een hele gekke vraag, maar hoe stappen jullie af?
er heerst op bokt altijd het euvel over opstappen, waarbij mensen te lang hangen, zadel wordt scheef getrokken enz.
een Oplossing daarvoor is natuurlijk ook opstappen met een krukje.
nu ben ik zelf erg lang en stap ik heel makkelijk op mijn paard en zit ik altijd heel snel.
Maar wat mij altijd op valt is dat ik ELKE ruiter die IK zie afstappen altijd de voet uit de rechter beugel zie doen, het been over de rug halen en dan al hangend aan 1 kant op het zadel pas de linkerbeugel zie uitdoen en DAN pas zich laten zakken.... het gewicht is net als met opstappen een lange tijd aan één kant van het zadel ( soms zelf nog langer).
waar zijn de mensen die net als ik gewoon allebij de beugels tegelijk uit doen en gewoon voorover leunen en met 1 zwaai van het paard afgaan?? zo heb ik dat vroeger ook altijd geleerd tijdens mijn pony lesjes... lang geleden heb ik mezelf er ook op betrapt dat ik ineens in 1 beugel hing tijdens het afstappen maar nu doe ik dat niet meer.
tuurlijk zijn er genoeg ruiters die dit ook doen zoals het hoort... maar het lijkt of iedereen bij het afstappen gewoon vergeet dat je ook met je volle gewicht aan 1 kant..
mijn vraag hoe stap jij af? ( wees eerlijk!
) 

Benen beiden uit de beugels en dan eraf (ben ook meestal al aan het uitstappen zonder beugels) Geen idee hoe het volgens bijv. het ruiterbewijs "hoort" eigenlijk, volgens mij wel met de linkervoet nog in de beugel toch?
)