Paard die de staart schuin dragen altijd scheef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Paard die de staart schuin dragen altijd scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:18

Hallo,

ik heb altijd een beetje een slecht gevoel bij als een paard zijn staart scheef draagt.
Geeft mij altijd het gevoel dat het dier niet goed gereden wordt en ergens in zijn hals/rug/lijf vast houdt tijdens het rijden.

Heb namelijk ook nog nooit in een opfok kudde een jong paard zien lopen die zijn staart scheef draagt in ontspannen toestand, als ze opgewonden zijn kan de staart wel zo hoog gedragen worden dat hij omgekruld.
Alleen arabieren dragen volgens mij de staart wel eens van nature wat scheef..

Ik zou daarom ook niet snel een paard kopen die zijn staart scheef draagt..

Wat vinden jullie hiervan en is mijn gevoel helemaal terecht?

Groetjes Anne

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:27

Ik heb altijd 'geleerd' of eerder aangenomen dat een paard enkel bij buiging de staart scheef zou mogen dragen, dus bv. in een volte. Bij rechtuit lopen zou hij recht moeten hangen. Volgens mij heb je dus wel gelijk.. maar kan het niet met zekerheid zeggen

xhoppa

Re: Paard die de staart schuin dragen altijd scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:12

ik heb een arabier en zijn staart is inderdaad een beetje scheef, hij heeft er geen last van en hij word gewoon goed gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:14

Een paard dat z'n staart scheef draagt, heeft inderdaad problemen bovenin het lichaam; bekken, SI, lendenen, rug.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:14

Staart scheef wijst er in 9 van de 10 gevallen op dat er een wervel niet goed zit..

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:17

het is hoeft niet dat de wervel niet goed zit, wij hadden er een osteopaat bij gehaald en hij zag niks.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:22

voor mij is het ook een teken dat er ergens iets niet goed zit..

hoeven niet altijd wervels oid te zijn kan ook spierspanning zijn alleen is het meestal de verkeerde spierspanning.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:23

Scheve staart is scheef paard zeg ik altijd maar :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:24

Ja de ene osteopaat is de ander nog niet.. ik heb ook een volbloed arabier gehad en die droeg z'n staart gewoon kaarsrecht..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:26

De staart is deel van de ruggengraat/hals, dus de bovenlijn van het paard. Vaak, als een paard zijn rug stijf houdt, of z'n hoofd, merk je dat ook in de staart omdat het één geheel is.
Het kan, lijkt mij, ook verkeerde spieraanspanning zijn, of misschien wervel.

@miniboots, elk paard is scheef. Maar scheve staart lijkt mij ook wel anders dan normaal. Als je me snapt..(typ vaak een beetje vaag :D )

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:27

LoveBodin schreef:
De staart is deel van de ruggengraat/hals, dus de bovenlijn van het paard. Vaak, als een paard zijn rug stijf houdt, of z'n hoofd, merk je dat ook in de staart omdat het één geheel is.
Het kan, lijkt mij, ook verkeerde spieraanspanning zijn, of misschien wervel.

@miniboots, elk paard is scheef. Maar scheve staart lijkt mij ook wel anders dan normaal. Als je me snapt..(typ vaak een beetje vaag :D )

Ja, ik bedoel dan in extreme mate ;) Dan zit er lichamelijk echt iets niet goed.

linda4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:29

Ik heb een half-arabiertje en zij heeft haar staart ook altijd hoog & soms een beetje scheef.. maar dat zal 't ras wel zijn.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:31

een van mijn paarden draagt haar staart ook scheef. en er is niets mee aan de hand.
door dierenarts alles gekeurd, osteopaat en echt alles is gecheckt. niets mis met haar.
ik spring er ook gewoon ZZ mee. dus of het echt altijd wat hoeft te betekenen?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:33

Ik rijd op een fjord die ook scheef is, en wat last van zijn rug heeft gehad en hij heeft nog nooit zijn staart scheef gedragen.
Als ze scheef zijn dragen ze de staart dus niet altijd scheef.
Maar ik weet dus ook niet of het andersom wel is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:35

xhoppa schreef:
het is hoeft niet dat de wervel niet goed zit, wij hadden er een osteopaat bij gehaald en hij zag niks.

Niet om het 1 of ander, maar ook dat zegt niks.
Ik heb ook osteo bij mijn paard gehad en die heeft praktisch alles over het hoofd gezien...(en ook wel behoorlijke dingen hoor, paard dat compleet vast bleek te zitten).

Ik ga mee in het feit dat de staart mee moet buigen met de buiging die het lijf aanneemt en niet tegengesteld moet zijn of scheef moet zijn als het lijf verder niet buigt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:22

Ja en nee....
Arabische Volbloeden dragen van nature hun staart wat hoger en wat schuiner. Dit wil daarom niet zeggen dat ze last hebben van hun rug of bekken.
Bij andere paardenrassen vind ik het wel een indicatie dat er ergens iets mis is.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:00

Nee niet altijd, maar vaak wel.
Kan ook net als knarsen gewenning worden.

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:02

@ijssnuiver
Ja, dat kan ook dat ze het over het hoofd hebben gezien, maar er zijn 2 verschillende geweest en nog een keer een dierenarts, maar ze zagen allemaal niks..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:18

mijn arabier draagt z'n staart ook een beetje scheef. Niet eens altijd, maar soms valt het me op :')

Maar krijg verder niet het idee dat hij pijn heeft en raar doet tijdens het rijden ofzo. Ja, die keer dat m'n zadelboom aan vervanging toe was, maar da's een ander verhaal ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:24

mijn merrie (gelders) droeg haar staart ook altijd scheef.
Zowel onder het zadel als op de wei.
Ik had haar ook laten behandelen, ze was wat scheef.
Mijn nieuwe paard is ook wat scheef maar draagt zijn staart recht.
Bij de merrie is nooit een reden gevonden waarom ze haar staart scheef droeg.
Zelfs niet bij de faculteit in utrecht.......
Misschien zit het bij sommige in de bouw?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:55

Mijn draver draagt zijn staart ook scheef. Althans sinds een paar weken is dat opgevallen. Osteo is langs geweest om de rug weer los te maken, maar mijn paard is zijn staart scheef blijven dragen. Wel is het zo dat de linkerkant makkelijker gebogen kan worden, dan de rechterkant. Dus mijn vermoeden is dat het hiermee te maken heeft en dat d.m.v. rechtrichten beter zal worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:06

Veel paarden dragen hun staart ietwat scheef, dit hoeft niets te betekenen. Vaak zijn ze dan wel iets scheef, maar elk paard is van nature scheef.
Zelfs een van de beste fysiotherapeuten van NL zegt dat dit niets hoeft te betekenen.
Word de staart extreem scheef gedragen dan is het een ander verhaal en zal het meer dan wat scheef zijn betekenen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:25

Mijn jonge paard draagt zijn staart soms ook wat scheef. Ik (en mijn instructrice denkt dat ook)heb het idee dat hij af en toe nog wat moeite heeft met zijn balans.
Hij doet het wel minder erg dan een aantal maanden geleden. Osteopaat heeft hem gecheckt, niks aan de hand, en tijdens de klinische keuring kwam er ook niks uit.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:29

Ik heb ondertussen wel gemerkt dat osteopaten niet zoveel zien.
We hebben inmiddels bezoek gehad van Karianne van Ruth (chiropraktor) en daar kwamen zeer wezelijke punten naar voren die de osteopaten nooit zijn opgemerkt of waar zij onvoldoende aan hebben kunnen doen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:59

annebe schreef:
Ik heb ondertussen wel gemerkt dat osteopaten niet zoveel zien.
We hebben inmiddels bezoek gehad van Karianne van Ruth (chiropraktor) en daar kwamen zeer wezelijke punten naar voren die de osteopaten nooit zijn opgemerkt of waar zij onvoldoende aan hebben kunnen doen.

Bestaat er ook chiropraxie voor paarden, want dan hoor ik daar graag zeker meer over. Heb al meerdere malen een osteopaat bij mijn paard gehad en iedere keer weer zat zijn rug vast. Misschien biedt een chiropractor dan uitkomst.