kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:48

misschien een rare vraag hoor, staat misschien ook wel verkeerd
en heb er zelfs aan gedacht om een SA aan te vragen omdat ik mij een beetje
schaam voor mijn vraag maar goed hier komt ie;

kan iedereen (en dus ook ik) goed dressuur leren rijden?

Ik zal mijn vraag even wat duidelijker maken.
Onder "goed" versta ik netjes, M proef waardig, een paard beter maken en samen verder komen.

Ik kijk naar foto's zoals deze:
Afbeelding
Adelinde, foto via google
Nu hoef ik van mijzelf niet zó goed te kunnen rijden maar ik zou zo graag
ook netjes kunnen rijden, met een mooie houding, ontspannen maar toch
juist, benen netjes, rug recht, hand hoog, je paard lekker aan het lopen.
Er onstpannen opzitten met lichte hulpen en dan je paard goed aan het lopen krijgen.
tja, kijk maar naar het plaatje, wauw!

is dit weggelegd voor een ieder of moet je hiervoor al heel jong beginnen
met het juiste paard en de juiste instructie?

Imo is gevoel en aanleg een belangrijk onderdeel van het paardrijden
maar is de rest wel te leren?

Ik ben 28, heb tot vorig jaar altijd alleen maar lol gehad op het paard.
De bossen in volle vaart verkend.
Nu heb ik een half jaar lang dressuur les gehad en merk dat ik
het steeds leuker ben gaan vinden. Denk dat ik nu zelf op B/L niveau zit. (schreef ze hoopvol :+ ).
Als ik een bovenstaande foto zie vraag ik mij nu dus af of ik ook ooit enigzins zo goed kan worden.
(feit dat ik nu geen eigen paard meer heb helpt niet echt mee geloof ik ;) ).

Wat zou ik daarvoor moeten doen?
Moet je dagelijks rijden?
Moet je een dressuur crack als paard hebben?

brandt los!

bonzjo

Re: kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:49

waar een wil is, is een weg ;)

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:54

Als je echt probeert om op je houding te letten en met een hoop instructies/correcties van een instructrice zal het je vast lukken. Dat is ook mijn doel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:56

Ja, iedereen kan leren rijden, en bijna ieder gezond paard kan met de juiste begeleiding op M niveau komen. Hoe meer je met je paard bezig bent, hoe sneller je op dat niveau zou kunnen komen.

Nu is lang niet iedere ruiter van M+ het kwa houding ook waard om op dat niveau te rijden... dus alleen het niveau wilt niet altijd iets zeggen over de kwaliteit van de ruiter, soms is het gewoon een goed paard. Natuurlijk is het gemakkelijker met een paard dat aanleg heeft voor het dressuurwerk. Een paard dat zich gemakkelijk vast zet heeft een langere weg te gaan dan een elastiekje dat heerlijk door het lijf loopt. Toch is het naar mijn mening voor iedere gezonde combinatie mogelijk om in ieder geval M-dressuur te kunnen rijden.

Een hele nette zit en houding kun je trouwens ook aanleren zonder hoger in de dressuur te rijden. Ik zie B ruiters genoeg die netter op hun paard zitten als sommige Z ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:58

Jammer dat Adelinde in haar lendenen hangt, veel ruiters op hoog niveau zie je dat doen.

De vraag is een beetje, wat goede dressuur is voor jou. Is dat op hoog niveau rijden?
Is dat je paard fijn aan de hulpen hebben, een paard wat zonder zichtbare hulpen moeiteloos doet wat het wordt gevraagd? Of is het fijn rijden, in harmonie met je paard?

Wat het laatste betreft: ik denk dat er veel mensen best goed kunnen leren zitten, en meegaan in de beweging. Wat je daarvoor nodig hebt is een goede en geduldige instructeur. Ik denk dat veel mensen fijner kunnen leren voelen dan ze nu doen, hun hulpen subtieler kunnen leren geven, en ja, als je dat allemaal kan, zit je rap op M niveau, en misschien Z.

Punt is wel denk ik, om het goed te leren, dat je een spiegel nodig hebt, in de vorm van een instructeur die je niet naar de mond praat, maar eerlijk is, en misschien soms in de vorm van een jury.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:05

@ bonzjo, wijs mij de weg maar ;) :+

@Mijny, dat probeer ik ook heel hard maar hoofd en lichaam leiden een eigen leven vrees ik

@ Angela, bedankt voor je uitleg!

@Yamcha, Alles wat jij aangeeft is voor mij goede dressuur. Behalve dan dat op hoog niveau rijden, dat hoef ik zelf niet zo nodig.
Maar volgens jou valt en staat het dus met de instructie.. Helder uitgelegd! Bedankt voor je antwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:07

Nee, niet iedereen kan leren tennissen, niet iedereen kan leren turnen, niet iedereen kan leren pianospelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:07

Mocht je nog op zoek zijn, weet ik een heel goede voor je :)

Graag gedaan :) Dat op hoog niveau rijden, hoeft voor mij ook niet zo nodig hoor. Ik wil vooral fijn met mijn paard kunnen rijden, en dat vereist wel echt een goede basis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:11

Joolien schreef:
Nee, niet iedereen kan leren tennissen, niet iedereen kan leren turnen, niet iedereen kan leren pianospelen.

Maar iedereen kan leren een balletje terugslaan, iedereen kan leren om een koprol te maken, een flikflak kunnen zelfs heel veel wel, bokspringen ook...... en de basis van pianospelen kunnen er ook best veel leren.
En de top is uiteraard voor maar weinig mensen weggelegd, maar ik ben ervan overtuigd, dat ieder mens met een gezond lijf correct kan leren zitten, correcte hulpen kan leren geven en kan leren om op een fijne manier in de beweging mee te gaan. Alleen mijn topic:
[RT-P] Opnieuw leren rijden ;) toont dat al aan. Wij zijn geen topruiters. Alles wat wij willen is leren ons paard niet in de weg te zitten, en dat lukt boven verwachting :)

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:13

Als je iets echt wil, dan moet dat kunnen, en daar kun je voor vechten! :D
Ik wilde ook graag zo rijden, en die avond nadat ik dat had bedacht viel ik van m'n pony... Een jaar niet gereden. De moed zonk in m'n schoenen natuurlijk maar toch de draad opgepakt, m'n pony alles zelf geleerd en na 1,5jr in de M1 met winst! :D Dus, iedereen kan het, ook al ben je misschien geen toptalent! ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:13

Absoluut! De een misschien met meer bloed, zweet en tranen dan een ander. Maar zoals boven.. Waar een wil is, is een weg.
En een goede coach is ook al het halve werk.

Citaat:
bonzjo, wijs mij de weg maar

Haar weg, hoeft niet die van jou te zijn.
(er zijn vele wegen die naar Rome leiden)
Laatst bijgewerkt door annebe op 06-10-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:14

@Joolien: misschien even een nuancering: Niet iedereen is een tálent, maar met hard werken kan iedereen min of meer netjes leren zitten, en belangrijker: leren om éérlijk paard te rijden. Daar heb je namelijk maar 1 vaardigheid voor nodig: het lef om je eigen minpunten te zien én het geduld en de bereidheid daar aan te werken ( ok... 3 vaardigheden: lef, geduld en bereidheid) En nee: we worden niet allemaal een Adelinde, Ankie of Edward....., maar met inzet kom je echt een eind!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:18

Joolien schreef:

Ja hoor! Iedereen kan leren turnen en iedereen kan leren piano spelen..... zelfs mijn persoon denk ik als ik me er echt voor zou geven....... en tennissen, alleen kunnen we jammer genoeg niet allemaal echt heel goed worden en prof!
Paardrijden kan iedereen leren, maar net dat stukje gevoel en niet te vergeten de mensen om je heen en geld, spelen daar een grote rol in.
Maar al heb je nog zoveel poen en kan je het duurste paard van de hele wereld kopen, als je net dat stukje talent... lees gevoel.... mist, zal je nooit in de topsport komen.
Of je hebt het helemaal in je, maar het ontbreekt aan geld, ook dan gaat het een moeilijk verhaal worden!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:21

En dat vindt ik meteen ook het moeilijke;
Werken aan die minpunten.
ik kan mij voornemen om bv mijn hakken uit te drukken en tenen naar binnen maar gaandeweg
floepen ze toch weer in mijn comfortabele maar verkeerde stand.

wel fijn om te lezen dat het dus wel kán +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:24

Daar heb je dus een instructeur bij nodig, een goede instructeur roept namelijk niet steeds: tenen naar binnen! waardoor je spanning in je been krijgt, omdat je met je knie gaat klemmen, maar leert jou een techniek waardoor dat veel makkelijker gaat :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:25

En daarvoor neem je dus les. Zodat iemand er zo vaak op hamert dat het een gewoonte wordt. Fouten in houding zijn een gewoonte, gewoontes kun je vervangen voor andere gewoontes, en dus is het te leren zonder dat je er voor de rest van je leven over na moet denken. Dit gaat het snelste als je lichaam merkt dat de nieuwe gewoonte beter werkt als de oude, foute gewoonte. Een goede instructie kan je bij die weg helpen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:31

ik denk ook van wel, alhoewel de een wat sneller zijn doel zal behalen dan de ander, ik ben niet gezegend met de beste houding, ook mijn allerliefste draver werkt niet altijd in ons voordeel, ik heb wel een hele fijne instructrice en soms bedenk ik dat het allemaal zo lang duurt en we stil staan maar als ik kijk wat we samen in een jaar bereikt hebben en als ik met een los teugeltje een mooi ingebogen hoofdje zie met oortjes naar voren ben ik al super trots. maar ja ik kan dan wel weer turnen _O-

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:34

En zou dat allemaal al lukken met eens in de week les?

wordt wel heel blij van de gedachte dat ook ik goed zou kunnen rijden :D
toch maar weer verder kijken voor een verzorgpaard

je hebt ook gelijk boedjang, kijken naar wat je allemaal al geleerd hebt ipv wat je nog niet kan

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:37

ik heb ongeveer 1x per week les en 2x oefen ik dan zelf en dan nog 1 of 2 keer lekker naar buiten, want dat is en blijft toch ook wel heerlijk. Heel veel plezier in ieder geval en hoop dat je snel een leuk bijrijd paardje vind.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:37

Thanks!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:59

Je eerste vraag, NEE, tenzij je een aangeboren talent bent.
Tweede vraag, leeftijd maakt niet uit, talent wel (is tevens de 3e vraag).
Dagelijks rijden bevordert je ervaring en ontwikkeling, een goed paard helpt (een boel :D)
Gewoon realisctisch zijn, ik hou van dansen en zingen, maar ik bak er gewoon weinig van. Je kan je ook neerleggen bij je minpuntjes.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:30

Iedereen kan correct leren rijden, maar niet iedereen zal het gevoel voor de fijne afstemming hebben om echt goed te leren rijden. Maar hoeveel van degenen die je ziet rijden hebben dat gevoel voor fijne afstemming, het gros niet, degenen die het wel hebben pik je er zo uit. Maar met correct en netjes rijden kun je ook een eind komen.
Een goed paard helpt natuurlijk wel, eentje die zijn achterbenen op stal laat staan rijd je er zonder talent al helemaal niet meer bij.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 20:37

Duidelijk! bedankt

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:47

Ik denk dat iedereen wel kan, leren dressuur rijden. Maar mensen zoals adelinde trainen zich ontzettend veel op verschillende paarden en geven veel geld uit aan training ect. Kortom wat heb je er voor over in tijd en geld?. Hoeveel discipline heb je? en wat echt belangrijk is een instructrice/instructeur die bij je past en die je ook echt verder kan helpen. Vaak hebben die zelf minimaal grand prix gereden zodat ze ook weten war je naar toe moet werken. Als je daarvoor om bereid bent te reizen met je paard dan ben je aardig op weg om goed te leren dressuur te leren rijden. Veel succes :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:50

Nou echt niet, neapolitano. Klinkt als een makkie zoals jij het vertelt, gewoon genoeg geld en tijd.
Maar zo werkt het niet.