Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:59

Ik kom het overal tegen, echt overal.
Een ruiter heeft een probleem, paard houdt zich strak in de lendenen, wil de rug niet loslaten, en nageven is uiteraard out of the question.
Dan komen de vragen:
- is de DA al geweest?
- heb je er al een fysio bijgehad?
- past het zadel wel?
- wat krijgt het dier voor voer?
Dan zijn er uiteraard nog de wereld aan -paten en -logen, die er allemaal bijgehaald kunnen worden.

En tot mijn verbazing wordt er nooit eens gezegd: Nou schatteke, misschien moet je eens niet zo met die krul bezig zijn maar eerst eens leren zitten, en niet zo op die rug stuiteren. Want laten we wel zijn: 90% van de rijtechnische problemen wordt veroorzaakt door de ruiter.
Een redelijk simpele test is om je paard aan de longe te knopen, er een longeersingeltje omheen te doen, met een los afgestelde bijzet/gogue/chambon/whatever en die dan zó afstellen dat je paard niet kan sterrenkijken, maar zeker niet naar beneden gedwongen wordt. Gewoon los afstellen, paard kán wel nageven, maar hoeft niet. Een beetje handige longeur erbij, die de drijvende positie snapt en het paard aan de longe actief door het lijf kan laten lopen. Geeft ie dan wel na, dan moet je leren rijden, want dan ligt het dus aan jou.

Maar dan komt er dit: oh, hij kan het dus wel, hij wil niet......
En het paard krijgt de schuld.

Waarom niet éérst kritisch gekeken naar de ruiter? En zoals ik al zei, dat is niet eens heel moeilijk. Een foto is idd een momentopname (al lijkt me dat er bij 10 momentopnames waarbij het paard nogal zorgelijk kijkt, het wit van de ogen te zien is, en het schuimt als een idioot met een open mond toch wel een redelijk structureel probleem is) maar met een longeersessie van een 20 minuten heb je een heel redelijk beeld van hoe het paard in zijn lijf zit.

En dit is geen aanval op wedstrijdruiters, want ik zie het bij recreanten net zo goed.

Waarom zeggen instructeurs niet waar het op staat? Waarom zeggen ze neit gewoon dat je je paard naar de bliksem rijdt als je hem steeds van voor naar achter probeert te rijden?

En zij krijgen nog betaald. Maar hier op Bokt ligt het ook never nooit aan de ruiter, terwijl ik toch wel durf te stellen dat dat in 90% van de gevallen wel de oorzaak is. 't Kan ook zijn, bij een zware ruiter op een rank paard dat het paard niet voorwaarts is omdat het simpelweg niet kán, of juist rennerig en loperig omdat het snelheid heeft om nog de balans te bewaren...... dan kun je er wel een heel bataljon experts bijhalen, maar die halen toch het teveel aan kilo's wat het probleem veroorzaakt niet weg?

En dat geldt niet alleen voor het rijden, in de omgang is het hetzelfde probleem.
Ook hier wordt zóvaak de schuld ergens anders gelegd, paard is eigenwijs, dominant, neemt baasje in de maling en weet ik wat allemaal, maar 9 van de 10 keer hebben we het gewoon over onopgevoede paarden, omdat het baasje niet consequent is. Is het dan niet eerlijker om te zeggen dat zo iemand eens moet leren opvoeden ipv te adviseren die k*tknol de bak door te meppen, of te gaan parelli-en en join-uppen tot het arme dier geen roundpen meer kan zien, en nog steeds niet snapt wat wel en wat niet mag?

Is het niet veel verstandiger en eerlijker om te zoeken naar de echte oorzaak van de problemen ipv de symptomen te bestrijden met onrechtvaardige wreedheden....... is het niet wijs het geld voor al die experts (die jou ook niet gaan vertellen dat je gewoon te waar bent voor je paard, want dan zijn ze een klant kwijt) eens te gaan steken in goede les?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:02

Niets meer aan toe te voegen.

Helaas gaat het niet altijd op dat het aan de ruiter ligt. In mijn geval was het een pismerrie. Godzijdank O:)

Edit: Er wordt idd snel naar een buitenstaande oplossing gezocht. Ach, ook goed voor de crisis :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:04

Tja dat is wel zo maar geloof mij dat niemand dat aanneemt. Dan kom je meteen de sfeer verpesten en ben je niet lief op bokt...

Ik probeer ook vaak genoeg duidelijk te maken dat het niet aan het paard ligt, maar de ruiter praat zich er altijd onderuit.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:04

amen _/-\o_

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:05

Joolien schreef:
Tja dat is wel zo maar geloof mij dat niemand dat aanneemt. Dan kom je meteen de sfeer verpesten en ben je niet lief op bokt...

Ik probeer ook vaak genoeg duidelijk te maken dat het niet aan het paard ligt, maar de ruiter praat zich er altijd onderuit.

Idd.

Maar ik heb last van mijn pols. Mijn rug staat niet recht. Ik heb scheve benen. Ik kan niet recht op zitten want heb spierpijn in mijn nek.. Blabla. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:06

eenitraM schreef:
Joolien schreef:

Idd.

Maar ik heb last van mijn pols. Mijn rug staat niet recht. Ik heb scheve benen. Ik kan niet recht op zitten want heb spierpijn in mijn nek.. Blabla. :')

Oh ja ik heb nog een mooie quote:

Wie ben jij om te oordelen over mijn rijden? Ik rijd Z en jij maar M1, denk je nou echt dat je weet waar je over praat?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:06

Amen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:07

Je hebt een mooi betoog geschreven Yamcha. Herinnert mij eraan wat een goede lesgever ik heb want die zegt gewoon wat er niet deugt aan mijn rijden :D

Jammer eigenlijk dat bokt zo policor is :\

Spytgnieskje

Amen!

Ik zoek het probleem 9 van de 10 keer bij mezelf hoe frusterend dat ook is.

En ja ik heb een moeilijk en eigenwijs paard, maar dan is het mijn taak om te zorgen dat hij luisterd door consequent te blijven. En dat gaat me vaak goed af doordat ik een fijne instructeur heb die mij op mijn donder geeft en niet mijn paard.

Benfan

Zoals ik je al zei in een andere topic, we zijn hondslui geworden. Lesgevers zien liever geld dan een echt goed lopend paard en gooien zo een slof je kant op. En ruiters willen gewoon niet meer naar zichzelf kijken, want ze zijn nou eenmaal zo goed, hun lesgever wel Z dressuur dus daar ligt het niet aan. Mensen moeten eens leren strenger en meer consequent op zichzelf te worden, en wat eerlijker te zijn naar hun paard. En met eerlijk bedoel ik ook consequent.

Maar nee, ik zie het niet beter worden in ruiterland.. alleen erger. Ik persoonlijk vind dat de sport ontzettend achteruit holt omdat paarden veel te snel worden aangezien voor broodroosters of andere automatisch lopende machines. We leven in een wegwerp maatschappij en daarbij mag er vooral niet meer gekeken worden naar persoonlijk falen. Dit zie je echt overal, dit heeft niet alleen meer te maken met de paarden. Faalt je kind op school dan ligt het aan de leraren of de omgeving. Maar nooit aan de ouders zelf of hun lieftallige kroos. Word er moedeloos van moet ik zeggen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:09

Helemaal mee eens! Door dat eeuwige gezeur op bokt over osteopaten, goed passende zadels, etc. etc, heb ik al heel wat keren gedacht dat er iets gruwelijk mis was met m'n pony. En soms hebben ze wel gelijk hoor, soms is er ook echt wel wat aan de hand, maar vaak ligt het toch echt wel aan de ruiter. Bij mij dus ook het geval.. en dat is niet erg want ik kan er alleen maar van leren. :)

Anoniem

Misschien trouwens interessant om mijn onderschrift eens te lezen, komt op hetzelfde neer.

eenitraM

Joolien schreef:
Oh ja ik heb nog een mooie quote:

Wie ben jij om te oordelen over mijn rijden? Ik rijd Z en jij maar M1, denk je nou echt dat je weet waar je over praat?

You made my day :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:14

Klopt helemaal :j

Hoe je iemand er ook omheen kan draaien: het ligt altijd aan de ruiter, zelfs als er iets met het paard is. Het is immers de ruiter die rijtechnisch zichzelf dusdanig moet bijscholen dat het paard kan doen wat de ruiter wenst. Dus al is het paard zo krom als een hoepel, dan ligt het alsnog aan de ruiter dat er daardoor problemen zijn in het rijden. De ruiter moet dusdanig aan zichzelf werken dat het het paard kan ondersteunen om weer recht te worden.

Ligt het echt aan het paard en kan het rijtechnisch niet opgelost worden (bijvoorbeeld medische oorzaak)? Dan hoor je er ook niet bovenop te zitten..

Het is de ruiter die iets wenst, en dus hoort een ruiter ook altijd bij zichzelf na te gaan wat het nog bij zichzelf kan verbeteren om het paard weet beter te laten lopen.

Al is het natuurlijk wel zo dat een paard met een slecht passend zadel zelfs met de beste ruiter gewoonweg niet goed KAN lopen. Maar ja, dan is het alsnog aan de ruiter om dat aan te voelen.

Emily_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:14

Echt goed beschreven, klopt helemaal _/-\o_

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:17

En wat is het probleem? Als iemand zegt mijn paard houdt zich vast. Wat voor advies kan er dan gegeven worden? Laat 'm los, rijdt veel overgangen enz enz. Volgens mij maak je op die manier heus wel een ruiter bewust van zijn of haar rijkunsten. Nu kunnen we zo'n persoon wel de grond in boren met joh leer eens fatsoenlijk rijden, maar geen enkel paard is hetzelfde en geen enkel paard is op je pinken te rijden (anders deden we dat vast wel massaal). En een opmerking als "meid je zit als een zoutzak" is allerminst vriendelijk.. Ook al je niet perfect rijdt kun je heus nog wel paardrijden, paardrijden mág heus wel met fouten gebeuren en als iemand aangeeft dit of dat krijg ik niet voor elkaar, dan is zo'n persoon wél bereid om er in ieder geval aan te (willen) werken.

Dat er een aantal mensen gelijk die -paten en -logen erbij halen kan in sommige gevallen geen kwaad, maar een forum kun je hier niet de schuld van geven. Een forum wordt gemaakt door zijn gebruikers en dat forum dat zijn wij :+

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:18

Angela schreef:
Klopt helemaal :j

Hoe je iemand er ook omheen kan draaien: het ligt altijd aan de ruiter, zelfs als er iets met het paard is. Het is immers de ruiter die rijtechnisch zichzelf dusdanig moet bijscholen dat het paard kan doen wat de ruiter wenst. Dus al is het paard zo krom als een hoepel, dan ligt het alsnog aan de ruiter dat er daardoor problemen zijn in het rijden. De ruiter moet dusdanig aan zichzelf werken dat het het paard kan ondersteunen om weer recht te worden.

Ligt het echt aan het paard en kan het rijtechnisch niet opgelost worden (bijvoorbeeld medische oorzaak)? Dan hoor je er ook niet bovenop te zitten..

Het is de ruiter die iets wenst, en dus hoort een ruiter ook altijd bij zichzelf na te gaan wat het nog bij zichzelf kan verbeteren om het paard weet beter te laten lopen.

Hmmm.. Ik denk dat het ook aan de situatie ligt.

Wij hebben thuis (nog wel) een eigen fokproduct staan. Na heel veel DA problemen en 2 x voor de dood weggehaald te hebben, was ze eindelijk gezond verklaard door de VA. Ik mocht er echt mee gaan rijden. Sinds augustus kwam de ommezwaai en begon mevrouw te protesteren. Slaan, bijten, bokken en omhoog komen. Idd. Ik dacht dat het aan mij lag. Nieuw zadel aangeschaft wat paste en een ander meisje erop laten rijden. Maar ook dat was hem niet. Het werd steeds erger dat ik radeloos was. De ene man, na de andere kwam aan huis. En uiteindelijk hebben we besloten om haar te laten testen op pismerriekwalen. Medicatie dus. Zelfs dat sloeg niet aan..

Hier een bewijs dat het niet altijd aan de ruiter hoeft te liggen. Het kan ook zomaar opkomen bij een paard. In mijn geval dan/

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:19

AMEN Yamcha

En vergeet vooral de ruiters niet die aan hun 3e, 4e, 5e of 6e paard bezig zijn. Want helaas zijn alle voorgaande paarden versleten, gek in de kop of hebben ze ataxie of kissing spines....

Maar het ligt nooit en dan ook echt NOOIT aan de ruiter....

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:20

klopt helemaal :)

Alleen ik durf er heel hard voor uit te komen: De problemen die mijn paard heeft, komen door mij!!
En ik ben hier nu dus hard mee bezig. Leren hoe ik goed en stil moet zitten.
Leren hoe ik mijn handen stil en niet te strak neer moet zetten...

Oooh en mijn god... Wat kun je daar een spierpijn van krijgen ;)
Maar nu ik doorheb dat IK de fout ben en niet mijn paard... wat lopen we nu heerlijk samen!!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:23

Maar weet je wat ik dan zo 'grappig' vind, dat HEEL bokt het hier mee eens is.....

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:24

Ik ook, mijn pony kan super lopen maar ik moet gewoon nog leren hoe ik het voor elkaar krijg.. duurt bij mij helaas wat langer dan bij de meesten maar ach, dan heb ik uiteindelijk ook wat. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:24

Absoluut waar.... helaas kan je niet echt op een vriendelijke manier zeggen dat het aan de ruiter ligt, iig, niet volgens bokt. Dus je mag het eigenlijk niet zeggen.
Dus ja... dan maar adviseren om een osteo/fysio/zadelpasser er bj te halen, aangezien dat vaak toch wel uitgevoerd wordt. (Zeggen ze)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:25

Caira schreef:
Want helaas zijn alle voorgaande paarden versleten, gek in de kop of hebben ze ataxie of kissing spines....

Gelukkig zijn dit soort kwalen, evenals HKO, spat en allerlei andere beenproblemen wel altijd de schuld van de ruiter!

Gut gut wordt hier weer lekker zwart-wit gekeken. Er zijn zat ruiters die het eerst bij zichzelf zoeken, maar je bent nog altijd een combinatie. Het een komt door het paard, het ander door de ruiter. Het een wordt daardoor versterkt, het ander heft zich op..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:26

tantesam schreef:
Maar weet je wat ik dan zo 'grappig' vind, dat HEEL bokt het hier mee eens is.....

Tuurlijk.... want iedereen weet eigenlijk dondersgoed dat het aan zichzelf ligt... alleen zijn ze zo egoistisch naar hun paard toe om het niet toe te geven en er niks aan te doen.
Zagen om er een krul in te krijgen is veel makkelijker.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:27

Sammie schreef:
Caira schreef:
Want helaas zijn alle voorgaande paarden versleten, gek in de kop of hebben ze ataxie of kissing spines....

Gelukkig zijn dit soort kwalen, evenals HKO, spat en allerlei andere beenproblemen wel altijd de schuld van de ruiter!

Gut gut wordt hier weer lekker zwart-wit gekeken. Er zijn zat ruiters die het eerst bij zichzelf zoeken, maar je bent nog altijd een combinatie. Het een komt door het paard, het ander door de ruiter. Het een wordt daardoor versterkt, het ander heft zich op..

Het paard maakt geen combinatie met je.. dat doet de ruiter/eigenaar. Dus ook dat ligt weer bij de eigenaar, en niet bij het paard.