Invaller slaat totaal andere weg in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Invaller slaat totaal andere weg in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 23:07

:wave:

Ik weet eigenlijk niet goed of dit een discussie is, maar een probleem is het zeker niet dus vandaar mijn keuze hem hier te plaatsen.

Vandaag had ik weer een dressuurles op de club en er was een invaller omdat onze vaste instructeur vrij heeft. En ik was heel verbaast over dingen die er werden gezegd en die werden uitgelegd. Ik voelde mij ook een beetje gedwongen om deze manier van rijden als de goede manier te zien.

In onze vaste les met de instructeur die we dus altijd hebben besteden we veel tijd aan tempocontrole, activering van de achterhand en aan een fijne buiging/stelling door middel van oa, van achteren naar voren te rijden. Dit werkt voor ons erg goed.

Ik wil niet de vervangster afzeiken, want het is zeker niet makkelijk om voor maar 2 keer in te vallen en niet iedereen heeft dezelfde kijk op dingen,maar ik vroeg mij nu af in hoeveel van de lesinhoud nou echt waarheid zat en in hoever ik deze 'tips' mee moet nemen.

Toen de vervangster vroeg hoe wij normaal reden vertelde ik dat wij oa veel werken aan het van achteren naar voren rijden. Ze legde toen het volgende uit:

'Paarden lopen van nature op de voorhand, en lopen dus bij wijze van spreken bergafwaarts. Als je bij van voren naar achteren rijdt activeer je de achterhand en gaan ze nog meer op de voorkant lopen en kunnen ze niet afbuigen. Dus moet je eerste het paard laten buigen en dan pas de achterhand eronder rijden'. Kort samengevay moet ik dus aan de voorkant prutsen en later de motor aanzetten? Die indruk kreeg ik wel?

Toen ging ik van 'huh'? Het afbuigen van een paard is toch een positief gevolg van op een goede manier van achteren naar voren rijden? En als je opvangt aan de voorkant wat je er aan de achterkant erin stopt, en het niet weg laat lopen (versnellen ipv onderzettend achterbeen), zal het paard toch ook niet nog meer op de voorhand gaan lopen? Of heb ik het hier bij het verkeerde eind?

Ik ben erg benieuwd naar de reacties en antwoorden! :)

Groetjes Carlijn

Dilan1993

Re: Invaller slaat totaal andere weg in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:55

Ik heb geleerd dat buigen idd een reactie is op ontspanning en goed gebruik van de achterhand. Ik moet tijdens de les altijd m'n paard eerst van achteren actief maken, waarna de buiging van voren eigenlijk bijna vanzelf komt.

Er is mij ook altijd verteld dat een paard niet 'echt' nagevelijk loopt als je eerst aan de voorkant gaat zitten plukken en daarna de achterhand eronder probeert te krijgen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:58

Er bestaan nog zoveel misverstanden in de rijderij...weinig mensen bedenken zich dat een achterbeen pas kan ondertreden als de bovenlijn zich helemaal ontspant waardoor de broekspier lang genoeg kan worden om het been onder te laten treden. Wat is dus onvriendelijk? Ik zeg: het paard voorwaarts rijden zonder dat het zijn lijf goed gebruikt is zeer onvriendelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:02

Mindfields schreef:
Er bestaan nog zoveel misverstanden in de rijderij...weinig mensen bedenken zich dat een achterbeen pas kan ondertreden als de bovenlijn zich helemaal ontspant waardoor de broekspier lang genoeg kan worden om het been onder te laten treden. Wat is dus onvriendelijk? Ik zeg: het paard voorwaarts rijden zonder dat het zijn lijf goed gebruikt is zeer onvriendelijk.

dus, als ik het goed begrijp zeg jij, eerst ontspanning zoeken, en dan pas voorwaarts. bedoel je dan met de ontspanning afbuigen? je gaat dus mee met de invaller begrijp ik. op zich klinkt het wel logish

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:03

Eerst het lijf in staat stellen alle spieren te kunnen gaan gebruiken, en dan pas iets vragen. Ken jij niet iemand die, zodra het paard naar voren gereden word, het paard blokkeert of de ruiter niet meer laat zitten? Eerst ontspanning, dan de juiste aanspanning en dan heb je een eerlijke verbinding van waaruit je het paard iets mag vragen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:39

Ik zeg eerst voorwaarts lang laag paard uitnodigen rug en hals los te laten (met je zit) terwijl het met grote ruime passen voorwaarts beweegt en dan dmv halve houdingen op je zit het paard in balans brengen en daarbij dezelfde activiteit proberen te behouden. Hoofd mag wat omhoog komen als paard meer de achterhand gaat gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:51

Mindfields schreef:
Eerst het lijf in staat stellen alle spieren te kunnen gaan gebruiken, en dan pas iets vragen. Ken jij niet iemand die, zodra het paard naar voren gereden word, het paard blokkeert of de ruiter niet meer laat zitten? Eerst ontspanning, dan de juiste aanspanning en dan heb je een eerlijke verbinding van waaruit je het paard iets mag vragen.

Ben ik het helemaal mee eens!

Activiteit in de achterbenen krijg je niet als een paard ergens blokkeert in zijn lijf, dus ontspanning is het belangrijkste, en dan krijg je door de juiste buiging. Ik zeg ook vaak tijdens mijn lessen: alle energie die je er achter in wil krijgen, moet je ook ergens kunnen verwerken,dus je begint met ontspanning.
En voor jouw idee, dat is iets heel anders dan aan de voorkant prutsen!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:27

Lailapri en Haike, dat bedoel ik inderdaad. Er zijn nog zoveel misverstanden in de rijderij.

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:29

ik zou ook zeggen eerst ontspanning daarna voorwaarts. Maar het paard moet wel te allen tijde voorwaarts denken, dat moet je ook blijven controleren. Aanvullen en daan de voorkant kunnen opvangen.

Denk dat de waarheid ergens in het midden ligt en je het niet al te letterlijk moet nemen, het is niet zo zwart/wit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:31

Van mij mag een paard wekenlang onder het tempo lopen, net zo lang tot het weet dat het voorwaarts gaan niet betekent dat alles pijn gaat doen. Eerst die eigen balans erin in een laag tempo, niet op de hand laten komen(wat je bij voorwaarts rijden met een nog geblokkeerd paard automatisch WEL krijgt, het kan ook niet anders)de passen weer leren afmaken, en dan stukjes aan het been gaan zetten. Werkt altijd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 05:50

Ben ik het daar ook wel mee eens, toch ben ik met zo'n pony evengoed bezig om de bewegingen vloeiend te krijgen, of dat nu aan de hand is, of ik er nu 5 min opzit of een uur. constant die ruimte geven met hand en zit om voorwaarts te kunnen. Ernaast ttouch ik vaak de moeilijke punten (meestal wordt het dan evengoed het gehele paard want alles staat met elkaar in verbingding).

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 06:40

Onder het tempo wil niet zeggen 'niet vloeiend', verder qua ruimte geven, helemaal mee eens, maar ik laat het paard eerst in het tempo lopen waarin het zich prettig voelt. Net zo lang totdat het meer aankan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:19

Idd, alleen soms houden de pony's zo vast dat ze stokkerig lopen. Ben bezig met een gangenpaard, veel knie actie, in training geweest, onzekere eigenaar, gevoelig dier wat spant zodra er een ruiter opzit (al is het haar dochtertje wat niets weegt) of iets aan zijn lijf gebeurd, hoe nu verder. Hij kan echt stampen maar af en toe heeft hij een paar lichtvoerige pasjes tussendoor en is het een heel ander paard. Enige wat we doen is op de lange zijde uitnodigen voor ruimere passen en voor de bocht reballanceren en dan wat meer verzameld door de wending draaien, is al moeilijk genoeg voor de ruiter ook. Verder gebruik ik bij hem ook ttouch om hem bewust te maken voor zijn lijf zodat hij minder vlucht/vechtgedrag gaat vertonen bij de dingen die hij eng en spannend vind.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:29

Mindfields schreef:
Van mij mag een paard wekenlang onder het tempo lopen, net zo lang tot het weet dat het voorwaarts gaan niet betekent dat alles pijn gaat doen. Eerst die eigen balans erin in een laag tempo, niet op de hand laten komen(wat je bij voorwaarts rijden met een nog geblokkeerd paard automatisch WEL krijgt, het kan ook niet anders)de passen weer leren afmaken, en dan stukjes aan het been gaan zetten. Werkt altijd.

Hier ga ik helemaal mee eens!Eerst de balans op orde! Als een paard op de voorhand loopt en je doet niets aan de balans en je zet wel de motor aan duw je het paard als het ware de grond in. Is je paard in balans(horizontaal of al ,gedeeltelijk,bergop zet je de motor aan zoveel als je paard aan kan zonder balans te verliezen. Doe je per ongeluk te veel verlies je balans en lossigheid en dat herstel je dan eerst.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:45

Ik ga niet helemaal mee met bovenstaand commentaar.

Mij is geleerd: Altijd naar voor blijven rijden. Zeker niet onder het tempo gaan rijden maar zorgen dat het tempo van jou is.
En je moet niet op één tempo blijven rijden. Steeds weer schakelen in tempo.
Het probleem van veel ruiters is dat ze te veel aan de voorkant zitten prutsen en het paard niet naar de hand rijden maar teveel terug zitten te rijden.
Een fijne aanleuning krijg je in ieder geval niet door langzaam te rijden. Als ik moet kiezen dan liever wat meer voorwaarts dan in een laag tempo door rijden. Daarbij kost een laag tempo het paard vaak meer moeite dan een hoger tempo. Wat ik zo vreemd vind aan jullie is dat jullie je paard eerst naar de ontspanning willen rijden. maar waarom is je paard gespannen dan???? Als ik opstap behoord mijn paard gewoon ontspannen te zijn. Het zou vreemd zijn als dat niet zo is.
Wat betreft het inbuigen, daar begin je mee zodra je op je paard zit. Het is voorwaarts rijden en licht inbuigen van begin af aan. Zoals sommige hier schrijven leer je je paard eerst ontspannen en daarna pas aan de buiging werken. Ontspannen is mijn paard al vanaf begin af aan en gehoorzaamheid krijg je door je paard aan het werk te zetten. Als ik op mijn paard stap wil ik dat hij gehoorzaam is aan mijn kuit. Dus voorwaarts wanneer ik dat wil. Ik schakel kleine stukjes in tempo. Mijn paard moet de hand volgen naar beneden, het zgn. voorwaarts-neerwaarts rijden. Ik rijd wat voltes en even later wat rechte stukjes. Soms pak ik de galop ook al in het loswerken mee. En na een 20 minuten ga ik mijn paard pas wat doorsluiten en hem wat laten verzamelen. Enz., enz..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:50

Daar kan ik een simpel antwoord opgeven, een paard wat ik zelf heb ingereden of getraint of tijdens mijn lessen meedraait is ontspannen en hoeft alleen wat op te starten en los te worden, echter kom ik er genoeg tegen die dat niet (meer) zijn en dan is dat het eerste waar ik aan werk.

Als ik met een paard bezig ben in een bak wat nog niet ontspannen is, zal ik toch de bocht door moeten en dat zijn momenten waar ik het paard op mijn zit probeer uit te nodigen iets in te buigen, pas als er balans is (en zoveel mogelijk recht) ook op de lange zijde naar schouder voor of contrastelling. MAar ik trek het paard niet in een buiging en wil ook echt dat het vanuit de balans komt.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:54

Mindfields schreef:

Waarom zou je paard pijn krijgen?
Een gezond paard krijgt echt geen pijn van voorwaarts rijden hoor. Of je moet hem in de weg zitten en storen.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:59

hesterve schreef:
Hier ga ik helemaal mee eens!Eerst de balans op orde! Als een paard op de voorhand loopt en je doet niets aan de balans en je zet wel de motor aan duw je het paard als het ware de grond in. Is je paard in balans(horizontaal of al ,gedeeltelijk,bergop zet je de motor aan zoveel als je paard aan kan zonder balans te verliezen. Doe je per ongeluk te veel verlies je balans en lossigheid en dat herstel je dan eerst.

Dan is mijn vraag aan jou. Hoe krijg jij je paard in balans? Door af te wachten? Balans krijg je niet door niets te doen.
Mijn paard krijgt balans door de oefeningen die ik doe. Wat voltes rijden(buiging dus), wat tempowisselingen(voorwaarts rijden en terug rijden).
De enige balans die er meestal automatisch is, is wanneer je paard stilstaat. Op het moment dat je wegstapt verstoor je de balans al. Dus door een paard te gymnastiseren zorg je ervoor dat hij in balans leert lopen. Balans krijg je dus door training en komt niet vanzelf.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:23

Dressage4U schreef:
Ik ga niet helemaal mee met bovenstaand commentaar.

Mij is geleerd: Altijd naar voor blijven rijden. Zeker niet onder het tempo gaan rijden maar zorgen dat het tempo van jou is.
En je moet niet op één tempo blijven rijden. Steeds weer schakelen in tempo.
Het probleem van veel ruiters is dat ze te veel aan de voorkant zitten prutsen en het paard niet naar de hand rijden maar teveel terug zitten te rijden.
Een fijne aanleuning krijg je in ieder geval niet door langzaam te rijden. Als ik moet kiezen dan liever wat meer voorwaarts dan in een laag tempo door rijden. Daarbij kost een laag tempo het paard vaak meer moeite dan een hoger tempo. Wat ik zo vreemd vind aan jullie is dat jullie je paard eerst naar de ontspanning willen rijden. maar waarom is je paard gespannen dan???? Als ik opstap behoord mijn paard gewoon ontspannen te zijn. Het zou vreemd zijn als dat niet zo is.
Wat betreft het inbuigen, daar begin je mee zodra je op je paard zit. Het is voorwaarts rijden en licht inbuigen van begin af aan. Zoals sommige hier schrijven leer je je paard eerst ontspannen en daarna pas aan de buiging werken. Ontspannen is mijn paard al vanaf begin af aan en gehoorzaamheid krijg je door je paard aan het werk te zetten. Als ik op mijn paard stap wil ik dat hij gehoorzaam is aan mijn kuit. Dus voorwaarts wanneer ik dat wil. Ik schakel kleine stukjes in tempo. Mijn paard moet de hand volgen naar beneden, het zgn. voorwaarts-neerwaarts rijden. Ik rijd wat voltes en even later wat rechte stukjes. Soms pak ik de galop ook al in het loswerken mee. En na een 20 minuten ga ik mijn paard pas wat doorsluiten en hem wat laten verzamelen. Enz., enz..

Wel eens gehoord van ontelbare vastgereden paarden? Die weer moeten leren hoe ze hun lijf kunnen gebruiken zonder het te beschadigen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:25

Dressage4U schreef:
Mindfields schreef:

Waarom zou je paard pijn krijgen?
Een gezond paard krijgt echt geen pijn van voorwaarts rijden hoor. Of je moet hem in de weg zitten en storen.

Onder welke steen leef jij? Of in een bepaalde droomwereld? Blijkbaar ben je geen instructeur. Er worden zoveel paarden vastgereden, doordat ruiters niet meer geleerd wordt te VOELEN, los te laten. Alles wordt, zonder dat het echt loslaat, vol naar voren gereden.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 11:04

haike schreef:
Ben ik het helemaal mee eens!

Activiteit in de achterbenen krijg je niet als een paard ergens blokkeert in zijn lijf, dus ontspanning is het belangrijkste, en dan krijg je door de juiste buiging. Ik zeg ook vaak tijdens mijn lessen: alle energie die je er achter in wil krijgen, moet je ook ergens kunnen verwerken,dus je begint met ontspanning.
En voor jouw idee, dat is iets heel anders dan aan de voorkant prutsen!

Mijn paard heeft nog moeite met afbuigen, een gevolg van jarenlang verkeerd gereden zijn. En dus moet het haar geleerd worden dat ze mag ontspannen en strekken in haar hals, dat ze echt niet strak omhoog hoeft met dat koppie. Nou werd ik door de invaller verzocht om halt te houden, handen op druk te nemen en vastzetten en wachten tot het paard buigt, dan leert het dat de druk eraf gaat als ze inbuigt.

Ik snap wel wat ze bedoeld hoor, maar ben je dan niet aan de voorkant aan het prutsen? Als je zoveel druk zet op die buiging heeft bailey echt geen ontspanning meer. En dat is nou juist de bedoeling, die ontspanning verkrijgen..

Dat bedoelde ik met aan de voorkant prutsen :)

Edit: Wat ik normaal doe is dus eerst met een lang teugeltje losstappen, vervolgens wat meer oppakken, schouderbinnenwaarts, schakelen, wijken voor het been, voltes met stelling, beide kanten stelling op vragen en gaan draven. Lekker veel figuren rijden en schakelen, daar ontspant bailey door en krijgt ze kans om haar achterhand wat meer onder te plaatsen en meer in te buigen. Waar wij nog aan moeten werken is dat ze niet te veel op de voorhand valt doordat ze te hard wil lopen. Dan kan ze zichzelf niet meer bijbenen.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:41

Mindfields schreef:
Onder welke steen leef jij? Of in een bepaalde droomwereld? Blijkbaar ben je geen instructeur. Er worden zoveel paarden vastgereden, doordat ruiters niet meer geleerd wordt te VOELEN, los te laten. Alles wordt, zonder dat het echt loslaat, vol naar voren gereden.

Waarom zo vijandig :? ?
En jawel, ik ben toch echt instructeur. Ik leid mensen op t/m lichtetour niveau en rijd zelf ook op dit niveau.
Jij hebt het over vereden paarden. Juist vereden paarden dienen weer op eigen benen te gaan lopen. Dus niet aan de voorkant prutsen maar ze voorwaarts rijden. met 'trutten' en terug rijden help je de ruiter en zijn/haar paard ook niet echt verder. Of heb jij alleen ruiters die niet voorwaarts durven rijden? En een ruiter dient nooit zijn paard zelf los te laten. Je moet altijd met de mond in verbinding blijven. Dus voorwaarts rijden naar de hand waardoor het paard na gaat geven. Wanneer je nml. geen verbinding hebt met de voorkant, valt er ook niet te communiceren met je paard. :)*

Ik zou nog willen zeggen dat wanneer jullie twijfelen wat juist is je eens de intervieuws van de bekende dressuurruiters moet lezen.
Die zeggen nml. allemaal hetzelfde nml. dat je problemen voorwaarts op moet lossen.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:47

Bailey_4ever schreef:
Mijn paard heeft nog moeite met afbuigen, een gevolg van jarenlang verkeerd gereden zijn. En dus moet het haar geleerd worden dat ze mag ontspannen en strekken in haar hals, dat ze echt niet strak omhoog hoeft met dat koppie. Nou werd ik door de invaller verzocht om halt te houden, handen op druk te nemen en vastzetten en wachten tot het paard buigt, dan leert het dat de druk eraf gaat als ze inbuigt.

Ik snap wel wat ze bedoeld hoor, maar ben je dan niet aan de voorkant aan het prutsen? Als je zoveel druk zet op die buiging heeft bailey echt geen ontspanning meer. En dat is nou juist de bedoeling, die ontspanning verkrijgen..

Dat bedoelde ik met aan de voorkant prutsen :)

Edit: Wat ik normaal doe is dus eerst met een lang teugeltje losstappen, vervolgens wat meer oppakken, schouderbinnenwaarts, schakelen, wijken voor het been, voltes met stelling, beide kanten stelling op vragen en gaan draven. Lekker veel figuren rijden en schakelen, daar ontspant bailey door en krijgt ze kans om haar achterhand wat meer onder te plaatsen en meer in te buigen. Waar wij nog aan moeten werken is dat ze niet te veel op de voorhand valt doordat ze te hard wil lopen. Dan kan ze zichzelf niet meer bijbenen.

Volgens mij ben je op de goede manier mt je paard bezig.
Halthouden en dan de handen vast zetten is niet mijn manier. Beter is te stappen of draven en dan naar de hand toe rijden, voorwaarts oplossen dus.
Wat betreft dat je paard onder je uit wil lopen kan ik je alleen maar adviseren dat jij diegene bent die het tempo bepaald. Dus veel tempowisselingen. Een paar terug, weer wat naar voor enz. Lekker veel schakelen zodat je paard attent blijft en op je hulp leert wachten.
Succes verder +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:48

@Bailey_4ever: zo te lezen voel jij je paard goed aan en ben je ook goed bezig in jouw manier van rijden en de lessen van je vaste instructeur.
Die invaller is inderdaad gefixeerd op "in de krul", iets wat nooit goed kan zijn voor een paard. Niet naar luisteren dus. :)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:50

Citaat:
Wanneer je nml. geen verbinding hebt met de voorkant, valt er ook niet te communiceren met je paard.

Dat vind ik echt lariekoek. Alsof er alleen maar teugelhulpen bestaan.

Het ligt maar net aan je manier van rijden (en de africhting van je paard!) hoezeer je het bit en de teugels nodig hebt om te communiceren met je paard.

Mindfields (sorry dat ik het even voor je invul...) is van de stroming waarbij de stuwkracht onder controle wordt gebracht zonder die in de mond op te vangen, zoals andere ruiters doen. Als je zo rijdt, kan je met minder druk op de teugels toe. Het is maar net hoe je gewend bent te rijden...

Verklaart volgens mij ook waarom sommige paardenlui zo lekker langs elkaar heen kunnen praten. Het is gewoon een andere manier van rijden met andere opvattingen. Zo te horen verklaart dat ook een deel van de verwarring van TS.