Western? (Klassieke) dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Western? (Klassieke) dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 15:50

Hallo bokkers,

Ik heb jaren op een manege gereden en ben er een tijdje geleden achter gekomen dat ik veel dingen verkeerd heb geleerd. Zo is mijn houding gespannen en rijd ik met mijn teugels, want zithulpen heb ik nooit geleerd.
Nu wil ik dus (voor zover het kan) opnieuw leren rijden. Maar wat is het beste voor het paard? Zelf ben ik fan van klassieke dressuur, het rechrichten, de lichtheid, de balans... Maar western begint mij ook steeds meer te interesseren. Wat zou beter zijn voor het paard? Tuurlijk, het ligt altijd aan het rijden van de ruiter, maar de rijmethode zal ook wel enig effect op het paard hebben, bijv. de hoge hoofd- en halshouding in de klassieke dressuur, en de lage hoofd- en halshouding in de western.

Ik hoop op een leuke en leerzame discussie. Dus: is western of dressuur beter voor het paard?

Ik weet dat dit bij praktijkproblemen hoort, maar heeft er iemand nog tips om 'opnieuw' te leren rijden?

Esther

Re: Western? (Klassieke) dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:55

De basis is voor western en engels rijden hetzelfde, beide gebaseerd op de klassieke dressuur.
Het verschil is dat westernruiters daarna de verzameling beneden opzoeken en de engels ruiters in een opgerichte halshouding.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:58

Indd, ook is een verschil dat waneer in de dressuur het paard doet wat er verlangt van wordt, de teugels blijven strak.
In de western niet, paard geef mooi mee en loopt goed etc en de druk verdwijnt bij het paard.
Beter om te verstaan voor het paard, want dat er geen druk meer is, is dan vriendelijker en werkt als beloning voor het paard waneer deze doet wat er van gevraagt wordt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:06

Je kunt prima western rijden vanuit de klassieke principes, we willen allemaal een paard dat ontspannen over de rug loopt met correct achterhandgebruik, dus de basis is gewoon hetzelfde. Ik heb ook zo nu en dan westernruiters die komen lessen.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:09

Ik heb mijn paard een half jaar geleden omgeschoold naar western en heb hier eigenlijk alleen maar voordeel van. Hij en hij loopt zowel beter laag als opgericht. Door het westernrijden ben ik wel veel bewuster geworden van mijn zit. Ik geef duidelijkere zithulpen en mijn houding is ook veel vooruit gegaan. Nou kan ik ook niet zeggen dat ik heel fanatiek dressuur ruiter was :o

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:36

Xiniee schreef:
Indd, ook is een verschil dat waneer in de dressuur het paard doet wat er verlangt van wordt, de teugels blijven strak.In de western niet, paard geef mooi mee en loopt goed etc en de druk verdwijnt bij het paard.
Beter om te verstaan voor het paard, want dat er geen druk meer is, is dan vriendelijker en werkt als beloning voor het paard waneer deze doet wat er van gevraagt wordt.

Hier ben ik het niet helemaa mee eens. Op hoger niveau in de klassieke dressuur (als er met kandare gereden wordt) is er ook geen direct teugelcontact.

En wat is beter voor de benen? Bij western moet het paard spins en slidings maken, dat lijkt mij best beslastend. Bij de klassieke dressuur wordt het ook best zwaar belast met wendingen om voor- en achterhand, maar bij western toch wel wat zwaarder. Hebben de westernmensen paarden met meer beenproblemen of juist niet?
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 01-10-11 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:38

Xiniee schreef:
Indd, ook is een verschil dat waneer in de dressuur het paard doet wat er verlangt van wordt, de teugels blijven strak.
In de western niet, paard geef mooi mee en loopt goed etc en de druk verdwijnt bij het paard.

heb je die bitten wel eens gezien Xinieee? En is die werking die jij bedoelt niet exact wat ik je al die tijd al vertel in het andere topic?
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 01-10-11 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:42

Grootste verschil zit hem imo idd in de halshouding en de gangen die uiteindelijk gewenst zijn.
Ik kan niet zo zeggen wat beter voor het paard zou zijn maar kijk naar de bouw van je paard, heeft hij een hoge of lage halsaanzet en hoe is het gangwerk? Als er veel beenaktie is van nature zou ik eerder voor klassiek gaan en andersom natuurlijk, vlakke gangen en lage hals western :)

Natuurlijk is de basis hetzelfde uitgangspunt dus ontspannen met goed rug en achterhand gebruik :j

Beter voor de benen??Ehh western is zo veel meer dan slidings en spins! :))

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:43

Mindfields schreef:
heb je die bitten wel eens gezien Xinieee? En is die werking die jij bedoelt niet exact wat ik je al die tijd al vertel in het andere topic?

Kun je mij uitleggen wat je hiermee bedoeld?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:45

Xiniee is fervent anti-stang en trens en ijzerwerk, maar zet hier een reactie neer over western(waarbij niet de minste bitten gebruikt worden, en behoorlijke sporen, niks mis mee mits juist gebruikt overigens)die mij de wenkbrauwen doet fronsen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:46

In western krijgt een paard toch meer teugel, losser en langer, wat de bitten dan niet minder pijnlijk maken.
Ik krijg western les en mijn zegt ie, als ie doet wat je wil laat je hem vanvoor vrij zodat zijn bit niet meer in de weig zit tussen jou en je paard.
Maar ja, weer die zwaren bitten waar ik niet voor ben.
+ spoor gebruik is hellemaal anders in western dan dressuur

Stabledoor heeft hellemaal gelijk, maar of je dat allemaal doet is je eigen keus.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:48

Xiniee schreef:
In western krijgt een paard toch meer teugel, losser en langer, wat de bitten dan niet minder pijnlijk maken.
Ik krijg western les en mijn zegt ie, als ie doet wat je wil laat je hem vanvoor vrij zodat zijn bit niet meer in de weig zit tussen jou en je paard.
Maar ja, weer die zwaren bitten waar ik niet voor ben.
+ spoor gebruik is hellemaal anders in western dan dressuur

Stabledoor heeft hellemaal gelijk, maar of je dat allemaal doet is je eigen keus.

Spoorgebruik is helemaal anders? Hoe is dat anders?

Mijn hulpen op een stang bit zijn zo klein en zacht dat het bijna niet te zien is, en zodra ik reactie krijg is de teugel weer weg. Wat is het verschil met western volgens jou?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:50

Mindfields schreef:
Xiniee is fervent anti-stang en trens en ijzerwerk, maar zet hier een reactie neer over western(waarbij niet de minste bitten gebruikt worden, en behoorlijke sporen, niks mis mee mits juist gebruikt overigens)die mij de wenkbrauwen doet fronsen.

Oke ik snap het....tja die bitten, niet de minste zie je idd vaak...de bedoeling is dat hoe verder de africhting is hoe minder teugelgebruik en sommige mensen hebben dan voorkeur voor zo'n type bit omdat ze er in principe weinig aan zitten.

Ik vind trouwens wel dat mensen vaak oordelen terwijl ze niet eens het mondstuk zien hoor, ze zien een shank en denken gelijk dat er iets vreselijks in de mond zit, dat is natuurlijk ook niet waar :)
Laatst bijgewerkt door MissPK op 01-10-11 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:51

MissPK schreef:
Grootste verschil zit hem imo idd in de halshouding en de gangen die uiteindelijk gewenst zijn.
Ik kan niet zo zeggen wat beter voor het paard zou zijn maar kijk naar de bouw van je paard, heeft hij een hoge of lage halsaanzet en hoe is het gangwerk? Als er veel beenaktie is van nature zou ik eerder voor klassiek gaan en andersom natuurlijk, vlakke gangen en lage hals western :)

Natuurlijk is de basis hetzelfde uitgangspunt dus ontspannen met goed rug en achterhand gebruik :j

Beter voor de benen??Ehh western is zo veel meer dan slidings en spins! :))

Dat weet ik :+ Maar de slidings en spins zijn volgensmij wat zwaarder voor de benen dan de andere westernonderdelen.
En inderdaad, ik denk niet dat shanks echt zo vreselijk zijn. Deze worden ook alleen bij seniors gebruikt, geloof ik.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 01-10-11 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:52

Sporen in western wordt mee over buik gerold, in dressuur geprikt.

Die mannen in western laten hun paard naar achter stappen zonder teugels te gebruiken, enkel zit en benen. Die gebruiken hun teugels bijna niet, zei openen hun teugel om af te wenden is ook een verschil.
Als ik kijk naar die Z-dressuur, staat die stang constant naar achter van de druk erop.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:52

StableDoor schreef:
Dat weet ik :+ Maar de slidings en spins zijn volgensmij wat zwaarder voor de benen dan de andere westernonderdelen.

Ja maar ik zie nergens de TS schrijven dat ze reining wil doen?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:53

Xiniee schreef:
Sporen in western wordt mee over buik gerold, in dressuur geprikt.

Die mannen in western laten hun paard naar achter stappen zonder teugels te gebruiken, enkel zit en benen. Die gebruiken hun teugels bijna niet, zei openen hun teugel om af te wenden is ook een verschil.
Als ik kijk naar die Z-dressuur, staat die stang constant naar achter van de druk erop.

Maar deze vorm van dressuur bedoelde ik niet! Bij klassieke dressuur wordt er pas met kandare gereden op hoog niveau, en dan is er ook vrijwel geen teugelcontact.
@ missPK: ik weet ook nog niet wat ik ga doen. Maar slidings en spins zijn inderdaad alleen bij reining. Ik vroeg me af of reiningpaarden vaker beenblessures krijgen door deze oefeningen. Ik had er alleen niet zo duidelijk bij gezet dat ik reiningpaarden bedoelde :o .
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 01-10-11 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:54

MissPK schreef:
Oke ik snap het....tja die bitten, niet de minste zie je idd vaak...de bedoeling is dat hoe verder de africhting is hoe minder teugelgebruik en sommige mensen hebben dan voorkeur voor zo'n type bit omdat ze er in principe weinig aan zitten.

Ik vind trouwens wel dat mensen vaak oordelen terwijl ze niet eens het mondstuk zien hoor, ze zien een shank en denken gelijk dat er iets vreselijks in de mond zit, dat is natuurlijk ook niet waar :)

Mee eens! Net als in de dressuur, helaas zie je in beide takken van sport mensen er erg bruut mee omgaan, echter denken bepaalde mensen dan direct dat iedereen dat doet. En die krijg je dat niet aan het verstand, zelfs niet als je met duidelijke gegronde argumenten komt.

Kijk Xiniee daar ga je weer. Op welke foto of filmpje heb je bij mij een strakke stang gezien?

Dank je Stabledoor, voor die laatste post.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:55

Xiniee schreef:

maar dat is dus ook niet het geval in de klassieke dressuur. die rijden ook niet met continu 'aanleuning' (in de zin van, druk op teugels). in de engelse dressuur wel, maar de TS had het specifiek over klassieke dressuur.\ dus dat is juist een overeenkomst met western en de klassieke dressuur.

interessante discussie die ik zeker even wil volgen!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:56

waarom zou je kiezen? Je kunt toch de onderdelen uit beide richtingen kiezen en die doen zolang jij en je paard het leuk vinden?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:57

StableDoor schreef:
Maar deze vorm van dressuur bedoelde ik niet! Bij klassieke dressuur wordt er pas met kandare gereden op hoog niveau, en dan is er ook vrijwel geen teugelcontact.

Precies dus wat je ook kiest zoek een goede trainer en kijk naar je paard :j

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:58

In de klassieke dressuur(die ik ook beoefen), wordt het paard zodanig opgeleidt dat het geheel in eigen balans loopt en de hand van de ruiter niet nodig heeft als steun, de teugels worden alleen gebruikt om aan te geven dat er iets anders gaat gebeuren, bijvoorbeeld een bepaalde oefening. Verder gebeurt inderdaad alles op zit en been. Weinig verschil met western hoor.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:59

Mindfields, waarom denk je altijd dat ik over jou praat ??
Ik vergelijk het hoogste dressuur niveau met reining

En o sorry, had niet door dat het over klassieke ging.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:00

Xiniee schreef:
Mindfields, waarom denk je altijd dat ik over jou praat ??
Ik vergelijk het hoogste dressuur niveau met reining

En o sorry, had niet door dat het over klassieke ging.

Ik denk niet dat jij altijd over mij praat, ik heb met meerdere paarden Z-dressuur gereden dus bedoel je mij ook.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:01

@Xiniee
Afbeelding
Hier bijvoorbeeld zie ik geen teugelcontact ;)

Ik de klassieke dressuur worden de paarden ook bitloos opgeleerd, wat vaak ook zo is in de western (bosal). Later komt er een trens in, en in vergevorderd stadium een kandare of bij de western shanks.

@missPK: ik wil ook graag een goede trainer, maar het probleem is dat ik 15 ben, en dus niet zo veel geld heb, en geen paard en trailer tot mijn beschikking. Nouja, misschien mijn bijrijdandalusier, maar ik weet niet of de eigenaresse het goed vind als ik met hem ga lessen.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 01-10-11 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt