Hoe stappen jullie in/uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ravado

Hoe stappen jullie in/uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 08:18

Hoi! :wave:
Wat ik me nou eens afvroeg, hoe stappen jullie in?
Met een los teugeltje en lekker laten rondkijken, of lang laag over de rug? Of pak je hem meteen op?

Bij mij verschilt het echt per paard, maar een helemaal los teugeltje doe ik niet, aangezien de rug dan niet correct gebruikt wordt. Mijn doel met instappen is gelijk ook losmaken en gymnastiseren, dus ik begin lang een laag en veel bocht-oefeningen, dan oppakken, weer bochtoefeningen :j Dit lukt makkelijk bij mn ene paard, de ander is best wel een stresskip, die pak ik meestal gelijk op, dan kan ik toch wat makkelijker de spanning eraf rijden. :)
ipv uitstappen doe ik eerst wat rondjes beide kanten uitdraven (nog steeds met buiging), lang, laag en rond, dan 2 rondjes laag en rond stappen en dan helemaal los :j

Dus.. ik ben benieuwd naar jullie methodes! :D

Edit: beargumenteer gerust je keuze! :j

Tammy_

Re: Hoe stappen jullie in/uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:23

eerste paar rondjes aan een lekker los teugeltje, paard met hoofd/hals naar voren. We stappen wat voltes, doen wat halthouden en tempowisselingen op zit, na een rondje of 2 pak ik de teugels iets op en laat ik hem lang en laag lopen. Zodra hij loslaat haal ik de druk er af, dan loopt hij vwnw met boogje in de teugel. Weer een paar voltes, volte beetje sluiten en openen, vierkante voltes rijden, en voor het been maken door veel tempowisselingen te rijden. Daarna gaan we in draf verder aan het werk.

Uitstappen doen we ook eerst beide kanten een drafje stofzuigeren, teugels langer en neusje op de grond, daarna op zit terug naar stap en teugels helemaal lang, paard geeft dan ook vaak een diepe zucht, blij dat ie klaar is :')

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 08:50

Oke, Ik denk niet dat ik een (fatsoenlijke) volte kan rijden zonder aanleuning :') Dan wordt het echt heel erg.. euhm...krom :P Bovendien vindt ik het gewoon fijner als het paard direct zn aandacht bij mij heeft (hij kan immers de overige 23 uur per dag naar die koetjes/vogels/auto's kijken, dat hoeft dus niet zo nodig als ik hem ga rijden :P)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:55

ik heb eerst helemaal een losteugeltje, zo stappen en draven we even. Daarna rijdt ik laag en rond, veel (schijn)overgangen, slangenvoltes etc om haar op twee teugels te houden. Als dat goed voelt pak ik haar op.

Uitrijden hetzelfde weer terug in het laag en rond, daarna mag ze uitlopen met haar neus over de grond.

Ik zorg dus voor opbouw en afbouw :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:58

Ik moet een kwartier in- en uitstappen omdat mijn paard lichte artrose heeft. Als ik instap moet ze gelijk aan het werk, instappen met kop in de lucht is nutteloos. Ik stap in op licht contact, teugels mogen zelfs in een licht boogje, maar ze moet vwnw lopen. Na enkele toertjes begin ik gelijk met voltes te stappen. Dan pak ik ze wat meer op, begin ik veel buiging en stelling te vragen, slangevoltes en overgangen naar halthouden te rijden. Uitstappen doe ik op straat, een blokje rond (als het weer redelijk is), dit ook vwnw.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:59

Citaat:
Ik moet een kwartier in- en uitstappen omdat mijn paard lichte artrose heeft

Ik vind dit ook normaal als je een paard hebt zonder atrose hoor :). Dat je hem
of haar goed losrijdt. Wat ik bij ons op stal veel zie is mensen klimmer erop, pakken
de teugels meteen op lengte en beginnen vrijwel meteen.

Citaat:
Ik moet een kwartier in- en uitstappen omdat mijn paard lichte artrose heeft. Als ik instap moet ze gelijk aan het werk, instappen met kop in de lucht is nutteloos. Ik stap in op licht contact, teugels mogen zelfs in een licht boogje, maar ze moet vwnw lopen. Na enkele toertjes begin ik gelijk met voltes te stappen. Dan pak ik ze wat meer op, begin ik veel buiging en stelling te vragen, slangevoltes en overgangen naar halthouden te rijden. Uitstappen doe ik op straat, een blokje rond (als het weer redelijk is), dit ook vwnw.

Bij mij loopt ze niet met haar kop in de lucht hoor, lekker naar beneden of vooruit. Vind het niet fair om een paard meteen in de houding te rijden.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 03-06-11 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 09:01

@Almeetje: zo doe ik het ook ongeveer ja: Gelijk aan t werk, tis hooguit 1 van de 24 uur dat ie moet werken, daarna hebben ze nog tijd zat om rond te kijken.:P Werk is werk :j

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:05

Randie: klopt, ik stap altijd goed in (hoewel dit bij mij op stal eerder een uitzondering is, vreemd genoeg). Maar bij andere paarden stap ik eerder een 10 minuutjes, en bij haar eerder een kwartiertje.
Ravado: inderdaad, en aan rondjes stappen met hoofd in de lucht en rug weggedrukt, hebben we niets. Vooral niet omdat zij het nog moeilijk heeft met een goeie aanleuning, graag ofwel neus naar voor steekt ofwel opkropt, en haar rug enorm wegdrukt. (Zadel heeft een tijd niet gepast, de osteopaat moet nog komen, ze is altijd als bospaard gebruikt en nu enorm scheef en stijf.) Daarom, direct aan het werk, naar die ontspanning toe, die ze heel erg nodig heeft.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:05

Ik ga meestal even lekker blokje rond om m'n paardje in te stappen :) en met het uitstappen zoek ik een rustig plekje op,zodat m'n paard helemaal kan ontspannen...in het bos naast onze manege bijvoorbeeld :)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:08

Mijn paarden mogen tussen de 5 en 10 minuten aan een losse/lange teugel instappen, daarna vwnw stappen en daarin veel voltes, na ongeveer een kwartier draven we aan. Uitstappen als het weer het toelaat op straat. Soms, heel soms, laat ik de stapmolen uitstappen.

Chanellover4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:09

:D
ravado schreef:
Hoi! :wave:
Wat ik me nou eens afvroeg, hoe stappen jullie in?
Met een los teugeltje en lekker laten rondkijken, of lang laag over de rug? Of pak je hem meteen op?

Bij mij verschilt het echt per paard, maar een helemaal los teugeltje doe ik niet, aangezien de rug dan niet correct gebruikt wordt. Mijn doel met instappen is gelijk ook losmaken en gymnastiseren, dus ik begin lang een laag en veel bocht-oefeningen, dan oppakken, weer bochtoefeningen :j Dit lukt makkelijk bij mn ene paard, de ander is best wel een stresskip, die pak ik meestal gelijk op, dan kan ik toch wat makkelijker de spanning eraf rijden. :)
ipv uitstappen doe ik eerst wat rondjes beide kanten uitdraven (nog steeds met buiging), lang, laag en rond, dan 2 rondjes laag en rond stappen en dan helemaal los :j

Dus.. ik ben benieuwd naar jullie methodes! :D

Edit: beargumenteer gerust je keuze! :j

Ik laat hem/haar gewoon lekker doorlopen maar niet haasten, met een niet te lange teugel maar wel zonder echt strakke teugels.. :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:50

ravado schreef:
Oke, Ik denk niet dat ik een (fatsoenlijke) volte kan rijden zonder aanleuning :') Dan wordt het echt heel erg.. euhm...krom :P Bovendien vindt ik het gewoon fijner als het paard direct zn aandacht bij mij heeft (hij kan immers de overige 23 uur per dag naar die koetjes/vogels/auto's kijken, dat hoeft dus niet zo nodig als ik hem ga rijden :P)

mijn paard rijd ik voornamelijk op zit, teugels zijn bijzaak. Zonder hoofdstel kunnen we ook nog wel een redelijk nette volte neerzetten :j Ik ben zelf in het begin ook niet zo actief, als er een vriendin in de bak is beginnen we met een paar rondjes aan de lange teugel kletsen :')

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:56

Ik laat mijn paard altijd eerst op beide kanten ong 2 rondjes echt lekker los rondstappen. Daarna pak ik meer aanleuning en wil ik hem lang en laag loswerken. Vind het losstappen met lange teugel altijd wel erg prettig zodat hij zijn spieren kan opwarmen en losschudden zonder dat het teugelcontact hem beperkt.
Ik vind het ook altijd wel een mooi check moment, controleren of hij zonder invloed van mij recht begint, met een ontspannen bovenlijn, of dat hij al start met een achterhand ernaast en spanning in de bovenlijn. Natuurlijk moet hij dan niet zo fris als een hoentje zijn want dan neem ik wel eerder teugel contact.

Na het werk galoppeer en draaf ik hem eerst uit aan een lange teugel met contact! Daarna mag hij nog lekker 10 min met een los teugeltje uitstappen. Vind nadraven altijd beter tegen de spierpijn dan lang uitstappen.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:08

@Tammy_ : Ik rijd ook wel op zit, maar zonder mn teugels heeft m'n paard geen stelling ;) Ik rijd mn voltes met als doel te gymnastiseren, dus stelling :j Als ik lang en laag rijd, vraag ik heel even, laat het paard los, dan ik ook en dan kan ik met lichte boogjes in m'n teugels, dus niet met druk. M'n stresskipje moet ik wel wat meer oppakken in het begin ;) Ze is ook niet gelijk ontspannen en los in de bovenlijn, daar moet je altijd even aan werken :j Dus oppakken (niet helemaal bovenin, maar ook niet lang laag) Veel bochtjes en zo omhoog werken ;) Dit werkt voor haar het fijnst, omdat ze soms nog weleens steun wil zoeken bij mij als ze iets spannend vind. Als er dan te weinig of geen contact/aanleuning is wordt ze nog meer gespannen.

@urban_hero: Oke, goed verhaal, ook goed onderbouwd :j Dat van het uitdraven vind ik ook belangrijk, dan komen alle gebruikte spieren lekker los :) Als ik met lange teugel uitstap, kijkt ze alert rond, dus ze stofzuigt niet, tenzij ik dat vraag :)

Dus: uitstappen: lang laag? of gewoon helemaal los? :D

Sandra5002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:58

ik stap in vaak met de neus over de grond en aanleuning en ik stap uit lekker met teugeltje los een rondje door het bos. tenminste als het mooi weer is anders blijf ik in de bak :P

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:54

Ik heb geen eigen verzorg paardje, ook geen lease, ook geen eigen ):
maar in de les stap ik altijd zo in; lekker rustig, wennen aan het tempo van het paard, maar wel wakker blijven.
uitstappen; heerlijk ontspannen, paard een beetje laten doen wat hij zelf wilt, met grensen natuurlijk :+

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 16:24

Nog iemand? Ben wel benieuwd! :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:26

Ik neem gelijk mijn teugels op maat, maar ik rijd toch altijd met te lange teugels...

Daarna stap ik ongeveer 10 minuutjes in door veel figuren en vooral achtjes te rijden zodat hij los gaat laten aan beide kanten. Zodra hij los is ga ik draven :)

Uitstappen doe ik aan de hand, dat vind ik zelf prettiger. Kan ik mezelf ook even afstappen :+
Laatst bijgewerkt door bromfiets op 03-06-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:28

eerste paar rondjes aan de lange teugel, gewoon ontspannen. Daarna wat figuren en opnemen. Vooral veel stelling (slangenvoltes) omdat mijn vzp het daar soms moeilijk mee heeft. na tien minuten ongeveer (met timer, heb geen besef van tijd als ik paardrijd) begin ik aan te draven, veel overgangen,... de hoofdttraining dus, dat is voor iedereen wel wat anders denk ik , afhankelijk van het niveau en waar een paard het moeilijk mee heeft :) oja, bij het instappen en uitstappen rijd ik veel overgangen halt-stap op stemcommando, omdat 't paardje dit goed moet kunnen met de koets :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:30

Ik zet met het warmstappen mijn paard wel direct aan het werk. Doe ik dat niet dan blijft hij 'lui' en wordt het rijden niets :') We moeten altijd in het warmstappen even de afspraken maken voor die dag zeg maar.. Dus ik pak hem gelijk op, stap grote voltes, stukje wijken in stap neem ik mee, beetje schouder voor en dan na ongeveer een minuut of 10 draaf ik aan. Als ik te lang in dezelfde gang rijd dan kakt ie in..

En uitstappen doe ik zelf niet, zet mijn paard altijd na het rijden in de stapmolen voor ongeveer een half uurtje.

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:53

Ik rijd eerst een rondje met lange teugel. Dan iets oppakken en grote voltes maken in stap, dan de voltes verkleinen/vergroten. Vervolgens draven op nog een los teugeltje en daarna helemaal oppakken.
Uitstappen is meestal eerst draven met los teugeltje, op beide handen. Daarna stappen met losse teugels op beide handen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:54

Eerst 10 minuten helemaal los teugeltje, dan 10 minuten opgepakt
veel buig oefeningen doen. :j Werkt super. Mijn paard heeft er veel baat
bij als ik zo op deze manier een training begin.

Als we klaar zijn, eerst in draf halsstrekken (dan wel correct met neus op de loodlijn
en dus niet losse teugel) meestal een rondje of 3. Dan stappen en lange
teugel voor een minuut of 5, dan stap ik af, zadel eraf en aan de hand nog
5/10 minuten stappen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:00

Als ik opstap laat ik hem eerst nageven voordat hij wegstapt. Dan rijdt ik hem eerst een tijdje lang en laag, ook in draf en galop. Daarna pak ik hem wat op en doen ik oefeningen enzo. Als ik bijna klaar ben werk ik weer naar dat lang en laag toe en dan stap ik uit met een los teugeltje. Werkt voor mij prima :D

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:06

Ik vraag in stap meteen nageefelijkheid (in het lang-laag) en buig dan een beetje in etc, zo'n 5 a 10 minuutjes, dan lang-laag draf en galop en wat buigen en daarna pak ik hem verder op. Uitstappen gebeurt met een wat langere teugel maar er wordt niet getreuzeld en gedaan, gewoon doorstappen en niet staan koekeloeren, ongeveer een kwartiertje.

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:07

als ik ga instappen heb ik de teugels wel op contact, maar heb hem dan gewoon wat langer en lager en goed over zijn rug, wat wijken, grote voltes/makkelijke lijnen meenemen, dat doe ik ook de eerste paar rondjes in draf. Als hij dan goed aanvoelt pak ik hem op en gaan we aan de slag.

Als ik klaar ben gewoon laten halsstrekken in draf, en dan vaak buiten een blokkie om, om uit te stappen :)