2x op een dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiSsY_Me

2x op een dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:14

Heb even een vraagje.

Ben momenteel druk bezig mijn bijrijdpaard te trainen (eigenaresse niet veel tijd, mag alles met hem doen)
Nu rijd af en toe, zoals vandaag, de eigenaresse er een half uurtje op. Ze kan leuk recreatief rijden, maar weet eigenlijk niks van figuren rijden, achterhand eronder, stelling en noem maar op. Dus rijd ze hem een paar rondjes en stapt ze weer af.

Kan het paard het dan hebben als ik er een paar uur later op ga rijden, zegmaar 3 kwartier training? Geen "sjokrondjes", dus..?
Paard wordt normaal gesproken zowiezo elke dag door mij gereden of gelongeerd (m.u.z van rustdagje tussendoor natuurlijk)

Wilde hierover even julie mening weten :)

Edit: Paard is trouwens een draver van 8, staat momenteel 24/7 op de wei, voer kan natuurlijk aangepast worden aan de hoeveelheid beweging/training.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:16

ik zou het niet doen....straks gat het rijden het dier nog tegen staan en dan ben je verder van huis.
Gewoon de eigenaresse respecteren hoor anders kweek je straks je eigen problemen

Sofy

Re: 2x op een dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:18

Qua beweging moet hij dat volgens mij prima kunnen. Ik ga wel mee met quartel hierboven: kijk uit dat je je eigenaresse niet tegen het hoofd stoot en zorg dat het paard het ook leuk blijft vinden.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:19

Het ligt eraan hoe intersief de eigenaresse zelf rijd en hoeveel energie je paardje altijd heeft.
Het zou best kunnen denk ik.. Dit heb ik ook wel eens gehad, de eigenaresse reed s'ochtens en ik nog een x s'avonds. Met genoeg tussentijd dus :)

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:20

Bij mij rijdt er vaak zat iemand smorgens en dan mijn bijrijder smiddags ofzo.
Geen probleem hoor, kunnen paarden makkelijk aan.

44Myrthe44

Tuurlijk kan het paard dat aan!
Als je het maar rustig opbouwt.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:20

Paard zelf heeft genoeg energie, eigenaresse rijd niet intensief, zoals in de OP vermeld :)

Rena100

Je zou moeten kijken naar hoe werkwillig je paard is. Als hij echt graag aan het werk gezet wil worden dan zou het best wel kunnen. Maar zoals ook al is gezegd, je paard het rijden niet meer leuk vindt op den duur dan is het lastig om dat plezier weer terug te krijgen voor je paard. En inderdaad goed afstemmen met de eigenaresse of die daar akkoord mee gaat.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:21

Als de eigenaresse het geen punt vind zou ik zeggen: makkelijk!
Dus even navragen bij de eigenaresse!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:21

Paard moet het inderdaad wel leuk blijven vinden. En anders ga ik in plaats van trainen, buitenrit maken, schriktraining of longeren, kan natuurlijk ook toch? :)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:22

Jahoor kan prima!

Er zijn ook al eerder topics hier over geweest daar kan je het ook nalezen!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:23

Eigenaresse vind dit trouwens prima hoor, maar gezien zij er zelf niet zo'n expert in is, en ik qua dit ook niet, wilde ik graag jullie meningen even weten, of het paard het aankan :)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:23

Je kunt het dan Afwisselen met wat balkjes of pionnen.

Of je kunt een keer een buitenritje maken met mij.

Groeten Klaaske.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:23

hij zou dat best aan kunnen, maar zou het niet te vaak doen want dat kan ook avarechswerken,dat hij het rijden helemaal niet meer leuk vind
ik reed af en toe mijn pony op zondag ook sochtend en savonds een half uur à 3 kwartier, gewoon puur omdat ze zoveel energie had, en ongelooflijk veel schik in het werken had
nu doe ik dat niet meer.. ze wordt tenslotte ook een dagje ouder

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:24

Westerntrail schreef:
Je kunt het dan Afwisselen met wat balkjes of pionnen.

Of je kunt een keer een buitenritje maken met mij.

Groeten Klaaske.

Hee Klaaske, wat leuk dat jij hier ook op zit!!! :D

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:29

die van mij loopt soms ook 2x op een dag meestal rijd ik hem 's morgens als ik 's middags of 's avonds wedstrijd heb. Hij heeft er totaal geen problemen mee.

zou ook gewoon naar je paard kijken hoe die er op reageert.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:32

Weet de eigenaresse eigenlijk dat je dit topic geopend hebt? Als jij mijn bijrijdster was zou ik het niet echt leuk vinden om te lezen dat mijn bijrijdster mijn rijden "sjokrondjes" noemt ;)

Ontopic: ik zou het dier niet twee keer per dag rijden. Idd om de reden dat het hem misschien gaat tegen staan.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:34

Vankje schreef:
Weet de eigenaresse eigenlijk dat je dit topic geopend hebt? Als jij mijn bijrijdster was zou ik het niet echt leuk vinden om te lezen dat mijn bijrijdster mijn rijden "sjokrondjes" noemt ;)

Ontopic: ik zou het dier niet twee keer per dag rijden. Idd om de reden dat het hem misschien gaat tegen staan.

Ik wist er even geen ander woord voor haha. Zij snapt echt wel wat ik bedoel met "sjokrondjes" bedoel er dus gewoon het niet intensief rijden mee, voor de duidelijkheid hier :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:37

Manege paarden lopen zo 3/4/5 uur op een dag.... Dus nee, ik zie er geen probleem is. Het is een paard, geen poreleinen beeldje

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:39

stef schreef:
Manege paarden lopen zo 3/4/5 uur op een dag.... Dus nee, ik zie er geen probleem is. Het is een paard, geen poreleinen beeldje

Manegepaarden zijn dit gewend, mijn paard niet :) Daarom :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:40

Nou, als ik me m'n eigen draver goed herinner.....die had zo'n drie uur per dag nodig, anders ging ze door het lint :') En ja, die had gewoon weidegang :)

Kijk het gewoon aan, merk je verandering in gedrag of minder voorwaarts oid, zou ik het minderen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:40

ik zou er als eigenaresse ook niet vrolijk van worden als ik op bokt op deze manier neergezet zou worden....maar dat is verder off topic geloof ik :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:41

@stef dat is geen vergelijking. Een manegepaard weet precies hoe die zijn hartslag laag moet houden en daarmee train je dus niks ;) Ik zelf ben er geen voorstander van waarom mag hij niet gewoon een sjokdagje hebben? Kunnen zijn spieren mooi bijkomen van het werk wat jij met hem doet dan pas maak je progressie :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:42

MiSsY_Me schreef:
stef schreef:

Manegepaarden zijn dit gewend, mijn paard niet :) Daarom :)

Manege paarden moeten dit ook leren.
En daarbij, jij rijdt 3 kwartier, de eigenaar een kwartiertje (paar rondjes), is bij elkaar een uur...
Gaat ie echt niet dood van hoor :n

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:42

Ik weet niet waar manegepaarden 3/4/5 uur op een dag lopen maar ik ben blij dat ik niet op die manege rij D:

En als ik jou was zou ik het gewoon eens proberen. Niet elke keer maar rustig opbouwen en kijken of het goed blijft gaan. Gewoon goed naar je paard luisteren.