Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anthonia_ schreef:Lessen volgen om vooruit te komen is onzin. Ook zonder lessen kun je een heel eind komen. Mits je kritisch naar jezelf kijkt. Je zult alleen mét lessen wel veel sneller vooruitgang boeken. Ikzelf heb geen les. Niet omdat ik dat niet wil maar omdat dat even niet mogelijk was. Desondanks hebben we al een gigantische vooruitgang geboekt. Ik wil nu in januari weer gaan lessen als dat mogelijk is
R_ali_R schreef:Anthonia_ schreef:Lessen volgen om vooruit te komen is onzin. Ook zonder lessen kun je een heel eind komen. Mits je kritisch naar jezelf kijkt. Je zult alleen mét lessen wel veel sneller vooruitgang boeken. Ikzelf heb geen les. Niet omdat ik dat niet wil maar omdat dat even niet mogelijk was. Desondanks hebben we al een gigantische vooruitgang geboekt. Ik wil nu in januari weer gaan lessen als dat mogelijk is
maar hoe kun je vooruit komen als je zelf niet weet wat je doet? Hoeveel mensen kijken kritische naar zichzelf en hebben een bepaald doel voorogen?
Als je geen les heb en alles zelf wil doen verwacht ik toch wel dat die gene weet wat hij/zij doet en het vaker gedaan heeft.
Ik vindt dat als je geen lessen volgt ongeacht je niveau er al gauw fouten in sluipen of dingen gewoon weg verkeerd aangeleerd worden.
Dusja ik vindt dat iedereen zou moeten lessen ongeacht wat je met je paard doet. Om zelf scherp te blijven maar ook voor het welzijn van je paard.
en geloof mij dat gaat best goed. Ik ben het verder wel met je eens hoor. Eigenlijk zou iedereen moeten lessen ongeacht niveau/leeftijd of whatever. Maar dat is helaas niet voor iedereen mogelijk
ik wil niet alles zelf doen. Het liefst zou ik elke dag lessen. Dat is alleen voor mij niet mogelijk Abacab schreef:@ Anthonia, ik heb even in je profiel gekeken en daar las ik dat je een kleine 30!!! proeven hebt moeten rijden om 11 wp in de B bij elkaar te rijden. Dan ben je daarmee voor mij nu niet echt een voorbeeld van dat het ook heel goed kan gaan zonder les.
Als jij eerlijk bent dan weet je zelf eigenlijk ook wel dat je nu een beetje tegen een dood punt gaat aanlopen [ik heb jou filmpjes gezien dus ik kan je precies vertellen waarin je zelf tekort schiet en waarom je les nodig hebt als je ooit nog de klasse L uit wilt komen.
Ik denk dat mensen best wel zonder les kunnen, maar als je vooruitgang wilt boeken en je bent een beetje ambitieus zul je echt in les moeten investeren.
Op dat punt heb je gelijk.
Abacab schreef:Een paard/pony houden is erg duur en wat ik om me heen zie is dat mensen behoorlijk besparen op de leskosten. Dat is in eerste instantie omdat mensen de variabele kosten graag laag houden, maar vaak ookoverschatten mensen zichzelf. Ze denken dat het allemaal wel lekker gaat en dat ze niet zo vaak les nodig hebben of dat die ene groepsles voor €5,- per weer wel voldoende is om te leren.
Zo lang je enige ambitie is om niet van je paard af te vallen is dat OK. Maar ik kom veel te vaak mensen tegen die blijven hangen in een klasse en dan denken dat hun paard niet voldoende kwaliteit heeft.
R_ali_R schreef:Abacab schreef:@ Anthonia, ik heb even in je profiel gekeken en daar las ik dat je een kleine 30!!! proeven hebt moeten rijden om 11 wp in de B bij elkaar te rijden. Dan ben je daarmee voor mij nu niet echt een voorbeeld van dat het ook heel goed kan gaan zonder les.
Goh nee dat is niet echt een prestatie. De klasse B is meestal nog wel te doorlopen zonder al te veel les en ervaring. Als je tijdelijk niet kunt lessen is dat natuurlijk zo en kun je er niet wat aan doen maar het is toch echt wel belangrijk een beetje meer op jezelf te letten. Ook al vind je de klasse L hoog genoeg, voor je eigen houding, zit en het laten lopen van een paard op een bewuste manier is les natuurlijk wel heel belangrijk.stienmasjien schreef:Ik vind les wel belangrijk. Zelfs al ben je nog zo'n goede en kritische ruiter, iemand anders zal sowieso op andere dingen letten dan jij zelf en je daarin bijsturen. Ik ben ook een recreatieve ruiter maar heb toch elke week les, ondanks dat ik niks hoef te presteren.
Jij bent voor mij echt een voorbeeld van een ruiter die nadenkt over wat hij doet! Les nemen al hoef je niks te presteren is echt zo belangrijk. Goed dat er ook mensen zijn die dit wel doen. Al zou het alleen maar zijn voor een beetje vertrouwen en bevestiging.uiltje001 schreef:Geen enkele ruiter kan zonder les!
maai_ke schreef:Sassol: Ik denk dat jou manier van rijden ook wel iets is waaraan weinig les valt te geven. Als je ontspannen bent en je crosst rond zonder zadel en hoofdstel is dat al heel wat anders dan echt rijden. Er valt hier alleen te verbeteren in ontspanning en in het niet in de weg zitten maar ik denk dat je dat ook wel aanvoelt aan je paard. Dat vind ik toch wel een ander punt. Al vind ik dat een keer in de zoveel tijd een beetje begeleiding geen kwaad kan.
R_ali_R schreef:Ik vind het knap dat jij zo kritiche bent op 16 jarige leeftijd(even in je profiel gespiekt.) En knap dat je in een korte tijd L1 rijdt.
En om dat je geen eerderen ervaring hebt is het nog lastiger, daarom zal ik het ook niemand aanraden. Toch omdat dingen kunnen worden aangeleerd die eigenlijk fout zijn. Het kan zomaar gebeuren dat als jij straks gaat lessen dat je erachterkomt dat je dingen toch op een anderen manier hebt aangeleerd. Dit hoeft naartuurlijk niet zo te zijn maar de mogenlijkheid is er.