Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
colette_007 schreef:Rollkur: Hoog ingesteld kin op de borst:
(Zoals op bovenste foto)
http://everyrider.typepad.com/everyride ... r_deb.html
LDR: Laag ingesteld, mag iets achter de loodlijn:
(2e plaatje van boven)
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... ge0011.htm
Zoals in de laatste link het 6e plaatje 'rollkur' genoemd word vind ik meevallen... Als je hem zo een keer doorvraagt moet dat kunnen, om hem los te krijgen.
LoveBodin schreef:@ZusJacobs,
wat noem jij dan rond?
Ik denk dat dit wel rond is, het paard loopt ook goed over de rug, volgens de beschrijving.
Het kan inderdaad iets dieper, maar dat zegt colette_007 ook.
Ik zou denken dat dit een goed gebruik van LDR is.
Maar als jij er anders over denkt, wil ik het ook graag horen!
colette_007 schreef:Rollkur: Hoog ingesteld kin op de borst:
(Zoals op bovenste foto)
(2e plaatje van boven)
Zoals in de laatste link het 6e plaatje 'rollkur' genoemd word vind ik meevallen... Als je hem zo een keer doorvraagt moet dat kunnen, om hem los te krijgen.
Janine1990 schreef:colette_007 schreef:Rollkur: Hoog ingesteld kin op de borst:
(Zoals op bovenste foto)
(2e plaatje van boven)
LDR en Rollkur is gewoon hetzelfde hoor![]()
Rollkur is alleen de scheldnaam die wordt gegeven aan LDR door de tegenstanders.
colette_007 schreef:LDR is dat, of nog lager*Tenminste wat ik in de reglementen heb gelezen
Janine1990 schreef:colette_007 schreef:LDR is dat, of nog lager*Tenminste wat ik in de reglementen heb gelezen
Nee, dat is voorwaarts neerwaarts.
Er zijn geen reglementen over LDR, LDR is een trainingmethode.
Zoek voor de grap eens de clinic van Anky op Jumping Amsterdam (2010?) op, hierin legt zij uit hoe ze het noemen.
En zoek eens met behulp van de zoekfunctie hierop, eventueel op de naam Astrid Appels. Deze journaliste is hieromtrent in het nieuws geweest, aan de hand daarvan is Anky nog eens met een uitleg gekomen.
Heel verhaal, maar feit is dat rollkur een soort scheldnaam is. En om de gemoederen te sussen heeft de FEI 'reglementen' opgesteld, waarbij deelnemers bij kwalijk gebruik van LDR, hoe het precies erin staat weet ik niet, maar in ieder geval mogen stewards hier ruiters op aanspreken. Iedereen happy, maar er is nog altijd geen verschil in LDR en rollkur.
colette_007 schreef:Als jij het zegt
Ga geen discussie liggen voeren over regels die bepaald zijn, en waarbij 2 'houdingen' 2 namen hebben. Waarvan jij nu zegt is allemaal hetzelfde en heeft 1 naam
Maar ts via zoekfunctie of google kun je de regelementen (als het goed is met plaatjes) terugvinden
svdijk86 schreef:LDR= Low, Deep, Round. Hals laag, hoofd diep(achter ll) en kin richting tussen voorbenen. Dat is LDR.
Plaatje is gewoon simpel voorwaarts neerwaarts.. en dat is een veredeld woord voor halsstrekken. Bij
LDR wil je dat het paard het laatste knikje nageeft in de kaak en dat doet het paard op het plaatje NIET.
Rollkur met lange teugel lijkt hier heel erg op.. maar rollkur in mijn ogen is hoog ingesteld en kin bijna
tegen de hals.
Het is iig bekant hetzelfde, maar dan op een andere halshoogte.
Ben ik allebei geen fan van.. paard ziet weinig en studies laten blijken dat bij langdurig zo rijden je je paard
meer slecht dan goed doet ook al lijkt hijn er "losser" van te worden.
Halsstrekken (voorwaarts neerwaarts) is om de rugspieren op te rekken en om de spieren bij te schoft te
activeren. De kaak wordt hier niet losser van. (alleen als het paard hierbij ooik te diep komt) maar is
een goede oefening mits het paard van achteren naar voren gereden wordt.. enkelt halsstrekken vallen veel
paarden vooral op de voorhand(zeker als ze ook een beetje overbouwd zijn)
Het overrekken van de hals ohz lijkt me ook helemaal niet gunstig. Volgens mij noemen veel mensen dit
hyperflexie? Het paard vragen zijn hals zo te buigen met mens ernaasat met een snoepje is wat een paard
zelf doet.. maar ohz worden veel spieren geforceerd een houding aann te nemen en veel ruiters houden
vast. Ben ik het ook niet helemaal mee eens.
Ik oefen namelijk ook nooit of ik mn hoofd naar achteren kan draaien.. ben geen uil, dat kan ik niet
Zo heeft ieder zijn eigen mening hoor.
Janine1990 schreef:En die conferentie ging over het dwangmatig gebruiken van LDR..En dat is rollkur gaan heten.
Lees het boek Onbeteugeld van Anky eens, een aardig oud boek al, maar daarin noemen ze het al LDR en géén rollkur.
Tegenwoordig is LDR voor de tegenstanders dus nog steeds rollkur.
murphy102 schreef:svdijk86 schreef:LDR= Low, Deep, Round. Hals laag, hoofd diep(achter ll) en kin richting tussen voorbenen. Dat is LDR.
Plaatje is gewoon simpel voorwaarts neerwaarts.. en dat is een veredeld woord voor halsstrekken. Bij
LDR wil je dat het paard het laatste knikje nageeft in de kaak en dat doet het paard op het plaatje NIET.
Rollkur met lange teugel lijkt hier heel erg op.. maar rollkur in mijn ogen is hoog ingesteld en kin bijna
tegen de hals.
Het is iig bekant hetzelfde, maar dan op een andere halshoogte.
Ben ik allebei geen fan van.. paard ziet weinig en studies laten blijken dat bij langdurig zo rijden je je paard
meer slecht dan goed doet ook al lijkt hijn er "losser" van te worden.
Halsstrekken (voorwaarts neerwaarts) is om de rugspieren op te rekken en om de spieren bij te schoft te
activeren. De kaak wordt hier niet losser van. (alleen als het paard hierbij ooik te diep komt) maar is
een goede oefening mits het paard van achteren naar voren gereden wordt.. enkelt halsstrekken vallen veel
paarden vooral op de voorhand(zeker als ze ook een beetje overbouwd zijn)
Het overrekken van de hals ohz lijkt me ook helemaal niet gunstig. Volgens mij noemen veel mensen dit
hyperflexie? Het paard vragen zijn hals zo te buigen met mens ernaasat met een snoepje is wat een paard
zelf doet.. maar ohz worden veel spieren geforceerd een houding aann te nemen en veel ruiters houden
vast. Ben ik het ook niet helemaal mee eens.
Ik oefen namelijk ook nooit of ik mn hoofd naar achteren kan draaien.. ben geen uil, dat kan ik niet
Zo heeft ieder zijn eigen mening hoor.
Hyperflexie, Rollkur en LDR is alle 3 hetzelfde! Daarbinnen kan de hoofd-hals-houding op verschillende hoogten "ingesteld" worden.
Bij deze trainingsmethoden wordt het paard van voor naar achter gereden. De voortdurend blokkerende hand rolt het paard op, de rug wordt weggedrukt. De overstrekte rug komt omhoog en geeft een soort "swing"-effect. De achterhand kan als gevolg daarvan NIET meer ondertreden en sleept er achteraan. Er wordt géén buikspier aangespannen!
Men werkt aan de voorkant, "de achterhand komt vanzelf wel" aan de hand van de 1-hulp-theorie. Men buigt de hals overmatig in om zgn. "los te maken".
Dit in tegenstelling tot de Klassieke Dressuur waarbij men het paard van achteren naar voren werkt en de achterhand "bewerkt" tot ondertreden om zo het gewicht te laten verplaatsen naar achteren waardoor het paard zichzelf leert te dragen. Om het paard te gymnastiseren gebruikt men als "gereedschap" de vele buigingsoefeningen. Dit bereikt men aan de hand van de SAMENWERKENDE hulpen (in de LDR gebruikt men géén halve ophouding!), het SKALA is daarbij de handleiding, zijn de handvatten. Zo wil men tot een rijkunstig evenwicht komen.
Het doel van LDR is": de wedstrijd, zo snel mogelijk.
Het doel van de Klassieke Dressuur is: de weg er naar toe om zo tot de "Happy Athlete" te komen. De wedstrijd is daarbij "slechts" een toets!
Dit houdt het paard gezond, deze manier van trainen is duurzaam. LDR maakt paarden kapot, zijn vroeg versleten.
murphy102 schreef:Sporter, in de praktíjk komt het met de komst van SJ op hetzelfde neer. Dat het ooit anders bedóeld is -volgens FEI- heb ik toch echt vermeld! Goed lezen!
Professor schreef:SJ heeft zoveel (geld) macht dat de bobo´s van de KNHS achter hem staan, vreemd omdat men Klassieke opleidingen geeft, naar hun zeggen.
Professor schreef:Men breekt de wil van het paard door hem eigenlijk met een blinddoek af te matten op het afrijterrein. In de ring is het paard weer blij om te mogen kijken en mag dan in een absolute oprichting zijn geleerde oefeningentjes afspoelen.