Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cherie78 schreef:Is de ruiter zich in voldoende mate bewust, dat het vastzetten van het paard hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door de ruiter?
quadripes schreef:cherie78 schreef:Is de ruiter zich in voldoende mate bewust, dat het vastzetten van het paard hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door de ruiter?
het vastzetten van het paard is inderdaad een reactie van het paard op de ruiter.
het is dan echter aan de ruiter om goed te leren rijden ipv allerlei andere zijwegen te bewandelen om eigen onkunde te verdoezelen.
wanneer het paard op de juiste wijze in de houding gaat, is alle spanning uit het paardenlijf en uit het lijf van de ruiter.
de problemen beginnen bij een ruiter die niet goed zit, waardoor een juiste inwerking van hand, been en zit onmogelijk is en waardoor het paard zich gedwongen ziet in het verzet te gaan.
men lost dat probleem dus niet op door het dan maar te ontwijken, men moet met zichzelf aan de slag.
quadripes schreef:cherie78 schreef:Is de ruiter zich in voldoende mate bewust, dat het vastzetten van het paard hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door de ruiter?
het vastzetten van het paard is inderdaad een reactie van het paard op de ruiter.
Dit ben ik met je eens![]()
het is dan echter aan de ruiter om goed te leren rijden ipv allerlei andere zijwegen te bewandelen om eigen onkunde te verdoezelen.
Ik denk, dat je bedoelt, dat de ruiter moet leren om ervoor te zorgen dat het paard zich niet vastzet![]()
Dat zijn geen andere zijwegen bewandelen, maar gewoon kunst met een K![]()
De eigen onkunde komt aan het licht als het paard zich door de ruiter vastzet![]()
wanneer het paard op de juiste wijze in de houding gaat, is alle spanning uit het paardenlijf en uit het lijf van de ruiter.
de problemen beginnen bij een ruiter die niet goed zit, waardoor een juiste inwerking van hand, been en zit onmogelijk is en waardoor het paard zich gedwongen ziet in het verzet te gaan.
men lost dat probleem dus niet op door het dan maar te ontwijken, men moet met zichzelf aan de slag.
quadripes schreef:het is quadripes, toch iets heel anders... goed lezen...
en verder: leg me dat dan eens uit...
hoe het komt dat een paard zich vastzet in kaak en nek??quadripes schreef:nee hoor als het paard zich vastzet ben je te laat met nageven geweest. de oplossing ligt dus in een gevoelige ruiterhand die op tijd nageeft. heel eenvoudig.
en de weerstandbiedende hand, daar doe ik niet aan.
het is een 'durchstehende' Hand waarop het paard moet nageven. en vrijwel op datzelfde moment geef jij ook na. probleem opgelost. en op een gegeven moment is deze hulp nauwelijks meer nodig en heb je een heel fijne, verende verbinding met het paard. als je tenminste niet vergeet dat het niet alleen de hand is. het begint en eindigt bij de hand. maar tegelijkertijd werken zit en been ook in. dat hangt af van de gang waarin je je bevindt.
je kan deze hulp aan het paard alvast leren door de bijzetteugels te gebruiken bij het longeren. (alleen als je weet hoe dit moet!!! )
en: de hals houding komt vanuit het paard, niet vanuit de ruiter. de meeste ruiters hebben een ander idee over nageven dan wat dit werkelijk is. het heeft niets met de halshouding te maken. die hangt af van de relatieve oprichting en komt vanuit het paard. 'afbuigen' of paard diep rijden is dus geen nageven in klassieke zin.
en dan komt vanzelf die aanleuning die we hebben willen.
quadripes schreef:aha fijn dat je mij en de hele klassieke rijkunst naar de prullenbak verwijst...
Apple schreef:Hangt een en ander ook niet af van de kunde van de instructeur, danwel van de wil van de ruiter om zelf begeleiding te zoeken?
Een goede instructeur zal ook les geven volgens het Skala en een mogelijk probleem ook kunnen zien en oplossen met de combinatie.
Zoals het hier omschreven wordt klinkt het alsof er ook veel ruiters zijn die volgens het 'geen gel.ul in de krul' principe rijden en zo min of meer automatisch het paard uitnodigen om in een eigen houding te gaan lopen.
quadripes schreef:ik had het niet over de bijzetteugels in deze context.
ik zei dat je nageven met aanleuning verwart... en dat ontkende je, want ik wist het niet.
daarmee verwijs je de klassieke dressuur naar de prullenbak, want wat ik heb beschreven is wel degelijk nageven.
quadripes schreef:de houding van het paard die je tegenwoordig bijna bij alle ruiters ziet is niet klassiek en daar begint het al.
daarom zijn er hier telkens verwarringen.
cherie: nageven en aanleuning zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden maar het is niet hetzelfde. nageven is niet hoofd afbuigen.
Professor schreef:Een paard uitnodigen in zijn eigen houding te gaan lopen????
Dit wil men nooit en lopen al geheel niet.
Professor schreef:Apple hoe rijdt u uw paard??
Men drijft de achterhand om het eenvoudig te zeggen tegen de hand, de halve ophoudingen weet u hoe die functioneren en waarom die zo functioneren, en dat ziet men niet meer een kauwend paard, omdat men de halve ophoudingen niet toepast en het paard in 1 houding dwingt.