Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:20

Ik loop tegen een aantal problemen aan met mijn nieuwe paard. We kennen elkaar nog niet zo goed dus we zijn nog echt afspraken aan het maken met elkaar. Mijn paard liep voorheen (vrij recent) op Z1+7 niveau, ikzelf voorheen Z (11 jaar geleden!). Dit is het eerste paard waarmee ik probeer een comeback te maken (rustigaan...).

Misschien kunnen jullie mij een beetje steunen, ik ben er lang uit geweest en heb wat problemen met de juiste teugelvoering en het duurt iets te lang voor het paard fijn over de rug begint te lopen en gaat dragen, dit komt zeker door mij!! maar ik ben het juiste gevoel een beetje kwijt. Ook zit ik op dit moment in een mannenzadel (hulsebos ultimate II), koop binnenkort een ander zadel waar ik beter in zit dus ook dat zou een probleem kunnen zijn.

Het zou fijn zijn als er foto's geplaatst worden (goed/fout) en hoe op te lossen. Zelf plaats ik er ook een aantal.
Alvast Bedankt!!

Fout!!
Afbeelding

Afbeelding

Don_Zhivago

Re: Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:56

hier mijn foto's

FOUT (paard loopt te rond, moet lager en neusje eruit)
Afbeelding

GOED (schuift hier fijn uit over de rug, achterhand zou nog iets actiever mogen, maar rug gebruik is goed)
Afbeelding

Is dit een beetje wat je bedoelt??

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:59

Wat bedoel je precies met de juiste teugelvoering? Ik kom bijv. persoonlijk tegen het probleem dat mijn paard zonder problemen over de rug loopt wanneer ik hem wat lager en dieper laat komen en wat mee lucht geef van voren, maar bij de oprichting wordt het voor hem moeilijker.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:32

Mijn paard pakt voor mijn gevoel snel het bit vast, mijn instructeur (zelf ZZ-Z) vind hem helemaal niet zwaar op de hand maar hij is sneller in het doorvragen en loslaten, mij lukt dit vaak niet dus denk ik dat er iets mis is met de teugelvoering. Soms laat hij helemaal los in de kaak en hals, hij zit en voelt dan geweldig!! mijn paard is flink voorwaarts van zichzelf dus heeft de achterhand er wel goed bij.
Ik wil hem in dit stadium juist heel graag laag en diep instellen zodat hij de rug los laat en buikspieren spant (zie foto 2 van Don_zhivago) maar vaak drukt hij de rug wat weg en wil de hals niet laten vallen, ik wil dan niet te veel met m,n handen doen en weet dan even niet hoe ik hem tot ontspannen krijg?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:35

Don_zhivago wat een prachtige foto trouwens(foto 2) ziet er heel ontspannen uit!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:36

op dat moment kan je hem denk ik nog net iets meer eruit rijden door even te schakelen in tempo.. paar passen gas bij, en dar weer opvangen met je zit..

of weer even oppakken en opnieuw uitschuiven, steeds kleine stukjes totdat hij daar gaat lopen en ontspannen waar jij wilt..

komt er weer spanning op, weer even gas en terug, oppakken en weer uitschuiven ;)
zo ben ik begonnen.

Nou moet ik zeggen, die van mij wordt de laatste paar weken veel in oprichting gereden (buiten losrijden en afwerken om dan) dus zodra ik hem daar in toe staat schuift hij ook direct heerlijk uit..
Laatst bijgewerkt door Don_Zhivago op 23-03-11 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:36

danny2000 schreef:
Don_zhivago wat een prachtige foto trouwens(foto 2) ziet er heel ontspannen uit!!

dank je wel!!
heeft ook even geduurd hoor :P

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:43

Een goed instructeur hoort je binnen 1 les te kunnen uitleggen hoe je de juiste deiningshouding bereikt, en je paard zou dus in die les binnen 15 minuten echt in de juiste houding moeten gaan, zonder dat daar dwang of stress bij komt kijken. Ik zie hier op de foto's van TS niet echt een probleem, het geeft mij het: we zijn er nog net niet-gevoel.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:45

klopt opzich wel wat je zegt.. het paard van TS zakt wel, maar mag hierbij net is ronder blijven in de bovenlijn zodat de rugspieren mee rekken..

mijn ervaring is dat je het fijnste resultaat krijgt als je vanuit de oprichting gaat uitschuiven.. heel geleidelijk je hand laten volgen.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:53

Mindfields schreef:
Een goed instructeur hoort je binnen 1 les te kunnen uitleggen hoe je de juiste deiningshouding bereikt, en je paard zou dus in die les binnen 15 minuten echt in de juiste houding moeten gaan, zonder dat daar dwang of stress bij komt kijken. Ik zie hier op de foto's van TS niet echt een probleem, het geeft mij het: we zijn er nog net niet-gevoel.

Precies!! we zijn er nog net niet. Geen instructeur inderdaad die de juiste deininshoudig kan uitleggen (al is het moeilijk te vertalen)

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:59

Op mijn foute foto pakt hij mijn hand vast zie je? hij leunt als het ware en duwt mij uit het zadel. Buigen naar links en naar rechts is dan de bootschap...maar hij moet daar ook van mijn hand af moeten kunnen blijven lopen en recht blijven (ook de teugels zijn lang genoeg). Inderdaad!! hij moet ronder in de bovenlijn, heel soms als hij echt los is en de rug omhoog komt heb ik een fijn en licht paard in mijn handen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:02

De juiste houding is voor elk paard ook weer anders, omdat geen paard hetzelfde is gebouwd. Maar in de basis is het wel hetzelfde, vanuit nageven de hals verlengen, zonder dat er druk in de hand blijft, zodra er druk in de hand is loopt het paard op de voorhand(want zoekt steun op de hand en gebruikt dus het achterbeen niet), echter kan het achterbeen pas werken als alle spiergroepen in de bovenlijn met elkaar kunnen communiceren, en dat kan alleen als het paard nageeft in kaak en nek, vandaaruit de hals laat deinen en met de ligamenten van halsspieren naar schoftwervels de schoft opent en zodoende ook de rug opent, waardoor de broekspier zich kan rekken en het achterbeen kan gaan ondertreden en kan gaan dragen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:02

danny2000 schreef:
Op mijn foute foto pakt hij mijn hand vast zie je? hij leunt als het ware en duwt mij uit het zadel. Buigen naar links en naar rechts is dan de bootschap...maar hij moet daar ook van mijn hand af moeten kunnen blijven lopen en recht blijven (ook de teugels zijn lang genoeg). Inderdaad!! hij moet ronder in de bovenlijn, heel soms als hij echt los is en de rug omhoog komt heb ik een fijn en licht paard in mijn handen.

lekker is dat het als ze er ECHT doorheen zijn ;)

Als jij wilt zakken en hij wordt zwaar in je hand los je dat echt alleen maar op door hem op dat moment wat meer voorwaarts te maken..
"hangen" en voorwaarts gaan niet samen, natuurlijke reactie is dat hij dan omhoog komt.. en dan weer opnieuw beginnen ;)
Succes..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:03

Interessant topic! Maar de foto's moeten allemaal in link, anders wordt het een fotoverzameltopic en dan moet er een slotje op. Ik tem dus hier even voor, want een slotje is nogal zonde.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:04

ben eigenlijk wel benieuwd naar meer foto's van mensen ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:05

danny2000 schreef:

Buigen helpt niet, dat kan pas als hij de bovenlijn loslaat, en dat doet hij duidelijk niet anders hing hij niet op je hand op dat moment, een ophouding zou hier moeten zorgen dat hij loslaat waarop je PIJLSNEL je hand weer ontspant en DIRECT de teugel iets uitschuift. Dan geef je duidelijk aan dat je nergens gewicht wilt, alleen een lichte verbinding en dat hij zichzelf moet dragen en dat jij dat niet doet. Je moet hierbij echt supersupersuperconsequent zijn en HEEL goed voelen en supersnel reageren. De laatste zin is denk ik wat het zo moeilijk maakt als je gevoel hierin nog niet goed ontwikkeld is, of je er weer helemaal in moet komen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:07

Don_Zhivago schreef:
lekker is dat het als ze er ECHT doorheen zijn ;)

Als jij wilt zakken en hij wordt zwaar in je hand los je dat echt alleen maar op door hem op dat moment wat meer voorwaarts te maken..
"hangen" en voorwaarts gaan niet samen, natuurlijke reactie is dat hij dan omhoog komt.. en dan weer opnieuw beginnen ;)
Succes..

Voorwaarts rijden heeft vaak juist meer hangen tot gevolg, omdat ze dan nog meer uit balans raken en juist meer steun gaan zoeken. Ik wil ze altijd eerst op hun eigen benen hebben en van mijn hand af, en als ze daarin balans hebben en mijn steun dus niet meer zoeken, dan pas vraag ik ze voorwaartser te gaan. Als de bovenlijn nog niet genoeg los is, is voorwaarts gaan voor het paardzelfs erg onprettig, omdat de spieren dan niet los genoeg zijn en de doorbloeding niet optimaal is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:22

Don_Zhivago schreef:
ben eigenlijk wel benieuwd naar meer foto's van mensen ;)

Dat mag ook gewoon, maar in link:
MLoeser schreef:
Maar de foto's moeten allemaal in link, anders wordt het een fotoverzameltopic

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 00:26

Juist! als ik meer voorwaarts rijdt word de druk in mijn hand meer. Ik heb ooit les gehad (klassiek) waarin ik klein (verzameld) moest beginnen en dan steeds het tempo opvoeren, maar moest eerst absoluut los in de kaak en hals, moest soms wel 30 minuten stappen (schakelen). Nu moet ik van mijn instructeur juist tempo maken maar het voelt voor mij niet echt goed. Als hij hem rijdt ziet het er prima uit maar met heel veel buigen, hij is wel heel snel en laat snel weer los.

ik plaats de foto's altijd via Tinipic. moet ik dan gewoon de url plakken zonder Img?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:29

Ben ik niet met je eens. Juist als ze hangerig worden moet ze van je hand af. Dus dmv je been tik je ze van je hand af. (zoals jij ook zei)
Even een paar passen Eruit rijden en dan weer terug naar de ontspanning.
Dit is mij geleerd en bij mijn paard werkt het prima.

Vwnw

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:29

Elk paard is anders natuurlijk ;)

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 00:37

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:56

Leuke combi.
En prachtig aanschouwelijk onderwijs, zoals je instructeur laat zien hoe het paard reageert op gewichtshulpen bij 'over het schouder vallen'.

Wat me opvalt aan jou zit: Het lijkt alsof je in je zit(hulpen) niet helemaal meegaat in de beweging van het paard. Ik heb het idee dat je hem stoort door enigszins afwachtend (achterover) in het zadel te zitten. Je lijkt vrij stug mee te bewegen in het bekken. Misschien is je beugel voor dit moment een gaatje te lang (je overstrekt je knieën).
Dit kan mede aanleiding zijn voor het feit dat het paard het lastig vind om z'n rug los te laten.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 01:06

Ik heb een breuk gehad in mijn bekken (aantal jaar geleden) krijg het zelfde te horen van mijn instr..
Moet er hard aan gaan werken (zit wel graag lang)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 01:27

Ik denk dat je aan deze man fijne instructie hebt! Hij laat goed zien en volgens mij legt hij ook duidelijk uit. Volgens mij loopt je paard op het filmpje met je instructeur zoals jij bedoelt dat je je paard wil laten lopen. Tenminste ik vind het er fijn ontspannen en los uitzien en zou dat als voorbeeld geven. Ik denk dat je lekker aan de gang moet gaan met je instructeur want ik denk dat hij jou het juiste gevoel wel weer kan teruggeven. Wanneer je paard los laat over de bovenlijn en van je hand af is en op eigen benen loopt, weet je ook meteen dat het goed is. Als ik jouw filmpje vergelijk met het filmpje van je instructeur, valt me op dat hij er meer aan rijdt. Dus: actiever aangeeft aan je paard, duidelijker vraagt en meteen weer meeleeft op het moment dat het paard loslaat. Hij heeft het paard ook iets actiever van achter, maar niet perse meer voorwaarts dan jijzelf. Ik denk dat als jij iets actiever er aan rijdt, je het voor elkaar krijgt, want je bent er mijns inziens bijna!
(Trouwens, ik had tot vier jaar geleden ook 15 jaar niet meer gereden. Toen ik mijn paardje kocht heb ik er best lang over gedaan om het gevoel weer helemaal terug te krijgen, dus dat vind ik in jouw geval ook helemaal niet raar.)