Slofteugel en oprichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Slofteugel en oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 16:56

Hallo Bokkers,

ik gebruik ook heel af en toe een x een slofteugel omdat mijn paard vrij sterk kan zijn.
We zijn nu begonnen met de zijgangen en dit vind hij nog lastig en had hij bedacht dat hij daarom maar het beste zijn
hoofd in de lucht kan steken en wegrennen. :+
Dan is de slof als hij echt weg wil wel een fijn hulpmiddel om hier even door heen te komen.

Maar als ik de slof eraan heb (altijd aan de zijkanten) werd mij als opmerking gegeven dat dan niet goed aan de oprichting kunt werken.
Nu heb ik mijn slof alleen als hij zijn hoofd in de lucht steekt op druk en verder hangt hij in een boogje dus mijn paard heeft hier naar mijn idee niet meteen op dat moment niet echt last van.

Maar wat vinden jullie is het voor het paard niet mogelijk en/of moeilijker om ook met een losse slof meer met opgerichten te lopen?
En waar zou je hem dan beter vast kunnen maken volgens jullie wan tik maak hem al aan de zijkanten vast zodat het minder druk naar beneden geeft.

Ben benieuwt naar de reacties! ;)

Anoniem

Re: Slofteugel en oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:59

Nou, ten eerste vind ik toch echt dat je je paard goed voor elkaar moet hebben wil je in oprichting gaan rijden. Hoofd in de lucht steken is ook te vermijden met een martingaal, mocht het echt niet gaan...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:03

pas met wijken beginnen als je de aanleuning goed voor elkaar hebt....oprichten doe je pas in een later stadium.
Recht richten en ontspanning zijn belangrijk in de basis...vandaar uit kan je verder.
Slof is iets waar je moet proberen van af te blijven.
succes.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:04

Met een losse slof kan je gemakkelijk in de oprichting rijden.
Alleen de vraag is of jij uberhaupt wel toe bent aan de oprichting, omdat je paard nog niet eens constant nageeflijk is.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:07

met een slof is zeker wel in oprichting te rijden. Maar gebruik de slof alsjeblieft goed, ga er eerst een paar keer met begeleiding mee rijden.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:11

Ik vind een slof niet iets waar je vanaf moet proberen te blijven, het kan bij sommige paarden fijn werken. Mijn ervaring is dat je door de slof een oefening mét juiste aanleuning én juiste inmpuls én goed lichaam gebruik meteen netjes aan kan leren en je niet eerst een oefening ''net-niet-goed'' aangeleerd heb en je vervolgens dus tijden bezig ben om die oefening in een goed gareel te krijgen. Overigens vind ik de slof geen hulpmiddel voor ''sterke'' paarden waar nog geen simpel rondje netjes mee gedraafd kan worden, meer om bepaalde oefeningen er fijn in te rijden. Maar bovenal geldt; het is hoe je ermee rijdt.
Ik vind het trouwens, zoals jij het uitlegt, geen belemmering voor je oprichting (al zou ik me daar nu niet mee bezig houden, eerst de basis en oefeningen, oprichting komt wel).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:15

amazone77 schreef:
pas met wijken beginnen als je de aanleuning goed voor elkaar hebt....oprichten doe je pas in een later stadium.
Recht richten en ontspanning zijn belangrijk in de basis...vandaar uit kan je verder.
succes.

Door op de goede manier je wijkoefeningen (daarnaast wending om de voorhand is ook goed om paard in de kaak los te krijgen) te doen maak je jouw paard los in de kaak en richt je jouw paard recht en gymnastiseer je dus jouw paard. Juist door op de goede manier te wijken gaat een paard knabbelen op het bit. TEvens wordt een paard daardoor soepel en fijn in de rug en zijn hele lijf. Dus amazone 77 ik ben het absoluut niet eens met je stelling dat je eerst aanleuning voor elkaar moet hebben en dan pas moet gaan wijken. Namelijk een paard moet eerst los in de kaak zijn wil het überhaupt een fijne aanleuning kunnen gaan hebben.
Oprichting komt veel en veel later. Een paard dat sterren kijkt kan niet in de oprichting!

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:22

Als je paard de rest van de tijd fijn loopt en nagevelijk blijft is een slof fijn om door de zijgangen heen te rijden. Maar wanneer je paard dan ontspant en nageeft in de zijgang zorg dan dat de druk direct van je slof is.
En iemand mee laten kijken om je te corrigeren wanneer je de slof toch onverhoopt wat te strak houdt (je kunt niet alles voelen) is zeker een aanrader.

En wat betreft de oprichting, ik denk dat je daar pas mee bezig moet gaan als je zonder slof fijn door de oefeningen kunt rijden. Vanuit daar kun je de oprichting 'erin gaan rijden'.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:37

pien_2010 schreef:
amazone77 schreef:
succes.

Door op de goede manier je wijkoefeningen (daarnaast wending om de voorhand is ook goed om paard in de kaak los te krijgen) te doen maak je jouw paard los in de kaak en richt je jouw paard recht en gymnastiseer je dus jouw paard. Juist door op de goede manier te wijken gaat een paard knabbelen op het bit. TEvens wordt een paard daardoor soepel en fijn in de rug en zijn hele lijf. Dus amazone 77 ik ben het absoluut niet eens met je stelling dat je eerst aanleuning voor elkaar moet hebben en dan pas moet gaan wijken. Namelijk een paard moet eerst los in de kaak zijn wil het überhaupt een fijne aanleuning kunnen gaan hebben.
Oprichting komt veel en veel later. Een paard dat sterren kijkt kan niet in de oprichting!

En wat sterren kijkt kan ook niet correct wijken...
Ik snap niet zo goed waarom je met mijn stelling absoluut niet eens bent...
Ik geef aan dat de aanleuning goed voor elkaar moet zijn voordat je met wijken begint...
Jij hebt het over het los zijn in de kaak....dat is nodig om een goeie aanleuning te krijgen.
Ik geef ook aan dat het oprichten in een later stadium pas komt kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:32

Amazone77 je draait het om en daarom ben ik het niet met je eens. Ik geef dus aan dat je kunt beginnen met wijken voordat je de aanleuning voor elkaar hebt. Jij zegt dat je pas kunt wijken als de aanleuning voor elkaar is.
Ik geef dus aan dat je met wijkoefeningen (mits goed uitgevoerd en niet zoals het in de L proeven gebeurd!!) juist je paard los kunt krijgen in de kaak en lichaam waardoor aanleuning verkregen kan worden. Juiste aanleuning heeft ook te maken met op de goede manier halve ophoudingen geven (hand, zit, been). Als het gaat om oprichting liggen we wel op een lijn.
Helaas zitten veel paarden vast in kaak en nek omdat er te weinig of geen (goede) aandacht wordt gegeven aan het op de juiste manier loswerken. Op de juiste manier loswerken doe je dus om te beginnen o.a. met wijkoefeningen. In de klassieke dressuur, ongeacht welke instructeur je hebt, is daar geen discussie over.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:21

Met deze uitleg snap ik het beter. ;)
Dank je wel daarvoor.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:27

Werk aan een fijne aanleuning, waarbij de focus moet liggen op nageeflijk maken en reactie eisen. De houding die je paard aan neemt is minder van belang, het gevoel dat je paard geeft is veel belangrijker. Als ik je verhaal zo hoor kun je hem in dit stadium beter te rond maken dan dat je aan oprichting moet denken.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:29

Ik zou die slof sowieso maar weg laten en eens gaan kijken waar het probleem nou eigenlijk weg komt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:31

Welnee. Slofteugel is een ideaal hulpmiddel voor paarden die dit gedrag vertonen. Je hebt er niets aan als zo'n dier dom gaat rennen met de kop erop. Met slofteugel eraan en focus op nageeflijkheid is dat binnen 2 weken opgelost. Mits je doelgericht blijft werken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:36

Een slof teugel is niet een middel om in de krul te trekken, hoor Amaretto. Dat is ie alleen in de verkeerde of onervaren hand... Een slof kan juist heeel erg waardevol zijn in een training, als je maar wel weet waar je mee bezig bent en overal over nadenkt wat je doet en waarom.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:39

Heb het ook niet over in de krul trekken.
Vind het opmerkelijk omdat er word gesproken over het beginnen met zijgangen en dat het paard dan in verzet komt. Dus hang je er een slof aan ipv te kijken waarom het paard dat verzet geeft?!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:53

Ja, je kan met een slofteugel aan de oprichting werken:
Afbeelding

Ik ben alleen van mening dat je ook aan de zijgangen kunt beginnen met een lager ingesteld paard. Hoger instellen kan altijd nog! Zeker bij een paard dat zich onttrekt aan de hulpen en de oefening, zou ik eerst lager ingesteld de oefening bevestigen en dan langzaam aan meer aan de oprichting werken. Het allerbelangrijkste is ook hier weer dat je de juiste begeleiding erbij hebt, ga niet zelf lopen rommelen maar zorg dat je een goede instructrice hebt!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:09

Ten eerste een slof moet je vooral als waslijntjes aan je paard hebben hangen en alleen gebruiken als het echt nodig is. @kleinvosje ik vind jouw foto ook niet fijn omdat de slof daar veel te strak zit. Hou je de slof op druk dan trek je je paard de vernieling in.
Als jij de slof los kunt laten kun je prima aan oprichting werken. Dan kun je met de slof al een beginnetje maken met het S&T rijden omdat je bij het S&T rijden je stang ook gewoon los moet kunnen laten hangen en niet in 1 kluwe de trens en de stang op gelijke druk in je hand houden. De stang neem je ook alleen maar aan als dat nodig is en als jeje paard daarmee kunt helpen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:14

Abacab, daar wil ik even op ingaan, de slof zit namelijk niet strak, hoewel het wel zo oogt. Kijk maar op deze foto, zo zit ie op de andere foto ook, alleen vond ik deze foto niet zo heel mooi. Heb de slof tussen de twee foto's niet verpakt of zo, helaas geeft de eerste foto dus een vertekend beeld.
Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:17

Amaretto27 schreef:
Heb het ook niet over in de krul trekken.
Vind het opmerkelijk omdat er word gesproken over het beginnen met zijgangen en dat het paard dan in verzet komt. Dus hang je er een slof aan ipv te kijken waarom het paard dat verzet geeft?!

Dat ben ik wel met je eens, dat je zonder correcte aanleuning niet aan de zijgangen moet gaan beginnen.
Verzet kan ook voortkomen doordat het paard het gewoon niet begrijpt en de hulpen te complex gegeven worden of te veel (nieuwe) hulpen in 1 keer. Dan kan je net je paard even helpen door hem zo te vertellen dat hij ook laag kan blijven. Dan is het een prima hulpmiddel en in goede handen zeker geen marteltuig...

Kleinvosje, ook ik vind hier je slof gebruik niet fijn. Daarnaast als je in de oprichting wil werken moet je de slof niet tussen de voorbenen vast maken maar bij de ellebogen aan de zijkant. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:18

Nou hij staat niet strak omdat het paard zn eigen hoofd wel draagt en niet op de slof afgebogen is.
Maar hij zit wel strak omdat het paard weinig andere keuze heeft. Het kan niet niet rond lopen (let op: geen waardeoordeel).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:20

Daar verschillen de meningen over Quir. Ik doe dit onder begeleiding van mijn instructrice, en merk dat het werkt. Ik heb em aande zijkant gehad, maar dat werkt juist averechts bij haar.

@Iris 82, die snap ik niet, niet niet rond lopen?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:08

@kleinvosje, afgezien van dat ik vind dat je slof nog steeds te strak zit zie ik 'm ook liever aan de zijkant hangen. Verder vind ik je paard ook niet goed lopen met of zonder slof omdat het er in elkaar getrokken uitziet. Je paard buigt alleen in bij de kruin en maakt daar een krulletje terwijl ik juist wil dat een paard vanaf de schoft zijn hals laat zakken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:13

Abacab schreef:
@kleinvosje, afgezien van dat ik vind dat je slof nog steeds te strak zit zie ik 'm ook liever aan de zijkant hangen. Verder vind ik je paard ook niet goed lopen met of zonder slof omdat het er in elkaar getrokken uitziet. Je paard buigt alleen in bij de kruin en maakt daar een krulletje terwijl ik juist wil dat een paard vanaf de schoft zijn hals laat zakken.

Plus de nek moet t hoogste punt zijn, wat bij jou ook niet het geval is. Dit noem je een zogenaamde valse knik, wanneer ze in de wervels achter de nek afbuigen/knikken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:13

Kun je dan uitleggen hoe je een paard vanuit de schoft zijn hals moet laten vallen als je wilt dat iet richting oprichting gaat? Want dat zijn twee tegenstrijdige dingen.

Ik weet neit hoe je ziet dat ze in elkaar getrokken wordt, ik zie dat namelijk niet, en met mij de diverse jury's en mijn instructeurs ook niet. Maar goed, het gaat in dit topic niet over mij maar over het onderwerp slofteugel en oprichting. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, dit is mijn weg en voor mijn paard werkt deze weg.