3 jarig zadelmak paard weer terug naar de opfok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viootjuh

3 jarig zadelmak paard weer terug naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 18:30

Ik heb een 3 jarige ruin die net zadelmak is gemaakt. Hij is echter nog erg jeugdig en schraal. Ik ga hem daarom nog tot oktober in de opfok zetten en hem vervolgens echt oppakken. Ik vind het namelijk niet eerlijk en niet goed voor hem om hem nu door te gaan rijden. Wie heeft hier ervaring mee?

Iemand vertelde mij dat het moeilijker wordt om hem vervolgens door te rijden? Delen jullie deze mening?

Ik lees graag jullie ervaringen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:24

Goed plan, hoor. Het kan juist heel goed zijn om een jong paard even pauze te geven om te verwerken wat hij geleerd heeft en 3 jaar is sowieso nog erg jong.
Dus gewoon doen, hoor, laat maar lekker nog een paar maanden in de opfok lopen en pak hem in het najaar rustig aan weer op. +:)+ Waarschijnlijk gaat het dan juist heel gemakkelijk.

ambre

Re: 3 jarig zadelmak paard weer terug naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:25

Meestal pak je ze zo weer op.
Ik snap alleen zelf nooit het nut vh mak maken,doe dat zelf dan liever gewoon wanneer ze er echt klaar voor zijn.
Maar er zijn er zat die het zo doen,waar ik rijd word er vaak tussendoor nog een veulentje gefokt en rij ik er daarna ook zo weer mee weg.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:27

Alleen maar goede dingen over gehoord. Zelf heb ik er geen ervaringen mee. Ze zeggen dat het juist goed is om tussen het zadelmak maken en het doorrijden het paard een vakantie te geven om alles ook een beetje te verwerken. Ze vergeten het echt niet wat je nu hebt gedaan! Ik zou dus zeggen doen! :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:29

Ook goede ervaring mee (maar dit kwam meer doordat ze het paard "te" vroeg hadden ingereden, paard was er niet klaar voor) na het inrijden weer de nodige rust gegund waarna ze het zo weer oppakte! Ik zeg doen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:07

Dat jaar rust is een goed plan; of dat in de opfok moet, kun je over discussieren.
Persoonlijk zou ik 'm niet "wegbrengen" maar deze periode benutten voor basistraining aan de hand (lange lijnen) en meenemen als handpaard, naast een "ouwe rot in het vak" om op die manier snel en doeltreffend een echt braaf paard van hem te maken, ook op buitenritten. Dat laatste moet je natuurlijk wel de mogelijkheden voor hebben en dat heeft niet iedereen.
Maar de basis van een goede houding onder het zadel en het begin van nageefelijkheid, kun je ze prima vanaf de grond leren, met als voordeel dat het een stukje "eigen houding" van hem zal worden. Dat stukje hoef je er dan nooit meer "bij te rijden" omdat hij het al van zichzelf heeft. Dat is goed voor zijn gestel en je hebt er gemak van in de wedstrijdring.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:03

Goed plan! Jonge dieren worden op hun 3 jaar zadelmak gemaakt en daarna terug op wei. Dan voelen ze eens hoe het is om paard te zijn. Met oppakken is van elk paard anders. Ene paard wordt hevig andere blijft rustig. Het is gewoon afhankelijk van ieder paard. Als mijne jonge na jaar rust terug binnen komen (dan zijn ze 4 of 5) worden ze eerst aan longe opgepakt. Daarna gaat rijden vlot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:07

Wat ze eenmaal geleerd hebben, raken ze zo snel niet kwijt hoor. Maar ik zou hem persoonlijk lekker op een weiland in een groep in de buurt houden en wat grondwerk met hem doen, en niet ver weg in de opfok zetten.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 12:42

De opfok is 50 minuten rijden en het gaat niet om een jaar maar om 5 maanden. Ik wil hem juist rust gunnen om op te groeien dus vandaar wil ik ook geen grondwerk doen!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:47

Ik heb mijn ruin op zijn 4de zadelmak gemaakt en daarna heeft hij nog bijna een half jaar niks hoeven te doen, ik vond hem nog niet klaar om te gaan werken. Hij stond alleen wel thuis en niet in de opfok.

Daarna heb ik hem een keer gelongeerd en de volgende dag ben ik er weer op gaan zitten, ik vond het wel spannend maar hij blijkbaar niet en hij was super relaxed.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:50

Mijn vrouw heeft dit ook gedaan met haar vorige paard. Dat ging echt prima.

Afhankelijk hoe hij uitgroeit kan het zelfs handig zijn om hem dan pas in het voorjaar weer op te pakken.

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:56

hoi

ik ga volgend jaar het zelfde doen april mei zadelmak maken en dan nog een zomertje op de weide
om in het na jaar ook terug op te nemen ik denk dat dat een mooi plan is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:49

Viootjuh schreef:
De opfok is 50 minuten rijden en het gaat niet om een jaar maar om 5 maanden. Ik wil hem juist rust gunnen om op te groeien dus vandaar wil ik ook geen grondwerk doen!

Ik ben met mijn vorige paard begonnen toen hij 2 jaar was. max 2keer per week en max een half uur, nadat we dat hadden opgebouwd vanaf ong 10min. Een keer per week les; een keer oefenen. Toen hij 3,5 was ben ik opgestapt en weggereden. Hij heeft geen onvertogen woord gezegd, geen stap verkeerd gedaan en was ook vanaf stap 1 een stabiel paard onder de ruiter. Niks gezwalk of gezoek, gewoon wegstappen alsof ie al jaaaaren gereden werd.
De rest van de tijd stond ie in een gemengde groep met ruinen en merries van diverse leeftijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 01:21

Viootjuh schreef:

En er is verder geen weiland in de buurt waar je hem neer kunt zetten? Een adres dat je vertrouwd?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 04:45

Heel goed hoor, verstandige keuze!!.. Het is vaak juist beter, dan denken ze even na over wat ze geleerd hebben en zijn ze weer makkelijk op te pakken wanneer je ze terug hebt. Ik heb dit geregeld gedaan namelijk, nog geen problemen gehad.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 04:56

Cassidy schreef:
Viootjuh schreef:

En er is verder geen weiland in de buurt waar je hem neer kunt zetten? Een adres dat je vertrouwd?

Ik ken een hoop adressen in de buurt maar helaas zaten die of al vol of de paarden gaan niet 24 uur lang op de wei.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 05:47

dat doe ik ook of ongeveer het zelfde.
ik beleer mijn paardje deze zomer dat alle knopjes er op zit en dan zet ik er lekker nog een winter weg.
en dan pak ik er volgend jaar lekker weer op.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 06:33

Super lekker nog een seizoen op de wei !! Kan in zijn geval als ik het zo lees alleen maar goed zijn !

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:07

Ik doe dit ook altijd, en waarom van te voren? Omdat ze als 3 jarige naar mijn mening net wat minder praatjes hebben en zich fijner laten bewerken.
Meestal kan je er zo weer op gaan zitten na de vakantie :)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:45

TAO = RT

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:55

Viootjuh schreef:
Ik ken een hoop adressen in de buurt maar helaas zaten die of al vol of de paarden gaan niet 24 uur lang op de wei.

Als je nu eens de regio aangaf waar je zoekt, misschien weten bokkers nog wel adressen waar dit wel mogelijk is.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:32

vaak wordt er toch ook geadviseerd om het paard in te rijden.paar maanden rust te geven en dan weer verder gaan met rijden. Vooral voor een schraal paard is de opfok wel lekker. ik zit zelf ook in hetzelfde schuitje. ik ga mijn paard inrijden deze zomer en de winter gaat hij weer paar maandjes op rust.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:34

Viootjuh schreef:
Ik heb een 3 jarige ruin die net zadelmak is gemaakt. Hij is echter nog erg jeugdig en schraal. Ik ga hem daarom nog tot oktober in de opfok zetten en hem vervolgens echt oppakken. Ik vind het namelijk niet eerlijk en niet goed voor hem om hem nu door te gaan rijden. Wie heeft hier ervaring mee?

Iemand vertelde mij dat het moeilijker wordt om hem vervolgens door te rijden? Delen jullie deze mening?

Ik lees graag jullie ervaringen!

Verstandige beslissing!
Met 3 jaar zadelmak is al heel vroeg! Geef hem de tijd! Bovendien is het de goede volgorde.
Als hij naar huis komt rustig aan, ipv gelijk "echt oppakken", tenminste....als je zuinig op je paard wilt zijn.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:41

heb mijn 4 jarige rechtstreeks van de fokker gekocht, hij was met 3 jaar in 3 weken zadelmak gemaakt maar vanwege zijn grootte weer in het land gezet, was de eerste 2 weken weer even wennen voor hem, maar doet t sindsdien prima!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:14

ikke schreef:
Viootjuh schreef:

Ik ben met mijn vorige paard begonnen toen hij 2 jaar was. max 2keer per week en max een half uur, nadat we dat hadden opgebouwd vanaf ong 10min. Een keer per week les; een keer oefenen. Toen hij 3,5 was ben ik opgestapt en weggereden. Hij heeft geen onvertogen woord gezegd, geen stap verkeerd gedaan en was ook vanaf stap 1 een stabiel paard onder de ruiter. Niks gezwalk of gezoek, gewoon wegstappen alsof ie al jaaaaren gereden werd.
De rest van de tijd stond ie in een gemengde groep met ruinen en merries van diverse leeftijden.

@ikke Je moet wel goed begrijpen dat elk paard anders is. Het ene paard heeft meer stabiliteit dan het andere paard. Het ene paard is rustiger en laat alles toe en de ander dekt ga is van me rug af. Dus je kan het niet alleen met jou paard vergelijken