S&T met springen????? (!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

S&T met springen????? (!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:20

Ik zit even naar Eurosport > springen te kijken.
maar er reed net een duitse amazone janne-friederike meyer ofzoiets en die had 2 bitten..
stang en trens.

Edit: een foto gevonden!
Afbeelding

Is dit normaal voor bij springen???
leek me niet..

CM_

Re: S&T met springen????? (!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:22

Ja helaas wel. In de dressuur worden ze gebruikt om de hulpen te verfijnen. Bij springen veelal omdat paard anders te sterk voor de betreffende ruiter is.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:23

Is dit trouwens geen pelham?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:24

Nee ;) ,maar op deze fotos stond geen copyright. en op andere (zoek maar is op haar naam) vanaf de zijkant zag je duidelijk de stang en trens :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:25

CM_ schreef:
Ja helaas wel. In de dressuur worden ze gebruikt om de hulpen te verfijnen. Bij springen veelal omdat paard anders te sterk voor de betreffende ruiter is.

Hoeveel verfijning zie jij werkelijk in de dressuur?

Twee bitten is redelijk veel voorkomend in de springsport. :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:25

Ayasha schreef:
CM_ schreef:

Hoeveel verfijning zie jij werkelijk in de dressuur?

Twee bitten is redelijk veel voorkomend in de springsport. :)

Pff.. die arme paardenmonden :\

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:26

Alles is hoe je er mee rijdt.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:27

Ayasha schreef:

Daarin heb je gelijk, maar ik denk als je zo een parcours aan het rijden bent, dat je niet de fijnste en kleinste hulpen geeft, ookal is dat misschien wel je bedoeling...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:30

Ik heb bij verschillende springstallen gewerkt, en vaak op grote concoursen geweest...
Ik ben het ermee eens dat in de dressuur ook niet altijd op de juiste manier met s&t gereden word, maar bij het springen sprongen mij vaker de tranen in de ogen. Zowel op gewoon als landelijk niveau

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:24

Ayasha schreef:

Toch is stang en trens hoe dan hoe scherper als je op stang en trens of alleen op trens dezelfde aantal druk per cm3 legt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:25

Het idee is dan ook dat je minder druk legt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:26

Alsnog is het scherper ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:27

Minder druk = niet scherper...
Dat de meeste dat niet kunnen kan het bit niks aan doen..
Bit is zo scherp als de ruiterhand. Daar kom je niet onderuit.

leuke quote uit een serie:
"there's no such thing as a bad idea, only poorly executed ones"

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:51

Tja ik zie dat ook weleens opzich zou dat niet zo'n probleem zijn als ze er fatsoenlijk mee omgaan maar vaak is het zo hoe hoger ze komen hoe scherper de bitten zijn en hoe meer misbruik de ruiters er van maken.
Vindt 2 bitten in het algemeen al 3 x niets omdat er eigenlijk veelste weinig plaats is voor 2 bitten.
Maar goed sla in de strengen maar eens open of het nu dressuur of springen is is het een vrij normaal beeld dat er behoorlijk aan de bitten gesjord wordt.

Mijn inziens zou het juist andersom moeten zijn hoe hoger je gaat rijden en dus beter hoe minder hulpen je nodig zou moeten hebben. Tegenwoordig is het tegenovergestelde waar en zie ik liever een beginner die wat "rond hobbelt".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:02

De meeste paarden in de hoge sport zijn dieren waar de gemiddelde basisruiter met commentaar niet eens op geraakt, laat staan dat ze'm gereden zouden krijgen. :)
Niet dat ik er razend enthousiast over ben. Maar IMO moet het wel een beetje realistisch blijven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:16

Ayasha schreef:
De meeste paarden in de hoge sport zijn dieren waar de gemiddelde basisruiter met commentaar niet eens op geraakt, laat staan dat ze'm gereden zouden krijgen. :)
Niet dat ik er razend enthousiast over ben. Maar IMO moet het wel een beetje realistisch blijven.

Ieder voor zich natuurlijk maar naarmate dat je beter gaat rijden en alle paarden beginnen net als ruiters onderaan. Zeker in de dressuur geldt dat ze ooit met een normale trens gereden zijn. Neem aan dat er geen mens is die in z'n hoofd haalt om met een jong paard direct stang en trens in te gooien. Dus ze KUNNEN het wel maar blijkbaar schort het toch ergens aan als je perse zulke hulpmiddelen nodig hebt. Vaak schort het gewoon aan geduld en training. En ergens in de training ontstaat dat. Zeker als je het gebruik ervan ziet bij de topruiters. Ik vindt er persoonlijk niets aan en het gaat me steeds meer en meer tegenstaan hoe die paarden infeite misbruikt worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:10

Tigra_ schreef:
Ayasha schreef:

Ieder voor zich natuurlijk maar naarmate dat je beter gaat rijden en alle paarden beginnen net als ruiters onderaan. Zeker in de dressuur geldt dat ze ooit met een normale trens gereden zijn. Neem aan dat er geen mens is die in z'n hoofd haalt om met een jong paard direct stang en trens in te gooien. Dus ze KUNNEN het wel maar blijkbaar schort het toch ergens aan als je perse zulke hulpmiddelen nodig hebt. Vaak schort het gewoon aan geduld en training. En ergens in de training ontstaat dat. Zeker als je het gebruik ervan ziet bij de topruiters. Ik vindt er persoonlijk niets aan en het gaat me steeds meer en meer tegenstaan hoe die paarden infeite misbruikt worden.

foute aanname, zo zijn er nl wel degelijk helaas ma goed, dat zijn en worden nooit topruiters :D

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:40

Ayasha schreef:

Mee eens.
Als je alleen maar loopt te trekken vind ik het dus echt niet kunnen!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:44

Oja dat zie ik vaak genoeg, en dan ook nog bij de kleine kindertjes op gewone wedstrijdjes in de B. Op een pony die nou niet bepaald de vaart erin heeft, kindertjes met onrustige handen erop etc.

Getsie! :(:)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:46

CM_ schreef:

Ik kan niet inzien waar een stang de verfijning voor geeft hoor..

En een bit is zo scherp als de ruiterhand.
Zie liever iemand die een keer een ophouding geeft dan het hele parcour loopt te hangen en te trekken en te zagen..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:59

Ze kijkt er trouwens heel komisch bij boven die hindernis :)

boomer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:28

nee dat klopt niet helemaal
springen met stang en trens

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:06

En ik maar denken dat het er bij een springparcours ook om ging dat je je paard onder controle moet houden :n Lukt dan niet erg, als er een stang en trens voor nodig is :=

Da's ook de reden dat ik nog niet wil gaan springen met m'n paard, ik denk niet dat ik 'm nu onder controle kan houden. Dus voor mij voorlopig nog meer dressuren/buitenrijden :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:20

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:24

Ik vind het S&T gebruik in de dressuur toch echt wel anders dan in het springen. Als je in de dressuur even wat minder controle hebt krijg je minder punten. Als je dit op GP niveau springen hebt, krijg je ongelukken. Dan vind ik dat je zo af en toe best een niet al te vriendelijk rukje mag geven.