LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:23

na hierover een tijdje op Bokt rondgeneuzeld te hebben, kwam ik erachter dat mensen een verschillende mening hebben over LDR en/of Rollkur.

Veel mensen zeggen dat LDR en Rollkur gelijk zijn, maar volgens anderen is het verschillend.
Dus, wat is nu eigenlijk LDR en wat is Rollkur en wat is het verschil? Als die er zijn.

Niet dat ik het zelf wil gaan uitproberen, nageven vind mijn pony al lastig, dus lang en laag is genoeg, maar gewoon omdat ik nieuwsgierig ben zou ik het graag willen weten.

Ashley5760

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:30

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:28

colette_007 schreef:
Rollkur: Hoog ingesteld kin op de borst:
(Zoals op bovenste foto)
http://everyrider.typepad.com/everyride ... r_deb.html

LDR: Laag ingesteld, mag iets achter de loodlijn:
(2e plaatje van boven)
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... ge0011.htm

Zoals in de laatste link het 6e plaatje 'rollkur' genoemd word vind ik meevallen... Als je hem zo een keer doorvraagt moet dat kunnen, om hem los te krijgen.

LDR= toch Laag, diep en rond?
2de plaatje van boven is niet diep en ook niet ''rond''..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 20:49

@ZusJacobs,
wat noem jij dan rond?

Ik denk dat dit wel rond is, het paard loopt ook goed over de rug, volgens de beschrijving.
Het kan inderdaad iets dieper, maar dat zegt colette_007 ook.
Ik zou denken dat dit een goed gebruik van LDR is.

Maar als jij er anders over denkt, wil ik het ook graag horen!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:36

LoveBodin schreef:
@ZusJacobs,
wat noem jij dan rond?

Ik denk dat dit wel rond is, het paard loopt ook goed over de rug, volgens de beschrijving.
Het kan inderdaad iets dieper, maar dat zegt colette_007 ook.
Ik zou denken dat dit een goed gebruik van LDR is.

Maar als jij er anders over denkt, wil ik het ook graag horen!

Daarom ook rond tussen haakjes.. Denk dat veel ruiters rond ook letterlijk als rond zien en dus de hals zo rond mogelijk gebogen (diep)..
Niet mijn manier van trainen, vind het paard in het plaatje daarin tegen wel erg mooi lopen. Fijn neusje naar voren en toch een goed gedragen hals met lengte.

Edit] als dat plaatje idd een voorbeeld is van LDR vind ik het geen verkeerde ''methode''.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:40

colette_007 schreef:
(Zoals op bovenste foto)

(2e plaatje van boven)

Zoals in de laatste link het 6e plaatje 'rollkur' genoemd word vind ik meevallen... Als je hem zo een keer doorvraagt moet dat kunnen, om hem los te krijgen.

LDR en Rollkur is gewoon hetzelfde hoor :+
Rollkur is alleen de scheldnaam die wordt gegeven aan LDR door de tegenstanders.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:50

Janine1990 schreef:
colette_007 schreef:
(Zoals op bovenste foto)

(2e plaatje van boven)

LDR en Rollkur is gewoon hetzelfde hoor :+
Rollkur is alleen de scheldnaam die wordt gegeven aan LDR door de tegenstanders.

want jij ziet geen verschil tussen plaatje 1 en 2?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:51

Nee, want plaatje 2 is niet het plaatje dat bij LDR hoort, zoals ook al aangegeven door ZusJacobs ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:52

LDR is dat, of nog lager :) *Tenminste wat ik in de reglementen heb gelezen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:56

colette_007 schreef:

Nee, dat is voorwaarts neerwaarts.
Er zijn geen reglementen over LDR, LDR is een trainingmethode.
Zoek voor de grap eens de clinic van Anky op Jumping Amsterdam (2010?) op, hierin legt zij uit hoe ze het noemen.
En zoek eens met behulp van de zoekfunctie hierop, eventueel op de naam Astrid Appels. Deze journaliste is hieromtrent in het nieuws geweest, aan de hand daarvan is Anky nog eens met een uitleg gekomen.

Heel verhaal, maar feit is dat rollkur een soort scheldnaam is. En om de gemoederen te sussen heeft de FEI 'reglementen' opgesteld, waarbij deelnemers bij kwalijk gebruik van LDR, hoe het precies erin staat weet ik niet, maar in ieder geval mogen stewards hier ruiters op aanspreken. Iedereen happy, maar er is nog altijd geen verschil in LDR en rollkur.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:25

Als jij het zegt ;)
Ga geen discussie liggen voeren over regels die bepaald zijn, en waarbij 2 'houdingen' 2 namen hebben. Waarvan jij nu zegt is allemaal hetzelfde en heeft 1 naam :+

Maar ts via zoekfunctie of google kun je de regelementen (als het goed is met plaatjes) terugvinden :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:20

Janine1990 schreef:
colette_007 schreef:

Nee, dat is voorwaarts neerwaarts.
Er zijn geen reglementen over LDR, LDR is een trainingmethode.
Zoek voor de grap eens de clinic van Anky op Jumping Amsterdam (2010?) op, hierin legt zij uit hoe ze het noemen.
En zoek eens met behulp van de zoekfunctie hierop, eventueel op de naam Astrid Appels. Deze journaliste is hieromtrent in het nieuws geweest, aan de hand daarvan is Anky nog eens met een uitleg gekomen.

Heel verhaal, maar feit is dat rollkur een soort scheldnaam is. En om de gemoederen te sussen heeft de FEI 'reglementen' opgesteld, waarbij deelnemers bij kwalijk gebruik van LDR, hoe het precies erin staat weet ik niet, maar in ieder geval mogen stewards hier ruiters op aanspreken. Iedereen happy, maar er is nog altijd geen verschil in LDR en rollkur.

Nee, Rollkür is geen scheldnaam, het is op de internationale conferentie in Zwitserland (2 jaar geleden) over dít onderwerp met voor- en tegenstanders, verboden door de F.E.I. deze trainingsmethode te gebruiken.
Toen heeft Sjef Janssen met het grootste gemak de Rollkür verandert in LDR en dat was wel geoorloofd.
Hoe hypocriet kan men zijn...!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 07:29

colette_007 schreef:
Als jij het zegt ;)
Ga geen discussie liggen voeren over regels die bepaald zijn, en waarbij 2 'houdingen' 2 namen hebben. Waarvan jij nu zegt is allemaal hetzelfde en heeft 1 naam :+

Maar ts via zoekfunctie of google kun je de regelementen (als het goed is met plaatjes) terugvinden :)

Heb ik al gevonden, maar de tekst die ze daar gebruiken vind ik iets te moeilijk :D
tenminste, in het stuk dat ik vond..Dat was trouwens wel op hyves, dus ik weet niet hoe betrouwbaar het was. (Een anti-rollkur hyves)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:41

LDR= Low, Deep, Round. Hals laag, hoofd diep(achter ll) en kin richting tussen voorbenen. Dat is LDR.
Plaatje is gewoon simpel voorwaarts neerwaarts.. en dat is een veredeld woord voor halsstrekken. Bij
LDR wil je dat het paard het laatste knikje nageeft in de kaak en dat doet het paard op het plaatje NIET.

Rollkur met lange teugel lijkt hier heel erg op.. maar rollkur in mijn ogen is hoog ingesteld en kin bijna
tegen de hals.

Het is iig bekant hetzelfde, maar dan op een andere halshoogte.

Ben ik allebei geen fan van.. paard ziet weinig en studies laten blijken dat bij langdurig zo rijden je je paard
meer slecht dan goed doet ook al lijkt hijn er "losser" van te worden.

Halsstrekken (voorwaarts neerwaarts) is om de rugspieren op te rekken en om de spieren bij te schoft te
activeren. De kaak wordt hier niet losser van. (alleen als het paard hierbij ooik te diep komt) maar is
een goede oefening mits het paard van achteren naar voren gereden wordt.. enkelt halsstrekken vallen veel
paarden vooral op de voorhand :) (zeker als ze ook een beetje overbouwd zijn)

Het overrekken van de hals ohz lijkt me ook helemaal niet gunstig. Volgens mij noemen veel mensen dit
hyperflexie? Het paard vragen zijn hals zo te buigen met mens ernaasat met een snoepje is wat een paard
zelf doet.. maar ohz worden veel spieren geforceerd een houding aann te nemen en veel ruiters houden
vast. Ben ik het ook niet helemaal mee eens.

Ik oefen namelijk ook nooit of ik mn hoofd naar achteren kan draaien.. ben geen uil, dat kan ik niet :+

Zo heeft ieder zijn eigen mening hoor.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:48

Hier is al zoveel over gespeculeerd en gediscuseerd, met en zonder fotos ,
Is het dan nog niet duidelijk? Iedereen heefd er een andere mening over de een is voor en de ander is tegen ,

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:25

svdijk86 schreef:
LDR= Low, Deep, Round. Hals laag, hoofd diep(achter ll) en kin richting tussen voorbenen. Dat is LDR.
Plaatje is gewoon simpel voorwaarts neerwaarts.. en dat is een veredeld woord voor halsstrekken. Bij
LDR wil je dat het paard het laatste knikje nageeft in de kaak en dat doet het paard op het plaatje NIET.

Rollkur met lange teugel lijkt hier heel erg op.. maar rollkur in mijn ogen is hoog ingesteld en kin bijna
tegen de hals.

Ben ik allebei geen fan van.. paard ziet weinig en studies laten blijken dat bij langdurig zo rijden je je paard

Halsstrekken (voorwaarts neerwaarts) is om de rugspieren op te rekken en om de spieren bij te schoft te
activeren. De kaak wordt hier niet losser van. (alleen als het paard hierbij ooik te diep komt) maar is
een goede oefening mits het paard van achteren naar voren gereden wordt.. enkelt halsstrekken vallen veel

Het overrekken van de hals ohz lijkt me ook helemaal niet gunstig. Volgens mij noemen veel mensen dit
hyperflexie? Het paard vragen zijn hals zo te buigen met mens ernaasat met een snoepje is wat een paard
zelf doet.. maar ohz worden veel spieren geforceerd een houding aann te nemen en veel ruiters houden

Ik oefen namelijk ook nooit of ik mn hoofd naar achteren kan draaien.. ben geen uil, dat kan ik niet :+

Hyperflexie, Rollkur en LDR is alle 3 hetzelfde! Daarbinnen kan de hoofd-hals-houding op verschillende hoogten "ingesteld" worden.
Bij deze trainingsmethoden wordt het paard van voor naar achter gereden. De voortdurend blokkerende hand rolt het paard op, de rug wordt weggedrukt. De overstrekte rug komt omhoog en geeft een soort "swing"-effect. De achterhand kan als gevolg daarvan NIET meer ondertreden en sleept er achteraan. Er wordt géén buikspier aangespannen!
Men werkt aan de voorkant, "de achterhand komt vanzelf wel" aan de hand van de 1-hulp-theorie. Men buigt de hals overmatig in om zgn. "los te maken".
Dit in tegenstelling tot de Klassieke Dressuur waarbij men het paard van achteren naar voren werkt en de achterhand "bewerkt" tot ondertreden om zo het gewicht te laten verplaatsen naar achteren waardoor het paard zichzelf leert te dragen. Om het paard te gymnastiseren gebruikt men als "gereedschap" de vele buigingsoefeningen. Dit bereikt men aan de hand van de SAMENWERKENDE hulpen (in de LDR gebruikt men géén halve ophouding!), het SKALA is daarbij de handleiding, zijn de handvatten. Zo wil men tot een rijkunstig evenwicht komen.
Het doel van LDR is": de wedstrijd, zo snel mogelijk.
Het doel van de Klassieke Dressuur is: de weg er naar toe om zo tot de "Happy Athlete" te komen. De wedstrijd is daarbij "slechts" een toets!
Dit houdt het paard gezond, deze manier van trainen is duurzaam. LDR maakt paarden kapot, zijn vroeg versleten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:30

En die conferentie ging over het dwangmatig gebruiken van LDR.. :Y) En dat is rollkur gaan heten.

Lees het boek Onbeteugeld van Anky eens, een aardig oud boek al, maar daarin noemen ze het al LDR en géén rollkur.

Tegenwoordig is LDR voor de tegenstanders dus nog steeds rollkur.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:13

Janine1990 schreef:
En die conferentie ging over het dwangmatig gebruiken van LDR.. :Y) En dat is rollkur gaan heten.

Lees het boek Onbeteugeld van Anky eens, een aardig oud boek al, maar daarin noemen ze het al LDR en géén rollkur.

Tegenwoordig is LDR voor de tegenstanders dus nog steeds rollkur.

Nee dank je, dat is niet objectief, is door haar geschreven.
Vóórdat zij Sjef ontmoette, reed Anky klassiek, had een geweldige onafhankelijke zit, waar nu nog maar weinig van over is. Haarvader was zeer klassiek geschoold en niet zo "gecharmeerd" van Sjef.
Nu hangt ze achterover, als gevolg daarvan zit haar onderbeen bij de elleboog van het paard(!!), haar bovenbenen zitten muurvast, geen ontspanning meer in haar eigen lichaam en niet in di van het paard. Ze rijdt op kracht, net als iedereen die volgens die trainingsmethode werkt. Ook Adelinde, klassiek opgeleid en die ooit zo mooi zat, is een copy geworden van Anky. Harde, stugge lichamen, zowel paard als ruiter; de lichtheid is er niet!
Ik heb haar genoeg meegemaakt in de praktijk en heb video's waar zij in Engeland uitgebreid uitleg geeft over de Hyperflexie/Rollkur, over LDR werd toen nog niet gesproken! LDR bestaat al veel langer, maar werd toen gebruikt voor extreem voorwaarts-neerwaarts rijden oftewel: laag, diep, rond.
De betekenis die LDR nu met zich meedraagt, is afkomstig van de Hyperflexie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:18

Citaat:
Haarvader was zeer klassiek geschoold en niet zo "gecharmeerd" van Sjef.

Denk dat iedereen dit vergeten is.
Zal een foto´s plaatsen hoe zij werkelijk reed, geweldig en niet zo werkend maar elegant.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:19

murphy102 schreef:
svdijk86 schreef:

tegen de hals.

Hyperflexie, Rollkur en LDR is alle 3 hetzelfde! Daarbinnen kan de hoofd-hals-houding op verschillende hoogten "ingesteld" worden.
Bij deze trainingsmethoden wordt het paard van voor naar achter gereden. De voortdurend blokkerende hand rolt het paard op, de rug wordt weggedrukt. De overstrekte rug komt omhoog en geeft een soort "swing"-effect. De achterhand kan als gevolg daarvan NIET meer ondertreden en sleept er achteraan. Er wordt géén buikspier aangespannen!
Men werkt aan de voorkant, "de achterhand komt vanzelf wel" aan de hand van de 1-hulp-theorie. Men buigt de hals overmatig in om zgn. "los te maken".
Dit in tegenstelling tot de Klassieke Dressuur waarbij men het paard van achteren naar voren werkt en de achterhand "bewerkt" tot ondertreden om zo het gewicht te laten verplaatsen naar achteren waardoor het paard zichzelf leert te dragen. Om het paard te gymnastiseren gebruikt men als "gereedschap" de vele buigingsoefeningen. Dit bereikt men aan de hand van de SAMENWERKENDE hulpen (in de LDR gebruikt men géén halve ophouding!), het SKALA is daarbij de handleiding, zijn de handvatten. Zo wil men tot een rijkunstig evenwicht komen.
Het doel van LDR is": de wedstrijd, zo snel mogelijk.
Het doel van de Klassieke Dressuur is: de weg er naar toe om zo tot de "Happy Athlete" te komen. De wedstrijd is daarbij "slechts" een toets!
Dit houdt het paard gezond, deze manier van trainen is duurzaam. LDR maakt paarden kapot, zijn vroeg versleten.

Volgens het FEI reglement toch echt niet :+

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:41

Sporter, in de praktíjk komt het met de komst van SJ op hetzelfde neer. Dat het ooit anders bedóeld is -volgens FEI- heb ik toch echt vermeld! Goed lezen!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:46

De FEI is dus gevallen voor SJ en KNHS, nu mag men verkapt hyperflexie/rollkür rijden.
Rollkür is onstaan in Duitsland het woord, hyperflexie door SJ.
SJ heeft zoveel (geld) macht dat de bobo´s van de KNHS achter hem staan, vreemd omdat men Klassieke opleidingen geeft, naar hun zeggen.
Maar iedereen plukt een graantje mee, de fokkers omdat er zoveel paarden aan kapot gaan dus kunnen ze nog meer produceren, en de Bobo´s omdat ze weer op de eerste rij staan denken ze.
LDR was laag en Diep en Rond, wat men zo wie zo momenten kan hebben ook bij klassiek, maar bij LDR rijdt men het constant en dat is het probleem.
Men breekt de wil van het paard door hem eigenlijk met een blinddoek af te matten op het afrijterrein. In de ring is het paard weer blij om te mogen kijken en mag dan in een absolute oprichting zijn geleerde oefeningentjes afspoelen.
De ruiters zijn apen in een pakje en de paarden gedresseerde niet mogen denkende sportapparaten.
Nergens word er zoveel doping gebruikt als bij de Dressuur en zeker de laatste 10 jaren.
Laatst bijgewerkt door Professor op 20-05-11 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:48

murphy102 schreef:
Sporter, in de praktíjk komt het met de komst van SJ op hetzelfde neer. Dat het ooit anders bedóeld is -volgens FEI- heb ik toch echt vermeld! Goed lezen!

Luister je kunt dit wel weer raar in elkaar draaien. SJ is niet de gene die het voor het zeggen heeft bij de FEI. Dit is besloten tijden een vergadering waar meer mensen bij waren. Jij schrijft letterlijk dat het allemaal het zelfde is. En dat is gewoon niet waar. Kun je nog 50 verschillende smoesjes verzinnen. Het is NIET waar.

Wel grappig dat je nu over de praktijjk begint :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:58

Professor schreef:
SJ heeft zoveel (geld) macht dat de bobo´s van de KNHS achter hem staan, vreemd omdat men Klassieke opleidingen geeft, naar hun zeggen.

Ach wat een onzin!

Even een column geciteerd van John Swaab waar ik mij helemaal bij aan kan sluiten:

Door het enorme succes van onze dressuurcombinaties tijdens het Europees kampioenschap eind augustus in Engeland heeft de Nederlandse equipe overduidelijk bewezen dat het systeem van Sjef Janssen boven alle andere methodes is verheven. Dit gegeven dwingt ons, teneinde de koppositie in de internationale dressuurwereld te kunnen behouden, een opleiding voor toekomstige instructeurs naar het voorbeeld van het Sjef Janssen-systeem te bewerkstelligen.

En dan heb ik het niet alleen over de rijkunstige en gymnastiserende aspecten van het systeem, maar vooral over de discipline, vlijt en ambitie die noodzakelijk zijn om dit succes te bereiken. Ik bedoel niet de amazones en ruiters van vandaag die het systeem van Janssen al onder de knie hebben en hun paarden reeds zodanig africhten en uitbrengen; die zullen er zeker alles aan doen om hun rijkunst binnen het systeem te vervolmaken. Nee, ik doel op de volgende generaties. Ook daarvoor zijn instructeurs van het kaliber Sjef Janssen noodzakelijk.

Naar mijn mening is alleen Sjef Janssen zelf in staat zijn systeem uit te dragen. En het is aan de hippische sportbond om hem daartoe te bewegen. Eerst een uitgelezen instructiekader, daarna de amazones en ruiters, alles volgens een systeem dat zich internationaal overduidelijk heeft bewezen en daarnaast heeft aangetoond dat de enorme hoeveelheid kritiek op dat systeem uit het binnen- en buitenland van zogenaamde experts, wetenschappers, deskundigen en andersoortige wijsneuzen nergens op slaat.

Er waren op het EK geen beter afgerichte, gegymnastiseerde, vrolijke en bewegende paarden dan die van het Nederlandse team aanwezig. Eerder schreef ik dat wij in Nederland toppaarden fokken, maar dat is in het gunstigste geval de helft. De africhting/opleiding en de wijze van rijden zijn minstens zo belangrijk en daarom is het systeem van Janssen onontbeerlijk om het succes te kunnen continueren.

Toen ik nog actief aan de dressuurwedstrijden deelnam, vertelde ik trots dat ik les had van Piet Oothout en Bubbi Gunther. Ik hoop dat ooit een aantal jonge instructeurs trots zal melden dat zij hun opleiding van Sjef Janssen kregen, zodat het succes van het EK 2009 ook voor de toekomst is gewaarborgd.

Professor schreef:
Men breekt de wil van het paard door hem eigenlijk met een blinddoek af te matten op het afrijterrein. In de ring is het paard weer blij om te mogen kijken en mag dan in een absolute oprichting zijn geleerde oefeningentjes afspoelen.

Je kan mij nog meer vertellen, maar mijn logisch verstand zegt dat een paard dat stelselmatig mishandeld wordt, al dan niet op het voorterrein, 2 minuten later geen prachtige proef neerzet en er uit ziet als een happy athlete.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:08

En laten we niet vergeten dat bij de vergadering, waar besloten is dat er een verschil is tussen LDR en hyperflexie. Ook de door de tegenstanders van SJ zo toegejuichde Dr. Gerd Heuschmann aanwezig was. Die staat dus blijkbaar ook achter dit besluit. Zo niet had hij zijn mond open moeten trekken.