hoeveel rijden bij oudere paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

hoeveel rijden bij oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:26

ik ben even benieuwd.

momenteel rijd ik een paard van 24 bij.

dit paard heeft heel jong veel wedstrijden gelopen en is echt veel getraint en heeft veel gewerkt.

je merkt ook in zij hoofd dat hij echt wel nog wilt werken.

ik ben nu een weekje met hem bezig en hij heeft daarvoor eigenlijk een paar maanden stilgestaan.

nu is mijn vraag eigenlijk in het algemeen:

hoe vaak en lang rijden jullie oudere paarden?

dit is een paard dat niet zelf aangeeft wanneer het genoeg is, dus aan 'aanvoelen wat het paard nog kan' heb ik weinig want hij doet het wel.
maar ik wil dus niet over zijn onzichtbare grens gaan.

ik zoek dus een beetje naar een soort van standaard.

AnneJa

Re: hoeveel rijden bij oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:12

Dit lees ik even mee, ben ook wel benieuwd ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:18

Er is geen standaard.

Je zal dus toch moeten opletten op subtiele aanwijzingen van een paard. Dit soort doodlopertjes zijn inderdaad lastig, dus je zal alert moeten zijn. Je bent pas een week bezig, dus het logisch dat je dat nu nog niet aanvoelt.

Maar je zegt dat hij een paar maanden stilgestaan heeft, dus hoe dan ook langzaam opbouwen. Lang in,- en uitstappen is voor alle oudere paarden extra belangrijk.

Mijn oudere paardje rij ik 4x in de week. Tussen de 30 en 40 min, voor haar lang genoeg. Buitenrit tussen de 1 en 2 uur. Ze wil ook graag, ook een werkkarakter, laat ook weinig zien totdat ze echt niet meer kan.

xRevanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:49

Ik heb vroeger ook op ouder paard gereden, ik reed ong. 4x per week. Hoelang hing er zo een beetje vanaf. :)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:16

ik heb zelf ook een paard van 24 , vroeger z gereden , toen heel erg lang stil gestaan , me zus opgebouwd, en nu is ie van ons , ik rijd meestal 5 tot 6 dagen en dan rijd ik 30 tot 45 minuten.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:59

Dat is inderdaad heel verschillend per paard, je moet kijken hoeveel het paard nog aan kan.

Mijn E-pony liep op 22-jarige leeftijd nog vooraan mee in de M2,
werd gewoon elke dag getraind.

Goed blijven opletten wanneer het paard aangeeft niet verder te kunnen, en dat merk je toch echt wel.
Denk aan ademhaling/snel bezweet/niet energiek meer etc.

XxLisaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:27

Ik rijd zelf een paard van 21, wordt nog elke dag echt fanatiek mee getraind, en hij heeft er echt plezier in! ik denk ook idd dat je moet letten op de ademhaling, zweten etc. daaraan kan je het wel goed merken.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:32

Er is geen standaard... ik denk dat je inderdaad moet kijken naar de algehele conditie, hoe is hij na het rijden? ademhaling, zweten, tussendoor wat meer stappen dan met een jong paard bijvoorbeeld. Je kan beter kort en krachtig trainen dat hij het leuk vind dan het rekken... beter dagelijks een halfuurtje dan een paar keer een dik uur.

Met mijn oude pony hield ik altijd om-de-dag aan... dus bv maandag-woensdag-vrijdag en dan in het weekend wedstrijd. als ik op zaterdag wedstrijd had werd het bijvoorbeeld zondag-dinsdag-donderdag-zaterdagwedstrijd.
Verder reed ik nog maar 1 proef toen ik M2/Z1 reed, 2 werd te zwaar omdat hij altijd graag alles gaf. Dus dan kreeg je het probleem dat ik hem in de 1e proef inhield en hij liep te drammen en in de 2e proef was hij dan gewoon moe. Dus ik knalde gewoon 1 proef en dat beviel ons beide goed :D

langzaam opbouwen, goed voelen & rust roest. daarmee moet je een heel eind komen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:54

Voor mijn oude pony hou ik ook om de dag aan voor werkjes. Staat verder hele dagen buiten. Paar dagen niet in de wei staat garant voor stijf tot kreupel. Rust roest.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:49

Beweging is heel belangrijk, zeker bij oudere paarden. :j

Ik denk dat het niet zozeer om duur gaat maar wel intensiteit.
Zorg dat je afwisselt en evt. rustiger stapwerk ertussen pakt.
Goed in- en uitstappen en blijf letten op kleine signalen.

En idd overige omstandigheden: veel vrije beweging ed. :j

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:54

Wat je in ieder geval vooral NIET moet doen is hem met pensioen laten gaan.
RUST ROEST!
Lekker beweging geven net zoveel als een jong paard. Alleen inderdaad de intensiteit verminderen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 20:56

ja hij staat overdag gewoon op de wei dus beweging heeft hij wel.

maar ja, wat is intensief werk? dat vind ik moeilijk.
zeker gezien ik reining gericht rij en train normaal en behoorlijk fanatiek ben erin en normaal jonge paarden rij.

kan iemand me eens schetsen wat jullie doen met een oud paard bij rijden?
dus qua nageven, schouders liften, heup naar binnen zetten, hoeveel galop, wat voor oefeningen.

en nee ik snap dat er geen standaard is maar ik ben bang dat mijn normale rijstandaard al veeleisender is dan gemiddeld en weet dus niet precies wat ik met hem nog kan doen.

op moment hou ik het een beetje op longeren voor conditie en wat stapritjes buiten. maar denk dat er wel meer in moet zitten qua training.

ow en, geven jullie iets van supplementen die goed zijn voor oudere paarden?

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:12

mijn pony heeft tot zijn 27ste bijna elke dag 'gewerkt'. Wij hebben geen bak dus altijd dmv buitenritten.
Hij stond zomers dag en nacht in het land en in de winter alleen overdag buiten.
De buitenritten varieerden van een half uur tot een aantal uur.
Galopperen deed hem erg goed, daar werd hij lekker los van dus dat werd ook vaak uitgebreid gedaan.
Op maandag liep hij altijd mee in de groepsles bij onze buren in de bak (erheen lopen was 15 min, les zelf een uur en terug lopen 15 min.)
Hij sprong zelfs nog een dikke 80 cm op zijn oude dag, en met koeien halen scheurden we net zo hard als de quad!!!
Wat ik dus wil duidelijk maken is dat je niet moet denken dat hij een hoop niet meer kan omdat hij ouder is, gewoon lekker aan de gang en hem leren kennen. Hou een boekje bij waarin je schrijft wat je gedaan hebt met hem en hoe lang en hoe hij is na dit allemaal.
O en mijn pony heeft alleen van gras (in de zomer) en kuil (in de winter) geleefd tot zijn 25ste, daarna heb ik hem in de winter seniorenvoer van subli gevoerd. Van brokken werd hij zo hyper dat hij helemaal niet meer ophield met lopen!
Helaas heeft hij een hersenbloeding gekregen en heb ik hem vorig jaar in moeten laten slapen, maar hij zag er super uit voor een oudje!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 21:15

dank je.

alleen zijn buitenritjes en manegelesje toch wat anders dan reiningtraining....

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:16

Heb een pony van 19 vroeger ook veel sport gelopen. Ik weet dat als ze voor me wegloopt in het land(zo ongeveer 1a2 x per 3 maand) dat ik haar beter kan laten staan, draait dan ttoch uit op een niet lekkere rit.

Pony moet overigens gewoon nog nagevelijk lopen, pasje wijken, veel draf en galopwerk.
Als ik haar tijdens het rijden niet aan het werk houd word ze vervelend.
Tijdens buitenritten hoeft ze niet de hele weg nagevelijk maar pak ik haar gewoon stukken op en dan weer lekker lang

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:20

Citaat:
maar ja, wat is intensief werk? dat vind ik moeilijk.
zeker gezien ik reining gericht rij en train normaal en behoorlijk fanatiek ben erin en normaal jonge paarden rij.

Vandaar ook mijn opmerking over intensief rijden of niet.

Wil je nog heel erg reininggericht trainen, of maakt dat je niet uit?
Rijd je graag buiten of houd je daar neit zo van?

Ik zou zelf iets minder op 'explosief' trainen en je oefeningen korter maken.
Meer stapwerk tussendoor, af en toe eens 'los' stappen (ff helemaal niets).

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:23

quarterH schreef:
dank je.

alleen zijn buitenritjes en manegelesje toch wat anders dan reiningtraining....

ja dat snap ik!
Tijdens de les moest hij wel nageeflijk lopen en moest hij ook wijken en soms schouderbinnenwaarts.
Ook oefeningen zoals stap - galop en andersom deed hij nog.
Bij de buitenritten waren de teugels vaak op maat en liep hij te dribbelen om harder te gaan, die waren dus ook wel
redelijk intensief. Ook kon hij steigeren op commando. Best wel actief leventje gehad dus ;)
Gewoon lekker voelen en op je gevoel af gaan!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:25

Ik rij op een 18-jarige.. Vroeger Z2 gelopen, nog steeds graag aan het werk, en zit geen stop op. Als paard niet fit is, beetje onregelmatig, geeft hij ook nooit op.

Hij heeft alleen nooit echt stilgestaan.

Rij er nu 3 jaar op. Sinds we bezig zijn met veel laag en rond rijden, doet hij fitter aan naar mijn idee.

Ik zou in het begin tevreden zijn met een paard dat los voelt, maar wel nagevelijk is. Dat jij goed kan zitten, en het paard los onder je beweegt. En van daaruit opbouwen. Niet meteen het uiterste vragen natuurlijk ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 21:28

dank jullie.
ik heb net fotos teruggevonden van hem op bokt van vorig jaar waar hij nog gewoon reining gericht aan het werk was.
denk dus dat het een kwestie is van rustig oppakken en opbouwen.

we hadden dit weekend een reiningclinic bij ons in de buitenbak. zijn wei is daar tegenover. en hij was echt aan het kijken met oortjes naar voren wat ze er allemaal aan het doen waren. volgens mij wild ehij graag meedoen :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:33

Je kunt je afvragen waarom je een paard van die leeftijd nog echt heel intensief zou willen trainen.

Ik zorg voor mijn ouwetje JUIST dat ze goed rechtgericht wordt en soepel blijft, dus veel twotrack en oefeningen voor schouder en heup. Eens een spinnetje neem ik ook nog mee, maar stoppen niet meer en galopwerk met mate. Die dame van mij loopt tot ze er bij neer valt dus die moet ik tegen zichzelf en vooral tegen mijn eigen fanatisme beschermen.
Vergelijk het maar met je eigen opa, die gaat graag nog mee op een wandelingetje door het bos. Maar daar ga je ook niet meer mee de bergen in om echt te klimmen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:40

nou jij kent mijn opa niet :P
nee grapje

het is ook niet het plan om hem vol te trainen en shows te doen ofzo zeker niet !!

maar dat zijn wel de oefeningen en bewegingen die hij gewend is. bv, als ik afschakel van galop naar stap ofzo zet hij meteen vol zijn kont eronder. hij weet niet beter of hij moet sliden zeg maar.

een opa die zn hele leven geklommen heeft zal ook op latere leeftijd nog een klimmetje willen/kunnen doen. alleen niet meer de hoogste berg in het hoogste tempo :p

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:42

quarterH schreef:
nou jij kent mijn opa niet :P
nee grapje

het is ook niet het plan om hem vol te trainen en shows te doen ofzo zeker niet !!

maar dat zijn wel de oefeningen en bewegingen die hij gewend is. bv, als ik afschakel van galop naar stap ofzo zet hij meteen vol zijn kont eronder. hij weet niet beter of hij moet sliden zeg maar.

een opa die zn hele leven geklommen heeft zal ook op latere leeftijd nog een klimmetje willen/kunnen doen. alleen niet meer de hoogste berg in het hoogste tempo :p

Zie je dat je zelf wel weet wat je wel en niet moet doen? In iedergeval verstandog blijven, door je vorige antwoord geef je voor mij al aan dat je weet wat je doet.
Mijn paard is bijna 18 en gaat overal nog vol voor. 1 dag niets gedaan en niet meer te hanteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:44

Als opa net zo'n eigenwijs ding is als jij dan nam ik 'm inderdaad mee de berg op. Of ik 'm bovenaan een zetje zou geven laten we in het midden :))

Gewoon lekker rijden met de ouwetje, alleen niet meer trainen zoals je voor een wedstrijd zou doen. Hou dat lijf maar lekker aan de praat, des te langer gaat 'ie mee!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:46

Of een "oudje" nog "intensief" gereden kan worden hangt echt af van paard tot paard. zo heeft de ene vriendin een oudje van 24, waarvan ik 3 jaar terug haar al gek zou verklaard hebben moest ze er nog op rijden (stijf, volledig doorgezakt, weinig bespiering,...) terwijl een andere vriendin een 18-jarige heeft nog prima galoppirouettes, appuyementen, etc kan, maar die ze nu bewust geen volledige lengtes meer laten appuyeren of pirouettes 360graden rond...

Als een oudje er fysiek nog redelijk is, is het volgens mij ook belangrijk om deze in de running te houden en oefeningen te doen om ze soepel te houden. Reining gericht mag geen probleem zijn mits het paard zo altijd gereden is. Alleen bv de slidingstops langzaam afbouwen van zodra je merkt dat het iets moeizamer begint te gaan (bv achterhand minder eronder zetten of minder zuiver stoppen), spins niet langer tig keer rond, maar bv maar 3-4x ...

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:19

Ikzelf heb al een vrij oud Fries rond de 20 die een operatie aan haar been heeft gehad en daar nogsteeds een blessure van heeft, ik rijd nu ongeveer 3 á 4 x 45 minuten in de week. ;)