Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Viootjuh schreef:De opfok is 50 minuten rijden en het gaat niet om een jaar maar om 5 maanden. Ik wil hem juist rust gunnen om op te groeien dus vandaar wil ik ook geen grondwerk doen!

Cassidy schreef:Viootjuh schreef:De opfok is 50 minuten rijden en het gaat niet om een jaar maar om 5 maanden. Ik wil hem juist rust gunnen om op te groeien dus vandaar wil ik ook geen grondwerk doen!
En er is verder geen weiland in de buurt waar je hem neer kunt zetten? Een adres dat je vertrouwd?

Viootjuh schreef:Ik heb een 3 jarige ruin die net zadelmak is gemaakt. Hij is echter nog erg jeugdig en schraal. Ik ga hem daarom nog tot oktober in de opfok zetten en hem vervolgens echt oppakken. Ik vind het namelijk niet eerlijk en niet goed voor hem om hem nu door te gaan rijden. Wie heeft hier ervaring mee?
Iemand vertelde mij dat het moeilijker wordt om hem vervolgens door te rijden? Delen jullie deze mening?
Ik lees graag jullie ervaringen!
ikke schreef:Viootjuh schreef:De opfok is 50 minuten rijden en het gaat niet om een jaar maar om 5 maanden. Ik wil hem juist rust gunnen om op te groeien dus vandaar wil ik ook geen grondwerk doen!
Ik ben met mijn vorige paard begonnen toen hij 2 jaar was. max 2keer per week en max een half uur, nadat we dat hadden opgebouwd vanaf ong 10min. Een keer per week les; een keer oefenen. Toen hij 3,5 was ben ik opgestapt en weggereden. Hij heeft geen onvertogen woord gezegd, geen stap verkeerd gedaan en was ook vanaf stap 1 een stabiel paard onder de ruiter. Niks gezwalk of gezoek, gewoon wegstappen alsof ie al jaaaaren gereden werd.
De rest van de tijd stond ie in een gemengde groep met ruinen en merries van diverse leeftijden.