Talent: aangeboren of aangeleerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Talent: Aangeboren of aangeleerd?

Aangeboren (onderbouw?)
46 (30%)
Aangeleerd? (onderbouw?)
9 (6%)
Beide? (onderbouw?)
95 (63%)

Totaal aantal stemmen: 150

moelly

Talent: aangeboren of aangeleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 09:05

Collie2008

Re: Talent: aangeboren of aangeleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:06

Beiden, tis een kwestie van aanleg en het stimuleren van die aanleg, plus een flinke dosis wilskracht ;-)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:07

Talent is aangeboren, anders zou iedereen een pro pianist of danser kunnen zijn. Talent heb je, of je hebt het niet. Grotendeels heeft het te maken of je ergens 'gevoel' voor hebt en dat kun je niet leren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:08

Hm...

Laatst iets in de quest erover gelezen, volgens mij heb je aanleg voor bepaalde dingen, en door veel training(gemiddelde, uitblinkende talenten hebben gemiddeld 10.000 uur in hun training gelegd).
Volgens mij heeft iedereen wel ergens aanleg voor, maar komt het er met de één uit als een talent door veel trainen en bij de ander blijft het aanleg, omdat die geen kans heeft op veel goede training.

Anky had bijvoorbeeld een vader die in de Z reed, dus zij had er waarschijnlijk aanleg voor, en heeft het door veel en goede training tot een talent kunnen ontwikkelen.

Edit:

Je moet er inderdaad gevoel voor hebben, ik bedoelde dus dat je er wel talent voor kan hebben, maar dat het niet meteen perfect is en dat je veel moet trainen erin.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 04-08-11 09:11, in het totaal 2 keer bewerkt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:08

Benfan schreef:
Talent is aangeboren, anders zou iedereen een pro pianist of danser kunnen zijn. Talent heb je, of je hebt het niet. Grotendeels heeft het te maken of je ergens 'gevoel' voor hebt en dat kun je niet leren.

Hier ben ik het mee eens. Talent heb je en dat kun je ontwikkelen door te stimuleren en te trainen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:09

Ga met Benfan mee. Talent is aangeboren, je hebt het of je hebt het niet. Uiteraard is trainen nodig om het talent te ontwikkelen, maar door training verkrijg je imo geen talent, zoals gezegd, dat heb je al (of niet).

MarcellaDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:14

Het is beiden. Op school hebben we het er wel een over gehad (sport opleiding). Het blijkt zo te zijn dat topsport in de genen zit. Maar talent kan zich alleen veder ontwikkelen door goede begeleiding en idd moet je je zelf ook voor de volle 100 % geven.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:16

Talent is deels aangeboren maar het kan ook aangeleerd zijn maar wanneer het aangeleerd is moet die persoon er ook 100% er achter staan.

Ik sta bijvoorbeeld alhoewel een kleine burger king is alleen in de keuken en tijdens een echte drukke rush worden de broodjes aardig snel voorbereid en hoeft de manager niet te helpen.
Ik vindt alleen jammer het niet veel druk is zodat ik lekker bezig kan zijn.
Of dit nou deels aangeleerd of eigelijk aangeboren is, is het toch weer deels talent.

Een talent kan aangeboren zijn maar het kan ook aangeleerd zijn.
Zollang de persoon er 100% achter staat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:17

Ik weet niet of dit echt een rijtechnische discussie is of meer een algemene. Ik ga uit van aangeboren, maar ook aangeleerd. Het is altijd een combinatie van beide.

Je kunt nl wel een enorme dosis aangeboren talent hebben, maar als je daar niets mee kunt doen dan kun je dat ook niet verder ontwikkelen. Ik kan bijvoorbeeld wel een ongelooflijke dosis talent hebben om piano te spelen, nu heb ik dat nog nooit van mn leven gedaan, dus ik weet niet of ik dat heb of niet. Zo kan ik best meer talenten hebben die ik gewoon nog nooit heb aangeboord. Aan de andere kant kan ik best wel proberen om grand prix ruiter te worden, maar met mijn rijtechnische gevoel kan ik trainen wat ik wil, maar zal dat het nooit worden.
Dit is een beetje de 'nature-nurture' discussie zoals deze in de psychologie wordt gevoerd.

Er is ook echt onderzoek naar gedaan, vooral in de hardloop wereld. Je ziet daar dat er heel veel goede marathon lopers uit Kenia, Ethiopië komen. Vervolgens is daar onderzoek op gedaan. Gedachte was dat het iets genetisch moest zijn. Echter, naast het genetische verhaal zijn er ook omgevingsfactoren en culturele factoren. Omgevingsfactoren: de leefgebieden van deze marathonlopers liggen vrij hoog boven zeeniveau. Daar hebben ze profijt van als ze elders hardlopen. Culturele factoren: het is daar gewoonte om heel veel lopend/rennend af te leggen (ook vanwege wegennet, beschikbaarheid infrastructuur, auto's noem maar op). Deze lopers zijn dus al van jongs af aan veel meer getraind.
Zo is er in hetzelfde onderzoek iemand gevonden die genetisch gezien echt een ongelooflijk goede hardloper zou moeten zijn. Dit was echter iemand die woonde in Engeland, wat overgewicht had en nog nooit van zn leven aan hardlopen had gedaan. Was deze meneer in Kenia geboren was hij wellicht top marathon loper geworden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:21

Als je de officiële betekenis van het woord talent erbij neemt, dan is verdere discussie overbodig :)
Talent is er van nature en dus niet aangeleerd.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:23

Ik denk dat talent in beginsel aangeboren is ontwikkeld wordt door training én de beschikbaarheid van middelen.
Als Anky geadopteerd was in een gezin dat niets met paarden had, was ze niet tot dit niveau gekomen.
Je moet ook nog eens over paarden kunnen beschikken die je tot hoog niveau laten komen hè.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:34

Dan is talent toch aangeboren? en niet aangeleerd? natuurlijk moet je het stimuleren. Ik vind musici altijd een leuk voorbeeld hierin. Hoeveel les iemand ook neemt, zonder talent zou hij niet snel tot de groten kunnen behoren van deze tijd, er zijn muziek stukken zo intens moeilijk dat alleen getalenteerde musici ze kunnen spelen. Een prima ballerina (hoogste gradatie voor ballerina's) word je ook niet zomaar daar ben je gewoon een flink dosis talent voor nodig. "iedereen' kan Z-dressuur rijder worden, maar niet iedereen kan zover komen dat ze op olympisch niveau zitten. Ik neem aan dat de discussie over dit niveau spreekt?

nannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:22

Talent is aangeboren. Je kunt het nog verder ontwikkelen. Iemand zonder talent kan dit niet 'leren'.
Definitie talent: Natuurlijk vermogen om iets goed te doen = aanleg.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:24

Beide, het moet er wel inzitten maar iemand die zijn hele leven met paarden woont en opgroeit zal eerder succes hebben dan iemand die gewoon op de manege begint met iedere week een lesje.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:33

Benfan schreef:

Ben ik het niet mee eens.
Ik denk dat je veel meer kunt dan je denkt, als je maar wilt.
Een topsporter of professionele muzikant kan niet zomaar wat hij doet.
Daar moet hij voor oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Als je maar in de juiste omgeving bent die de kansen biedt waarin je je kunt ontwikkelen en heel gedreven bent om dat inderdaad te doen.
Dick Swaab (boek: wij zijn ons brein) heeft me daar redelijk in weten te overtuigen, al ga ik wel voor de middenweg.
Ik denk wel dat er iets van aanleg is, maar dat dit meer met erfelijke factoren te maken heeft: de lengte die je nodig hebt bij basketballen, een slanke bouw die je goed kunt gebruiken bij ballet.

Ergens gevoel voor hebben kun je trainen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:47

Talent is absoluut aangeboren. Je kunt wel een gedeelte van je rijgevoel door een wil ontwikkelen. Als je zlef wilt kun je een stuk verder komen dan iemand die niet wil.

Verder speelt heel erg mee of je autodidakt bent of niet. En hoe je gestimuleerd wordt van huis uit. Een autodidakt kan zonder stimulering door z'n eigen wil heel ver komen.
Ik ben als autodidakt zonder hulp (alleen wat losse lesjes af en toe) tot de L2 gekomen, dit als ruiter, africhter en opleider, dus met groen paard.
Talent? als ruiter vermoedelijk wel een beetje. Paard waarmee L2 bereikt is heeft weinig talent, maar is intelligent en wil werken. Top haalbaar geweest met juiste begeleiding e.d.? Ik denk het niet, maar wel een flink stuk verder dan de basissport, en met ander paard.

Zelfde met skien, heb mezelf skien geleerd tot een behoorlijk goede techniek. Maar ik was al 18 toen ik het leerde. En geboren in Nederland. Dus voor die 15 weekjes ervaring die ik heb, kan ik bovengemiddeld skien. Maar voor iemand die al jaren in de bergen woont ben ik een gemiddelde skier (wat dan natuurlijk nog niet slecht is). Bij geboren in alpenland en vroeg leren skien was ik zeker een heel stuk verder gekomen. Nu nooit de kans gehad om kennis te maken met de wedstrijdsport in het skien.

Kortom wat er mogelijk zou zijn als je van jongs af aan de juiste paarden en begeleiding zou hebben gehad weet ik niet.
Maar andersom is wel duidelijk dat Anky beslist niet zo ver gekomen was als ze in een rijtjeswoning in de stad opgegroeid was en het moest doen met een stadsmanege.

Ik denk zelfs dat je met paardrijden rustig kunt stellen dat iedere ruiter een Z proef kan rijden, maar niet iedere ruiter kan ZELF een paard opleiden tot Z niveau.
Mensen die zelf inrijden, africhten en opleiden zijn de betere ruiters, dus de ruiters met meer talent. Een paard narijden is een stuk simpeler dan zelf opleiden. Degenen die ook nog autodidakt zijn hebben de meeste kans om te scoren in de ruitersport. Geen autodidakt en geen begeleiding maar wel talent=je komt er niet.
Talent en autodidakt= je kunt er wel komen, top is mogelijk
geen talent en autodidakt= je kunt een heel eind komen, maar de top zul je niet halen
talent, geen autodidakt en wel begeleiding= de top is mogelijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:07

Talent is per definitie aangeboren, is dus in feite niet over te discussieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:11

een beetje talent/gevoel is wel makkelijk....verder veel doorzettingsvermogen en een pappa met veel geld,die het in een goed paard wil steken en goede lessen....helpt ongetwijfelt ook wel ;)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:00

Altijd allebei!

Iemand met geen aangeboren aanleg of interesse, zal het waarschijnlijk niet volhouden. Iemand die in de eerste 18 jaar van z'n leven nooit op een paard zit, mist de jeugd om te leren en zal waarschijnlijk geen olympisch ruiter worden. Idem met paarden. Een fjord heeft nu eenmaal z'n bouw niet mee, maar dat betekend niet dat er soms toch heel veel mee te bereiken valt! Hetzelfde met een goed gefokte KWPN'er met veel potentie gaat het niet redden zonder een gedegen opleiding en een nette opvoeding.

Daarbij is plaats/tijd/mogelijkheden ook een hele belangrijke factor. Als het getalenteerde sportpaardje ergens als kinderpony op een boerderij staat te genieten van de wei, dan wordt dat geen topper. Als een getalenteerd meisje geboren wordt in een gezin waar het geld niet is om lessen te betalen en de mogelijkheid niet is om ergens anders te rijden (bijv doordat ouders bang zijn, of ze wonen midden in de stad), dan wordt het niets. Zo kunnen juist ook de minder getalenteerde paarden en ruiters soms nog een heel eind komen door domweg geluk om in een bepaald gezin/omgeving te worden geboren.

Alhoewel ik wel denk dat zonder veel talent of zonder een hele gedegen 'paard-volle' jeugd je toch nog zeker wel met een beetje geluk de L2 moet kunnen halen. Goede training, een beetje geluk met je paard (fysiek, sociaal, omgeving, motivatie), zelf ook gemotiveerd zijn, dan kom je echt een heel eind!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:35

Bedankt voor de reacties!

Ja, het was eigenlijk een rijtechnische discussie, maar dat maakt niet uit.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:37

Talent is aangeboren. Alleen zijn er genoeg 'talenten' die er niks mee doen/ te vroeg pieken.
Met veel doorzettingsvermogen kom je vaak een heel eind/net zo ver, alleen is de weg langer en moeilijker.
(En met paardensport ook nog eens te koop).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:52

Talent is aangeboren en niet aangeleerd, maar kan wel verder ontwikkeld worden.

Talent op zich is niet altijd genoeg om dingen te bereiken en omgekeerd kun je zelfs zonder talent heel ver komen, juist in de paardensport, waar een paard bv totaal door een ander getrained kan worden...

Paardentalent is overschat is mijn ogen. Het is niet zo dat het een paard geboren is om uit te blinken en het andere niet.
Wel kun je spreken van bepaalde eigenschappen in zijn voordeel.

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:30

je hebt het over de ruiter?

Ik vind talent aangeboren, iets wat erin zit en met goede begeleiding en inzet eruit gehaald kan worden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:16

Natuurlijk is er een hoop aan te leren, maar talent heb je, of heb je niet, het is dus aangeboren.
Talent is iets wat in je zit, en met de juiste triggers kan het gaan floreren (wat een zin :+ ).
Alleen, wat zijn je talenten? Misschien kan ik wel heel goed zwemmen, maarja, ik rij paard. ;)

Zonder talent maar met doorzettingsvermogen is ook veel mogelijk, echter mis je dan net dat beetje 'extra', wat een talent wel zou hebben.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:47

Talent is aangeboren, echter het door ontwikkelen van een talent is aan leren van juiste handelingen, met alleen talent kom je er niet, maar zonder talent ook niet.