Een ander laten springen op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Een ander laten springen op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 20:59

Wat vind bokt ervan? Ik heb sinds kort een 4,5 jarige merrie
hele goeie springer, we doen het zeker heel rustig aan en houden het bij in/uitjes en lage sprongetjes eens in de tijd...
alleen tsja, ik ben zelf geen held meer in het springen geworden, vind het allemaal erg spannend, zelfs de kruisjes nog wel,
wil het daarom ook voor mijnzelf niet forceren en ben bang dat het straks helemaal de soep inloopt omdat ik er simpelwel gewoon niet echt het vertrouwen voor heb... voor het vertrouwen wil ik eerst zien hoe ze springt, hoe ze het over een stijl sprong doet, puur zodat ik een beetje een beeld heb hoe ze verder is, aan de andere kant zit er wel een risico aan vast... als ik haar dan met een ander laat springen dan wel met een oudere ervaren ruiter.

Wat zouden jullie doen in mijn geval en in het algemeen? iemand ervaringen mee? Ik ben heel benieuwd :)

Jasia

Re: Een ander laten springen op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:03

Op mijn paard zou ik niet zo snel laten doen, mét mijn paard daarentegen weer wel.. (sorry flauw O:) )

Als je iemand hebt die je vertrouwd en waarvan de 'rij-stijl' overeenkomt met jouw wensen, die ervaring heeft met springen met jonge paarden, waarom niet?
Zou erg zonde zijn om een 'potentiële topper' op de grond te laten staan..

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:03

Ik denk dat dit een hele verstandige keuze zou zijn! Ik zou er wel voor zorgen dat als je er uiteindelijk zelf op gaat, je onder deskundige begeleiding springt :) veel succes iig!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:06

Ik lees even mee, zit een beetje met hetzelfde. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 21:07

Okee, ik was namelijk niet van plan om echte vriendinnetjes erop te laten zetten, die kunnen prima rijden, maar thats it, ik wil dan graag echt iemand die al meerdere ervaringen in het springen hebben op gedaan etc. mn vader is bang dat gezien iedereen anders rijd het niet veel nut zou hebben of dat het juist moeilijker voor mij word omdat de ene anders rijd dan de ander..

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:09

Ik denk dat het voor je paard een betere ervaring is om haar eerste échte sprongen te maken met een ervaren iemand die er vertrouwen in heeft, dan dat ze haar eerste échte sprongen maakt met jou terwijl je angst voelt..
Ook denk ik dat, als jij ziet dat je paard het braaf doet, jij het vertrouwen snel terug kan winnen omdat je, zoals je zelf aan geeft, kan zien hoe ze het doet..

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:12

Tuurlijk is dat beter. Dan leert je paard wat ie wel moet doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:15

Nicole Horses vanwege mijn rug mag ik niet springen dus train ik mijn paardje dressuur matig. Soms bij het stamboek wordt er een spring clinic georganiseerd en dan vraag ik een geoefend iemand om met haar te springen. Gaat heel goed. Paardje blij, baasje blij, ruiter die gevraagd wordt blij. Gewoon een ander dus laten springen en daarna jij in de les als je paard het kan. Groeten.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:15

mijn paard was onervaren en ik zelf was ook angstig geworden door het lang niet gedaan te hebben.
Ik had toen iemand uitgekozen waar ik goed mee op kon schieten en die zelf een springruiter was. Zij heeft mij en mijn paard geholpen. Ze heeft hem veel geleerd en daarna met mij aan de slag gegaan en zo heb ik mijn angst overwonnen. Ik ben heel blij dat ik toen ervoor gekozen heb om het zo aan te pakken. Succes met je keuze.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:21

Persoonlijk niet een ander op mijn paard laten springen. En je paard is nog jong waarom moet ze zonodig onder het zadel springen? Als je wilt zien wat ze kan kun je haar ook los laten springen. En met de tijd iemand met ervaring vragen of die je les kan geven erin. Je begint dan samen bij de basis. En zo leer je ( op je eige tempo) wnneer je paard moet afzetten, het aantal passen, snelheid etc.. Dat is uiteindelijk toch veel leuker als je het samen leert? Succes. In ieder geval!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:25

Een paard van 4,5 kan makkelijk springen. Officieel mag hij in april al M springen...

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 21:26

klopt snap jou kant ook heel goed mirka :D

Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:32

Ook ik ben nog erg onervaren met springen, echter mijn pony vind dit erg leuk om te doen dus laat ik een van mijn bijrijdstertjes springen met hem. Zelf probeer ik in lessen bij ons op de manege ook mee te springen. Verder laat ik nog een meisje hem af en toe berijden en zij springt ook met hem. Ik kan gewoon merken dat als ik daarna ga springen hij het vertrouwen heeft en mij geeft dat weer vertrouwen.

Als je de persoon vertrouwd zou ik zeggen laat je paard lekker springen en probeer zelf via les je vertrouwen in het springen op te werken

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:39

Als je graag wil dat het paard leert springen, zou ik het ook door iemand anders laten doen als jij er niet genoeg vertrouwen in hebt bij jezelf. Maar, zoals je zelf ook al aangeeft, zou ik er alleen iemand op zetten die weet waar hij/ zij mee bezig is en dat je ook weet hoe die persoon rijdt. Het lijkt me vervelend voor een jong paard om verschillende ruiters te hebben, als ze een andere rijstijl hebben.

Maar als het allemaal goed klikt met een ervaren andere ruiter zou ik dat wel doen!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:00

Ik snap dat een 4,5. Jarige kan springen maar zou het zelf niet structueel doen net als te aangeeft. En aan je zelfvertrouwen en ervaring kun je werken. Maar ik houd er zoiezo niet van anderen op men paardje te laten. Ik denk dat je moet doen waar je je goed bij voelt en goed is voor je paard. Dat is voor iedereen anders.

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:47

Ik zou dat best eng vinden, sowieso niet echt een fijn gevoel dat iemand anders op m'n paard stapt.
Maar ik denk dat je moet doen waar je je goed bij voelt, als de klik er van alle kanten is, waarom niet?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:17

Ik zou het gewoon door iemand anders laten doen.. maar dan wel iemand met ervaring. Als je een beestje leert springen moet die er ook gelijk vanaf het eerste moment er vertrouwen in hebben. Als jij op de sprong afrijd zonder vertrouwen gaat het niet helemaal goed komen denk ik. Een ruiter met ervaring die vertrouwen heeft kan het paard mooi naar de sprong helpen. Ik denk dat jij, als ruiter die geen vertrouwen heeft in het springen, daar dan juist baat bij hebt. Leuk dat je een nieuw paard hebt trouwens :)

akoene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:29

Ik zou het ook door iemand anders laten doen. Zelf durf ik niet zo goed meer en zal mijn paard dan ook niet goed kunnen begeleiden. Een ander kan dat dan beter!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:32

Ik zeg volmondig JA! Twee weken geleden mocht mijn stuiterbal mee naar de instructeurscursus, alwaar we zouden gaan springen. Had dat 1 keer eerder in de les gedaan, en dat ging toen boven verwachting goed. Helaas vond ze het nu veeeel spannender, wat resulteerde in links-recht-links bewegingen en veel te vroeg en veel te hoog afgaan. Ik vond het toen zelf ook spannend worden. Ik heb paardlief toen in handen gegeven van een springruiter uit de cursus, die veel springervaring heeft, en die heeft haar toen gereden. Super goed overigens hoor, trapte in geen enkele stunt van haar! Ik ben blij dat ik haar heb laten springen, anders was het voor zowel het paard als ook voor mij een minder prettige aangelegenheid geworden denk ik!
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 10-03-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

akoene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:46

Ik ben het helemaal eens met kleinvosje! Als iemand anders meer ervaring heeft dan jij kan het nooit slecht zijn voor je paard. En daarbij profiteer je er uiteindelijk zelf weer van

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:51

Gewoon doen. :)
Als jij uiteindelijk ziet hoe leuk je paard het vind, dan ga je het zelf ook leuk vinden.
Eventueel kan je dan ook gaan springen met hulp van degene die er eerst op sprong. Die kent jouw paard dan, dus dat is een voordeel.

Zelf heb ik paarden die erg makkelijk springen, als er dan iemand bang is om te springen, mogen ze ook op mijn paard.
Na een paar keer is die angst zo weg.
Dus nog een tip, zoek misschien eerst iemand die een paard heeft dat erg goed en makkelijk springt.
Zo krijg jij ook meer vertrouwen, en kan je dat later overbrengen op jouw paard. Omdat hij tenslotte nog jong is... Dan is het zeker belangrijk dat jij hem het vertrouwen kunt geven, en uiteindelijk ook dat hij jou het vertrouwen geeft. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:05

ik heb vandeweek voor het eerst 1 sprongetje met mijn nieuwe paard gemaakt. Het paard deed het geweldig! Ook geen stress of wat dan ook. Na de sprong zat de adrenaline in mijn benen en paardje was zwaar ontspannen (meestal ist andersom)

Ben toen wel gelijk gestopt omdat ik niet zenuwachtig een tweede x wil gaan terwijl ik niet rustig ben (mijn vorige vriend was een springheld die graag veel te vroeg sprong maar die vertrouwde ik volledig).

Maargoed ik heb gezien en gevoeld dat het paard het kan dus ga zelf aan de slag af en toe en we zien het wel

Geen andere ruiters erop voor mij, dat ze het kan geloof ik wel.

Heb overigens dus pas 1x een kruisje gesprongen van hooguit 40 cm hoor haha

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:22

Met mijn volgende pony mag ik dat ook niet doen.
Omdat de pony op mijn hulpen moet gaan letten.
En op mijn zit enzo.

Verder kan je het wel heel goed merken als je pony door een ander is gereden.
Dus als je echt niet durft te springen... ga lekker dressuuren.
Je hoeft toch nikt?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:31

Ik ben ook helemaal geen held.. Maar mijn paard vindt springen wel erg leuk.
Dus springt er in de springles iemand anders met haar :)
Ze rijdt dressuurmatig ook een stuk beter dan mij dus ik ben
er erg blij mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:01

Zou zo iemand eerst een paar keer laten springen, maar waar je wel constant bij bent. Over een poosje als je een beetje vertrouwen hebt, steeds hoger. Gewoon een beetje opbouwen. Zo leerde ik het ook.. ;)