Liever te diep of met het neusje eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Liever te diep of met het neusje eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:27

Zoals de titel al aangeeft, wat vinden jullie?
Liever te diep met de halshouding of met het neusje eruit?

Wat is jullie mening? en waarom?

GJ9

Re: Liever te diep of met het neusje eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:32

Hier zijn echt al tig discussies over.

Uiteindelijk liever met het neusje eruit. Je zegt het zelf al, TE diep. TE is nooit goed.

Maar het belangrijkste vind ik dat er contact is met de mond, dat je paard je hand op gaat zoeken. Bij het ene paard is dat dieper dan bij het andere paard. Als eerst dat contact er maar is, dan kan daarna het plaatje mooi afgemaakt worden door netjes de loodlijn te gaan zoeken.

Dus voor mij liever achter de loodlijn met contact, dan met de neus eruit zonder dat het paard de hand opzoekt. En toewerken naar netjes op de loodlijn.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:35

Dat ligt aan het gehele plaatje :j
Liever iets te ver met het neusje eruit en lekker ontspannen, dan op of achter de loodlijn en helemaal gespannen ;) Ook ligt het eraan of de hals een horizontale of verticale verbinding heeft met de boeg. Een paard met een horizontale hals, is eerder geneigd te diep te komen dan een paard met een verticaal gerichte hals ;) Dus het is per paard verschillend. Ik heb het liefst een iets verticalere oprichting en het neusje er iets uit (wel nageeflijk en rond), dan een horizontale hals met de neus richting de knieen.

volgens mij zijn hier al best wel wat topics over ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:37

Laatst bijgewerkt door mika11 op 03-06-11 10:43, in het totaal 3 keer bewerkt

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:37

Eens met GJ.
Ligt ook aan de graad van africhting en aan het type (bouw) paard.

Als het paard maar loslaat. Bij het ene paard moet je hem dan tijdelijk iets ronder instellen, bij de ander juist niet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:39

Mika11: Volgens mij heeft dit niks met rollkur te maken hoor! :+

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:40

Ja precies. Zo lang het ontspannen en natuurlijk aanvoelt is het goed, dan komt de rest van het plaatje vanzelf als je netjes blijft trainen en de ontspanning vast houdt.

Trek en plukwerk om de kin op de borst te krijgen is NOT DONE.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:42

DDW1190 schreef:
Mika11: Volgens mij heeft dit niks met rollkur te maken hoor! :+

Ja, dat snap ik wel, alleen dat er al zoveel topics zijn die er allemaal mee te maken hebben.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:42

Ben ik met je eens, maar toch denk ik dat het makkelijker werken is als je paard iets met het neusje eruit loopt dan er de hele tijd achter!

Mika11: Ja dat had ik al door :o

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:43

Nee ik vind dit topic ook weer net wat anders als de andere topics. Ik zeg liever wat met het neusje eruit dan te diep.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:46

DDW1190 schreef:
Ben ik met je eens, maar toch denk ik dat het makkelijker werken is als je paard iets met het neusje eruit loopt dan er de hele tijd achter!

Mika11: Ja dat had ik al door :o

Het is makkelijker werken als je paard ontspannen is en je hand opzoekt. Je hebt contact nodig om te kunnen werken.
Hoe dat eruit ziet komt op de tweede plek.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:50

Maar een paard dat te diep loopt is niet meer ontspannen dan een paard die het neusje net iets 'eruit' heeft gewoon voor de loodlijn

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:53

saskiakefie schreef:
Maar een paard dat te diep loopt is niet meer ontspannen dan een paard die het neusje net iets 'eruit' heeft gewoon voor de loodlijn

Nee hoor, daar ben ik het mee oneens.

Paarden kunnen zeker ontspannen lopen terwijl ze diep lopen. Juist om diep te lopen moeten ze de rug loslaten.

Wanneer bovenlijn gaat ontspannen, zoekt het paard die ontspannen houding op. Bij het ene paard ligt die voorkeurshouding anders dan bij het andere paard, helemaal afhankelijk van de bouw.

Een paard dat te rond wordt getrokken met de kin op de borst, loopt in een valse knik, dan dat is zeker niet ontspannen nee.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:00

Ik zeg dat ze per definitie niet meer ontspannen lopen ;)

Niet dat ze niet ontspannen kunnen lopen als ze dieper lopen. Voor 't paardje is dat niet zo moeilijk om te diep te lopen, hoeft ie de achterbeentjes ook niet te gebruiken, lekker makkelijk :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 11:00

GJ9: Ben het helemaal met je mee eens!
Wat jij bij dat laatste bedoelt is denk ik dit: Afbeelding
Dan zie ik ze toch liever wat te diep lopen of met het neusje eruit dan op deze manier..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:02

geef mij dat plaatje maar, neusje mag daar nog iets naar voren zelfs maar dan de hele hals iets naar beneden, zodat er net een fractie meer lengte in de hals ontstaat. Paard loopt goed van achter naar voren en over de rug.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:13

Ik ben het met saskiakefie eens :j platje is goed, idd wat meer zakken/lengte, verder als het paard goed actief is en over de rug, is dit imo zeker een goed beeld :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:28

Plaatje is juist goed ja, geen valse knik, opwaarts, en met de achterhand eronder. Als je paard zo loopt ben je al ver met de africhting.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:30

-Maar in het begin hoeft je paard ook niet diep te lopen :j Ook niet zo'n oprichting maar wat meer vw nw en dan kan je je paard vanzelf wat meer in oprichting vragen. Ik zie echt totaal niet het nut in van dieper dan op de loodlijn te laten lopen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 13:49

Ben ik eigenlijk helemaal niet mee eens, ik zie het toch liever anders als ik eerlijk mag zijn!
Het paard heeft een net wat de hals te ver overgebogen!
zie toch liever wat meer lengte in de hals! waarbij het paard nog meer het achterbeen meer onder de massa kan brengen!

Sandra5002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:50

Ik heb mijn paard liever te diep ;) op wedstrijd houd ik tenminste nog wat over(met losrijden dan) als ik mn paard oppak moet het niet te diep lopen dat kan het paard de achterhand er niet onder doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:50

een paard dat te diep loopt kan sowieso niet ver de achterbenen eronder krijgen, vooral niet in het begin van de training wanneer mensen het juist goed vinden om paarden wat ronder te laten lopen..

Sandra5002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:54

Goed diep en rond tijdens het losrijden is hartstikke belangrijk. wat een nu om het paard met t hoofd erruit te laten lopen dan kan je ze nooit loskrijgen in het begin van de training

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:54

Dat ligt volledig aan het paard.

Ik rijd één paard dat eigenlijk per definitie niet achter de loodlijn moet lopen, ook niet in het losrijden, omdat hij dat vanachter gewoon niet trekt, dan valt ie naar voor. Ander paard kan zich totaal niet loslaten met de neus voor de loodlijn, die loopt er vaak iets en soms zelfs ver achter, dat is de houding waarin hij juist fijn beweegt en ontspant. Derde ligt het weer helemaal aan het moment, die mag zeker niet overdreven diep ook ivm achterbeen maar moet van tijd tot tijd wel goed rekken naar beneden en mag daarbij zeker wel wat achter de loodlijn komen, terwijl hij er in oprichting juist nog iets voor zit ivm krachtgebrek...

Je kan wel zeggen IK wil liever te diep of IK zie ze liever met de neus eruit, maar dan moet je ook paarden zoeken die daar tegen kunnen. Je moet je paard niet aanpassen aan jouw mening, maar andersom. (en dat is dan weer mijn mening)

Sandra5002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:56

Ik ben het eigenlij wel met je eens_Esther_87_ :)