beenbescherming nodig, maar welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

beenbescherming nodig, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 10:33

Ik heb sinds kort een ander paard, nu heb ik al mn pony peesbeschermertjes weg moeten doen en heb al wat nieuwe beenbescherming liggen, voor op het land staat hij met peesbeschermers, strijkklappen en springschoenen van HH (simpel, tis maar voor buiten), en met rijden heb ik die BR fashion pro's (met gesloten kogel) en springschoenen, nu ben ik van plan misschien die hoge achterbeen beschermers aan te gaan schaffen, die van BR of Eskadron. Mijn vraag, is dit wijsheid? Zijn deze goed? aan de ene kant zeg ik ja! de kans dat ie zich bezeert is dan nog minder, maar aan de andere kant, lijkt me niet heel fijn voor dat beest zon hoge bescherming van voor en achter ingepakt? te warm in de zomer? worden de pezen nu niet te slap? hij is nog jong, kort onder het zadel, nog veel onbalans en heeft vaak last van wonden o.a. op zijn benen (momenteel ontstoken been) en zijn hoofd, maar ben toch wel benieuwd hoe sommige hier over denken :)

Edit: omdat hij zichzelf nogal aantikt, voor én achter springschoenen?
Laatst bijgewerkt door NicoleHorses op 30-03-11 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:38

Pezen worden niet te slap, pezen worden te warm.
En pezen zijn van eiwitten gemaakt, en eiwit stolt als het te warm wordt, en dan gaat de rek eruit. En dan krijg je de peesblessures. Vergelijk het maar met eiwit van een rauw ei en een gekookt ei. Dat rekt veel meer in rauwe staat dan in gekookte staat.
Wat is de reden dat je ook de achterbenen in wilt pakken?
En de hele dag op de wei met en peesbeschermers, strijklappen en springschoenen, is dat niet een beetje overdreven? Dat wordt heel warm in de zomer, helemaal als hij ze de hele dag om heeft. Heeft hij ijzers onder?

Ik begrijp je drang om blessures tot een minimum te beperken, maar je kunt ze nu eenmaal niet in een gouden kooitje stoppen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-03-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleHorses

Re: beenbescherming nodig, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 10:42

Hy staat in de zomer alleen s'ochtends buiten, in de winter een paar uur in de paddock (tussendoor uiteraard stapmolen, wandelen, longeren rijden, losgooien etc.) hij tikt zichzelf van met zijn achter benen voor aan, vooral zijn achterbenen lopen wat wonden op, voor staat ie op ijzers, ik weet eigenlijk niet zo goed wat verstandig is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:45

Strijkt ie achter?

Ik vind persoonlijk ook dat je hem wel erg inpakt.. is dat echt nodig? ook in het land?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 10:48

hij heeft snel wonden....hij strijkt ook wel, minder als dat ie zichzelf aantikt dat wel :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:53

Tja, lastig hoor. Beschadigingen zijn niet leuk. Maar toch zou ik mijn paard niet zo inpakken in het weiland.
Of misschien even het eerste uurtje, als dan de gekkigheid eruit is zou ik ze eraf halen. Zou zonde zijn als de pezen oevrverhit raken. Zou dus sowieso niet voor hoge peesbeschermers achter kiezen..

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:54

Als je paard niet zonder beenbescherming in de wei kan, dan raad ik je aan om alleen voor wat om te doen. Dus peesbeschermers en verder niet.
Als je het lang om hebt is er wel een warmte risico, maar dan bedoel ik ook echt uren achter elkaar. Zelf zou ik mijn paard niet de gehele tijd met allerlei beenbeschermers om buiten zetten.
Als je paard veel tiks, dan zou ik geen achterijzers nemen, dan heb je nog meer kans op blessures. Verder kan je eens aan je smid vragen of je paard goed bekapt/beslagen is. Ik ken een paard dat zichzelf ook steeds aantikte en toen hij bij een andere smid was geweest (dus opnieuw beslagen) was het over.
En jonge paarden hebben het inderdaad dat ze aantikken, mijn jonge pony heeft ook vaak (voor mijn overklaarbare wondjes) op zijn benen. Als het nu zo is dat het echt " gevaarlijk" is voor de voorbenen dat je paard zonder bescherming staat (dus peesbeschermers) dan zou ik die om doen of je kan strijklappen nemen. Maar wel zo dat je paard niet heel de dag met iets om staat. Bij een paard houd je zowie zo het risico dat ze wondjes hebben als ze gek doen; goed de benen nakijken tijdens het poetsen en evt. schoonmaken en wat betadine er op doen.

Hoe erg zitten de benen van je paard onder de wondjes? Wat doe je als hij een wondje heeft?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:56

NicoleHorses schreef:
lijkt me niet heel fijn voor dat beest zon hoge bescherming van voor en achter ingepakt?

Als dat nu alleen een uurtje met rijden is, maar ik begrijp dat die van jou nooit buiten zijn stal komt zonder strijklappen, peesjes en springschoenen? En hij is nog jong?
Edit; warmte komt niet pas na een paar uur, al na 10-15 minuten dragen is het onder peesbeschermers veel te warm, voor een kwartiertje is dat niet zo erg maar hoe langer hij ermee loopt hoe groter het risico. Daarnaast heb je ook nog wrijving, elke beenbeschermer geeft wrijving al heb je er een van 300,-. En ik begrijp dat het paard dus 3-4 uur op de weide staat, een uur rijden en in de stapmolen zal hij ook wel bescherming om hebben? Dan loopt hij dus al zeker 5 uur per dag met beenbescherming en daarmee loop je echt onnodig veel risico.

Als je dat altijd doet blijven de spieren en banden idd slapper en uiteindelijk wordt de kans op blessure's dan alleen maar groter.
Beschermen is goe maar je kunt het ook overdrijven.

Wat doe je eigenlijk met hem? Springen? SGW?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 30-03-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:01

Mijn paard is mijn alles, maar ik zet haar toch echt niet helemaal ingepakt buiten hoor, zelfs niet als ze volgende week voor het eerst weer op het land gaat. De pezen kunnen echt wel wat hebben, ik denk dat de hele dag inpakken meer kwaad dan goed doet.
Ook met rijden heb ik echt niet altijd iets om de benen. Als ik weet dat ik zeer intensief aan de gang ga, doe ik peesbeschermers om, maar verder niet. Staat je paard op ijzers of op bloten voeten? Als het laatste het geval is, heb je eigenlijk ook geen springschoenen nodig...

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:02

Oke bedankt, mijn paard staat helaas niet zo lang buiten, als hy een wondje heeft maak ik het schoon met betadine, maar over een tyd als we wedstryden gaan ryden moet ie wel achter ijzers... Wat vinden jullie van voor en achter springschoenen?? Ik probeer zoveel mogenlijk naar mn paard te gaan maar heb helaas niet de mogenlykheid ze een uur op te doen en er dan af te halen, ook myn ouders proberen iedere even te kyken als hy buiten staan maar ook die hebben allebei een eigen bedrijfje... Bedankt voor de tips in ieder geval :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:04

Springschoenen zijn achter helemaal niet nodig, waarom zou je dat willen?

Waar krijgt hij precies wondjes dan? En hoe komt dat?
En begrijp ik goed dat hij dat nog steeds heeft met beenbescherming om?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:05

Wondjes kunnen ook ontstaan door niet correct passende beenbescherming....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:05

Probeer het een beetje los te laten Nicole, je paard kan ook met ijzers wel zonder beenbescherming buiten staan. Achter springschoenen vind ik sowieso een beetje onzin, ze moeten wel heel raar doen willen ze een achterijzer zelf aftrappen. Het is voor je paard ook veel fijner om zonder al die dingen om in het land te staan, plus dat je de doorbloeding van de huid ook nadelig kan beïnvloeden met de peesbeschermers, als je ze iets te strak hebt zitten, krijg je al van die witte strepen op de benen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:06

Ik dressuur ermee en wil later wel springen :)
Hy heeft achter zijn hoef dus de koot en op zn been by de pees zeg maar vaak wondjes

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:08

Okee bedankt! Wil gewoon niet dat ie zich bezeerd (hy heeft nu al ontstoken been door wond) doordat ik m dan misschien niet voldoende heb ingepakt! :n

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:09

Mijn paard staat blootsvoets en ik start ook gewoon wedstrijden op gras, in de M1 nu. Geeft absoluut geen problemen. Het is dus niet per se noodzakelijk om achter ook ijzers te zetten. Een oppervlakkig wondje is echt geen ramp hoor, jij schaaft toch ook wel eens je knie of elleboog? Pak je jezelf dan ook helemaal in voor het geval je van je fiets mocht vallen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:09

Ontstekingen komen niet door het niet inpakken maar doordat je wondjes mist en ze niet goed schoonmaakt of te laat pas schoonmaakt.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:11

Dit vind ik iet wat overdreven. Ik snap echt heel goed dat je zo min mogelijk kans op blessures wilt hebben, maar je paard de hele dag met beenbeschermers laten lopen doet nog veel meer kwaad dan een paar wondjes. Met rijden kun je er zeker voor kiezen om bb te gebruiken, maar ook dat is niet altijd goed. Ik rij alleen met dressuur met peesjes en springschoenen voor, omdat hij anders als t te lastig word wel eens tikt. Maar ook met buitenrijden (2-3 uur) vind ik het veeeeel te warm worden onder die dingen, en kan er veel rommel tussen gaan zitten waardoor hij als nog wondjes oploopt. Alleen doen wanneer t nodig is dus, neem aan dat je niet wil dat je paard met een jaartje of wat afgeschreven is omdat hij maar niet van de peesblessures afkomt? :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:13

Zijn ze diep?
Onsteken ze?

Bij twee nee's: doe die bescherming af!
W heeft ook vaak wondjes als hij op de weide gaat (ik noem hem zelfs Wondjesstar) maar het enige wat ik aandoe zijn 'schoentjes', zodat hij geen ijzer aftrapt.
Dus ja, hij heeft vanvoor wondjes van aan te tikken, en vanachter van met z'n hoeven tegen elkaar te klappen als hij rolt.
Maar ik ontsmet die en hou die proper en hij heeft er nooit last van. Ze zijn niet van suiker hoor ;)
Als het wondje toch onsteekt, terug openmaken evt en blijven ontsmetten.
Bovendien leer je hem nu dat hij NIET voorzichtig moet zijn met zichzelf ... wat juist wel moet.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:15

Zijn z'n voorijzers wel op een goede manier geplaatst. Indien deze onjuist zijn aangebracht, kan het afrollen van de voeten worden belemmerd en daarmee vertraagd. Hierdoor kunnen de achterbenen de voorbenen aantikken.
En inmiddels is wel bekend dat warmte ontwikkeling en pezen een slechte combi vormen.

Maar bespreek het eens met je hoefsmid, het iets naar achter leggen van de ijzers kan een wereld van verschil maken.
Ook het gewicht van het beslag kan een rol spelen.

Maar wellicht zijn ijzers niet eens nodig. Een beetje dressuuren/springen of sgw vormt geen grote aanslag op de slijtage van de hoeven.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:17

Klopt maar menneer heeft ' door een simpele wond die eigenlyk eerste instantie niet groot en diep was en die we gewoon goed hebben schoongemaakt' wel een onstoken been gekregen, vandaar dat ik er voorzichtig mee ben. Maar inderdaad te goed inpakken is ook niet echt slim.het gaat me er vooral om dat ie zichzelf erg snel aantikt en dat ie zn achterbenen met trappen daardoor bezeeryt, maar ja daar is niet echt bescherming voor..... Zijn ijzers voor worden goed geplaatst, hoefsmit houd hier rekening mee, nogmaals voor sommige hy staat nooit langer dan 5 uu buiten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:20

5 uur met bescherming omstaan, vind ik al te lang. Als je bang bent voor wondjes zou ik geen achterijzers plaatsen en gewoon met blote benen in het land zetten, eventueel met alleen springschoenen om..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:21

Ik vind dit niet een beetje, maar heel erg overdreven. Wij hebben in ons leven al heel wat paarden hier op stal gehad, maar ik heb nog nooit een paard geweten wat met beenbescherming op de wei moest gezet worden.
Als het zo erg is, denk ik dat je eens goed met je smid naar het beslag moet kijken. Wellicht scheelt er daar iets.
Mijn idee is dat het risico van het paard helemaal ingepakt op de wei te zetten, groter is dan zonder.
Heb je enig idee hoe schadelijk het is voor een paard om constant beenbescherming om te hebben ? 5 uur met peeskappen om is een hele tijd, hoor. Laat je gewoon niet gek maken, je maakt je hele paard zijn benen om zeep op die manier.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:21

Nee, maar 5 uur bb is wel 5 uur te lang wanneer het dagelijks is. Echt meis, als je je paardje lang met sterke beentjes bij je wilt houden moet je dit echt niet gaan doen. :)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:26

Ik zelf ben niet voor bescherming op de weide. Ik heb al vaak gezien dat ze gingen knellen en zeuren en daardoor zie je dus weer veel witte haren op de benen (drukplekken) zeker met hitte.

Indien hij zich echt helemaal kapot loopt.. tja dan kan je niet anders maar probeer het echt tot een minimum te beperken.

Mijn paard had het in het begin ook, tikte d'r eigen achterbenen aan, die heb ik toen ook wel beschermd het eerste kwartiertje dat ze uitbundig was. Maar die van mij staat 's zomers 24/7 buiten dus dat is snel over dan. Nu heeft ze een sterkere achterhand d.m.v. trainen en is het over. En ik heb alleen nog met rijden bescherming om (achter)