Met rijden altijd je paard laten weten dat je de baas bent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Met rijden altijd je paard laten weten dat je de baas bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 18:50

Vandaag heb ik een paar honderd meter vanaf onze stal gereden.
Daar hadden een paar koeien in een nabij gelegen weiland hun 'gekke kwartiertje'.
Ze renden met hun staarten omhoog door de wei.

Mijn paard vond het eng en wilde voor geen goud in de richting van de koeien.
Zelfs toen ze weer rustig stonden te grazen.
Terwijl ik daar juist wilde rijden, naast het weiland met de koeien.
Dus ik heb mijn paard zo dicht mogelijk bij het weiland stilgezet en heb haar een paar minuten laten kijken naar de koeien.
Na een paar minuten ben ik weer gaan rijden en het ging prima en was ze niet bang meer.

Eigenlijk doe ik dat altijd, als ze echt iets eng vindt. Dan zet ik haar stil en laat haar rustig kijken.
Daarna gaat het meestal prima en vindt ze het ook niet eng meer.

Maar nu zeiden ze op stal dat ik haar verwen en dat je op zo'n manier te zacht met paarden omgaat.
Paarden moeten altijd naar je luisteren en als jij ergens langs wil moeten ze dat gewoon doen.
Dus benen eraan en je paard laten weten dat hij er gewoon langs moet.

Dus ik vroeg me af of er meer mensen hun paard laat kijken bij iets wat ze eng vinden.
Of benen en teugels eraan en het paard er zo langs krijgen. En waarom dit dan beter zou zijn?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:52

Ik doe het zelfde als jij, ik heb er veel meer mee bereikt.Echt dwingen er langs te gaan werkt bij mijn paard echt niet.Ben bij een eng standbeeld wel eens om gereden,de volgende dag ging hij er gewoon langs.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:53

Ik rijd ook op een pony en die vindt echt veel dingen eng!
Ik laat haar ook altijd rustig eventje kijken dat er niks aan de hand is en dat ze nergens bang voor hoeft te zijn. Ze blijft dan rustig staan en beetje gespannen kijken, maar daarna loopt ze wel rustig door.
(dit is dan niet mijn eigen pony)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:55

dat ligt er een beetje aan denk ik.

Als ik al 100 x ergens langs ben geweest zonder problemen.
En de 101ste x gaat mijn paard er van schrikken,,,,,sja dan MOET hij er ook gewoon langs zonder dat ik af hoef te stappen.

Als hij iets nieuws ziet en er bang van raakt vind ik het ook heel normaal om af te stappen en er op rustige gecontroleerde manier toch nog langs te komen, dan gaat het een volgende keer altijd wel weer beter.

Verder zal het ook iets persoonlijks zijn misschien?
Ieder mens heeft natuurlijk zo zijn eigen kijk op dingen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:56

Ik denk dat het per paard verschillend is hoe je het aan moet pakken, maar in de basis moet het wel zo zijn dat als jij zegt dat hij er langs moet, het paard er ook langs moet gaan. Hij moet zoveel vertrouwen in jou hebben dat hij zich veilig genoeg voelt daar langs te gaan waar jij hem langs leidt.

Waarom dit beter is? Er kunnen situaties zijn waarin het niet veilig is om eerst eens even een paar minuten te blijven staan kijken tot hij er langs durft. Maar ook op een wedstrijd zal hij ergens langs moeten gaan als jij dat zegt. Je krijgt geen minuten de tijd om je paard langs een enge bloembak of zo te krijgen.

Sodeletuut

Re: Met rijden altijd je paard laten weten dat je de baas bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:59

Zo doe ik het ook. Als ze bang is laat ik haar rustig kijken, en is het dan nog super eng, dan stap ik af en loop ik er samen met haar naar toe, dan kan ze achter mij aan lopen en heeft ze meer vertrouwen. Maar vaak durft ze het wel als ik op haar zat. Bijvoorbeeld vanmiddag reed ik met haar, en kwam er zo'n fiets aan met zo'n overkapping, die dingen zijn heel vreemd voor een paard. Dus ik heb haar even rustig laten kijken, tsja, dan moesten er maar even wat auto's wachten, anders was er misschien paniek uitgebroken. Met paarden kan je gewoon niet van A naar B denken, dat werkt niet en dat moet je ook niet willen, vind ik. Een paard kan niet denken; 'Ik ben hier nu al 100 x langs geweest, maar nu heb ik daar geen zin in dus ga ik even mijn baasje pesten'.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:00

Roxx:
Dat wil ik dus ook bereiken, dat mijn paard mij zo vertrouwt dat ze leert dat ze overal langs kan als ik dat wil.
En naar mijn idee blijven paarden meer ontspannen als ze even mogen kijken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:03

ik doe dat ook, laten kijken en ik stap ook gerust af als ze ergens echt niet langs wil.. Vandaag liep ze meteen langs een plek waar ik dr vorige week nog af moest, dus vervelend wordt ze er niet van ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 20:31

Ik zorg wel dat ik overal langs kom waar ik langs wil.
Bijvoorbeeld een hoek afsnijden in de bak vanwege bakkabouters doe ik niet.
Alleen neem ik er dan extra tijd voor om haar te laten kijken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:34

dat is toch prima, dan kan je het in rust doen. niks mis mee, doe ik in de bak ook..

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:38

het verschilt per paard.

ik heb verschillende paarden gereden.
de ene moest ik altijd gewoon laten kijken, en dan was er niks meer te zien
de andere moest ik er een keer aan de hand langsstappen, en dan was er niks meer te zien
en mijn nieuwe paard, heeft er nogal een hoefje van om te spelen,
dus die moet en zal er langsgaan.
en als hij dat weet dat hij het niet wint, is er ook niks aan de hand.

het ligt gewoon aan je paard.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:40

Wat een onzin, paard lekker dwingen als ze bang is, ja dat helpt. Ik doe het zoals jij. Hoewel ik mijn paard ook goed genoeg ken om heel af en toe eens te zeggen dat hij zich niet zo moet aanstellen en dan even doorzet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:44

Ik heb altijd zoiets van het maakt me niet uit al gaan ze er op hun kop langs, zolang ze maar gaan!
Word er allemaal niet warm of koud van, en dat maakt dat paarden ook al snel denken tja dan gaan we maar.
Zeker bij oprechte angst, op het gemakje kijken, ik geef wat uitleg over het object op een grappige manier (ontspan je als ruiter van) en dan rustig stukje voor stukje er langs. Dat mag gespannen gaan, ze mogen wat meer opzij, als ze maar gaan. Zolang jij je niet te druk maakt doet je paard dat ook niet.

Maarja de baas zijn... Dat is ook leiding geven, je paard het vertrouwen geven om er rustig langs te gaan. Met hem erlangs meppen heeft dat niks te maken..

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:46

mrie, was dat een reactie op mij?

mijn ruin loopt bij hem thuis in de rijbak waar hij bijna iedere dag in loopt.
(behalve als het hard regent, dan rijden we binnen, maar dit is ook thuis dus die bak kent hij ook helemaal)

soms vind hij, dat hij ergens een hoek niet in wil,
dit doet hij alleen als het moeilijk word.
Het is een paard dat nog niet zolang bereden word,
dus dit is gewoon jongigheid.

als ik hem dan naar voren rijd, desnoods in schouderbinnenwaards, desnoods met een corrigerend tikje zodat hij niet kan "nadenken", is er na een of twee rondjes niks engs meer te zien.

ik dwing mijn paard dus niet als hij bang is,
maar als hij ergens niet langs heen wil.
om onder het werk uit te komen.

voor ons is dit de beste manier.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:48

[/u]
Gypsy schreef:
Ik heb altijd zoiets van het maakt me niet uit al gaan ze er op hun kop langs, zolang ze maar gaan!
Word er allemaal niet warm of koud van, en dat maakt dat paarden ook al snel denken tja dan gaan we maar.
Zeker bij oprechte angst, op het gemakje kijken, ik geef wat uitleg over het object op een grappige manier (ontspan je als ruiter van) en dan rustig stukje voor stukje er langs. Dat mag gespannen gaan, ze mogen wat meer opzij, als ze maar gaan. Zolang jij je niet te druk maakt doet je paard dat ook niet.

Maarja de baas zijn... Dat is ook leiding geven, je paard het vertrouwen geven om er rustig langs te gaan. Met hem erlangs meppen heeft dat niks te maken..

precies.

vertrouwen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 20:49

Gypsy, ik beloon haar ook altijd uitvoerig als ze er daarna gewoon langsgaat.
Dan lijkt het net alsof ze heel trots is op haarzelf omdat ze zo dapper is :)
Maar ik probeer haar ook wel met m'n stem aan te moedigen en haar zelf te laten ontdekken, dat ze het kan.
Alleen als ze echt bang is, laat ik haar gerust kijken.
Ik probeer confrontaties (gevecht) uit de weg te gaan.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:51

@mika!

prima dat je dit zo doet!

dan heb je een paard dat hier gewoon geschikt voor is.!
daar heb ik helemaal niks op tegen!

mijn paard zou gewoon met 4 benen tegelijk over me heen lopen,
en dat accepteer ik niet.

maar nogmaals,
ik heb niks tegen jou manier van met deze zaken omgaan!

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:52

Het ligt eraan.
Bijv. wanneer er iets gek is laat ik mijn pony lekker doorrijden want zo krijgt hij altijd het gevoel dat er niks aan de hand is.
Maar als er iets aan de hand is en ik vind het ook eng, dan gaan we samen er even naar toe, even kijken en dan gaan we weer verder.
Dat helpt ons beiden, want als ik hem lekker laat stil staan en laat kijken dan vind hij het vaak juist eng :')

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:52

als ik bij mn bijrijdpaard ga dwingen kan ik het al helemaal wel schudden buiten :')
ik fok dr daarmee alleen maar op,

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:54

Het verschilt per paard wat je moet doen.
Ik liet die van mij ook altijd rustig kijken, maar daardoor ging die na verloop van tijd nog veel meer kijken, en kon ik niet eens meer normaal in de bak rijden.
De ene dag was de ene kant eng, en de andere dag de andere.
Bijna een half jaar mee bezig geweest om het weer goed te krijgen dat hij luisterde.
En dat was vooral gewoon doorrijden.
Hij probeert nu nog wel eens of die kan gaan kijken als die geen zin heeft, maar als ik dan gewoon ga rijden, overgangen, stukje wijken enz dan heeft die door dat die gewoon moet lopen, en dan doet hij het.

Kan nu ook eindelijk een klein stukje langs de weg.
Hij wou nooit van huis, en liep achteruit naar de sloot (en die zijn erg breed bij ons)
eerst was ik altijd bang dat hij er in zou lopen, maar nu weet ik dat die dat niet doet..
Dus als die het probeert krijgt die een tikje met de zweep, en doe ik mn been er extra aan, en loopt die weer.
Maar ook daar ben ik al heel lang mee bezig.

Maar ik denk dat er vooral een verschil is met paarden die echt bang zijn, en paarden die doen alsof ze bang zijn, en die van mij is de laatste vaak.
Als die echt bang is neem ik de tijd, en laat ik hem ook kijken, maar daarna moet die gewoon normaal doen, lopen en niet meer zeuren.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:55

ik wil overigens nog wel even toevoegen dat een paard een spiegel van de ruiter is.
misschien is dit een andere discussie, maar ik lees hier de reactie van sammielola,
het zou goed kunnen zijn dat dit paard zich opfokt omdat de ruiter gespannen word.

ieder paard is anders, natuurlijk.
maar iedere ruiter is nog veel meer verschillend van een ander.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:56

HTM schreef:
Maar ik denk dat er vooral een verschil is met paarden die echt bang zijn, en paarden die doen alsof ze bang zijn,.

precies.
_/-\o_

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:00

Ik heb mijn paard ook altijd op de zachte manier behandeld maar daar ging ze op een gegeven moment gebruik van maken. In een klap omdraaien als ze iets eng vond, en weigeren terug te draaien. Vaak ook nog samen met wegschieten en stijgeren. Toen heb ik haar 3 ritten goed aangepakt en ze heeft het nooit meer geprobeerd. Dan maar op de minder leuke manier hoor...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:02

Het hangt helemaal van de situatie af of ik mijn paard een bemoedigend tikje geef, of afstap en haar aande hand meeneem of dat ik zeg even niet aanstellen, geen aandacht aan besteden en gewoon doorlopen. Als ze zich loopt aan te stellen om niks, kan ze een tikje krijgen, vindt ze iets echt heel erg eng, ja dan stap ik af. Als ze ineens ziet dat er in de bak een paar zandkorrels scheef liggen, dan besteed ik daar geen aandacht aan en ga er gewoon langs rijden met wat figuren of overgangen zodat haar aandacht bij mij is en niet bij de zandkorrels die niet goed liggen. Verder moet je gwoon doen waar jij en je paard zich fijn bij voelen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:02

X_Linz_X schreef:
Maar ik denk dat er vooral een verschil is met paarden die echt bang zijn, en paarden die doen alsof ze bang zijn,.

Dat verschil moet je idd wel weten van je paard, moet natuurlijk niet zo worden dat hij misbruik van je gaat maken.