de keuze voor een instructeur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

de keuze voor een instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 18:06

Hoi!

Ik vroeg me pas eens iets af. Ik kijk regelmatig op bokt bij de HAW topics en de RITP topics. Soms zie je erg goede ruiters maar soms ook wat mindere. Daar is verder niks mis mee, ieder zijn niveau en ik ben zelf ook geen Anky natuurlijk. Maar zo heel enkel springt er een topic tussendoor waarbij je iemand ziet die het toch echt nog niet begrepen heeft. Die krijgt dan, soms wat hard gezegd, tips van de medebokkers maar reageert daarop met een 'bord voor het hoofd' idee.
Dan wordt de vraag gesteld of er ook wordt gelest. En dan komt het antwoord: nee ik heb al zo lang les gehad ik kan het nu wel zelf, nee ik heb daar geen geld voor, nee hier is geen goede instructrice etc.

Dan vraag ik mij toch oprecht af waarom iemand zich te goed voelt voor het rijden van les. Wanneer bepaal je dat je geen les meer nodig hebt? Iedereen kan toch leren? En bij geen geld, waarom niet wat minder vaak, zeg maar een keer per maand lessen?
Een ander ziet toch beter wat je fout doet dan jijzelf en voor je het weet sluipen er kleine probleempjes in die steeds meer gaan tegenstaan.

Als je kijkt naar de topsport zie je dat zelfs ruiters als Hans-peter, Edward, Adelinde, Anky etc. nog regelmatig lessen volgen. Zij worden goed begeleid en klooien ook niet zelf wat aan. Begrijpelijk want dan kom je natuurlijk niet op dat niveau.

Mijn discussie punt is dus eigenlijk: Moet iedere ruiter lessen volgen ongeacht zijn niveau of ambities? En waneer voel je je nou echt goed genoeg om niet meer te lessen?

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden maar hou het rustig.

Groetjes,

KarinvdM

Re: de keuze voor een instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:09

Ik denk dat je nooit zonder les kan. Af en toe een oog vanaf de grond is erg zinvol, hoelang je ook rijdt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:23

Altijd les ongeacht ervaring, niveau of doel. Zelfs gewoon iemand die lekker buiten rond knart met het dier kan les best gebruiken. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:27

Een beetje afhankelijk van het doel van de ruiter, is regelmatig les echt wel nodig. De frequentie van de lessen is daarbij afhankelijk van de wensen van de ruiter, de inhoud van de portemonnee, etc. ik kan me zo voorstellen dat je als recreatieruiter echt niet elke week intensief les hoeft te hebben, maar eens in de maand bijvoorbeeld een rustige les waarbij er goed op houding en zit en de ontspanning wordt gewerkt.
Ben je een wedstrijdruiter, dan is les onontbeerlijk. Heeft een ruiter een bord voor zijn kop, dan komt hij er vanzelf achter als hij elke keer met erg lage punten thuiskomt.
Je bent nooit te oud om te leren, en ook toppers hebben begeleiding nodig!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:41

Ik vindt goed les voor iedere ruiter van belang. Soms is het misschien even zoeken voordat je iemand vindt die bij je past. Zo heb je als recreatief persoon niet altijd veel aan een wedstrijdgerichte instructeur. Andersom precies het zelfde. Je hebt zoveel richtingen en stromingen dat er altijd wat te leren valt. En er altijd wel iemand rondloopt die bij jouw manier van denken en rijden past. Ik heb zelf al jaren geen les meer gehad wegens omstandigheden. Maar het is hard nodig mijn houding is er achteruit gegaan voor mijn gevoel dus wil weer wel snel het lessen op pakken.
Kleine foutjes sluipen er erg snel in als je geen les meer hebt en omdat dingen makkelijk aan te leren zijn als af te leren is het zeer zinvol om te blijven lessen zodat je je beter wordt en niet weer opnieuw dingen moet afleren.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:32

Lessen MOETEN volgen... Nee, ik vind niet dat iedereen les MOET volgen. (even puur gelet op het woord MOETEN, als in: verplicht)

Iemand die echt alleen maar puur buitenritjes maakt, MOET niet per se les volgen.

Als je wedstrijdambities hebt, MOET je niet per se les volgen.
Maar het lijkt me in dit geval wel praktisch, wil je echt verder komen. Iemand anders kan, zoals al eerder gezegd, toch op meer puntjes letten en je corrigeren daar waar nodig. Zelfs instructrices/instructeurs die al jaaaaaren les geven, krijgen zelf ook vaak les, terwijl ze zelf weten hoe het moet. Maar hulp van buitenaf die inderdaad meer ziet wat je fout doet of wat beter kan of tips geeft, is onmisbaar vind ik. Als je dan wedstrijdambities hebt, maak je met les toch veel meer vooruitgang lijkt me.

Zoals Tigra_ hier boven mij zegt: soms is het zoeken naar iemand die bij je past, het ligt aan je ambities/tijd/geld/etc.

Zelf vind ik het wel aan te raden om lessen te nemen als je een paard rijdt, ongeacht hoe vaak je rijdt, in wat voor discipline je rijdt, of dat je nu alleen maar buitenritjes maakt of wedstrijden rijdt. Al is het alleen maar zodat het wellicht wat fijner rijdt voor je paard.

Ik heb nu zelf vandaag toevallig voor het eerst weer westernles, omdat ik het idee heb dat ik maar wat aanklooi op mijn paardje, en dat wil ik niet. Ik wil uiteindelijk beter worden en mijn paard niet in de weg zitten, maar samen rijden en duidelijker hulpen geven, zodat ik niet onnodig dingen zit te doen die het voor mijn paard moeilijker maken. Een wedstrijdje ooit lijkt me helemaal gaaf, maar ik heb toch echt les nodig.

Dat je dus geen geld hebt of geen passende instructie kan vinden in de buurt, oke, kan gebeuren.
Maar dat je nu al zoveel les hebt gehad dat je wel weet hoe het moet, dat, tja... Ik weet het niet, ik zou toch, al is het maar af en toe, les nemen om uiteindelijk beter te worden voor je paardje.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:41

Ik denk dat als je (ook) in de bak rijdt, dat les dan wel nodig is. Omdat er dan toch ongemerkt foutjes in sluipen die je zelf niet door hebt, zoals bijvoorbeeld teveel drijven zonder reactie te krijgen, te strakke handen, slechte houding, enz. Gewoon kleine dingetjes die niets te maken hebben met je niveau, maar die je door gewoonte kan ontwikkelen zonder het zelf door te hebben. Maar je kan bijvoorbeeld ook een stalgenoot af en toe vragen om even op je te letten. Als je af en toe recreatief in de bak rijdt, lijkt mij dat voldoende.
Als je alleen buitenrijdt, denk ik niet dat les nodig is. In de bak is je houding toch standaard anders dan buiten. En mensen die alleen buitenrijden hebben vaak ook een rustig/onspannen paard en passen zich hierop aan en doen zelf ontspannen mee..

Voor wedstrijdruiters en mensen die recreatief rijden, maar wel verder willen komen, vind ik les wel heel belangrijk

irisxpieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:08

Ik denk dat het geen kwaad kan om iemand mee te laten kijken met enige regelmaat. Correctie op je houding en zit blijft altijd belangrijk, kleine foutjes slijpen er zo in en werken toch vaak nadelig voor je paard.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:45

Ik vind dat niemand zonder les kan. Afhankelijk van wat je doel is kun je voor jezelf bekijken hoevaak je gaat lessen en bij wie. Maar ik vind zelfs dat als je alleen recreatief rijdt je evengoed niet zonder les kan. Wellicht kun je het dan beperken tot 1 keer per 2 weken, maar minder eigenlijk niet. Geen geld hebben voor les vind ik echt een slecht excuus. Dan maar wat minder lessen, maar helemaal geen les is in mijn ogen geen optie. Er sluipen altijd fouten in. Zelf rijdt ik absoluut niet slecht, maar merk gewoon dat ik 1 x per week les nodig heb omdat er anders foutjes insluipen of dat ik dan vast kom te zitten omdat ik een stapje verder moet gaan maar niet weet hoe.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:49

Ik denk dat het wel handig is om regelmatig les te krijgen van een goede instructeur/instructrice die bij je past. Ook als je alleen buitenritten maakt, is het denk ik handig om af en toe een lesje te nemen om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat je houding goed blijft. Natuurlijk kan je iemand niet dwingen om te lessen, maar ik vind het wel jammer als ruiters zelf aan blijven klooien met een rijtechnisch probleem en weigeren om les te nemen omdat ze het allemaal zelf wel weten. Les is ook handig als je al jaren ervaring hebt want een foutje kan er in sluipen zonder dat je het zelf merkt. Daarbij kan les krijgen van iemand soms tot inzichten leiden die je zonder die persoon misschien niet zou hebben. Af en toe eens les krijgen van een andere instructeur/instructrice of eens een ander paard rijden, kunnen denk ik ook helpen om jezelf en je rijden te blijven ontwikkelen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:35

Een paard/pony houden is erg duur en wat ik om me heen zie is dat mensen behoorlijk besparen op de leskosten. Dat is in eerste instantie omdat mensen de variabele kosten graag laag houden, maar vaak ookoverschatten mensen zichzelf. Ze denken dat het allemaal wel lekker gaat en dat ze niet zo vaak les nodig hebben of dat die ene groepsles voor €5,- per weer wel voldoende is om te leren.
Zo lang je enige ambitie is om niet van je paard af te vallen is dat OK. Maar ik kom veel te vaak mensen tegen die blijven hangen in een klasse en dan denken dat hun paard niet voldoende kwaliteit heeft.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:17

Lessen volgen om vooruit te komen is onzin. Ook zonder lessen kun je een heel eind komen. Mits je kritisch naar jezelf kijkt. Je zult alleen mét lessen wel veel sneller vooruitgang boeken. Ikzelf heb geen les. Niet omdat ik dat niet wil maar omdat dat even niet mogelijk was. Desondanks hebben we al een gigantische vooruitgang geboekt. Ik wil nu in januari weer gaan lessen als dat mogelijk is :)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:52

Anthonia_ schreef:
Lessen volgen om vooruit te komen is onzin. Ook zonder lessen kun je een heel eind komen. Mits je kritisch naar jezelf kijkt. Je zult alleen mét lessen wel veel sneller vooruitgang boeken. Ikzelf heb geen les. Niet omdat ik dat niet wil maar omdat dat even niet mogelijk was. Desondanks hebben we al een gigantische vooruitgang geboekt. Ik wil nu in januari weer gaan lessen als dat mogelijk is :)

maar hoe kun je vooruit komen als je zelf niet weet wat je doet? Hoeveel mensen kijken kritische naar zichzelf en hebben een bepaald doel voorogen?
Als je geen les heb en alles zelf wil doen verwacht ik toch wel dat die gene weet wat hij/zij doet en het vaker gedaan heeft.

Ik vindt dat als je geen lessen volgt ongeacht je niveau er al gauw fouten in sluipen of dingen gewoon weg verkeerd aangeleerd worden.

Dusja ik vindt dat iedereen zou moeten lessen ongeacht wat je met je paard doet. Om zelf scherp te blijven maar ook voor het welzijn van je paard.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:08

R_ali_R schreef:
Anthonia_ schreef:

maar hoe kun je vooruit komen als je zelf niet weet wat je doet? Hoeveel mensen kijken kritische naar zichzelf en hebben een bepaald doel voorogen?
Als je geen les heb en alles zelf wil doen verwacht ik toch wel dat die gene weet wat hij/zij doet en het vaker gedaan heeft.

Ik vindt dat als je geen lessen volgt ongeacht je niveau er al gauw fouten in sluipen of dingen gewoon weg verkeerd aangeleerd worden.

Dusja ik vindt dat iedereen zou moeten lessen ongeacht wat je met je paard doet. Om zelf scherp te blijven maar ook voor het welzijn van je paard.

Nee ik heb eigenlijk geen echte eerdere ervaring. Maar we zijn inmiddels wel L1. Dat is nog geen wereldniveau. Maar we zijn pas in januari begonnen met trainen. En het is wel lastig hoor en ik kan het ook niemand aanraden. Ik laat mijzelf af en toe filmen. En zo verbeter ik mezelf :+ en geloof mij dat gaat best goed. Ik ben het verder wel met je eens hoor. Eigenlijk zou iedereen moeten lessen ongeacht niveau/leeftijd of whatever. Maar dat is helaas niet voor iedereen mogelijk :j ik wil niet alles zelf doen. Het liefst zou ik elke dag lessen. Dat is alleen voor mij niet mogelijk

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:28

Ik vind het knap dat jij zo kritiche bent op 16 jarige leeftijd(even in je profiel gespiekt.) En knap dat je in een korte tijd L1 rijdt.
En om dat je geen eerderen ervaring hebt is het nog lastiger, daarom zal ik het ook niemand aanraden. Toch omdat dingen kunnen worden aangeleerd die eigenlijk fout zijn. Het kan zomaar gebeuren dat als jij straks gaat lessen dat je erachterkomt dat je dingen toch op een anderen manier hebt aangeleerd. Dit hoeft naartuurlijk niet zo te zijn maar de mogenlijkheid is er.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:19

@ Anthonia, ik heb even in je profiel gekeken en daar las ik dat je een kleine 30!!! proeven hebt moeten rijden om 11 wp in de B bij elkaar te rijden. Dan ben je daarmee voor mij nu niet echt een voorbeeld van dat het ook heel goed kan gaan zonder les.
Als jij eerlijk bent dan weet je zelf eigenlijk ook wel dat je nu een beetje tegen een dood punt gaat aanlopen [ik heb jou filmpjes gezien dus ik kan je precies vertellen waarin je zelf tekort schiet en waarom je les nodig hebt als je ooit nog de klasse L uit wilt komen.
Ik denk dat mensen best wel zonder les kunnen, maar als je vooruitgang wilt boeken en je bent een beetje ambitieus zul je echt in les moeten investeren.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:44

Abacab schreef:
@ Anthonia, ik heb even in je profiel gekeken en daar las ik dat je een kleine 30!!! proeven hebt moeten rijden om 11 wp in de B bij elkaar te rijden. Dan ben je daarmee voor mij nu niet echt een voorbeeld van dat het ook heel goed kan gaan zonder les.
Als jij eerlijk bent dan weet je zelf eigenlijk ook wel dat je nu een beetje tegen een dood punt gaat aanlopen [ik heb jou filmpjes gezien dus ik kan je precies vertellen waarin je zelf tekort schiet en waarom je les nodig hebt als je ooit nog de klasse L uit wilt komen.
Ik denk dat mensen best wel zonder les kunnen, maar als je vooruitgang wilt boeken en je bent een beetje ambitieus zul je echt in les moeten investeren.

Goh Abacab dat heb ik niet eens gezien :+ Op dat punt heb je gelijk.
toch vindt ik wel degelijk les zou moeten krijgen al is het alleen maar voor het welzijn
voor het paard.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:52

Ik vind les wel belangrijk. Zelfs al ben je nog zo'n goede en kritische ruiter, iemand anders zal sowieso op andere dingen letten dan jij zelf en je daarin bijsturen. Ik ben ook een recreatieve ruiter maar heb toch elke week les, ondanks dat ik niks hoef te presteren.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:55

Geen enkele ruiter kan zonder les!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:00

Hier iemand die niet lest.

Maar goed, ik sta er dan ook meer naast dan dat ik er op zit. Als ik er op zit, hoef ik geen proefje te kunnen rijden maar gaat het me om ontspanning en het zoveel mogelijk kunnen op zo min mogelijk.

Ik rij meer zonder zadel (BBP met westernpad eronder) dan met en haal ook regelmatig de teugels er af of rijd met mijn leadrope (dus aan één kant teugel, andere kant om te kunnen blokkeren dmv zwaaien). Mijn paard is mijn instructrice :)*
Ik ben dan wel iemand die ervan uit gaat, dat als er iets niet goed gaat, dat aan de ruiter ligt en niet aan het paard (tenzij het iets fysieks is).
Ik heb dus een prima onafhankelijke zit, zit mijn paard niet in de weg en eis ook niks van mijn paard wat ik zelf niet kan. (Soms vraag ik het, moet dat zo? Nee, oh sorry, dan zal ik het niet meer doen) En die onafhankelijke zit, heb ik mezelf ook aangeleerd, zonder les! En waar had ik krampachtige benen aan over gehouden? Juist, door wat mij jaren terug vertelt is in de les: hakken onder je heupen (de rechte lijn van dressuur), tenen recht naar voor, je kent het wel.

Natuurlijk zal ik ook weer verder vooruit komen en dingen sneller kunnen als ik les zou hebben van iemand. Maar het nodig hebben? Nee hoor, ik heb het niet nodig. En mijn paard wordt er niet minder van.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:02

Abacab schreef:
Een paard/pony houden is erg duur en wat ik om me heen zie is dat mensen behoorlijk besparen op de leskosten. Dat is in eerste instantie omdat mensen de variabele kosten graag laag houden, maar vaak ookoverschatten mensen zichzelf. Ze denken dat het allemaal wel lekker gaat en dat ze niet zo vaak les nodig hebben of dat die ene groepsles voor €5,- per weer wel voldoende is om te leren.
Zo lang je enige ambitie is om niet van je paard af te vallen is dat OK. Maar ik kom veel te vaak mensen tegen die blijven hangen in een klasse en dan denken dat hun paard niet voldoende kwaliteit heeft.

Ben ik helemaal met je eens. Veel mensen denken dan dat het paard niet verder kan terwijl ze er zelf niet goed opzitten en met dat ene uurtje groepsles per week niet verder komen.
Ben zelf ook een arme student en heb dus ook niet al het geld om uit te geven aan dure lessen van topinstructeurs maar ik nam altijd 1x in de 2 weken een priveles. Dan kost het niet zoveel en heb je toch met enige regelmaat les. Wat ook kan is natuurlijk een half uur les nemen, heb ik ook gedaan omdat mijn paard in slechte conditie was en een uur veel te lang was voor ons. Stapte ik hem los en gingen we aan het werk en ging ze weg en stapte ik uit. Ideaal.
Geen geld mag dus voor mij geen uitweg zijn. Dan maar 1x per maand lessen. Dan doe je er in ieder geval wat aan.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:08

R_ali_R schreef:
Abacab schreef:

Goh nee dat is niet echt een prestatie. De klasse B is meestal nog wel te doorlopen zonder al te veel les en ervaring. Als je tijdelijk niet kunt lessen is dat natuurlijk zo en kun je er niet wat aan doen maar het is toch echt wel belangrijk een beetje meer op jezelf te letten. Ook al vind je de klasse L hoog genoeg, voor je eigen houding, zit en het laten lopen van een paard op een bewuste manier is les natuurlijk wel heel belangrijk.

stienmasjien schreef:
Ik vind les wel belangrijk. Zelfs al ben je nog zo'n goede en kritische ruiter, iemand anders zal sowieso op andere dingen letten dan jij zelf en je daarin bijsturen. Ik ben ook een recreatieve ruiter maar heb toch elke week les, ondanks dat ik niks hoef te presteren.

Jij bent voor mij echt een voorbeeld van een ruiter die nadenkt over wat hij doet! Les nemen al hoef je niks te presteren is echt zo belangrijk. Goed dat er ook mensen zijn die dit wel doen. Al zou het alleen maar zijn voor een beetje vertrouwen en bevestiging.

uiltje001 schreef:
Geen enkele ruiter kan zonder les!

Kort maar krachtig. :)

Sassol: Ik denk dat jou manier van rijden ook wel iets is waaraan weinig les valt te geven. Als je ontspannen bent en je crosst rond zonder zadel en hoofdstel is dat al heel wat anders dan echt rijden. Er valt hier alleen te verbeteren in ontspanning en in het niet in de weg zitten maar ik denk dat je dat ook wel aanvoelt aan je paard. Dat vind ik toch wel een ander punt. Al vind ik dat een keer in de zoveel tijd een beetje begeleiding geen kwaad kan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:11

maai_ke schreef:
Sassol: Ik denk dat jou manier van rijden ook wel iets is waaraan weinig les valt te geven. Als je ontspannen bent en je crosst rond zonder zadel en hoofdstel is dat al heel wat anders dan echt rijden. Er valt hier alleen te verbeteren in ontspanning en in het niet in de weg zitten maar ik denk dat je dat ook wel aanvoelt aan je paard. Dat vind ik toch wel een ander punt. Al vind ik dat een keer in de zoveel tijd een beetje begeleiding geen kwaad kan.

Nou nou, ik cross niet rond hoor. Wij kunnen ook gewoon arbeidsdraf/middendraf/wijken e.d. (Ben absoluut geen sterruiter hoor en denk dat wij ook echt niet zouden schitteren in een B-proefje, maar om nou te zeggen dat ik rondcross...)
Maar misschien wil je dan even ophelderen wat écht rijden voor jou betekent?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 07:52

Ik vind les wel belangrijk. Foutjes sluipen er zo makkelijk in, zonder dat je het zelf in de gaten hebt. En dan is een kundig oog op de grond zo belangrijk.
En wie of wat dat kundige oog is, dat is zoeken.
Wie past er bij jou? Wie past er bij je paard? Hoe vaak?
Het is voor iedereen en ieder paard verschillend.

Zo wil ik niet elke week lessen. Jim en ik hebben tijd nodig om dingen uit te proberen en om dingen te laten vallen en daar even zelf mee verder te werken.
Maar toen hij jong was leste ik wel elke week. Juist voor dat oog op de grond, om op te letten dat ik er goed op zat en geen rare dingen met hem deed.
Nu we beiden meer bevestigd zijn heb ik meer aan 1x per 3/4 weken 3 kwartier les dan aan elke week een half uur.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:24

R_ali_R schreef:
Ik vind het knap dat jij zo kritiche bent op 16 jarige leeftijd(even in je profiel gespiekt.) En knap dat je in een korte tijd L1 rijdt.
En om dat je geen eerderen ervaring hebt is het nog lastiger, daarom zal ik het ook niemand aanraden. Toch omdat dingen kunnen worden aangeleerd die eigenlijk fout zijn. Het kan zomaar gebeuren dat als jij straks gaat lessen dat je erachterkomt dat je dingen toch op een anderen manier hebt aangeleerd. Dit hoeft naartuurlijk niet zo te zijn maar de mogenlijkheid is er.

De meeste ruiters zijn totaal niet kritisch op zichzelf en bekijken zichzelf door een roze bril. Anthonia_ is dus duidelijk ook niet kritisch...
Als ik het filmpje in haar profiel bekijk dan valt er nog genoeg te sleutelen, aan haar zit en aan de rest van het rijden.