Hoever rijd jij door als je paard aangeeft moe te zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Hoever rijd jij door als je paard aangeeft moe te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:18

Hoi,

Ik heb geen vraag, maar vind het wel interessant om te weten hoe andere mensen ermee omgaan als het paard aangeeft moe te zijn.
Op het moment ben ik bezig met conditie opbouwen bij mijn pony ze heeft lange tijd stilgestaan en werd sporadisch bereden. Als ik merk dat mijn pony na een half uur op adem moet komen dan stop ik en stap ik uit. Laatst met warmer weer kwam ik niet verder dan een kwartier en dus ben ik na een kwartier gestopt.
Om mij heen merk ik dat er toch wel wat verschil is, want waar is de grens om te stoppen? Die grens verschilt ontzettend per persoon.
Wanneer mijn pony weer een prima conditie heeft stap ik tussendoor even en pak het daarna weer op, haar ademhaling houd ik hierbij in de gaten.

Nu ben ik wel heel benieuwd wat de grens bij jullie is!

(Enkele voorbeelden:
- Paard is moe, maar rijd gewoon door tot ik klaar ben
- Paard is moe, maar rijd nog een x aantal minuten door voor ik stop
- Paard is moe, ik stop direct
- Paard is moe, ik stap tussendoor en ga daarna verder
- etc.)
Laatst bijgewerkt door Marchador op 29-08-11 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Re: Hoever rijd jij door als je paard aangeeft moe te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:19

Paarden hebben hier een goede conditie dus vaak zijn ze volgens mij niet echt moe als we klaar zijn. Tussendoor stap ik wel altijd even met een lange teugel maar dat is ook een stuk voor mezelf. :)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:21

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak stop als mijn pony moe is.. Op buitenrit rijd ik wel sneller door, maar in de bak stop ik meestal. Nou moet ik zeggen dat ik mijn pony al een maand niet goed getraind heb ivm vakantie.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:22

Ik heb er nog nooit zo over nagedacht eigenlijk... Maar voor mijn gevoel stop ik altijd wanneer mijn paard moe is en er ook minder zin in heeft, want het moet voor beide leuk blijven :)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:22

Ik stop niet direct, want dan zijn de meesten slim genoeg om er een spelletje van te maken. Nu is moe ook wel een apart begrip natuurlijk. Met warm weer is een paard slomer, en sneller buiten adem. Wil niet zeggen dat dat op dat moment tekenen van vermoeidheid zijn. Dan stap ik een paar rondjes, doe wat rustige oefeningen en pak ik daarna weer wat op.

Als ik al een half uur intensief getraind heb en paard wordt sloom voor het been, nat van het zweet en buiten adem dan rijd ik inderdaad nog een paar minuutjes door om af te ronden (in de trant van, uitgalopperen, uitdraven, uitstappen, klaar.)

Bij conditie opbouwen is het imo juist een kwestie van telkens net ietsje over de grens gaan qua uithoudingsvermogen, anders kom je niet verder..

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:23

Vroeger deed ik het zelfde als TS, zodra ze aangaf moet te zijn ging ik uitstappen!
Totdat ik doorkreeg dat ze het af en toe deed omdat ze geen zin meer had, dat is natuurlijk iets anders als moe zijn!
Tegenwoordig rij ik nog 10 minuutjes door en ga daarna uitstappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:24

Kaitlyn schreef:
Paarden hebben hier een goede conditie dus vaak zijn ze volgens mij niet echt moe als we klaar zijn. Tussendoor stap ik wel altijd even met een lange teugel maar dat is ook een stuk voor mezelf. :)

Conditie kun je niet altijd gebruiken met opbouwende training. Ik heb ook een goede conditie maar laat me een oefening 10 keer doen ben ik ook kapot. Het gaat om gebruik van spieren en lijf in het algemeen.
Het is moeilijk om te voelen wanneer een paard echt moe wordt. Vaak houd ik de ademhaling in de gaten en zweet maar ook dat is niet altijd een goed meetlint.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:25

Als ie echt moe is dan stop ik direct, omdat er dan ook echt geen beweging meer in te krijgen is :+ (ik ben zelfs wel eens afgestapt om voor hem te lopen om hem te motiveren om nog naar huis te gaan haha).
Mensen vroegen ook: goh, normaal lopen paarden toch sneller? :+ Ja... klopt, hij was écht niet meer vooruit te branden.
Maar als hij al moe is terwijl die amper wat heeft gedaan, dan wacht ik totdat de ademhaling etc. weer normaal is en dan pak ik hem weer op, maar pas wel de rit aan dan.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:26

Bij mij heeft het niet zoveel te maken met conditie, maar na een tijdje word het voor mijn pony gewoon een beetje zwaar als ik het over dressuur heb. Dat laat ze duidelijk merken daar te gaan duiken. Dan corrigeer ik haar nog een paar minuten zodat ze niet gelijk haar zin heeft. Daarna bouw ik het af met nog even lang en laag draven en dan zijn we lekker klaar.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:28

Als ik merk dat ze moe/lui/verveeld(van de dressuurtraining) wordt, doe ik nog 2/3 minuutjes een oefening die ze graag en makkelijk doet,
zoals schoudervoor of schouderbinnenwaarts, zodat ik een fijne, ontspannen en positieve afsluiting
van de training heb. Als ik direct stop als ze moe is, dan maakt ze daar misbruik van.
Na deze oefening ga ik dan lekker uitstappen/draven.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 29-08-11 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:28

Ik stopte altijd voordat ze moe werd. Kort en intensief trainen houdt ze fris in het hoofd en voorkomt blessures.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:32

Het ligt eraan.. Als m'n paardje onwijs haar best doet ( wat ze meestal doet ) en ik merk dat ze wat moeier wordt, laat ik haar uitdraven en stap ik uit.. Sowieso werk ik op z'n max echt een half uur fanatiek, ze is tenslotte pas 4.. Als ze alleen maar loopt te vervelen wil ik het wel goed afsluiten, dus dan stel ik mijn eisen bij en sluit ik af op het moment dat ze doet hoe ik het wil(de).
Mijn paardje is trouwens na 15 minuten al zeiknat van t zweet.. Dat is dus voor mij niet echt een goede indicatie.
Op buitenrit zorg ik gewoon dat ik een niet te groot rondje maak en anders lekker veel stap.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:35

Ik stap regelmatig met lange teugel tussendoor, maar dat is omdat mijn lichaam niet altijd meewerkt. Meestal stop ik dus omdat ik zelf te moe ben.
Als hij moeilijk werk moet doen stap ik tussendoor wat extra, omdat hij anders in de war raakt en boos wordt daarvan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:41

Ik ben zelf bezig mijn conditie op te bouwen en laat het dus ook afhangen van mijn conditie/ moeheid.
Daar neem ik dan de weersomstandigheden (hitte vooral) in mee.
Bij longeren vraag ik mijn paard toch net even door als ie aangeeft moe te zijn. Ook omdat ik met zijn conditie bezig ben. Anders gaat ie idd spelletje ervan maken.
En bij rijden accepteer ik ook geen verlaging van tempo om direct te stoppen. We stoppen als ik het goed genoeg vind. Hij zal dus echt even door moeten gaan.
En dan beloon ik hem wel erg goed en uitbundig. Dat ik echt tevreden over hem ben dat ie nog even dat laatste beetje gaf.
Hierdoor gaat ie ook vaker de grens verleggen voor zichzelf merk ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:43

FloortjeM schreef:
Ik stopte altijd voordat ze moe werd. Kort en intensief trainen houdt ze fris in het hoofd en voorkomt blessures.

Eens - en meer conditie opbouwen doen wij op buitenrit....

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:51

Leuk om al die verschillen te lezen...!

Ligt aan het paard. Een jong paard rijdt ik liever kort maar wel correct. Een half uurtje is voor een jong paar toch al heel wat. Ze moeten spier kracht en concentratie op kunnen brengen. Ik merk nu ik erover denk dat ik het belangrijker vind dat ze gewoon goed lopen dan dat ze lang lopen. Als hij goed zn best heeft gedaan dan kan ik soms na een 20 minuten al de pin erin hakken. Lekker belonen en laten rollen op het eind. Maar wanneer ik merk dat hij stijfjes is, geen zin heeft of gewoon iets vertikt dan oefen ik wat langer door. Merk wel dat ik wat meer afwissel in intensiteit als een paard minder zn best doet. Dan werk ik langer met hem maar stap ik wel tussendoor. Beestjes kunnen ook een 'off day' hebben... ;)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:06

ik stop altijd voor dat het paard echt moe is. Dit heeft te maken met dat het paard als het moe is zijn oefeningen ook onbedoeld steekjes laat vallen en het er slodiger gaat uitzien.
Mijn paard had moeite met rechts aanspringen deed ik dit aan het begin ging het makkelijker dan aan het einde van mijn training gewoon omdat hij nog heel wat kracht nodig had om goed rechts aan te springen en aan het einde was hij gewoon te moe en miste hij de kracht daarvoor.
later ben ik dit wel in het midden en einde van mijn training gaan doen.

ik train liever kort en intensief.

Als ik conditie op wil bouwen ga ik bijvoorbeeld 10 rondjes galoperen aan iederen kant en doe ik het de volgende keer 11. Zolang mijn paard zijn adem afmaakt weet ik dat hij nog niet op is. Als hij zijn adem niet afmaakt weet ik dat ik het punt heb bereikt waarop ik moet gaan uitstappen :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:08

Is het niet belangrijk om te kijken wat je wilt gaan doen in je training? Zodra je tevreden bent stoppen, anders doorgaan totdat je het goed afsluit. Dan kun je 10 minuten of 40 minuten rijden, maar als je ergens naar toe werkt weet je beter hoe ver je kunt gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:09

Ik stop niet als paard moe is maar ga minder ingewikkelde dingen vragen of het rustiger aan doen. Tussendoor een rustpauze inlassen is ook niet verkeerd. Gewoon even staan en op adem komen...

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:10

als ik aan ga draven houd ik het minimaal 10 minuten vol, ik moet het nog opbouwen en zij ook, en als ze dan nog niet echt moe is, rijd ik nog door totdat ik voel dat ze er wel even aan moet trekken, zo nog 1 a 2 minuten en dan ga ik stappen en oefeningen doen, en daarna ga ik weer draven enz. Ook om haar conditie op te bouwen! Ik stop dus niet omdat zij dat dan wil, dan laat ik haar nog wel even werken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:12

Geen van allen, ik doe altijd interval trainingen dus hij krijgt genoeg rust met een lang teugeltje tussendoor :)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:16

Moe is best een moeilijk begrip,je kan moe zijn in je lijf maar ook in het hoofd. Goed geconcentreerd werken dat kan mens en paard gauw vermoeien, dus "moeilijke"oefeningen niet langer dan een minuutje of 10, als beloning een stappauze en dan nog als afsluiting wat oefeningen die een hoge succesfactor hebben. Altijd afsluiten met een positief gevoel, dan ga je de volgende keer weer lekker verder. ik wissel trainngsdagen ook altijd af, een dag trainen, volgende dag buitenrit, trainen, grondwerk, sprongetje/trainen, buitenrit dat houd mijn paarden ook fris.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:25

Joolien schreef:
Is het niet belangrijk om te kijken wat je wilt gaan doen in je training? Zodra je tevreden bent stoppen, anders doorgaan totdat je het goed afsluit. Dan kun je 10 minuten of 40 minuten rijden, maar als je ergens naar toe werkt weet je beter hoe ver je kunt gaan.

ben ik met je eens. Ik stel voor het rijden ook alrijd een doel met wat ik wil gaan oefenen. Als ik tevreden ben stop ik ook inderdaad en net wat Joolien zegt kan dit 10 minuten duren maar ook 40 minuten.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:41

Ik ben mijn paard nog aan het inrijden en stop als ze braaf is. Ik ben dan vaak met een kwartiertje al weer klaar maar dan stapt ze nog net zo vlot door. Haar conditie is denk ik best aardig van al die buitenwandelingen en het werken aan de lange teugel of de dubbele longe.

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:51

Kendra schreef:
FloortjeM schreef:

Eens - en meer conditie opbouwen doen wij op buitenrit....

Eens. En zelfs daar ben ik niet echt bekend met een echt moe paard onder me te hebben, zo ver ga ik niet.