Discussie: Jong (onervaren) paard met jonge ruiter..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Discussie: Jong (onervaren) paard met jonge ruiter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:19

Hallo,

Ik zie vaak dat er op bokt wordt gezegd: Een jonge ruiter met een jong, onervaren paard kan niks worden.
Verdere uitleg heb ik nooit echt gezien.
Nu rijd ik zelf op een paard van 5, en ik ben 13. (Over 2 maanden 14 :9 )

Ik denk toch echt dat je het eerst aan moet zien voordat je oordeelt, want bij ons gaat het super :)
En het is totaal geen makkelijke hoor }>

Wie denkt hier anders over?

Groetjes

luve_rozes

Re: Discussie: Jong (onervaren) paard met jonge ruiter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:27

Hangt ook af, van hoe de jonge ruiter is. Vaak gaan deze topics over beleren, inrijden, en vragen over het hoe en wat, en blijkt de TS dan jong te zijn.

Iemand die weet wat hij doet, komt zulke vragen niet stellen. Zeker niet, als je ziet waar de vragen over gaan.Zadelmak maken en blijven zitten op een jong paard is al 1, maar het dier rijtechnisch dan correct doorrijden, rechtrichten, enz, enz, en alle problemen, bv lichamelijk en geestelijk van een paard, je moet het wel kunnen, en dat is vaak opgedaan door jarenlange praktijk, en leren van ervaren mensen. En dan niet bij 1 paard, maar meerdere.

Vandaar de genoemde stelling over de jeugdigheid.

Onderbouw eens wat erbij jullie twee goed gaat?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:35

luve_rozes schreef:
Hangt ook af, van hoe de jonge ruiter is. Vaak gaan deze topics over beleren, inrijden, en vragen over het hoe en wat, en blijkt de TS dan jong te zijn.

Iemand die weet wat hij doet, komt zulke vragen niet stellen. Zeker niet, als je ziet waar de vragen over gaan.Zadelmak maken en blijven zitten op een jong paard is al 1, maar het dier rijtechnisch dan correct doorrijden, rechtrichten, enz, enz, en alle problemen, bv lichamelijk en geestelijk van een paard, je moet het wel kunnen, en dat is vaak opgedaan door jarenlange praktijk, en leren van ervaren mensen. En dan niet bij 1 paard, maar meerdere.

Nou, oke :P

Het paard is een tinker, en wij zijn gewoon beste maatjes.
Ik rijd hem nu bijna een jaar, en in het begin hadden we alleen maar 'ruzie', snapte ik hem niet etc. Precies wat je zou denken van zo'n jonge combinatie :)
Toen begonnen met lessen, hij begon ( en is nog steeds ) te puberen, maar dankzij goede begeleiding en omdat ik hem door en door ken begrijp ik gewoon wat hij wilt. Nu springen we een parcours van 1m netjes rond, in een nette galop voor zijn doen.
Nu wil ik niet zeggen dat het áltijd goed gaat hoor, maar .. als ik soms dingen hoor van meisjes van mijn leeftijd :=

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:03

Dat klinkt inderdaad heel goed :j

Je hebt er goed aangedaan, lessen te nemen, en je in zijn karakter te verdiepen. Veel succes samen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:08

Als je de zoekoptie gebruikt, zie je dat hier al tich topics over zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:13

Met de juiste begeleiding zal het wel goed komen.
Ik heb meerdere groene combinaties begeleid.
Meisje die de 1e rijles (op mijn pony's) kreeg op de dag dat haar pony hier kwam om zadelmak te maken. Later verder met haar eigen pony's onder mijn begeleiding. Het is (letterlijk) met vallen opstaan gebeurd, maar ze hebben er nooit spijt van gehad.
En verzorgmeiden hier die mijn jonge pony's rijden. Ik heb een meisje van 10 die vorig jaar mijn 3 jarige ingereden heeft, is nu een hele fijne pony en rijden nu meerdere jonge kinderen op.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:20

Als de jonge ruiter ook onervaren is, dan zal het inderdaad wat onverantwoordelijk worden. Mijn eerste verzorgpaard kreeg ik toen ik 1 jaar reed, het paard was 3, net 2 maand onder het zadel. Ik wilde dat natuurlijk wel, maar als ik er zo op terugkijk was dat natuurlijk wel het domste wat je kunt combineren. Heb er geen spijt van, ben maar 1x van het paard afgevallen omdat deze zelf uitgleed en omviel. Ik had gewoon geluk dat het een paard met een braaf karakter was. Ging er wel heel vaak vandoor omdat ze schrikkerig was, maar bokte nooit.

Maar over het algemeen vraagt de combinatie onervaren + onervaren om problemen, ongeacht de leeftijd. Ik denk dat jong en onervaren nog wel eens door elkaar wordt gehaald.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:27

Onder goede begeleiding kan het wel goed gaan. Maar als de groene ruiter vind dat deze goed genoeg is voor een groen paard, dan gaat het verkeerd.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:58

Maar wat vind jij super? Dat hij niet 'stout' is? Dat hij zich ontspant? In een krulletjes rijdt? Dat kunnen wij toch niet beoordelen..
Verder denk ik dat je toch zeker een aantal jaartjes minimumervaring moet hebben om een paard degelijk op te leiden. Leeftijd vind ik persoonlijk van iets minder belang.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:02

unicorn_kiss schreef:
Maar wat vind jij super? Dat hij niet 'stout' is? Dat hij zich ontspant? In een krulletjes rijdt? Dat kunnen wij toch niet beoordelen..
Verder denk ik dat je toch zeker een aantal jaartjes minimumervaring moet hebben om een paard degelijk op te leiden. Leeftijd vind ik persoonlijk van iets minder belang.

Met super bedoel ik dat ik hem ken, en hem daardoor kan rijden op een manier zodaat hij zich op zijn best voelt.
Dus: Afwisseling, geen getrek en gepluk, en niet alleen rijden maar ook wandelen, lange lijnen etc.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:03

Het kan natuurlijk goed gaan, als het een braaf paard/pony is.
Ik heb hier in mijn omgeving al een paar keer gezien dat het niet goed ging.
Ouders kochten een 4 jarige E pony of paard. Die kinderen reden al jaren op pony's dus waren ervaren in de ogen van de ouders.
Kind werd bang omdat de pony/paard ook jong was en daardoor soms wel onvoorspelbaar in reacties.
Beide keren dat ik dit heb gezien, zijn de paarden weer verkocht/ingeruild.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:10

xDeems schreef:
unicorn_kiss schreef:

Met super bedoel ik dat ik hem ken, en hem daardoor kan rijden op een manier zodaat hij zich op zijn best voelt.
Dus: Afwisseling, geen getrek en gepluk, en niet alleen rijden maar ook wandelen, lange lijnen etc.

dat klinkt alsof je toch al goed weet waarmee je bezig bent

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:16

tja, ik denk dat het niet aan de term 'jong' ligt als het gaat om de ruiter.
Je kan misschien een puber wezen, en dus jong zijn, maar misschien qua ervaring wat betreft
de paardensport al erg gevorderd zijn, misschien nog wel meer dan een wat volwassener persoon.

Ik was 13, toen ik beau mocht doorrijden van de toenmalige eigenaren van beau. Ik zag dit als
een ervaring en heb ja gezegd. Aangezien de eigenaren zich niet met mij bemoeiden en ik alles met
hem mocht doen wat ik wou (rijden wanneer ik wou zonder het te melden, enz. enz.) hebben wij
een enorm sterke band op gebouwd. beau zag mij als enige eigenaar, en ik beschauwde hem als een
2e pony. Het werd dus mijn 'verzorgpony' min of meer. Ik had geen les met hem of niks, maar heb
hem gewoon netjes op eigen benen leren lopen bij alle 3 de basisgangen. Pas toen hij 4 werd, begon
ik les met hem te rijden. Heb nooit problemen met hem gehad. Inmiddels is hij sinds 2011 officieel
van mij geworden en dit jaar begonnen met de wedstrijden, en we zijn inmiddels L2 + 7 in 3 wedstrijden.
Gaat dus tamelijk hard en we halen prijs na prijs binnen. kan dus niet zeggen dat het verkeerd is gegaan.
Nou was beau ook geen extreem moeilijk paard, vooral met het doorrijden was het echt een heel
vriendelijk en betrouwbaar dier, zijn haflinger streekjes kwamen op zijn 4e, toen begon hij echt humor
te krijgen :D

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:22

unicorn_kiss : Daarom ook mijn vraag waarom mensen soms vooroordelen over jonge combinaties :j

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:20

Ik was wel vrij jong toen ik begon met mijn bijna groene jonge paard. Het verschil is dat ik er wel van begin af aan instructie bij heb gehad en daar heb ik nu heeeeel veel van geleerd! :)
Maar je komt idd topics tegen van jonge mensen die maar gewoon wat doen.. en daar kan ik niet tegen want je kan een mooi beestje zo erg verpesten.
En ik deed het waarschijnlijk ook niet in een keer goed, maar het heeft een half jaartje geduurd, nu weet ik precies hoe ik het de volgende keer bij een ander paard ga aanpakken. doordat ik ook fouten heb gemaakt met de mijne (alles is goedgekomen hoor :Y) )
Dus wanneer je weet waar je mee bezig bent en regelmatig instructie krijgt vind ik het verantwoord voor paard en ruiter. Ik nam haar ook gelijk mee naar les, puur voor de ervaring en tja elke week les daar ga je van vooruit zeg! :D

Edit: er zijn btw ook heeel veel oudere mensen (gewoon volwassenen) die nog steeds niet weten waar ze mee bezig zijn omdat ze het nooit hebben geleerd, als je wil lukt alles! ik heb ook gewoon avonden en nachten achter de pc gezeten en info gezocht, daar leer je ook veel van, gelijk de volgende dag alles in praktijk gebracht en hoppa, een hoop ervaring!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:28

Een onervaren ruiter met een jong paard, das een probleem. Het probleem met jonge ruiters is vaak dat ze hunzelf en hun rijkunsten gigantisch overschatten en daar krijg je ongelukken mee. Er zijn ruitertjes van 12 die het grote gros hier eruit rijden, en er zijn ruiters met tientallen jaren ervaring nog niet weten hoe het moet. Te vaak word gedacht (zeker door jonge mensen) dat het aantal jaren gelijk staat aan hoe goed je dan eigelijk wel niet kunt rijden, daar gebeuren ongelukken van.

Zo heeft een vriendin van mij een paard gekocht, haar eerste eigen en heeft altijd op een kwalitatief matige manege gereden. Koopt een paard dat nog niet eens in balans is ( en zijzelf ook niet, ze zit er soms best beroerd op) en nog niet zo heel lang onder het zadel. Die weet absoluut niet wat ze er mee doen moet en kloot dus maar wat aan, wil met een on-gebalanseerd dier lessen krijgen in recht richten (we hebben een nieuw woord geleerd!) ondertussen dat dier niet 1 rondje normaal op zijn eigen benen kan lopen. Dat soort dingen vind ik persoonlijk erg gevaarlijk, t'is gelukkig een hele lieve merrie de vraag is dan wie maakt wie kapot. Gaat dat dier nog voor zijn eigen belang vechten? of word het dier geestelijk dood gemaakt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:44

Ik was nét 14, mijn paard nét 6.. had daarvoor 1,5 jaar pony gereden.. (braaf dier) heb heel wat
gevlogen.. maar met 2x p.w. een uur dressuurles en een hoop inspanning startte ik in de B na
een jaar en op mn 17e startten we Z1. Toen een lange stop gehad en uiteindelijk Z2 gestart.. het
werd zwaar voor hem en er lag teveel druk op ons.. toen ben ik alleen maar gaan trainen.. helaas
zijn we aan starten nooit meer toegekomen.. hij is er nu niet meer.. maar ik heb verschrikkelijk veel
geleerd.. goed EN fout..

Dingen die ik met mijn nieuwe paard absoluut anders doe.. en ook dingen die wel goed gingen die nu
eigenlijk "gewoonte" geworden zijn :)

We leren met vallen en opstaan.. en ik ken zat mensen die al jaren rijden en inderdaad, dan een jong
dier kopen die alleen zadelmak is en die in principe superbraaf is maar waar ze gewoon niet mee wegkomen
omdat er geen balans en basis in zit. En uiteindelijk beland zo'n paard (vaak) alsnog in de handel. Of
er gebeuren ongelukken.. of het wordt een braaf paard.. maar is er voor "ons" niets aan omdat er teveel
aan "verreden" is

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:48

Een vriendin van mij was 10 jaar toen ze haar eerste pony zelf zadelmak mocht maken.
Meisje reed op haar 10 jaar al beter dan menig dressuurruiter.
Ze is nu net 16 geworden en heeft haar inmiddels Z pony verkocht om een onbeleerd paard te kopen.
Paard zelf zadelmak gemaakt en rijdt nu op een jaar tijd M niveau.
Bijna elke wedstrijd waar ze aan mee doet wint ze ook met enkele winstpunten :j

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:47

xDeems schreef:
unicorn_kiss schreef:

Dat klinkt inderdaad alsof je al op de goede weg bent :j
Zoals je overkomt en wat ik begrijp uit je post, ben je eerlijk naar je paard en probeer je te doen wat goed is voor jullie als combinatie, dus top!

xDeems schreef:
unicorn_kiss : Daarom ook mijn vraag waarom mensen soms vooroordelen over jonge combinaties :j

Het antwoord daarop is, volgens mij, dat er een heleboel jonge combinaties zijn die wel trekken en plukken en in de krul trekken en dus een jong paard verpesten omdat zij niet weten wat ze doen. Jij hebt les genomen en denkt ook in het belang van het paard, maar een heleboel jongere ruiters denken aan wat zij zelf willen en dat is indruk maken met een paard dat mooi moét lopen en dus in de houding getrokken wordt en rond geschopt...
Gelukkig niet alle jonge ruiters, dat blijkt wel uit jou verhaal en er zijn er nog wel meer...
Maar vandaar dat mensen nog weleens vooroordelen hebben over jonge combinaties, omdat het helaas te vaak nog fout gaat.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:39

oke :P

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:25

luve_rozes schreef:

helemaal mee eens. die antwoorden gaan in principe over de ts zelf en niet in het algemeen..

een ruiter moet weten wat hij/zij met een onervaren/jong paard doet.. en daar is idd geen leefdheid voor nodig.. alleen de kunde en kennis van de ruiter.

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:15

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:11

Starlight_22 schreef:
Het is meer dat de combinatie jong onervarenpaard + jong onervaren ruiter niet goed werkt.
Dat je jong bent maakt niet uit denk ik als je maar genoeg ervaring hebt.
als je je pony maar dingen kan aanleren!

Mee eens :) Een ervaringen jonge ruiter kan imo prima een jong paard opleiden en naar eigen hand zetten, máár daarbij moet de ruiter de juiste begeleiding bij krijgen én daarbij van zichzelf weten waar die mee bezig is en dus niet simpelweg aan rommelen voor het 'plaatje'.
Ook hangt het natuurlijk af van het paard en wat bedoeld wordt met een jong onervaren paard (een paard dat alleen zadelmak is of ook al gedeeltelijk is doorgereden).

fenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:59

Mits er zeer goede begeleiding is lijkt me dit geen probleem :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:29

Kan niks worden?
Mijn paard was 3 en 2 maanden onder het zadel toen ik hem kreeg, zelf was ik 10.
Nu zijn we M1 dressuur met winst. :j