Stelling jong paard:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Stelling jong paard:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 13:25

''bij een jong paard zal er altijd een periode komen dat het uit gaat testen onder het zadel''

Ik ben het eens met deze stelling: bij jonge paarden komt er altijd een tijd dat ze je gaan uittesten. De ene zal dat doen bij het beleren, de andere als ie al wat langer onder het zadel loopt en er zijn ook wel paarden bij die pas na een jaar beginnen.

Ben benieuwd naar de meningen en ervaringen. Mijn ervaring zegt wat ik hierboven heb neergezet.

SuzanLarissa

Re: Stelling jong paard:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:27

Ben het ook mee eens!
Heb nu een jonkie van over een weekje 4
Nooit wat uitgehaald met inrijden maar heeft nu wel van de momenten dat die wat nieuws gaat proberen, dan is de trein weer eng en dan opeens is die hoek eng.
Of met aangalloperen steeds verkeerd springen.

Hij is er wel makkelijk in, nooit doordrammen of dergelijk en het is altijd wel wat anders.
Hij is gewoon erg creatief :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:28

Mijn mening: niet mee eens. Zolang je consequent blijft in je opvoeding/training zal dit naar mijn mening niet gebeuren.
En tuurlijk blijft een paard en dier en zal het heus wel eens een offday hebben. Maar geen 'periodes'.
Overigens geloof ik ook niet zo in zaken als 'puberteit' :)

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:28

mmm lastig is dit.

kan uittesten ook niet voorkomen dat paarden het even niet begrijpen, het lichaam nog niet voldoende kracht heeft om een oefening te doen etc.

Ben zelf van het segement: paard test niet uit,maar communcieert. Met als kanttekening dat ik van duidelijke en disipline houd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:29

Niet ieder paard is hetzelfde, paarden zijn geen manipulerende wezens dus bij voldoende duidelijkheid en structuur zullen zeker niet alle paarden je uitproberen

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:29

Ik heb een pup van bijna 5 (over 2 maandjes)
als net 3 jarige gekocht. Nu 2 jaar ohz waarvan 1 serieus.
Nog nooit echt een uittest ritje gehad. Hij is af en toe wel "puber" maar dat zit in zijn karakter.
Hij zal nooit zomaar gaan rennen. 1 hoek in de bak is en blijft eng door bepaalde redenen die logisch zijn.
Nee hier niet een standaard paard wat je uit test. Misschien komt het nog *klopt het af*

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:31

Ben het ook wel eens, de een natuurlijk meer dan het andere.
Ik ken een merrie die recht omhoog ging en je daadwerkelijk behoorlijk pittig uiteste, dat is niet grappig.
Gelukkig is Beau, die nu net 5 is geworden niet vreselijk gevaarlijke streken uitgehaald, al moet ik
zeggen dat ie ook (en nu nogsteeds) dingen heeft proberen uit te vreten waar ik wel even van dacht,
oke :=
ik ken hem overigens als veulen en heb hem zelf doorgereden als 3 jarige, en als 4 jarige gekocht :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:31

Mijn paard was zeer lastig met het zadelmak maken zelf, maar daarna appeltje eitje :) (hij is nu 6)

Mijn vorige paarden hebben eigenlijk ook nooit gepuberd (en ik heb er 3 gehad, onbeleerd)

Meestal proberen jonge paarden wel iets uit, maar als je daar meteen duidelijk in bent heb je geen puberellende :Y)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:33

Stelling: mee eens, op een bepaalde leeftijd willen ze toch proberen het leiderschap over te nemen (noem het 'puberteit' of 'ondeugend')
Als je gewoon een goede consequente leider bent voor je paard zal je hier geen problemen mee krijgen maar je merkt het wel op.

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:36

Tussenin :+
Het ligt volgens mij ook aan de manier waarop je het doet. Ik heb een aantal paarden zadelmak gemaakt en daarna doorgereden tot L2. Ik heb er eentje gehad die in het begin echt wel deed uitproberen. (ben toen echt een zandruiter geweest) maar de 5 jarige waar ik nu op rijd, heeft helemaal niks gedaan. Denk dat het ook met de ervaring van de ruiter te maken heeft.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:37

SuzanLarissa schreef:
Ben het ook mee eens!
Nooit wat uitgehaald met inrijden maar heeft nu wel van de momenten dat die wat nieuws gaat proberen, dan is de trein weer eng en dan opeens is die hoek eng.

Hij is er wel makkelijk in, nooit doordrammen of dergelijk en het is altijd wel wat anders.

Uhu, tuurlijk bedenkt een paard, o jippie ik ga nu verkeerd aanspringen om mijn baasje te pesten. :+
Bedenk je eens eerder, als ie dit eerst niet had, dat je hem dus meer de scheefheid in rijd. Ruiterfout, geen fout van het paard.

Grenzen zullen ze zeker op gaan zoeken, als je dan duidelijk en consequent bent geloof ik er niet zo in.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:38

Noukjuhh schreef:
Tussenin :+
Het ligt volgens mij ook aan de manier waarop je het doet. Ik heb een aantal paarden zadelmak gemaakt en daarna doorgereden tot L2. Ik heb er eentje gehad die in het begin echt wel deed uitproberen. (ben toen echt een zandruiter geweest) maar de 5 jarige waar ik nu op rijd, heeft helemaal niks gedaan. Denk dat het ook met de ervaring van de ruiter te maken heeft.

hmm dat denk ik dan weer niet :)

Ik denk dat als je een karaktervol en jong/onervaren paard onder je hebt dat die op een gegeven moment
iig echt wel even iets probeert. Het gevolg ligt natuurlijk wel geheel aan de ervaring en kunnen van de ruiter.
Want pak je dat goed aan, zal hij het niet zomaar weer proberen natuurlijk.
dat vind ik :)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:43

ik ben het er niet mee eens, ik heb mijn paardje via mijn werk (daar ben ik bij het beleren geweest)
hij heeft niiot een pas verkeerd gezet, en nooit uitgeprobeerd....

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 13:51

Waar ik dus ook totaal niet over kan is dat er in advertenties waarin een 3 jarige of 4 jarige word aangeboden staat: zeeeeer braaf zal zeker niet bokken of stijgeren ook wel geschikt voor een beginnende ruiter....

Dan ben ik geneigd om te gaan mailen of ze uberhaubt wel door hebben dat die fase vast en zeker eens gaat komen.
EN net wat hier ook al wel word aangegeven, het is maar net wat je er zelf mee doet! En daar kom je weer bij het punt ''ben ik wel geschikt voor een jong paard?''. Als jij de leiding niet durft te nemen, en niet brutaal durft te rijden kom je ze zeker tegen!
Ik zal nu na er een aantal jaren uit te zijn geweest niet aan een jong paard beginnen, ik heb de durf niet. Maar ik zal dus ook net zo goed nooit aan een jonge reu beginnen! Die staan op een dag ook tegenover je.
En de ene natuurlijk wat erger als de andere, omdat jij als baas zijnde op je eigen manier met de signalen omgaat. Iemand die bij de eerste de beste stap duidelijk en consequent is zal er in een later stadium vee; minder last van krijgen (in de meeste gevallen)!!! Dan iemand die niet vanaf stap 1 consequent durft door te pakken.,

Ik zie het zoveel dat ze de jonge paarden ook nog eens zelf in gaan rijden, maar durven het paard niet te leiden.....Het paard doet waar die zin in heeft en op die manier creeeren ze naar MIJN menign gevaarlijke mosnters. Als ze op een gegeven moment zo in hun wil zijn bevestigd dan gaat het hard om hard als je dat ooit eens wilt veranderen.
Maar goed dat is met kinderen niet anders denk ik dan, een kind dat vanaf dag 1 zijn zin niet krijgt zal lang zo heftig niet reageren op een nee al ie wat ouder is. Het kind weet waar die aan toe is. Maar een kind dat altijd zijn zin krijgt en pa en ma besluiten om dat te veranderen dan is het hel en ellende in de keet. En dan moet je sterk in je schoenen staan

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:57

Ik ben het er mee eens. Ken geen een paard wat het niet gedaan heeft. Ieder paard is anders en doet het op zijn/haar eigen manier, de een korter of langer dan de ander en sommige wat heftiger dan andere, maar ze doen het wel.

Dat het er aan ligt hoeveel ervaring de ruiter heeft, ben ik het ook niet mee eens. Ook Anky of wie dan ook stuitert wel eens de bak door hoor, op een jong paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:09

Niet mee eens, puur op basis van ervaring; ik heb er al een heel aantal gezien die dit ook na jaren gereden te zijn nooit hebben gedaan.
Er zijn ook veel paarden die na de eerste spanning en wanneer ze zich leren loslaten in de rug en als de conditie wat beter wordt weleens wat jolig worden maar een enkel vreugdebokje wat goed controleerbaar is zie ik niet als uitproberen en dat is vaak al te voorkomen met 5 minuten longeren.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:11

Air schreef:
SuzanLarissa schreef:
Ben het ook mee eens!

Uhu, tuurlijk bedenkt een paard, o jippie ik ga nu verkeerd aanspringen om mijn baasje te pesten. :+
Bedenk je eens eerder, als ie dit eerst niet had, dat je hem dus meer de scheefheid in rijd. Ruiterfout, geen fout van het paard.

Grenzen zullen ze zeker op gaan zoeken, als je dan duidelijk en consequent bent geloof ik er niet zo in.

Zeg ook niet dat die denkt van laat ik dat is doen om mijn baasje uitte testen maar hij doet het niet uitscheefheid geloof me
Maar waarschijnlijk is dit toch niet te snappen ookal leg ik het uit ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:23

Uittesten hoeft toch helemaal geen bokken te betekenen? Uittesten is gewoon de grenzen op zoeken van van geaccepteerd en wat ongeaccepteerd gedrag is. Meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 04:47

Een paard maakt gewoon gebruik van de ruimte die jij geeft, niks meer en niets minder. En als jij er staat, en de leiding pakt, eerlijk en consequent rijdt is er vaak niets aan de hand. Las ergens nog iets over een jonge reu, ik heb er 1 van 4, die is echt heel makkelijk, als jij duidelijk bent, zal die nooit gaan klieren. Heb er ook een van 2, niet gecastreerd, en die is a hand full. Die pakt echt alle ruimte die jij geeft, bij hem moet je echt super consequent zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 06:22

Ik denk dat het per paard verschillend is en ook per ruiter. Ik geloof wel dat een paard in het begin nog wat overdondert is en moeite heeft met het houden van balans. In een later stadium zal hij zich wat zekerder gaan voelen en eerder een bok durven geven misschien.

Echter heeft mijn paard, nu 12 jaar (E.V. hengst) me nog nooit getest. Hij is graag met me 'aan het werk'. Ik ben nu bezig met een ander paard zadelmak maken, bijna 4 jaar (Lusitano hengst) en wie weet gaat hij me wel het vuur aan de schenen werpen? Mijn oudste paard is me blijven testen tot zijn pensioen, haha!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 06:57

SuzanLarissa schreef:
Zeg ook niet dat die denkt van laat ik dat is doen om mijn baasje uitte testen maar hij doet het niet uitscheefheid geloof me
Maar waarschijnlijk is dit toch niet te snappen ookal leg ik het uit ;)

Verkeerd aanspringen doet een paard nooit en te nimmer uit opzet. Dat ligt echt altijd aan het rijden. Niet los genoeg door het lijf, te hoog tempo, scheef, ruiter met strakke binnenhand, etc. Nooit een onwillig paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:02

Mijn vorige paard testte zijn bijrijdertjes ook erg goed uit ohz hoor die was toen 13 t/m 16 terwijl
ik bijna nooit problemen met hem had..

* Ervandoor gaan om niets (had ik alleen weleens toen hij 6 was)
* Jolige bokjes geven als ze een middengalopje oefenen (heb ik nooit gehad?)
* Ze uit het niets uit het zadel trekken met als reden dat hij jeuk heeft aan zn neus (ook nooit gehad?)
* Links rechts links gaan bij E-B afwenden als ze hun been niet goed hadden aangelegd en dan
op het laatste moment ineens de "verkeerde" kant op waardoor ruitertje er weleens naast ging.
(weleens gehad toen hij 6/8 was.)

Geen gemene dingen oid, echt gewoon even trucendoosje opentrekken omdat hij niet voldoende
aan het werk gezet werd (zoals gewend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:07

Elk paard (jong of oud) zal wel eens proberen hoe ver hij kan gaan, wat er mag en wat er niet mag. Als je dat consequent oplost kan je volgensmij in bijna alle gevallen voorkomen dat je een 'uitprobeer-periode' krijgt.
Als een paard over een langere periode moeilijk blijft, dan ben je in mijn ogen niet consequent genoeg (geweest) of zit er iets lichamelijk niet lekker bij het paard. Een heel enkel geval uitgezonderd.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 11:26

Yamcha schreef:
Een paard maakt gewoon gebruik van de ruimte die jij geeft, niks meer en niets minder. En als jij er staat, en de leiding pakt, eerlijk en consequent rijdt is er vaak niets aan de hand. Las ergens nog iets over een jonge reu, ik heb er 1 van 4, die is echt heel makkelijk, als jij duidelijk bent, zal die nooit gaan klieren. Heb er ook een van 2, niet gecastreerd, en die is a hand full. Die pakt echt alle ruimte die jij geeft, bij hem moet je echt super consequent zijn.

Ik vind dit echt heel mooi verwoorde. En ben het er dan ook zeker mee eens!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:29

ik denk dat er altijd wel een tijd is dat ze je willen gaan uittesten maar als je dit voor blijft door de eerste keren dat ze het proberen al op te treden dat het wel meevalt.