Veel onderzoek is er nog niet naar gedaan, maar het meest bekende en meest geciteerde onderzoek is dat van de Amerikaanse professor Hilary Clayton. Dit onderzoek wordt meer in ‘mensentaal’ uitgelegd in haar boek ‘Activate your horse’s core’, maar aangezien ik zelf graag het originele onderzoek lees, heb ik dat ook even voor jullie online gezet. Normaal is dit dus een betaal-onderzoek, maar ik kon er aankomen via de universiteit

In het onderzoek onderzocht men 3 verschillende soorten 'stretches'. Ten eerste deden ze drie ‘rondings’- oefeningen die de gewrichten tussen de nek en rug flexen, namelijk kin naar borst, kin tussen knieen en kin tussen kogels. Dan werden er 3 laterale oefeningen gedaan, zowel aan de linker als de rechterkant uitgevoerd. Deze oefeningen zijn: kin naar buik, kin naar flank en kin naar de achterkogel. Ten slotte deed men een ‘neck extension’ oefening. Zoals je kan lezen zijn deze oefeningen eigenlijk gebaseerd op de humane pilates, en hebben ze als doel da stabiliteit en mobiliteit van de ‘core’, middelpunt van je paard te verbeteren. Elke oefening werd 5 keer per dag gedaan, 5 dagen per week, 12 weken lang. Na 4 weken zag men verschil in flexibiliteit, gedetailleerde informatie hier over vind je in de pdf.
Kort gezegd zijn de wetenschappelijk geobserveerde effecten de volgende :
Citaat:The articulations at the extremities of the cervical vertebral column are primarily responsible for sagittal plane position and orientation of the head and neck. Dynamic cervical flexion also flexes the thoracic intervertebral joints.
De full text van ‘Dynamic mobilisations in cervical flexion: Effects on intervertebral angulations’ kan je dus hier vinden: http://pdfcast.org/pdf/dynamic-mobilisa ... ngulations
Ik heb ook een korter artikeltje waar wel duidelijke foto’s en gemakkelijker uitleg bij staat. Dit was de stand van zaken in 2008, dus niet zo compleet als het afgeronde onderzoek van hier boven: http://pdfcast.org/pdf/mcphail-annual-report-2008, pagina 16 en 17
Mensen die meer willen weten over hun ze hun paard kunnen verbeteren aan de hand van de inzichten van prof. Clayton, nemen best een kijkje op deze link: http://www.equisearch.com/horses_riding ... mpaign=eqs
En ook in deze korte video wordt er een uitleg gegeven over de oefeningen:
MAAR, ik wil jullie graag ook nog iets extra’s tonen. Ik vind het belangrijk dat wanneer er ergens een wetenschappelijk onderzoek wordt vermeld, het echt wel klopt met wat er beweert wordt. Dus ik zoek deze graag op. Zo doende kwam ik ook het volgende tegen:
In het boek ‘Bewuster Paardrijden’ van de familie Bartels wordt het onderzoek van Hilary Clayton gebruikt in het hoofdstuk over de functie van de lage hoofd-halshouding. Ik citeer even (pagina 135, nieuwe versie):
Citaat:En de internationaal bekende professor Hilary Clayton publiceerde, samen met Narelle Stubbs een interessante praktische gids over de positieve effecten van het stretchen van –onder meer- hoofd en hals (Activate your Horse’s core, Sport Horse Publications, 2008). Naast de positieve uitwerking op de atletische ontwikkeling, en dus op de wedstrijdresultaten, is uit de medische wetenschap bekend dat ontwikkeling van de buik-en rugspieren preventief werkt tegen rugblessures.
Er wordt hier eigenlijk gesuggereerd dat het effect van deze oefeningen hetzelfde zou zijn wanneer er een ruiter op zit, als wanneer je ze (zoals onderzocht in het onderzoek) naast het paard op de grond doet. Er is (voor zo ver mijn zoektocht reikte) nog geen onderzoek gedaan naar het effect van deze oefeningen terwijl het paard belast wordt.
Om dit nog duidelijker te laten zien heb ik een artikel uit de Hoefslag gevonden, wat een onderdeel van een lessenreeks van Imke Schellekens-Bartels was. Dit was deeltje 5, en het gaat over balans en aanleuning. In het artikel vermeld ze het onderzoek van Clayton (wiens naam hier als Clinton werd geschreven, foutje dus): http://www.mijnalbum.nl/Foto-EWTSCYDC.jpg
En het gaat hier dus ook over het gebruik van deze oefeningen onder het zadel. Geen correcte veralgemening volgens mij. Zeker geen verwijt naar de academy Bartels toe, want ik vind zelf dat dit onderzoek moet gebeuren. Ik wou enkel even laten zien dat je vaak kritisch moet kijken naar onderzoeken die (zeker in paardensportartikels) worden gebruikt. Mensen die een mening hebben over het effect wanneer belast en wanneer niet, laat het zeker achter!
Zo, het is een hele boterham geworden

Wat ik nog even wil zeggen, dit topic gaat NIET over HYPERFLEXIE en ROLLKUR! Het gaat over het FLEXEN van de hals als oefeningen dus gelieve niet in deze lijn te discussiëren, daar zijn al heel wat oneindige topics over op bokt dus daar vind je wel je gading als je het niet kan laten

Mensen die problemen hebben met het Engels mogen mij zeker een pb'tje sturen, ik kan het meeste wel vertalen.
+ Ik sta altijd open voor verbetering of weerlegging