!

dat is inndd levengevaarlijk want een paard kan er met zijn benen in springen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:10

Er word met slof zo vaak gesprongen, dat vind ik dan zelf minder fijn.

Een laag sprongetje met een bijzet vind ik geen gigantisch drama hoor, bij een goed geoefend paard en bijzets die coorect afgesteld zijn (waar de neus er dus nog uitkan!).

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:35

Springen tijdens training met lage hindernissen, kan prima met slof, mits je weet wat je doet en er mee kan rijden ;) Anders kan het gigantisch misgaan, niet alleen als hij te strak staat, maar ook als je hem los laat hangen, dan kan je paard er met de benen inkomen.

Ander probleem is dat de slofteugel vast is gebonden inplaats van in je hand, dan is het weer minder fijn.. bovendien heb je er dan niks aan..

En 'hulpteugels' is een ruim begrip, veel mensen springen op wedstrijd met martingaal, das ook een hulpteugel.

xx_star_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:45

Ik heb wel eens gehoord dat een meisje die ik ken ging met een slof springen (onwetendheid in een les) en toen viel t paard want t houd je paard naar benede en liep over haar heen. Gelukkig wel een bodyprotector om dus alleen beetje last van dr rug 2 dagen maar had veel erger kunnen aflopen. Dus idd niet doen, alleen een martingaal kan helpen, zodat ie niet helemaal zn hoofd omhoog gooit met t springen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:08

schoentje schreef:
het is nog niet zo zeer dat het paard over de kop zou gaan, omdat ie door de bijzetteugel z'n balans zou verliezen. Paarden zijn handig genoeg om daar zelf een oplossing voor te bedenken en waarschijnlijk zat het ding niet op standje rollkur. Dat laatste is juist de rede dat zo'n teugel met springen gevaarlijk is. Als ie niet strak zit gaat ie een beetje doorhangen, als je pony dat bukt en z'n voorbeen omhoog brengt, kan ie met z'n been in de teugel blijven hangen, waardoor hij het landingsgestel niet meer uit kan klappen en je dus kunt vallen met je pony.

Buiten dat is het natuurlijk niet heel goed voor de springmanieren van je pony. Maar als ik je verhaal zo lees verwacht ik een laag hindernisje en een ponytje dat er met een klein hupje overheen springt. Natuurlijk nog steeds beter om het niet te doen, maar het is niet zo dat je een doodzonde begaan bent hoor ;)

Jij verwoordt precies wat ik ook wou zeggen :)

PercyLeen schreef:
Omdat je je paard in een houding dwingt. Geen gelul in de krul ;) Een paard rij je voorwaarts neerwaarts en uit pure ontspanning zal je paard zijn hoofd laten zakken.

Ik zal jou eens over een sloot jagen met je hoofd naar beneden, kijken of jij nog staat aan de andere kant van de sloot :)

Ik denk dat het 'geen gelul in de krul' bij ts nogal meevalt, omdat ze aangeeft dat ze toen nog erg jong was. Ik reed vroeger in mn eerste lesjes ook altijd op een pony met bijzet. Die stonden absoluut niet zo strak dat het beestje ook maar iets werd tegengehouden vanvoor, maar zaten er meer aan om te voorkomen dat ie z'n hoofd omlaag deed en zo de teugels uit je handen trok (of nog erger, als je vast bleef houden de hele ruiter over de nek naar de grond :') ) Hier in de buurt was dat toen in ieder geval heel normaal om bij beginners er bijzetteugels aan te doen.