wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:59

Omdat dit topic: [RT-D] Niveau is bedroevend...
is gesloten omdat op een normale constructieve wijze niet echt gediscussieerd kon worden heb ik een nieuw topic geopend.
Er blijkt namelijk toch wel behoefte om hier over te discussieren, en ik vind het zelf ook een interessant onderwerp.

Ik heb in dit topic gekozen voor een 'neutralere' titel. Om te voorkomen dat we straks weer net zo eindigen als in het vorige topic een paar uitgangspunten:

- Het topic is niet bedoeld om het (on)kunnen van wedstrijdruiters die hier zelf niet meediscussieren of niet op bokt zitten ter discussie te stellen. Zij kunnen zich hier tenslotte niet verdedigen, mocht de discussie negatief uitpakken. Dus spreek zoveel mogelijk uit je eigen ervaring.
- Het topic is bedoeld voor mensen die knelpunten zien in de wedstrijdsport, maar de wedstrijdsport an-sich wel een warm hart toe dragen (dus voor iedereen die wedstrijden rijdt, wil gaan rijden of heeft gereden)
- Heb je niets met wedstrijdsport, competitie met paarden of ben je het fundamenteel al niet eens met de reglementen/optomingen of andere condities die ten grondslag liggen aan wedstrijdsport met paarden en wil je toch meediscussieren? Dan het vriendelijke verzoek extra rekening te houden met de uitgangspunten voor deze discussie. Respecteer dat er mensen zijn die nu eenmaal wel graag aan wedstrijden meedoen met hun paard. Dit topic is niet bedoelt voor discussies over wel of geen bit etc.
- Voor de discussie zou het ook erg leuk zijn als bokkers die bij de organisatie van wedstrijden zijn betrokken zich melden! Kunnen zij hun kant van het verhaal ook eens belichten, dit zelfde geldt voor KNHS juryleden en instructeurs.
- We hebben het over wedstrijden op basis/regionaal niveau georganiseerd onder de vlag van de KNHS (dus B tm Z niveau). (dus het verzoek om de discussie over topruiters en hun trainingsmethoden etc. buiten beschouwing te laten)
- Enige kennis van de reglementen van de KNHS en de beleidsplannen omtrent 'fairplay' van de KNHS in deze discussie is een pre, kijk daarvoor op www.knhs.nl
- Discussie over de verschillende 'stromingen' binnen de dressuur graag buiten beschouwing laten. Op KNHS wedstrijden wordt gereden volgens de reglementen gebaseerd op de klassieke dressuur/het skala der ausbildung. Dat is wat wordt getoets op wedstrijden.
- Laten we in dit topic van de goede wil van de wedstrijdruiter uitgaan, ook al gaat het misschien niet altijd zoals het zou moeten. Laten we bij 'discutabel niveau' uitgaan van onkunde en onwetendheid, ipv onwil van de ruiter. Het grootste deel van de wedstrijdruiters is tenslotte ook gewoon recreant/amateur/beginner. Zij hebben in beginsel gekozen voor een (wedstrijd)sport met een paard het ligt voor de hand dat je dat doet omdat je iets hebt met het wezen 'paard'.
- Het verzoek aan eenieder op oplossingsgericht mee te denken over WAT en HOE de wedstrijdsport nog beter kan, en wat je er zelf (ook) aan kunt doen.

Ik ben zo vrij geweest enkele conclusies te trekken uit het voorgaande topic die mogelijk een oorzaak kan zijn van eventueel 'discutabel' niveau:
- de opleidingsstructuur van de KNHS van instructeurs levert niet gegarandeerd goede instructeurs af
- de grilligheid van de wijze van jureren
- een tekort cq niet daadkrachtig genoeg optreden van officials op het losrijterrein
- de basis van dressuur wordt vaak onderschat
- verenigingen/instructeurs hebben weinig invloed meer op de beslissing van een ruiter om aan wedstrijden mee te doen waardoor ruiters soms niet goed voorbereid zijn
- een wedstrijd is altijd een momentopname; omgevingsfactoren kunnen zodanig van invloed zijn dat een ruiter niet naar kunnen/behoren presteert
- wedstrijdniveau wijkt soms af van het niveau thuis (thuis zijn we allemaal Anky/rijden we allemaal GP). De extra uitdaging van wedstrijden ligt in het gegeven dat je binnen 7 minuten 30-34 onderdelen foutloos achter elkaar moet afleggen in een 'vreemde' omgeving.

Speciale vraag aan instructeurs in dit topic: Wat doen jullie om jullie leerlingen optimaal voor te bereiden op een wedstrijd? Welke ervaring/bagage/kennis liggen specifiek bij jou ten grondslag om je leerlingen optimaal de basis van paardrijden bij te kunnen brengen EN op wedstrijden voor te bereiden? Wat doe je om jezelf te kunnen blijven ontwikkelen zowel als ruiter en als instructeur?

Nou, brand maar los :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:29

Ik voel niet echt de behoefte om te discussiëren eerlijk gezegd. Ik vind het allemaal zwaar overtrokken. Ik start zelf met 2 paarden in verschillende klasses en jureer regelmatig maar échte misstanden, die zie je maar weinig imo. Ik weet niet of dat ligt aan de regio waar ik start, geen idee. Natuurlijk heb je wel mensen in bepaalde klassen, waarvan je denkt: hoe ben je hier gekomen? Maar dat kan net zo goed zijn omdat ze een nieuwe combinatie vormen en dit de gezamenlijk hoogste klasse is.

Dus ik weet niet precies wat je insteek is en wat je zou willen horen, maar ik vind het allemaal nogal meevallen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:43

Fitzroy schreef:
Dus ik weet niet precies wat je insteek is en wat je zou willen horen, maar ik vind het allemaal nogal meevallen.

Ook ik ben van mening dat het qua echte misstanden allemaal wel meevalt. Wat mij betreft gaat het ook niet om de echte excessen. Dat kan niet, mag niet. Daar hoeven we niet over te discussieren. Maar uit het vorige topic blijkt wel dat de beleving bij veel mensen bestaat dat er slecht wordt gereden op wedstrijden. In dit topic hoop ik dus op een meer genuanceerdere visie: Is het niveau op wedstrijden daarwerkelijk zo ondermaats? Hoe komt het dat sommige dus kennelijk die beleving hebben? Is hun beeld van wat een basissportruiter zou kunnen verwachten misschien niet reeel? Of is het ook maar net wat je wilt zien?

Wordt er stuctureel slecht gejureerd dat combinaties doorstromen naar een niveau waar ze nog niet aan toe zijn? Of is dit incidenteel?
Jij bent jury; beoordeel je wat je ziet? Of beoordeel je met als uitgangspunt de vraag of een combi ook een een niveau hoger toe is?

Yess

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:56

Ik denk dat het allemaal wel mee valt. Ik kom graag op wedstrijden, zowel om te starten of om gewoon te kijken. Natuurlijk rijden er minder aansprekende combi's rond, of waar je denkt 'neem een een zitles' of 'wat een braaf paard heb jij' maar vaak ook kan ik echt genieten van andere ruiters met hun paarden. Echte misstanden zie ik niet voorbij komen. Volgens mij zijn we allemaal lerend, en zeker in de basis-sport, en doe bijna niemand zijn paard moedwillig pijn. Denk dat er wel een schone taak voor instructie is weggelegd om sommige combi's wat langer thuis te houden. Een paard wat amper nageeflijk loopt thuis hoort nog niet op wedstrijd, daar heb je nog meer spanning die alleen maar averrechts werkt. Een paard wat op cc echter met spanning rondloopt of een ruiter/amazone die er met wedstrijd gespannen opzit hoeft wat mij betreft niet afgebrand te worden. Dat kan komen door de omgeving en de extra spanning die wedstrijden met zich meebrengen, daar leer je als combi alleen maar weer van.
Ik ben van mening dat een ruiter die niet fijn rijdt ook echt niet aan zijn punten komt. En dat afstamming/mooi paard/mooie spulletjes ook echt niet garant staan voor hoge punten.
Eigen ervaring: Met mijn stoere zwarte (die de jury als 'leuk paard betitelde') reed ik geen winst omdat k te slordig reed -geheel terecht-. En met de super knappe San Remo die overliep van spanning was ik ook niet gegarandeerd van goede punten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:01

Wat ik wel jammer vind is dat de proeven steeds makkelijker worden.
Als je kijkt naar de proeven an sich over de afgelopen jaren (blauw boekje naar nu) dan zijn er veel onderdelen uit de proeven doorgeschoven naar een hogere klasse.

Met deze laatste proeven zijn ook de Z2 proeven weer vereenvoudigd door er minder wissels in te zetten. Vorig jaar kon je maar moeilijk zonder goede wissels een punt rijden. Nu is dat alweer een stuk makkelijker.

Ik snap de bedoeling hier dan ook niet helemaal van.

En over het niveau kan ik niet zoveel zeggen. Op elke wedstrijd rijden mensen die daar mi nog niet thuishoren. En dat zullen ze van mij ook wel eens zeggen :)

Echte misstanden lijken mij wel mee te vallen. :)

Citaat:
De vraag van Jasmijn: Speciale vraag aan instructeurs in dit topic: Wat doen jullie om jullie leerlingen optimaal voor te bereiden op een wedstrijd? Welke ervaring/bagage/kennis liggen specifiek bij jou ten grondslag om je leerlingen optimaal de basis van paardrijden bij te kunnen brengen EN op wedstrijden voor te bereiden? Wat doe je om jezelf te kunnen blijven ontwikkelen zowel als ruiter en als instructeur?

Ik vind het een te groot woord om mezelf instructeur te noemen. Ik begeleid een aantal amazones. Om een leerling optimaal voor te bereiden op een wedstrijd zorg ik dat we in de lessen allereerst de basis goed onder de knie hebben en vervolgens gaan we aan de gang met de betreffende oefeningen. Daarnaast probeer ik ook zoveel mogelijk mee te gaan op cc. Niet om op het losrijterrein te gaan staan gillen (want daar heb ik zo'n schurft aan als dat gebeurd) maar wel om voordta ze de ring in gaan nog wat reminders mee te geven. Naderhand spreken we ook de proef nog door wat dan weer een leermoment is voor de keer daarop.

Mijn basis is gebaseerd op mijn eigen ervaring van plusminus 25 jaar omgaan, fokken en rijden op paarden. Dat is het zadelmak maken en doorrijden en uitbrengen op wedstrijden. Altijd onder begeleiding. Deze zelfde ervaring probeer ik aan mijn leerlingen mee te geven. Daarnaast put ik input uit mijn eigen lessen en huidige ervaringen in de wedstrijden.

Om mezelf optimaal te kunnen ontwikkelen als ruiter train ik dagelijks zo bewust mogelijk mijn paarden, vraag ik regelmatig feedback en heb ik zelf deskundige begeleiding. Verder heb ik veel contact met andere trainer, paardenmensen, fokkers en bezoek ik clinics of evenementen/wedstrijden om nog meer informatie op te zuigen. Ik kan deze informatie ook vertalen wanneer ik les geef.

En ik heb in het verleden de ORUN gedaan, maar ben er niet mee verder gegaan omdat het niet echt iets was wat ik zocht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:24

jasmijn78 schreef:
Jij bent jury; beoordeel je wat je ziet? Of beoordeel je met als uitgangspunt de vraag of een combi ook een een niveau hoger toe is?

Grappig dat je dit aankaart of heb je mijn berichten nagelezen :P Toevallig heb ik nl. net in een ander topic aangegeven dat je imo de proef zou moeten beoordelen die je voor je neus krijgt en het daarbij behorende niveau. Dus een paard zou best een goede proef kunnen lopen voor het L2 maar nog te weinig oprichting hebben voor het M1. Dan reken ik dat die combi pas in het M1 aan en niet al in het L2 om maar een voorbeeld te noemen. Neemt natuurlijk niet weg, dat een combinatie die al wel aan het M1-niveau zou kunnen voldoen (dat weet je niet want misschien is de SB nog wel bagger) wel hoger scoort, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.

Verder vind ik dat het niveau heel erg kan verschillen per locatie. Soms kun je geen punt kwijt en soms regent het winstpunten. En dat ligt niet aan mijn bui :+
Dus niveau ondermaats: ja, op sommige locaties kan het minder zijn. Maar om nu als conclusie te trekken dat het niveau op wedstrijden in het algemeen ondermaats is, gaat mij te ver. Ik kan in al die jaren jureren niet meer of minder winstpunten kwijt.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:29

Ik begrijp de hele discussie.. Ik heb maar 1 vraag.. wanneer ben je nou klaar voor je eerste dressuurproef? In dit geval gaat het om mijzelf.. Ik wil dolgraag mijn eerste dressuurproefje rijden in het eerste weekend van september.. Maar wanneer zijn wij er klaar voor?? Ik wil het graag, maar als we er als combinatie nog niet klaar voor zijn, ga ik niet starten..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:30

Hetgeen ik als exsecretariaat en organisatie van concoursen in deze discussie toe wil voegen is dat deelnemers eens goed naar hun eigen handelen ten opzichte van een organisatie gaan kijken.
Vele mensen melden zich niet af, maar blijven gewoon weg, mailen 4 keer, dat ze toch weer op een ander plekje willen, sturen geen coupons op, lopen te zeiken als ze niet binnen 5 minuten na hun proef de punten hebben, enz, enz. Voel je, je aangesproken? Ik hoef dan geen reactie, maar doe er wat aan!
Deze mensen zitten namelijk meer mensen dan alleen de organisatie dwars.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:33

En wanneer ben je klaar voor je eerste proef? Als je lekker ontspannen op je paard alle oefeningen kan doen, het mooiste is als je dat ergens anders ook een keer probeert. En verder? Eens moet de eerste keer zijn, gewoon doen. Je hoeft toch niet direct te winnen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:36

Ik heb vroeger wel dressuuwedstrijden gereden, tot de L2.
Maar op een gegeven moment kende je de jury's en wist je vantevoren, als je een beetje goed rijdt krijg je bij die en die wel een winstpunt.
En bij een andere jury wist je al, dat die veel strenger jureerde.

Springwedstrijden vind ik ook veel eerlijker.
Je doet het goed of niet.
Daar kan de jury misschien ook wel eerder ingrijpen, als een paard weigert en iemand slaat veel te hard/vaak met de zweep om het paard er overheen te krijgen.

Nu rij ik helemaal niet meer in de sport en dat bevalt me ook heel goed :)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:39

Nee winnen hoeft voor mij ook nog lang niet. Maar mijn paard is nog nooit op wedstrijdterrein geweest. Ze is normaal gesproken niet schrikkerig ofzo. Ik ga volgende week een proef rijden bij mijn instructrice om te proberen.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:42

Mika11: Maar op een gegeven moment kende je de jury's en wist je vantevoren, als je een beetje goed rijdt krijg je bij die en die wel een winstpunt.
En bij een andere jury wist je al, dat die veel strenger jureerde.

Ligt hier voor jou dan geen uitdaging in om dit patroon te doorbreken? Kijk elke jury kijkt wel iets anders tegen een proef aan maar als je echt fijn rijd dan weet ik bijna zeker dat je wel fatsoenlijke punten krijgt.

Ik rijd wedstrijden vanaf m'n 6e, ik heb veel gemopperd etc maar nu heb ik een paard waar ik voor mijn gevoel als combinatie voor de 1e keer een echt goede klik heb. Ook de jury's waarvan ik altijd zei die "niet konden jureren" krijg ik nu goede punten van. Ik kijk nu realistisch naar mezelf en ben het er mee eens dat de basis dressuur zeker wordt onderschat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:46

Maudenmarc
Ik denk wel dat het zo is, dat het een uitdaging zou kunnen zijn.
Maar dressuurrijden thuis vond/vind ik leuk maar op wedstrijd heb ik het nooit leuk gevonden.
Daarom deed ik op een gegeven moment alleen springwedstrijden.

Zelf vond ik dat de paarden met het springen fijner werden gereden dan in een dressuurproef.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:57

Springen kan ook niet anders dan eerlijker zijn, daar gaat het erom of de balken blijven liggen en vervolgens hoe snel je bent.
Dat kán je simpelweg niet vergelijken met de dressuursport.

Weet je, het gros van de mensen in de B t/m Z zijn amateurs, hobbyruiters. Daar zitten ook nog eens verschillende gradaties in, van mensen met 1 recreatiepaard voor de lol, tot de ambitieuze en fanatieke ruiter. Van mensen met weinig ervaring tot mensen die al jaren meedraaien, en van het jonge talent met leerpaard tot meisje om de hoek met de pony van de buurman.

Er is geprobeerd een maatstaf te maken, ookwel de 34 onderdelen die je moet laten zien. En er zijn juryleden gevonden om dit naar de maatstaf KNHS en eigen visie te beoordelen. Die eigen visie die zal altijd blijven. maar tel je alles bij elkaar op (van streng tot sinterklaas) zit je denk ik wel een eind in de richting.

Wat je thuis kan komt (uiteindelijk) ook wel naar voren in de ring. Nu zal de een thuis heel proefgericht werken, de ander die doet lekker zijn ding en ziet op wedstrijd wel hoe dit beoordeeld wordt.
De proeven worden dan weer eens aangepast om de sport toegankelijker te maken, en dan weer om het niveau hoger te tillen en de doorstroom wat te verminderen.

Als er sprake is van een misstand, dan wordt dat misschien nog niet daadkrachtig genoeg aangepakt, maar daar zijn we allemaal bij, met de individualisering van de wedstrijdsport is er ook wat minder sociale controle. Tenminste, die indruk heb ik....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:59

Zooist schreef:
Mijn basis is gebaseerd op mijn eigen ervaring van plusminus 25 jaar omgaan, fokken en rijden op paarden. Dat is het zadelmak maken en doorrijden en uitbrengen op wedstrijden. Altijd onder begeleiding. Deze zelfde ervaring probeer ik aan mijn leerlingen mee te geven. Daarnaast put ik input uit mijn eigen lessen en huidige ervaringen in de wedstrijden.

Om mezelf optimaal te kunnen ontwikkelen als ruiter train ik dagelijks zo bewust mogelijk mijn paarden, vraag ik regelmatig feedback en heb ik zelf deskundige begeleiding. Verder heb ik veel contact met andere trainer, paardenmensen, fokkers en bezoek ik clinics of evenementen/wedstrijden om nog meer informatie op te zuigen. Ik kan deze informatie ook vertalen wanneer ik les geef.

Lijkt mij prima bagage om combi's te begeleiden op wedstrijd.

Zooist schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat de proeven steeds makkelijker worden.
Als je kijkt naar de proeven an sich over de afgelopen jaren (blauw boekje naar nu) dan zijn er veel onderdelen uit de proeven doorgeschoven naar een hogere klasse.

Dat vind ik ook. Vroeger had je in de M1 bijvoorbeeld travers en kwart keertwendingen. Nu vind ik de M1 vrij eenvoudig geworden. Daarentegen zit in de L2 proeven wel contra/galoplijntjes en dat had je vroeger dan weer niet. Wat ik denk dat misschien een goede aanvulling zou kunnen zijn voor de B/L klassen om ruiters in bescherming te nemen dat ze te snel promoveren naar hoger is onderdelen als aanleuning/rechgerichtheid/ontspanning, houding en zit/effect van de hulpen en het halsstrekken dubbel te laten tellen en het onderdeel 'verzorging' te laten vervallen. En in de L bijvoorbeeld het wijken en achterwaarts ook dubbel laten tellen.

Fitzroy schreef:
Grappig dat je dit aankaart of heb je mijn berichten nagelezen

Nee, dat is echt geheel toevallig :D

Fitzroy schreef:
Dus een paard zou best een goede proef kunnen lopen voor het L2 maar nog te weinig oprichting hebben voor het M1. Dan reken ik dat die combi pas in het M1 aan en niet al in het L2 om maar een voorbeeld te noemen. Neemt natuurlijk niet weg, dat een combinatie die al wel aan het M1-niveau zou kunnen voldoen (dat weet je niet want misschien is de SB nog wel bagger) wel hoger scoort, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.

Duidelijk :D Ik denk dat het ook zo hoort. Je beoordeelt wat je ziet en het moet voldoende zijn voor het betreffende niveau. Aan de ruiter en instructie de beslissing om al dan niet te promoveren.

marjoleins01 schreef:
Ik begrijp de hele discussie.. Ik heb maar 1 vraag.. wanneer ben je nou klaar voor je eerste dressuurproef?

Dat weet je nooit helemaal van te voren. Als je goede instructie hebt kan die je advies geven. Maar uiteindelijk weet je pas achteraf of je er wel of niet klaar voor was is mijn ervaring (ook bij promoveren naar een hogere klasse). Gewoon een paar keer proberen en dat evalueren wat er mis ging en wat daar de oorzaak van was. En die info weer gebruiken om je voor te bereiden op de eerstvolgende wedstrijd. Zo doe ik het.

Tendance schreef:
Hetgeen ik als exsecretariaat en organisatie van concoursen in deze discussie toe wil voegen is dat deelnemers eens goed naar hun eigen handelen ten opzichte van een organisatie gaan kijken.

Herkenbaar ;)

mika11 schreef:
Nu rij ik helemaal niet meer in de sport en dat bevalt me ook heel goed

Dus wat is nu te tip/suggestie/oplossing ten aanzien van de wedstrijdsport? :)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:04

Ik heb een paar jaar geleden een aantal B-proefjes gereden (mijn eigen niveau) met een M2 paard. Maar ik werd destijds keihard afgerekend op het feit dat de jury het paard kende en de eigenaar waardoor er meer van me verwacht werd.. We zijn toen naar een wedstrijd ver weg gegaan en ik was blij met mijn 3e prijs :)...

Maar nu start ik met mijn jonge paard die voor het eerst wordt uitgebracht.. Erg spannend allemaal, maar ik word dan wel beoordeeld op het niveau van paard en ruiter.. Want, de jury kent mijn paard niet (lekker puh ;))

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:08

Ik denk eigenlijk ook dat het hem met name in het onderschatten van de basis zit. Daarbij kijk ik dan vooral naar mezelf. Ik rij nu 3 jaar, met name op de manege maar ondertussen ook 2x per week op m'n verzorgpaarden. En ik ben me er zeer van bewust dat ik een paard absoluut nog niet lekker ontspannen, nageeflijk en toch actief over de rug kan rijden.

Maar: ik denk ook niet dat ik dit de komende 2 jaar ga leren! En dat is frustrerend, want ondertussen wil ik eigenlijk best graag af en toe eens met een wedstrijdje mee doen, en gewoon lol hebben op wedstrijd. Maar bij de KNHS kan ik voorlopig nog niet terecht.

Nou heb ik de oplossing gevonden in af en toe onderlinge wedstrijden of manegewedstrijden rijden. Maar niet iedereen (en zeker niet de mensen met een eigen paard) zullen dit als een volwaardige optie zien. Je wilt er immers ook 'bij horen'. En tja, de echte oefeningen van de proef (volte hier, gebroken lijntje daar, overgangen, halthouden) kun je al vrij snel 'rijden', alleen niet met de juiste activiteit&nageeflijkheid. Ik vind het dan niet zo gek dat mensen toch zichzelf overschatten en het gewoon proberen op wedstrijd.

Vervolgens wordt op wedstrijd weinig op de basis van activiteit, nageeflijkheid en ontspanning gejureerd. Je krijgt je punten voor een volte met name op een mooie ronde volte, niet zozeer op bovenstaande punten, die komen alleen onderaan terug. En tjsa, als je dan verder mooie zesjes/zeventjes hebt met slechts op de onderste delen 5-en, dan heb je ook niet echt het idee dat je nog niet klaar bent voor wedstrijden! Je puntentotaal zit immers niet zo ver onder gemiddeld?

Een oplossing? Misschien zou het voor de B-proeven mooi zijn als hier net als bij de Bixieproeven gejureerd zou worden: een apart punt voor het figuur en voor de houding&activiteit van het paard. Of misschien moeten die 'basispunten' sterker meegeteld worden, zoals al eerder voorgesteld. Het moet in ieder geval duidelijk worden dat als je deze dingen nog niet voor elkaar hebt, dat je dan ook niet kunt starten.

Of je moet juist accepteren dat als die basis nog niet voor elkaar is, mensen toch alvast aan wedstrijden kunnen deelnemen, en dat deze basis pas vanaf een hoger niveau een eis is. Dan kun je niet meer spreken van een bedroevend niveau, omdat dit niveau ook nog niet hoger hoeft te zijn.

Verder zou ik het persoonlijk fijn vinden als instructeurs iets duidelijker aan hun leerlingen aangeven wat ze kunnen verwachten. Hoe lang doe je er gemiddeld over om van je eerste paardrijles tot aan B-niveau te komen? Hoe lang moet je een paard daar voor trainen? Tuurlijk is dit voor iedereen anders, maar een indicatie zou fijn zijn. Nu heb je denk ik veel mensen die denken dat je, wanneer je met 5 jaar manege-ervaring een net ingereden eigen paard koopt, je met 4 maanden wedstrijden op B-niveau kan rijden. Dat lijkt mij niet helemaal reëel, en het werkt het lage niveau op wedstrijden denk ik in de hand.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:11

ik ben jurylid, heb de Orun instructeurs opleiding gedaan, geef veel les en start zelf ook nog regelmatig. Om iets toe te voegen aan deze discussie denk ik dat het voor iedereen die wedstrijden rijd belangrijk is om zichzelf goed voor te bereiden. Vaak maak ik mee dat mensen niet op de hoogte zijn van reglementen, proeven niet kennen, de juiste optoming niet hebben enz. Dan heb ik het nog niet over de proef die gereden wordt. Deelnemers hebben vaak een heel ander beeld van hun eigen rijden. Hou jezelf een spiegel voor en film je proef en wees kritisch over je prestatie. Het verschilt enorm hoe mensen omgaan met kritiek van de jury, er zijn locaties waar men erg openstaat voor allerlei tips en het helemaal niet erg vind als er weinig of geen winstpunten gereden zijn en er zijn wedstrijdlocaties waar je nog net niet voor rotte vis wordt uitgemaakt als niet iedereen hoge punten krijgt. Maar ik denk dat dat ook te maken heeft met de mentaliteit van mensen tegenwoordig. Dit is niet iets van alleen de paardensport.
Ik probeer als instructeur en als jury iedereen zo eerlijk mogelijk te beoordelen. Je hebt er niks aan als je door je instructeur en je vrienden de hemel wordt ingeprezen en dan zondag's in de ring er niks van bakt. Een wedstrijd rijden is meer dan alleen wat oefeningen laten zien. Je moet je paard rijtechnisch voor elkaar hebben, reglementen kennen, kunnen presteren onder druk, omgaan met teleurstellingen en onverwachte situaties enz.. Als je iemand hebt die je daarin begeleid zal het wedstrijd rijden ook een stuk makkelijker gaan.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:42

@Jasmijn, top dat je topic op deze manier voortzet! Andere liep inderdaad wel beetje uit de hand geloof ik! Eigenlijk wou ik daar nog volgende over kwijt! Ik vond het verloop van het topic en de posts die werden geplaatst wel een mooie spiegel van hoe de paarden wereld in elkaar zit! Er wordt vooral veel commentaar gegeven op anderen, en men kijkt maar heel weinig naar eigen tekort komingen. Eerlijk is eerlijk ik zelf heb in paarden sport alleen recreatief gereden, daarom schaar ik mezelf ook niet onder de noemer kenner!

Aan andere kant, ik heb vroeger wel heel fanatiek op landelijk nivo geturnd, en mijn dochter is zeker al zo,n 7 jaar fanatiek Pony ruiter, we zijn dan ook gemiddeld 1 x pw op wedstrijd terreinen te vinden. En omdat ik van mening ben dat Paardrijden niet iets is wat je jezelf even aan leert zijn we veel onderweg voor lessen. Ik heb van huis uit een echt sport hard mee gekregen, als je iets wil bereiken moet je hier voor willen werken, mij is altijd geleerd dat je jezelf alleen kan verbeteren door naar jezelf te kijken, en je fouten te durven toe geven! Wat mij wel op valt in de Paarden sport is dat dit een eigenschap is die veel mensen vreemd is! Misschien komt dit ook wel omdat er natuurlijk zoveel factoren zijn die je de schuld kan geven. Punten niet naar wens? Hup Jury is debiel, bodem is slecht, Pony werkt niet mee, lezer was nog niet wakker zijn de meest voor de hand liggende kreten die je vaak hoort! Ja en dan denk ik he? Hoezo jij zit toch op het beest? Alles begint bij jou hoor! Ik was ook zeer verheugt om te lezen dat de meiden van Bartels inderdaad ook toegaven dat de 3e plek enkel en alleen aan hun eigen reiden te danken was! En tuurlijk het kan altijd een x dat het niet lekker gaat door omstandigheden, maar als je week op week constateert dat je punten niet zijn wat ze zouden moeten zijn, dan nou ja ik verbaas me hier gewoon echt over. En naar mijn mening is deze houding wel echt een gebrek in opvoeding sport begeleiding kennis en vooral zelf kennis.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:54

marjoleins01 schreef:
Maar nu start ik met mijn jonge paard die voor het eerst wordt uitgebracht.. Erg spannend allemaal, maar ik word dan wel beoordeeld op het niveau van paard en ruiter.. Want, de jury kent mijn paard niet (lekker puh )

Dus jij denkt dat het negatief van invloed is als de jury jou of je paard kent? Hoe weet je dat dan zo zeker? Er hebben zich inmiddels al 2 jury's gemeld in dit topic: hoe denken jullie daarover?

Sofy schreef:
Een oplossing? Misschien zou het voor de B-proeven mooi zijn als hier net als bij de Bixieproeven gejureerd zou worden: een apart punt voor het figuur en voor de houding&activiteit van het paard. Of misschien moeten die 'basispunten' sterker meegeteld worden, zoals al eerder voorgesteld. Het moet in ieder geval duidelijk worden dat als je deze dingen nog niet voor elkaar hebt, dat je dan ook niet kunt starten.

Ik denk niet dat dat de oplossing is voor de KNHS wedstrijdsport. Je hebt gelijk dat het niveau van FNRS wedstrijden niet te vergelijken is en ook niet goed voorberied op KNHS wedstrijden. Ik denk ook niet dat het niveau op KNHS wedstrijden nog meer verlaagd/vereenvoudigd moet worden. Op zich is B-niveau voor iedereen met een enigzins normaal paard haalbaar mits je goede instructie hebt. Ik denk alleen dat het voor manageruiters en paarden het niet haalbaar/fair is om KNHS wedstrijden te starten. je kunt jezelf en je manegepaard nu eenmaal niet goed voorbereiden als je bijvoorbeeld maar 1 of 2 keer per week in een les rijdt en er nog andere lesklanten ook op het paard rijden. Ik denk dat een eigen paard (volledig tot je beschikking hebben), prive-les en beschikking over vervoer toch wel de eerste voorwaarden zijn om goed aan KNHS wedstrijden mee te kunnen doen. Helaas is dat niet voor iedereen financieel haalbaar. Paardrijden is nu eenmaal een dure sport. Maar als je geen geld hebt om een racket te kopen en contributie te betalen aan de tennisclub kun je ook niet tennissen... Dat is nu eenmaal zo. Als het voor een ruiter niet mogelijk is om het financieel bol te werken dan is het alternatief onderlinge- en FNRS wedstrijden.

Sofy schreef:
Verder zou ik het persoonlijk fijn vinden als instructeurs iets duidelijker aan hun leerlingen aangeven wat ze kunnen verwachten. Hoe lang doe je er gemiddeld over om van je eerste paardrijles tot aan B-niveau te komen? Hoe lang moet je een paard daar voor trainen? Tuurlijk is dit voor iedereen anders, maar een indicatie zou fijn zijn. Nu heb je denk ik veel mensen die denken dat je, wanneer je met 5 jaar manege-ervaring een net ingereden eigen paard koopt, je met 4 maanden wedstrijden op B-niveau kan rijden. Dat lijkt mij niet helemaal reëel, en het werkt het lage niveau op wedstrijden denk ik in de hand.

Dat zal altijd lastig blijven. Als je geld hebt dan koop je als beginner een goed getraind leerpaard, minimaal Z2 niveau, en dan neem je meerdere keren per week prive les van een goed instructeur. Dan zit je in no-time wel op B niveau (tenzij je motorisch en geestelijk volledig gestoord bent :+ ) En iemand die maar 1 keer per week een uurtje op een manegepaard rijdt in een manegeles zal waarschijnlijk nooit echt B-niveau gaan halen. Niet als je echt naar de vereisten van B-niveau kijkt. Dat is gewoon niet reeel.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:57

jasmijn78 schreef:
marjoleins01 schreef:
Maar nu start ik met mijn jonge paard die voor het eerst wordt uitgebracht.. Erg spannend allemaal, maar ik word dan wel beoordeeld op het niveau van paard en ruiter.. Want, de jury kent mijn paard niet (lekker puh )

Dus jij denkt dat het negatief van invloed is als de jury jou of je paard kent? Hoe weet je dat dan zo zeker? Er hebben zich inmiddels al 2 jury's gemeld in dit topic: hoe denken jullie daarover?
[/quote]

Ja ik denk dat het negatief is als een jury je paard kent want ik heb het meegemaakt. Reed op een paard van een vriend van me en ik mocht op concours. Ik heb B-niveau dus startte B. Dat paard liep M2 wedstrijden. Op een gegeven moment had ik concours en de betreffende jury was Z-jury en had het paard al vaak gejureerd. Hij zei echt na de proef 'ik weet wat dat paard kan'. Ik had toen iets van 165 punten.
Laatst bijgewerkt door Apple op 22-07-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote gerepareerd

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:07

Hangt ook helemaal ervanaf in wat voor omgeving je rijdt. Als je een instructeur hebt die doet alsof je de nieuwe Anky bent en die zegt dat je best op wedstrijd kunt gaan dan kom je misschien van een kouwe kermis thuis met 165 punten.
Andersom kan ook, als je allemaal hele kritische mensen om je heen hebt die de lat hoog leggen dan scoor je misschien boven verwachting goed op wedstrijd :-)

Of je een jurylid kent of niet maakt volgens mij niet zoveel uit. Een goed jurylid kijkt naar wat hij/zij op dat moment ziet en daar hoor je je punten voor te krijgen.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:09

Mijn huidige instructrice zegt niet dat ik de beste ben. Zij zegt alleen wanneer het goed gaat als het ook echt goed gaat. Ik heb haar mijn vraag voorgelegd, ze heeft niet bevestigd dat we er klaar voor zijn, ze wil eerst met me proefjes oefenen om te kijken of we er klaar voor zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:12

marjoleins01 schreef:
Ik heb B-niveau dus startte B. Dat paard liep M2 wedstrijden. Op een gegeven moment had ik concours en de betreffende jury was Z-jury en had het paard al vaak gejureerd. Hij zei echt na de proef 'ik weet wat dat paard kan'. Ik had toen iets van 165 punten.

Maar vanuit het oogpunt van een jury kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. Een jury moet beoordelen of het B-waardig is. Maar als de jury het paard kent, en ziet dat het onder jou aanmerkelijk slechter loopt, zo slecht dat het zelfs niet B-winstpuntwaardig is dan zo'n jury daar dan wat over opmerkt. Meer in de trant van: de slechte uitkomst ligt niet aan het paard want die kan het, maar aan jou rijden dus. Had jij zelf wel het gevoel dat je de B proef van je leven had gereden? Dat jullie echt alles uit de kast hebben gehaald? Of waren de 165 toch wel een beetje terecht?

En mijn ervaring leert wel dat Z jury's toch wat kritischer de B beoordelen, dan B/L jury's, mogelijk omdat zij meer zicht hebben op de totale basis. Ik zelf hecht meer waarde aan de beoordeling van jury's die Z of hoger jureren, dan aan B/L jury's.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:17

Als je een combinatie al eerder in de ring hebt gehad dan merk je natuurlijk wel of iemand verbeterd of verslechtert is ten opzichte van de vorige keer dus dat speelt wel mee natuurlijk. Als je vaak in een bepaalde regio start kom je toch wel eens dezelfde juryleden tegen.