Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 20:35

Hallo Iedereen,

Wat ik mij nou afvraag, waarom worden er zo vaak paarden ingereden of jonge paarden gekocht zonder goede instructie of hulp?
Vaak lees ik hier een topic op bokt dat het verkeerd is gegaan!
In mijn ogen is dit (bijna) altijd makkelijk te verhelpen door goed les te nemen!
Gaat het hier om het geld? of heeft dit meer te maken met het zogenoemde 'zelfkennis' ?

KozieZ

Re: Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:38

Het valt mij vaak op dat veel mensen eerst zelf al wat basis willen leggen en dan pas willen gaan lessen. Tja en in die tussentijd gaat het dus wel eens fout. Dat lees je hier ook regelmatig bij de foto en de praktijkproblemen foto's. Altijd jammer dat blijkbaar veel mensen vinden dat je eerst al vanalles moet kunnen, voordat je met les begint.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:38

Ik denk met beide, maar voornamelijk door geld. Mensen denken ook vaak te makkelijk over jonge paarden, en te goed over hun rijkunsten.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:40

Helemaal mee eens ts, heb het zelf helaas ook gedaan met mijn pony. Ik kwam van een shet af en kocht gelijk een pony van 5. Qua rijden een topper die alles al kende maar ze deed het niet voor niks. Je moe(s)t er echt aan rijden en dat kon ik nog helemaal niet. Tot vorig najaar ben ik zo doorgemodderd en toen éindelijk tot de conclusie gekomen dat ik les moest nemen. Denk nog steeds regelmatig: 'had ik het maar eerder gedaan, dan waren we nu stukke verder geweest'

De rede dat ik geen les had was ook geld. Ouders hebben niet zo'n verstand van paarden dus die vonden het overbodig en ik eigenlijk ook. Een keer rondhobbelen bij de ponyclub vonden we wel genoeg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:43

Tja, krijg je meteen nog een vraag..
Wat is goed les en wat is goede instructie???

Heb voordat ik nieuw paard kocht mijn instr. gebelt, met wat ik van plan was.
Of ie dat geschikt vond en of ie kon les komen geven zodra paard er was.
Zo gezegd zo gedaan.
Leek mij namelijk wel zo praktisch direct hulp te hebben ipv
eerst te verzuipen en dan weer naar boven te moeten worstelen.
En ik heb mazzel, instr. met ervaring met jonge paarden, dat is wel heel handig!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:44

Het is heel jammer dat veel mensen wel geld uittrekken voor de aankoop, maar vervolgens gaan bezuinigen..

Ik ben heel blij dat ik mijn paard na aankoop ruim 2,5 maand op de rijschool heb gezet voordat hij naar huis is gekomen. Nu hebben we elkaar onder begeleiding beter leren kennen, en dat is goud waard :j

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:00

Angela schreef:
Het is heel jammer dat veel mensen wel geld uittrekken voor de aankoop, maar vervolgens gaan bezuinigen..
Vind ik ook! Men kan beter bezuinigen op de aankoop, dan op het verdere verzorgen en trainen van het dier. Beide zijn belangrijk, maar het tweede is zowel voor ruiter als paard erg belangrijk.

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 06:43

Grappig dat je dat zegt ja. Ik zit namelijk vaak met open mond hier te lezen hoe mensen met hun jonge dier omgaan.
Ze hebben misschien net 2 jaar rij ervaring, denken dat ze kunnen rijden en kopen een jong paard die niet doet wat hun willen.
Er gaat meteen hulpteugels aan zodat het jonge paard nog erger "verpest" word. Als je dan leest dat ze geen les hebben kan ik me eigen wel voor mijn hoofd slaan.

Toen ik mijn jaarling arabo fries kocht heb ik eerst 2 jaar eens rond gekeken welke instructeur wilde hebben voor het zadelmak maken. Toen Minke 3 1/2 werd ben ik begonnen met longeren. Mijn instructeur die les kwam geven op de stal waar ik stond stond regelmatig te kijken en gaf me aanwijzingen. Mijn instrcteur is een man van 65 die erg veel ervaring heeft met jonge paarden. Toen de tijd daar was vroeg hij of hij mocht longeren, dan kon ik mijn cap pakken. Zo hebben we Minke zadelmak gemaakt. Alles in rust. Ik heb hem nog steeds als instructeur. Minke is nu 5 jaar. We zijn reserve kampioen geworden en afgelopen weekend in de prijzen gevallen op de kampioenschap. Met een arabo fries tussen de kwpn. Ik ben erg trots op dit resultaat. Ik was me nooit gelukt zonder goede les. Minke is niet 1 van de makkelijkste, maar met eerlijk en met herhalen rijden met goede les kom je een heel eind.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:03

Uit ervaring is er bij mij het een en ander ook in het verleden misgegaan! daarom deze vraag ook van mij natuurlijk!

JannaS: Ik heb eigenlijk altijd wel hulp gehad, mijn moeder heeft vroeger jarenlang gereden en ook best wel hoog! dus eigenlijk heb ik een soort van personal coach :o
Ik vind het voorbeeld van jou erg mooi!

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:54

Dank je wel :-). Ik zeg niet dat het altijd goed gaat als je les hebt. Ik zie ook vaak mensen die les krijgen en ook hun eigen gang gaan. Ik luister altijd naar mijn instructeur en ga niet zelf lopen prutsen (zoals hij dat altijd zo mooi kan zeggen haha). Dan vind ik het weer niet eerlijk tegenover jezelf, het paard en je instructeur.

DDW1190: Als je een personal coach hebt is dat inderdaad super fijn haha. Je kunt er super veel van leren en het voordeel is dan ook meteen dat ze waarschijnlijk vaker komt als 1 keer in de weer. Zo kan eventueel dingen waar je tegenaan loopt meteen aangepakt worden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 20:24

Helemaal mee eens! natuurlijk iedereen moet het leren dat geld net zo goed als je ook les hebt, maar zolang je maar weer opstaat na het vallen :)!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:21

Mensen willen laten zien dat het geen kunst is om een paard in te rijden. Ze denken er veelste licht over er kan zoveel fout gaan in het begin proces. Wat ze later weer tegen zullen komen. Tuurlijk zijn er gevallen waar dit niet het geval is. maar 9 van de 10 keer wel.

Ik heb begin deze zomer het paard van mijn moeder zadelmak gemaakt onder begeleiding, zonder zou ik het nooit gedaan hebben. Gewoon omdat ik vindt dat ik er zelf geen ervaring genoeg voor heb.

En als mensen een paard kunnen kopen moeten ze ook nadenken over de kosten die er aan verbonden zijn. Het is wel makkelijk en goedkoop om je paard zelf in te rijden maar niet altijd het beste voor je paard.
Spaar dan gewoon nog even door.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:44

Sjolvir schreef:

En dat is denk ik ook wel een punt wat meespeelt.
Instructie is iemand die beter moet weten en je moet begeleiden. Maar als je als ruiter niet veel weet en je krijgt instructie, hoe weet je dan of het slecht is of goed.
Dat is bij mij het geval geweest en daar is het flink mis gegaan. Ik ben zelfs op die stal gegaan om regelmatig hulp te krijgen van mijn instructie. Met als resultaat dat ik mijn pony niet meer hard aanpak als dat nodig is. Daarna heb ik zo goed als geen les meer met haar gehad. De lessen gaan weer bij me kriebelen dus ik wil de lessen zeker weer gaan oppakken.

Over het algemeen denk ik dat het ook wel gaat om de kosten, stalling is al duur genoeg en alles wat erbij komt. Maar ook wel om de doelen die je wilt behalen met je paard of pony. Als jij lekker recreatief rijd, veel naar buiten etc. dan kan ik me voorstellen dat iemand geen les neemt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:53

Sjolvir schreef:

Heb voordat ik nieuw paard kocht mijn instr. gebelt, met wat ik van plan was.
Of ie dat geschikt vond en of ie kon les komen geven zodra paard er was.
Zo gezegd zo gedaan.
Leek mij namelijk wel zo praktisch direct hulp te hebben ipv
eerst te verzuipen en dan weer naar boven te moeten worstelen.
En ik heb mazzel, instr. met ervaring met jonge paarden, dat is wel heel handig!

Mee eens! En ook eens met TS! Jammer genoeg gaat te vaak het spreekwoord op...als het kalf verdronken is..... En dan is het paard vaak al zo ver heen dat het een hele lange weg word om ze weer "normaal" te krijgen.
Ik kan me dan ook behoorlijk ergeren aan al die jonge meiden( en ja het zijn heel vaak 15/16 jarige) die het eerst zelf wel gaan proberen met alleen manege ervaring.
Dan gaat het fout en vragen ze hulp van een andere onervaren meid van 16.
Kijk alleen maar eens op bokt naar alle topics over jonge paarden waar problemen mee zijn!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 08:48

Haha ja dat vond ik ook heel veel aerdenhout1!
Maar goed meestal doen ze het 1 keer en daarna nooit weer!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:51

Toegeven dat je iets niet zelf kan is moeilijk...
Erkennen dat een ander het beter kan nog moeilijker...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:11

Ach.. net zoiets als die mensen die zich helemaal klem lessen,
en super kunnen rijden.
Maar trailer laad cursusje is te duur en te veel moeite.
(terwijl dat bij sommigen bergen tijd en frustratie zou schelen)

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:35

De excuses die je vaak hoort zijn idd 'te duur', 'te ver weg', 'kan geen goeie vinden' en de ergste 'heb ik niet nodig'. Maar ik kan me echt niet voorstellen zonder instructie te moeten. M'n instructrice is nu op vakantie, dus heb nu een paar weken al geen les, en ik heb al weer een enorme lijst met punten die ik met haar wil bespreken.

Ik denk dat het vooral het punt is of mensen willen leren. Als je wil leren is het niet zo moeilijk om instructie te vragen. Maar willen leren betekend wel dat je moet toegeven dat je er nog niet bent en ik denk dat dat voor sommige mensen heel moeilijk is.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:06

Dat denk ik ook dat mensen te trots erover zijn om geen les te nemen!
Ik kan het echt niet zonder les om eerlijk te zijn :o meestal ga ik dan maar wat prutsen als ik een tijdje geen les/hulp heb gehad!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:00

Ik denk dat heel veel mensen hun eigen kunnen gruwelijk overschatten. Hoe vaak lees je in topics niet "ja maar ik rij al 10 jaar". Ergo: Ik ben ervaren en weet precies waar ik mee bezig ben. Terwijl ze van toeten nog blazen weten. Kinderen die denken een jong paard in te kunnen rijden omdat ze 3 keer op de 'wilde' pony op de manege hebben gereden. Het ontbreekt een hoop mensen helaas aan zelfkritiek en realiteitszin.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:33

Saar4 schreef:
Ik denk dat heel veel mensen hun eigen kunnen gruwelijk overschatten. Hoe vaak lees je in topics niet "ja maar ik rij al 10 jaar". Ergo: Ik ben ervaren en weet precies waar ik mee bezig ben. Terwijl ze van toeten nog blazen weten. Kinderen die denken een jong paard in te kunnen rijden omdat ze 3 keer op de 'wilde' pony op de manege hebben gereden. Het ontbreekt een hoop mensen helaas aan zelfkritiek en realiteitszin.

Als dat in een topic staat dan heb ik eigenlijk al meteen mn bedenkingen :o Ik vind les ook belangrijk, misschien kan je wel goed rijden maar je hebt ook een oog nodig vanaf de kant want je kan niet alles zien vanaf je zadel. En goede instructie vinden kan lastig zijn ja (ligt er aan waar je woont) dus als je dan geen goede instructie kan vinden dan kan je soms maar beter geen les nemen (hoewel sommige mensen iedereen ongeschikt vinden en dan kan je zoeken tot je een ons weegt natuurlijk).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:44

Ik ben een van die mensen die geen les heeft met een paard dat nog niet lang onder het zadel is. Nu heb ik wel een zus die kan kijken of en wat ik fout doe, en volgens mij gaat het helemaal niet slecht.

Het zal ook een hoop verschil maken wat je doelen zijn. Ik wil een fijn recreatiepaard die netjes loopt en gehoorzaamt wanneer ik zeg dat ie iets moet doen, en heb er geen problemen mee als dat een jaar duurt. Dat is natuurlijk heel anders wanneer je graag zo snel mogelijk de sport in wil.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:50

wat ben ik blij dat ik niet bij dat clubje hoor .
hoewel ik wel het grootste gedeelte zelf heb gedaan .
ik heb mijn paard eerst zelf zadelmak gemaakt .( dat ze een ruiter op haar rug accepteerd )
daarna is ze na een stal gegaan om doorgereden te worden . ( de eerste knopjes erop )
toen ze daar stond , heb ik het na een tijdje onder begeleiding overgenomen .
en toen ze eenmaal weer thuis was nam en neem ik nog steeds iedere week les .

of zouden jullie het nog een beetje anders doen ?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:28

DDW1190 schreef:
Dat denk ik ook dat mensen te trots erover zijn om geen les te nemen!
Ik kan het echt niet zonder les om eerlijk te zijn :o meestal ga ik dan maar wat prutsen als ik een tijdje geen les/hulp heb gehad!

Helemaal mee eens. Ik kan en wil ook niet zonder les. De afgelopen weken vond ik het erg jammer dat er geen lessen waren en had ik ook het idee dat ik maar wat aan het prutsen was. Dakota loopt op dit moment wel erg fijn. Wat leuk dat je moeder ook altijd gereden heeft. Dat wist ik helemaal niet. Gaaf!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:41

Normaal heb ik ook elke week les, nu echter al 3 weken niet omdat de bak 2weken kletsnat was en ik dus niet kon rijden en nu is ze op vakantie.
Op zich gaat het nu ook niet slecht maar ik wil wel graag bij blijven leren en het is natuurlijk een fijne controle of je het allemaal wel goed doet ik vind het in ieder geval super belangrijk.