Galophulp: Binnen of Buitenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Galophulp: Binnen of Buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 13:49

Oké, ik denk dat het hier goed staat. :)

Toevallig kwam een kennis donderdag mijn Quarter rijden, en alles ging goed (kennis reed altijd dressuur, ik Western met mijn Quarter),
tot hij naar de galop wilde. Mijn paard snapte hem steeds maar niet en bleef dan ook steevast draven.
Toen vroeg mijn kennis hoe hij mijn paard naar de galop moest brengen. Ik legde uit, dat het net zoals normaal, gewoon je buitenbeen
naar buiten leggen was, misschien ietwat drijven met je binnenbeen, klikje met je mond en daar gaat hij.
Dit heb ik ook gewoon geleerd toen ik nog dressuur reed, eigenlijk overal vond ik dit de gewoonste zaak van de wereld.

Maar mijn kennis zei echter dat hij had geleerd om met je binnenbeen aan te sporen om aan te springen, omdat het paard ook met zijn binnenbeen
zijn eerste galopsprong inzet.

Nu was ik dus benieuwd wat jullie doen, en of er bij deze 2 manieren voor- en nadelen aankleven.

Barst los!

Aardbei445

Re: Galophulp: Binnen of Buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:55

Ik doe mijn buitenbeen, dit heb ik gewoon vanaf het allereerste begin geleerd! Dit vind ik ook logischer op de een of andere manier, maar dat is gewoon op gevoel omdat ik dat dus gewend ben ;)

x_eva_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:56

Ik heb altijd geleerd: Binnenbeen op de plaats, buitenbeen achter de singel.
Ik geef de hulp met beide benen. Doordat ik mijn buitenbeen verder naar achter doe weet hij dus dat hij met het andere been naar voren moet gaan.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:06

ik doe buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel en spring dan idd met mijn binnenbeen aan. ik vraag buiging met mijn binnenbeen voordat ik aanspring en geef dan de hulp met mijn binnenbeen terwijl ik tegelijkertijd met mijn buitenbeen en buitenhand begrens. dan spring ik in een mooie galop aan. als ik het andersom doe en met mijn buitenbeen de hulp geef dan valt mijn paard naar binnen. ik heb mijn buitenbeen achter de singel, dus op de plek waar ik ook de hulp voor wijken of kont opzij zetten geef. als ik daar in draf een hulp ga geven dan springt ze wel aan maar meestal valt ze flink naar binnen voordat ze eindelijk een paar zwalkende galopsprongen maakt en vaak zijn die nog overkruisd ook :Y)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:07

Buitenbeen iets naar achteren, binnenbeen op de plaats, en met mijn zit "zit" ik de eerste galopsprong. Mijn hulp is dus met mijn zit.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:08

abeltje_xx schreef:
ik doe buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel en spring dan idd met mijn binnenbeen aan. ik vraag buiging met mijn binnenbeen voordat ik aanspring en geef dan de hulp met mijn binnenbeen terwijl ik tegelijkertijd met mijn buitenbeen en buitenhand begrens. dan spring ik in een mooie galop aan. als ik het andersom doe en met mijn buitenbeen de hulp geef dan valt mijn paard naar binnen. ik heb mijn buitenbeen achter de singel, dus op de plek waar ik ook de hulp voor wijken of kont opzij zetten geef. als ik daar in draf een hulp ga geven dan springt ze wel aan maar meestal valt ze flink naar binnen voordat ze eindelijk een paar zwalkende galopsprongen maakt en vaak zijn die nog overkruisd ook :Y)

ja zo heb ik het ook geleerd!!

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:15

Ja dat moet toch ook anders zou hij wanneer je wil wijken ook in galop aanspringen

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 15:26

CinTwiZo schreef:
Ja dat moet toch ook anders zou hij wanneer je wil wijken ook in galop aanspringen

Wanneer ik wijk leg ik mijn buitenbeen niet zover naar achter als wanneer ik aanspring. Nu is het wel dat mijn paard al aanspringt zonder beenhulpen, als ik een kusgeluidje maak, maar met beenhulpen gaat het geleidelijker en mooier.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:23

Hulpen om aan te springen in galop:

1. Binnenteugel is van de hals en vraagt stelling en de buitenteugel is iets tegen de hals om het binnenvoorbeen te ontlasten en meer ruimte te geven in de schouder.
2. Buitenteugel maakt halve ophouding om de diagonale beenzetting te verbreken.
3. Binnenbeen is op de plaats en geeft opdracht om het binnenachterbeen van het paard verder onder te laten treden en te laten buigen.
4. Buitenbeen ligt naar achteren, waakt tegen het uitzwaaien van de achterhand en activeert het buitenachterbeen. Beide benen drukken door naar galop, waarbij het binnenbeen het meest actief is.
5. Bovenlichaam is stil en rechtop voor de balans.
6. Op het moment van aanspringen staan beide handen toe, zonder het contact met de mond van het paard te verbreken en komt het ruitergewicht meer op de binnenzitbeenknobbel.

Beide benen drukken naar de galop, maar het meest met je binnenbeen.

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:31

Binnenbeen op de singel Buitenbeen achter de singel ;)
Zo heb ik het vroeger geleerd en zo doe ik het nogsteeds

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:42

Er word geleerd met binnenbeen. Officieel (dressuur) moet t met het buitenbeen. Dit doe ik inmiddels ook omdat hij er als je met binnenbeen doet 'in valt'. Met buitenbeen maakt paard meer sprong. Soms in proef als het net niet goed voelt doe ik binnenbeen erbij.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:53

Aukelizzy schreef:

1. Binnenteugel is van de hals en vraagt stelling en de buitenteugel is iets tegen de hals om het binnenvoorbeen te ontlasten en meer ruimte te geven in de schouder.
3. Binnenbeen is op de plaats en geeft opdracht om het binnenachterbeen van het paard verder onder te laten treden en te laten buigen.
4. Buitenbeen ligt naar achteren, waakt tegen het uitzwaaien van de achterhand en activeert het buitenachterbeen. Beide benen drukken door naar galop, waarbij het binnenbeen het meest actief is.
6. Op het moment van aanspringen staan beide handen toe, zonder het contact met de mond van het paard te verbreken en komt het ruitergewicht meer op de binnenzitbeenknobbel.

Precies zo doe ik het :j Nog een hele handeling als je het zo ziet trouwens :=

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:12

ik leg mijn benen iets naar achter (en dan heb ik het echt over millimeters ;) ) dan geef ik een korte impuls waarna ik in galop zit.

jhersisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:15

Ik doe ook altijd mijn binnenbeen op de singel buitenbeen er achter stelling vragen en met mijn binnenbeen aansporen kheb geleerd dat dat het beste is en je hem alvast traint voor later als hij bijvoorbeeld op een rechte lijn op je juiste been moet aanspringen en ook als je hem later wissels wil leren.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:20

Met mijn binnenbeen :j Buiten iets achter de singel om de achterhand naar binnen te brengen en zo de juiste buiging aan te houden. Edit: en idd wat die persoon tegen je zei: het paard zet als eerste zijn binnenachterbeen neer, en die activeer je met jouw binnenbeen :)

Vraagje aan degenen die de hulp met het buitenbeen geven: Hoe doen jullie dat (of hoe gaan jullie dat doen) met galopswissels?? Want dan heb je je binnenbeen toch echt wel nodig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:22

op mijn quartel :+ leg ik buitenbeen naar achter en geef een kusje en dan gaat hij gewoon :j

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:27

Buitenbeen naar achter leggen, buitenbeen iets los en dan zachtjes aantikken met buiten been is galop. Deze manier van aanspringen zorgt ervoor dat de hulpen voor de changementen correct gegeven kunnen worden later.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:30

The_Stig schreef:
Buitenbeen naar achter leggen, buitenbeen iets los en dan zachtjes aantikken met buiten been is galop. Deze manier van aanspringen zorgt ervoor dat de hulpen voor de changementen correct gegeven kunnen worden later.

Ben ik niet met je eens. Ik vraag changementen met mijn binnenbeen. Als jij enkel je buitenbeen naar achter legt, hoe breng je dan je gewicht naar de andere kant om een wissel te vragen?

zed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:42

Als je in galop aanspringt begint je paard met zijn buiten achterbeen! Daarom aanspringen op je buitenbeen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:37

Nies_ schreef:
Aukelizzy schreef:

Precies zo doe ik het :j Nog een hele handeling als je het zo ziet trouwens :=

Ja als je er echt over na gaat denken... :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:42

zed schreef:
Als je in galop aanspringt begint je paard met zijn buiten achterbeen! Daarom aanspringen op je buitenbeen.

juistem, dat wilde ik net zeggen :)

ik hou mijn binnenbaan op de singel, buitenbeen een fractie naar achteren, binnenhand geeft ruimte zodat het binnenvoorbeen naar voren kan komen en buitenhand begrenst. buitenbeen geeft trouwens de uiteindelijke hulp

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:44

Jennifuur schreef:
Maar mijn kennis zei echter dat hij had geleerd om met je binnenbeen aan te sporen om aan te springen, omdat het paard ook met zijn binnenbeen zijn eerste galopsprong inzet.

hij mag terug naar les!
Buitenachterbeen is de 1e, dan binnenachter en buitenvoor samen als 2e, en binnenvoor als laatste. De galop is een 3 takt gang: 123 zweefmoment, 123 zweefmoment, 1 is dus buitenachter. Denk niet dat westernpaarden een andere beenzetting hebben dan dressuurpaarden of wel :+

westernruiters en vooral reining ruiters moeten vanuit stilstand kunnen aangalopperen in de juiste galop, daarvoor leggen ze hun buitenbeen dus naar achteren om de heup om te zetten zodat het buitenachterbeen er onder zit waardoor het heel moeilijk is om in de verkeerde galop aan te springen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:04

Ik doe het bij ieder paard anders, ieder paard is namelijk ook anders getraind en je zult ze er tussen hebben zitten die dus echt niet reageren op je buitenbeen. Maar mijn voorkeur gaat toch naar mijn buitenbeen. Eerlijk gezegd weet ik niet waarom, maar dan hoef ik er niet zozeer over na te denken, bij mijn binnenbeen ga ik toch steeds weer denken..

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:04

Geleerd met binnenbeen (binnenbeen op singel, buitenbeen achter singel), maar heb een keer op een manege gereden waar ze het met het buitenbeen deden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:08

Binnen been zegt met de druk...NU wil in in galop en buiten been verteld links of rechts.

Heel simpel uitgelegd natuurlijk!