Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:05

Goedemiddag :D

Hier in mijn omgeving (en ook wel daarbuiten) zie ik veel mensen die hun paard erg op druk rijden. Dat wil zeggen: niet ontspannen in hun eigen hand, maar met voornamelijk terug werkende krachten en een paard wat in een valse knik loopt. Dat niet iedereen even handig is met het "van achteren naar voren rijden" en een goede aanleuning, vind ik dan nog tot daar aan toe. Maar... er zijn veel (te veel naar mijn mening) instructeurs die dit rijgedrag belonen!

Waarom zou je je paard vast willen houden en hoe kan je dan verwachten dat je paard zelf wél los laat?

Wie valt dit nog meer op en heeft er een verklaring voor?

Zelf heb ik niet eens de kracht om mijn paards hoofd+hals te dragen (een Gelderse merrie van 1,70 met een behoorlijk front :') ), maar ik wil het ook niet. Want: als ik mijn paard moet dragen of aan moet duwen, dan kan ik niet goed gaan zitten en zij komt dan niet in balans en ze mist dan bovendien de benodigde activiteit.

Heeft iemand het antwoord op mijn waarom-vraag? Want ik snap er geen biet van :+

Seven

Re: Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:09

Tja waarom hangen mensen zo ver achter over en in het bit, ik zal het je niet kunnen vertellen. Ik wil juist een zachte voorwaartse hand bieden ik wil geen druk en gewicht aan mn arm hebben hangen, anderen vinden dit blijkbaar prettig heb het idee dat ze dan denken meer controle te hebben.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:11

Zou het dat zijn? Controle? Dus het niet uit handen durven geven van de druk? Letterlijk ;)

Maar waarom springt de instructeur daar niet op in?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:12

hoe weet je het verschil tussen 'op druk rijden' en constante verbinding? Ik kan wel met lossere hand rijden maar dan heb ik geen constante verbinding, maar een los-vast verbinding..

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:13

ik zou het neit kunnen op druk rijden. had het een keer toen het paard ging hangn ik hield het niet een makte me teugels langer en toen viel ze hoofd zo naar beneden, toen kon hij zijn hoofs wel zelf dragen :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:15

Bedoel je om te voelen of om te zien sanne?

IK heb zeker een constante verbinding maar geen druk ik ga mee met de bewegingen.

Ik heb dat idee wel pletje dat mensen echt vast houden om dat beetje extra controle te hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:18

Die ruiters lopen toch wel tegen de lamp in de hogere klassen, neusje er niet uit is per onderdeel 1 tot 2 punten eraf :7

Dus dan moet je wel naar de hand toe gaan rijden....te strak van voor, betekend of achter de loodlijn en zijn ze niet erachter dan zijn ze meestal niet nageefelijk er doorheen!

Maar ik zie ook vaak waslijnen, niet op 2 teugels ed, en daar ben ik helemaal geen fan van, er moet altijd makkelijk contact/aanleuning op 2 teugels zijn.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:21

Seven schreef:
Bedoel je om te voelen of om te zien sanne?

IK heb zeker een constante verbinding maar geen druk ik ga mee met de bewegingen.

Ik heb dat idee wel pletje dat mensen echt vast houden om dat beetje extra controle te hebben.

om te voelen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:23

Pletje123 schreef:
Maar waarom springt de instructeur daar niet op in?

Omdat heel veel instructeurs, helaas ook overtuigd zijn van het "goede" van op druk rijden en dit tijdens cursus niet wordt afgeleerd, wellicht zelfs aangeleerd. Men lijkt ook een beetje blind voor de valse knik en gigantisch achter de loodlijn getrokken worden.

Hoe ergelijke dingen en de wapperende voorbenen met niet meekomende achterbenen ooit geaccpeteerd en zelfs mooi gevonden hebben kunnen worden tot in de top aan toe is mij een raadsel. Mentaliteits verandering door invloed op stallen, denk ik zo.
Op stallen waar veel slofteugles gebruikt worden vindt men het normaal en vindt men redenen om het te gebruiken en goed te keuren, en op stallen waar je ze niet ziet, zie je ook weer mensen die ze afkeuren en redenen vinden waarom ze slecht zijn.
Heeft misschien ook wel te maken met "erbij willen horen" dat met name in de tienerleeftijd belangrijk is.
Hoe dan ook, het is het procuct van na-aperij, in mijn ogen.
Het is begonnen zo rond de jaren 80. De maneges raakten nl in die tijd de instructeurs van de oude stempel kwijt door ouderdom en de nieuwe generatie had nieuwe ideeen. Deze wonnen het steeds meer van het oorspronkelijke rijden door de na-aperij dus.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:27

Op die manier paardrijden slaat echt nergens op,heeft niets met goed rijden te maken en is pijnlijk voor het paard(voor mond en spieren)..

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:27

het slofgebruik vind ik ook zeer kwalijk! Vooral als het maar te pas en onpas gebruikt wordt. Bijvoorbeeld bij manegepaarden: 'zodat ze hun rug kunnen gebruiken'. Ik heb zo'n paard gehad, maar door de slof was hij juist helemaal vast gereden en juist niet soepel. Als ik kijk naar hoe spieren lopen, lopen ze door de hals naar de schoft en van de schoft naar achter. Hoe kan je dan met het hoofd in de krul getrokken de rug laten ontspannen. In mijn ogen krijg je dit het best voor elkaar door je paard van achter naar voren te rijden en goed aan het been..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:30

Ik ken een instructeur hier in de buurt die zo les geeft. Altijd op druk en paarden lopen dan ook vaak meer op de voorhand. Toch halen die lessers winstpunten en is hij ook zelf jury.

Ken wel meer instructreurs die alleen les geven op het plaatje en niet op hoe het paard voelt. Zolang er mensen winstpunten blijven halen die bij ze lessen op die manier, zal dat ook niet stoppen ben ik bang.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:31

Waarom: Omdat op een correcte manier van achter naar voren rijden meer tijd kost dan in elkaar trekken en vooruit duwen.. Daarom..

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:34

Alles moet snel tegenwoordig, niemand krijgt geen zitles meer...................... als een paard 6 is moet hij Z lopen anders wordt er meewarend naar je gekeken. Ik begrijp de juryleden die dit belonen met dikke punten echt niet, en niet alleen in de lagere klassen maar tot aan de Olympische spelen toe.
Klassieke dressuur is verworden tot kunstjes vertonen met zo hoog mogelijk opgegooide voorbenen, en waar de achterhand blijft kijkt geen mens meer naar. Doorgeslagen stangen, achterover hangende ruiters en achter de loodlijn lopende paarden zijn "normaal" geworden. Helaas. Het is net als bij het onderwijs, waar de examens aangepast worden aan de leerlingen om toch maar genoeg te laten slagen.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:37

zie Gustav Steinbrecht!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:41

Ik pak nu de teugels vast en suus loopt naar beneden, maar in heb het haar geleerd om op 2 teugels te rijden, wat druk te nemen en stelling vragen, dan gaat ze naar beneden en dan ontspan ik.
Is dit in jullie ogen ook fout dan?
Ik geloof niet dat Suus in een valse knik loopt. (fotoprofiel)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:44

Suus loopt achter de loodlijn met haar neus

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:45

sanne1221 schreef:

Klopt gaat nu ook beter , maar geen valse knik geloof ik. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:47

sanne1221 schreef:

En gigantisch op de voorhand :7

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:48

Daar werk ik ook aan, ik ben al hartstikke blij met hoe het nu gaat, ik zeg ook niet dat ze perfect loopt, maar geen valse knik.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:52

Ja maar een valse knik of jaren te diep lopen en kachelen op de voorhand, beide is niet bevorderlijk in de loop der jaren ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:53

Niet alle paarden die op druk grereden worden tonen een valse knik. Zeker niet als ze laag gereden worden. Je kan dus niet zeggen dat als je geen valse knik hebt, je ook niet met teveel druk rijdt. Andersom wel, als je een valse knik ziet, wordt er zeker niet goed van achter naar voor gereden ;)

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:01

Mijn vz pony laat zich enkel rijden met druk, wordt er gek van. Zou juist graag willen dat ze los in de hand is, maar het is dat of met haar kop in de lucht en dat is voor ons beide niet comfortabel. Bij mij ligt het eraan dat ik nog niet de juiste manier heb gevonden om haar zacht in de hand te krijgen...

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:05

ik heb zelf ook een tijdje zo gereden, en dit werd inderdaad aangemoedigd door mijn isntructriese, ik heb dit mezelf dus zo erg aangeleerd omdat er werd gezecht dat dit goed was dat ik nu erge moeite heb met loslaten. het gaat gewoon automatisch. ik vind dit erg jammer. ik heb nu een instructeur die les geeft in rechtrichten, en die leert mij nu hoe de corecte aanleuning te krijgen, dit vind ik erg moeilijk, maar het lukt wel. en mijn pony gaat er ook echt veel lekkerder door lopen, en laatst stond ze zelfs vierkant en nam ze zelf de teugel aan zonder dwang. dit is voor mij toch wel echt bewijs dat het werkt!!!
vind het ook erg jammer dat zoveel paarden achter de loodlijn lopen of met valse knik. maar ik denk dat dit ook vooral komt doordat alles te snel en mooi moet en dat mensen zich niet realiseren wat voor consecuenties dat heeft of gewoon uit onwetendheid (zoals bij mij het geval was).

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:54

Janey1992 schreef:
Mijn vz pony laat zich enkel rijden met druk, wordt er gek van. Zou juist graag willen dat ze los in de hand is, maar het is dat of met haar kop in de lucht en dat is voor ons beide niet comfortabel. Bij mij ligt het eraan dat ik nog niet de juiste manier heb gevonden om haar zacht in de hand te krijgen...

Heb je les om hieraan te werken? Dit is niet iets wat je alleen op kan lossen als je het jezelf zo aangeleerd hebt. Advies zou dan ook zijn, neem les en begin weer bij de basis.