Gapen na het werk,(ont)spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Gapen na het werk,(ont)spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:32

Hee!

Mijn pony Ramona gaapt altijd na het werk. Of we nou dressuur rijden, springen, losgooien, losspringen en zelfs buitenrijden en wandelen staat mevrouw te gapen als we weer terug zijn!
Maar ik hoor verschillende verhalen, de een zegt dat het ontspannen is, de ander pijn en de ander weer spanning.
Dus nu vroeg ik het me af, wat het nu precies is?

Liefs :).

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:34

Mijn paard doet het voornamelijk na het rijden. In haar geval is het dan zo dat ze wat moet eten. Ze wil dan hooi hebben. Ik denk dat ze dan een beetje last van haar maag heeft. Omdat de weide nu een beteje schraal wordt, heeft ze niet genoeg vulling in haar maag/darm. Dan moet ze even een paar keer gapen. Vervolgens parkeer ik haar naast de hooibaal zodat ze kan eten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:35

Bij mensen is het een teken dat je snel je hersenen van nieuw zuurstof wilt voorzien zodat het optima(a)l(er) gaat werken. Bij paarden ook denk ik zo? Daarom gapen paarden vaak als je met het hoofdstel komt aansjouwen denk ik.

Sabinee__

Re: Gapen na het werk,(ont)spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:36

Persoonlijk zou ik denken dat het ook een manier is om even de kaken te ontspannen.
Met een goede neusriem en sperriem snoer je toch behoorlijk de mond dicht, waardoor het paard de kaken niet ver van elkaar afkrijgt.. :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:29

Bij mijn paard had het niks met de neusriem te maken, ik reed zonder. Zelfs na het longeren met een halster stond hij met wijdopen mond te gapen, met het hoofd laag. Ik zeg dus: ontspanning na gedane arbeid ;)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:32

ik denk ook ontspanning mijn verzorgpaard deed het ook altijd zelf als ik heb gewoon losgooide dus daar zit geen neusriem bij...

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:49

Ik heb gewerkt op een groot dekstation en daar gaapte de hengsten ook voordat ze hun daad :) moesten doen... Niet alleen ontspannen dus. Meer dat zuurstof verhaal en bloed dat naar andere delen van het lichaam wordt vervoerd.

Kimmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:51

Mijn pony gaapt ook makkelijk, voor het werk, na het werk, maar is eigenlijk nooit gespannen (dan gaapt hij niet), dus volgens mij doet hij het van ontspanning.

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:52

Interessant topic :)
Mijn paard gaapt ook (bijna) altijd na arbeid! En dat dan net als bij ts na het rijden/longeren/wandelen/springen ed zijn..
Meest logische lijkt me ook dat het dezelfde oorzaak heeft als bij mensen!

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:12

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:14

mijn nu 2.5 jarige hengst, doet dit regelmatig vooral onder het poetsen,
en ik rijd of doe verder niks met hem dus lijkt me niet dat het aan het hoofdstel of dergelijke ligt, maar voor mijn is het gewoon pure ontspanning, of hij is gewoon lui haha

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:49

Mijn 2 jarige geeuwt wel eens als ik met hem aan de hand een rondje gerend heb :))
Afbeelding

Afbeelding

Waarom ? Echt geen idee.. :Y)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:00

het kan een teken zijn van maagzweren...

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:02

Ik las het in mn boek wat ik gekocht heb . door veel inspanning hebben ze meer zuurstof nodig in hun hersenen :P en daarom doen ze dat [aa]

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:10

De oorzaak voor het gapen bij paarden kan niet zijn om meer zuurstof naar binnen te kunnen krijgen.
Paarden kunnen namelijk alleen door hun neus ademen. De lucht in de mond kan de luchtpijp niet bereiken, omdat deze uitkomt in de neusholte. Extra zuurstof wordt er dus ook niet geleverd bij gapen.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:01

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:07

Mijn twenter gaapt alleen, verder heeft hij geen symptomen die in dat artikel staan... Hij groeit als kool, vreet als een dijkwerker en heeft een mooie glimmende vacht :P
Denk dat het niet altijd gelijk een maagzweer hoeft te zijn, maar dat het wel zou kunnen.. Maar dan zouden er toch ook andere symptomen moeten zijn ?

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:18

Het paard van een vriendin had begin dit jaar een maagzweer, die keek na het rijden steeds naar zijn buik. Tja je moet er maar achter komen wat hij daar mee bedoelt.

Maar die zag er ook heel mooi glanzend uit en ondanks maagzweer gepromoveerd van zz licht naar zz zwaar. Ondanks dat gelukkig wel onderzocht.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:32

F_Orumster schreef:
Bij mensen is het een teken dat je snel je hersenen van nieuw zuurstof wilt voorzien zodat het optima(a)l(er) gaat werken. Bij paarden ook denk ik zo? Daarom gapen paarden vaak als je met het hoofdstel komt aansjouwen denk ik.

Het is toch helemaal niet zeker waarom mensen gapen?:O:O:O

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:50

Paarden die gapen hebben iets ´geleerd´. Als ze nieuwe dingen hebben gedaan of geleerd en dat kan iets heel kleins zijn moeten ze vaak gapen. Dan zijn ze het geleerde aan het verwerken. Ook kan het zijn dat ze een intern conflict hebben. Ik wil het baasje begrijpen en met hem meelopen, maar ik durf niet. Of ik vind rijden leuk, maar heb last van het bit of zadel (gapen als je met een hoofdstel aankomt). Let maar eens op wanneer je paard gaapt. Wat is er precies aan vooraf gegaan.
Mijn paard doet het als hij mij weer eens iets te lomp heeft begroet en ik corrigeer het. `Ik wil bij je op schoot kruipen, maar nu moet ik hier wachten?´
Heeft een keer een artikel over in Bit gestaan. Een gedragsdeskundige schreef dit artikel.
Het wordt een leuke sport als je hierop gaat letten bij paarden. Mij is opgevallen dat ze het zelden doen voor of na hun slaapje in de paddock. Dan is het vaker briesen en hoofdschudden en een keer diep zuchten. Dus niet breeduit met de mond open ordinair gapen met de oren zo maf opzij :D
Ben zeer benieuwd naar jullie waarnemingen en het moment wat eraan vooraf is gegaan....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:55

TinePine, nee sorry kan me hier dus niet in vinden, heb daar echt nog nooit iets van gemerkt, en de pony waar ik het hier eerder over had, waar dus nog niks mee word gedaan gaat dagelijks de bak in om te kunnen rollen en te rennen, en word flink gepoetst maar altijd hetzelfde en hij heeft dus niks nieuws geleerd of gezien.

ik blijf erbij dat het pure ontspanning is bij mijn paardje,

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:24

sheela schreef:
Mijn paard doet het voornamelijk na het rijden. In haar geval is het dan zo dat ze wat moet eten. Ze wil dan hooi hebben. Ik denk dat ze dan een beetje last van haar maag heeft. Omdat de weide nu een beteje schraal wordt, heeft ze niet genoeg vulling in haar maag/darm. Dan moet ze even een paar keer gapen. Vervolgens parkeer ik haar naast de hooibaal zodat ze kan eten.

je kan haar voor het rijden ook wat geven, en als ze na het rijden nog gaapt, doe je dit

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:30

Mijn pony doet het al haar hele leven, het begint als we een tijdje aan het losstappen zijn en ze zich begint te ontspannen, en tijdens het uitstappen, ook pas na een rondje of 2/3. Ik zie het dus als ontspanning. :)

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:31

mijn pony doet het altijd als ik het bit wil in doen, dan gaat ze eerst een kwartier uitgebreid staan gapen :+

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:36

Ik heb wat opgezocht over gapen:

Citaat:
First of all, ponder the most likely reason – tiredness. A change in the horse’s exercise and training schedule may be the cause. For instance, if training has become more intensive in the days leading up to the yawning behaviour, this can be a classic sign of the horse suffering from a little exhaustion. If you believe this to be the case, it’s best to cut down the amount of work the horse is carrying out.

Horses often yawn once tack is removed from around the mouth, as a means of allowing the jaw to relax and air to circulate. Therefore, if yawning is a problem after training, this may be the cause.

Finally, a horse yawn may be a means of removing paddock dust from the airways, allowing the horse to breathe easier.

bron:
http://www.horsemart.co.uk/horse_advice ... _yawn_/651

Verder weet ik dat het kan duiden op een maagzweer, sommigen zeggen zuurstof tekort, of ongemakkelijkheid / spanning in een situatie.

Een maagzweer is wel aannemelijk, omdat tijdens het rijden / werken de zuurtegraad stijgt. Hierdoor wordt het maagslijmvlies makkelijker aangetast in de maagwand.

Heb net ook nog wat zitten lezen over zuurstofgehalte en gapen, maar dat schijnt niet samen te hangen, maar er zijn verschillende verhalen over en volgens mij in men er sowieso nog niet over uit wat het gapen nou precies doet.