Keuzes maken in het aanleren/(in)rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anais96

Keuzes maken in het aanleren/(in)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:57

wist niet precies waar dit topic moest, als het verkeerd staat, sorry mods :+

De titel maakt niet helemaal duidelijk wat ik bedoel maar ik zal het uitleggen met wat voorbeelden:
*Hij en hem = jong paard in het algemeen dus niet een speciafiek paard.*

Stel, je wilt aangaloperen, je doet het goed op de manier zoals het moet, maar je paard springt niet aan maar gaat bijvoorbeeld harder draven.
Wat doe je dan? Zet je door totdat hij aanspringt? Neem je hem terug en probeer je het weer opnieuw?
En dan, als hij dan aanspringt, beloon je dan en galopeer je verder? Beloon je en neem hem weer terug om opnieuw aan te springen? Of, doe je het allebei en kijk je wat het beste werkt?

Stel, je wilt halthouden. Je houdt halt zoals het moet en je paard gaat achterwaarts. Geef je been en zorg je dat je weer stil staat, en blijf je dan een tijdje staan? Ga je even stappen en probeer je het opnieuw? Of kijk je wat het beste werkt?

Zelf zou ik toch proberen wat het beste werkt, bij allebei.
Natuurlijk zijn er vast bij allebei de voorbeelden nog meer keuzes mogelijk maar daar gaat het niet om.
Mijn vraag is nu eigenlijk wat bokt kiest, zijn hier vaste regels hoe je het moet doen? Of kijk je toch wat het beste bij jou paardje 'past'. Of wat je instructie zegt?
Het gaat niet per se alleen om deze voorbeelden, maar hoe jullie dat dan doen bij een jonger paard waar de knop nog niet helemaal op zit.
Ben benieuwd!

edit:spelfout

kleinvosje

Re: Keuzes maken in het aanleren/(in)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:04

Er zijn geen vaste regels wat inrijden betreft. Wat je galop vraag betreft: een paard moet de hulpen leren begrijpen. Er van uitgaande dat die hulpen goed en duidelijk gegeven worden, zou ik doorzetten tot hij in galop zit, even doorgalopperen en dan weer terug nemen. Eventueel een keer herhalen, en er een stemhulp aan koppelen. Stemhulpen zijn al voorbereid aan de longe dan, zodat hij die snapt. Niet teveel en te vaak in 1 keer rijden oefenen.

Het halthouden issue. Stil gaan staan, en bij achterwaarts aandrijven naar voren. Dat hij dan weer gaat stappen geeft niet. nog een keer proberen, en opletten dat je tijdig loslaat om a.w. te voorkomen. Ook hier weer oefenen met stemhulpen en als ie stilstaat, al is het maar 1 tel, gelijk weer voorwaarts. Niet te veel oefenen in 1 keer!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:09

Nu ik er over nadenk best lastig..Ik zoek meestal de 'knopjes' bij mijn paard, dus ik zoek naar de hulp die ik moet geven zodat mijn paard me begrijpt. En bepaalde 'vragen' blijven herhalen tot het goede antwoord komt. Soms moet je daarin zelf inventief zijn en een andere hulp bedenken zodat hij het wel begrijpt. Soms is het gewoon een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen tot er wel de gewenste reactie komt. Niet alles is nl. op 1 hulp te doen, maar voor sommige andere dingen kun je niet eindeloos verschillende hulpen blijven bedenken.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:13

@kleinvosje
Bedankt voor je reactie! Intressant!
Is dit je eigen ervaring of heb jij het zo geleerd?

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:15

Jibbel schreef:
Nu ik er over nadenk best lastig..Ik zoek meestal de 'knopjes' bij mijn paard, dus ik zoek naar de hulp die ik moet geven zodat mijn paard me begrijpt. En bepaalde 'vragen' blijven herhalen tot het goede antwoord komt. Soms moet je daarin zelf inventief zijn en een andere hulp bedenken zodat hij het wel begrijpt. Soms is het gewoon een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen tot er wel de gewenste reactie komt. Niet alles is nl. op 1 hulp te doen, maar voor sommige andere dingen kun je niet eindeloos verschillende hulpen blijven bedenken.

Precies, dat is helemaal waar! Zo had ik het eerlijk gezegt nog niet echt bekeken.
Maar soms pakt een paard het op de ene manier makkelijker op dan op de andere manier toch?
Laatst bijgewerkt door anais96 op 22-02-11 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:16

Allebei, ik heb vroeger manegepony's 'ingereden', gewoon rustig aan proberen. Verder heb ik mijn paard als 4 jarige gekocht, die wel al kon stappen draven galopperen, maar meer niet. De rest heb ik haar zelf aangeleerd, en het maakt niet veel uit of het om een galophulp of een schouderbinnenwaarts hulp gaat, maar meer om de manier waarop.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:18

kleinvosje schreef:
Allebei, ik heb vroeger manegepony's 'ingereden', gewoon rustig aan proberen. Verder heb ik mijn paard als 4 jarige gekocht, die wel al kon stappen draven galopperen, maar meer niet. De rest heb ik haar zelf aangeleerd, en het maakt niet veel uit of het om een galophulp of een schouderbinnenwaarts hulp gaat, maar meer om de manier waarop.

Deed je het op allemaal op dezelfde manier? Of had je toch bij 1 het gevoel dat je het beter net iets anders kon doen?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:18

Ik ben net begonnen met een jong paard.
Ben nog helemaal niet aan het rijden toe, maar ik wil proberen om hem aan de longe op stem al te leren aanspringen, ik denk dat het dan makkelijker word als ik erop zit...

En mocht hij dan in galop aanspringen, even door galopperen en dan weer lekker terug, niet teveel in 1x doen...

Wat betreft halthouden, zelfde verhaal denk ik...

Maar wie weet hoe het gaat als ik er van de zomer op zit!!

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:20

spottedponie schreef:
Ik ben net begonnen met een jong paard.
Ben nog helemaal niet aan het rijden toe, maar ik wil proberen om hem aan de longe op stem al te leren aanspringen, ik denk dat het dan makkelijker word als ik erop zit...

En mocht hij dan in galop aanspringen, even door galopperen en dan weer lekker terug, niet teveel in 1x doen...

Wat betreft halthouden, zelfde verhaal denk ik...

Maar wie weet hoe het gaat als ik er van de zomer op zit!!

Je bent er nu nog niet aantoen, maar als je er dadelijk opzit. Combineer je de stemhulp dan met je beenhulp? En ga je dan geleidelijk over naar de been hulp? Omdat je natuulijk op wedstrijd niet je stem kan gebruiken..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:26

Het ging wel allemaal ongeveer op dezelfde manier, maar als het bij 1 niet werkte, konden we gebruik maken van de andere manege pony's, bijvoorbeeld met de galop achter een ander aan te laten gaan. Bij mijn eigen paard had ik dat niet, maar heb ik het gewoon op gevoel gedaan. Bijvoorbeeld, ze had moeite met achterwaarts. een aantal keren geprobeerd, maar nee het lukte echt niet. Zelfs niet met hulp vanaf de grond. Heb het even laten rusten en ben andere oefeningen gaan rijden. Stond een keer stil, geen a.w. in gedachten verder, tikte mijn paard aan ter ondersteuning van mijn kuithulp en zi ging zomaar achterwaarts. Hier heb ik gelijk de hulp bij gegeven en dat een keer herhaald. Zo heeft zij achterwaarts geleerd.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:35

anais96 schreef:
[Je bent er nu nog niet aantoen, maar als je er dadelijk opzit. Combineer je de stemhulp dan met je beenhulp? En ga je dan geleidelijk over naar de been hulp? Omdat je natuulijk op wedstrijd niet je stem kan gebruiken..

Dat is wat ik bedoel ja (sorry had beter uit moeten leggen :+ ) Ik heb zo al vaker wat paarden aangereden en ik vind dat erg fijn werken...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:40

Zoals al eerder geschreven hangt het denk ik sterk af van je paard en ook van jou (of je begeleider).
Zelf ben ik begonnen met veel grondwerk en stemcommando's'. Ook wijken voor druk, et cetera.
Dat hielp bij het inrijden ENORM; paard kent immers de stem al. Door tegelijk met de stem ook de
gewichtshulp/ beenhulp/ whatever te geven, gaat je paard daaraan wennen. En uiteindelijk bouw ik
de stem dus weer af.

Maar miscommunicatie is er natuurlijk altijd. Als ik mijn paardje van draf terug wilde brengen naar stap,
ging hij stilstaan. Was dus mijn fout, maar als hij het deed heb ik 'm wel beloont. Hij kwam namelijk terug.
Als ik 'm weer naar voren zou drijven, zou dat veel te verwarrend zijn. Het is een kwestie van fine-tunen en
herhalen gebleken, want nu gaat het wel goed.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:42

Voor de galop ga k gewoon harder draven op de lange zijde, en meestal als je dan uit de 2e bocht op de korte zijde komt kan je aangallopperen. Gaat het meteen al een beetje op hulp en een beetje gebruik maken van de voorwaartse drang. Pas als galop makkelijk is laat ik ze echt aanspringen op m'n hulp.

Het halthouden pak je natuurlijk al mee met opstappen en afstappen. Met een jong paard maak ik daar in het begin niet zo'n issue van, die moet gewoon lekker willen lopen en naar voren willen. Meestal gaan ze in het begin toch al snel stilstaan en dan beloon ik ze (ze hebben twee keuzes als ze het ff niet snappen: rennen en stilstaan, kies k liever voor de 2e) dus dan gaat het spelenderwijs.
Mocht ie nou schterwaarts gaan, idd been geven en hand voor en wachten tot ie weer wil lopen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:44

anais96 schreef:
Jibbel schreef:

Precies, dat is helemaal waar! Zo had ik het eerlijk gezegt nog niet echt bekeken.
Maar soms pakt een paard het op de ene manier makkelijker op dan op de andere manier toch?

Klopt! Voor het ene paard werkt het ene nu eenmaal beter dan de andere manier.

Bijv. het aanspringen in galop: De ene springt makkelijker aan op het buitenbeen (die je iets naar achteren legt) de ander springt beter aan wanneer je de voorwaarts drijvende hulp met je binnenbeen geeft en is het buitenbeen alleen als begrenzing. Enerzijds is het net hoe ze het aangeleerd krijgen, anderzijds is het ook net wat makkelijk werkt voor je paard.

Het belangrijkste vind ik iig dat je probeert spanning te voorkomen doordat ze het niet snappen. Want spanning gaat zich tegen je keren en vaak blokkeren ze, omdat ze er helemaal niks meer van snappen. Dus ontspanning erin en blijven proberen / creatief denken om problemen op te lossen.

Soms helpt het bij mij alleen al als ik me inbeeld wat ik wil dat het paard doet en hoe dat eruit zou moeten zien en hoe dat moet voelen. Dan komt het logische gevolg (welke hulp past daarbij) vaak ook vanzelf.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:45

Ik lees veel: harder draven. Toen ik lang geleden op de manege reed mocht het paard niet harder gaan draven maar gewoon aanspringen. Ik zou het dus ook niet zo aanleren bij een jong paard :n
Je moet eerst goed verzamelen in draf om aan te springen, niet als kip zonder kop snelheid maken.
Mijn shet draaft ook heel hard naast de fiets, maar wil ik hem laten galoperen, moet hij dat echt vanuit een rustige verzamelde draf doen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:47

@Indianlady: Daar wil ik straks ook naartoe, gewoon vanuit een rustige draf "netjes" aanspringen. Niet harder draven en wachten tot hij in galop valt...

Maar ja, het is maar net wat voor een paard het best werkt...

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:50

Das wel heel mooi, maar meestal is het al spannend genoeg voor die jonge beesten de eerste keren erop. En het is nog nooit gebeurd (bij mij iig) dat een paard niet meer op hulp wil aanspringen. Dus voor de eerste paar keer kun je ze het m.i. best wel wat makkelijke maken door harder te draven tot ze in de galop vallen. Die hulp voor de galop, het finetunen, komt later wel. En meestal gaat dat heel snel. Met max. een paar weken (vaak al na een paar keer rijden) zit die knop erop en hoef je geen gebruik meer te maken van het tussenstapje.
maar iedereen heeft daar denk ik zijn eigen methode voor!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:51

Tja scheelt dat ik er niet op zit :')

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:51

Ben het wel eens met IndianLady; daarom galoppeer ik ook niet graag op een jong paard.
Dan liever wat langer wachten en kracht en balans opbouwen.
Liever zie ik inderdaad dat er netjes 'aangesprongen' wordt, in plaats van dat ze echt de
galop 'invallen'.

Al moet ik wel heel eerlijk bekennen dat ik de verleiding laatst niet heb kunnen weerstaan
en toch een galopje heb geprobeerd op m'n jonkie ;) Ach, ik ben ook maar mens....
Het ging gelukkig goed en ik heb het kort gehouden, maar ga wel verder met wat we van
plan zijn: balans en spieren opbouwen :) Die galop volgt later wel.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 22-02-11 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:52

Daar heb je wel gelijk in Yess, ik moet ook nog maar zien hoe het straks met de mijne gaat...

Het is in ieder geval een beetje wat ik in gedachten had...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:52

Ik ben het eens met Yess hoor, zo doe ik het ook.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:53

Ja idd, ik zou ze ook niet harder laten draven. Enerzijds omdat het evenwicht / balans dan zoek raakt en het juist zo fijn is als ze vanuit een rustige draf in een rustige galop aanspringen. Door ze harder te laten draven krijg je vaak dat scheuren / plat door de bocht verhaal. Maar daar moeten ze dus wel voldoende balans en kracht voor hebben.

Wat bij die van mij goed werkt (momenteel alleen nog aan de longe) hem attent maken dat er iets gaat komen ('let op!') en dan gewoon rustige stemhulp 'galop' (en dat evt. meerdere keren herhalen tot hij aanspringt).
Niet opjutterig, schreeuwerig oid, want dan gaat hij zeker harder lopen. Hij springt meestal niet meteen gelijk aan, dit is een kwestie van onbalans, hij is pas 3,5 en we zijn rustig aan aan het beleren, maar na een aantal keren dat ik het heb gezegd gaat hij in een rustige galop. Dan springt hij ook altijd goed aan. Het is a.h.w. net alsof hij zichzelf eerst even moet 'klaarmaken' om in galop te gaan.
Eerder gaf ik hem weleens een tikje met de zweep om hem sneller te laten reageren. Dan sprong hij wel aan, maar dat ging erg onstuimig en 9 van de 10x overkruist of verkeerd (maw. voor hem werkte dat niet)

Onder het zadel zou ik het ook zo aanpakken, rustige stemhulp, daar reageert hij op en zeker niet laten rennen, omdat je van daaruit niet zoveel bereikt imo.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:59

Ze moeten ook niet rennen ;)
En je moet ook niet met man en macht in galop willen.
Maar ik vind het persoonlijk niet nodig dat ze de eerste keren galop al netjes op de hulp doen. Mag van mij best vanuit een lekkere vlotte arbeidsdraf en een aanmoediginkje :)
En die galop duurt dan drie of vier passen en dan worden ze de hemel in geprezen :)
Maar voor iedereen is dat denk ik anders waar hij/zij zich fijner bij voelt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:42

Ik doe het net als Yess en KLeinvosje, eerst duidelijk maken wat het idee is, waar je naartoe wilt en later finetunen zodat ze het scherp op de hulp gaan doen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:10

Ik volg hier even, ben zelf ook nog erg aan het 'knutselen' met het doorrijden van mijn pony. (Alles onder begeleiding uiteraard, wees gerust)

Want hoe leer je een paard dat de galophulp wel snapt, in de goede galop gaan? Linksom gaat het (bijna) altijd goed, maar rechtsom... Altijd linkergalop, of overkruist. Ik laat hem nooit doorgallopperen als hij fout zit, maar hoe leer je het ze dan? Of zouden jullie toch door laten lopen en hopen dat hij omspringt, daar weer een commando aan koppelen en zo verder?
Aan de longe gaat het wel goed, meestal. Soms springt hij overkruist, maar na een keer terugnemen en opnieuw aanspringen doet hij gewoon wat de bedoeling is :)

Of moeten we de galop even laten voor wat het is en eerst andere dingen oefenen? En zo ja, welke dan?