Teugelvoering op de volte hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol

Teugelvoering op de volte hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:37

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie mening en ervaringen over de teugelvoering op de volte.
Wat doen jullie met jullie binnenhand op een volte? Bij de hals - van de hals
Wat doen jullie met de buitenteugel? Bij de hals - van de hals
Zetten jullie de volte in met binnenteugel of buitenteugel?

__PSM__

Re: Teugelvoering op de volte hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:42

Ik zet de volte in door de kant op te kijken waar ik heen wil. Onbewust draai ik dan de volte al op :) Als ik meer stelling wil dan ik op die manier krijg dan gaat mijn binnenhand van de hals... Buitenhand probeer ik altijd bij de hals te houden, en dat is echt mijn contactteugel... daar wil ik altijd genoeg druk op hebben, van achter naar voren naar de hand toe...

Echter... Dit is wat ik graag wil, meestal lukt dat wel :P maar we hebben ook gigantisch mooie mislukkingen :P

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:43

Heb altijd geleerd dat je op de volte buitenteugel gewoon tegen de hals aan doet en binnenteugel van je hals af.
Vandaag echter (eenmalig) les gehad van iemand die meende dat je bij een volte buitenteugel over de hals naar binnen doet (kruist dus) en binnenteugel los(ser) laat hangen. (hoop stiekem dat iemand dit snel weerlegt, kan t me echt niet voorstellen)

ik lees dus even mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:48

Ik doe het zelfde als __PSM__ en probeer regelmatig de binnenteugel even los te laten om te controleren of ze goed aan het been en buitenteugel is :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:52

Stelling vraag ik met me binnenhand,
Van de hoefslag af gaan een klein aaitje met me buitenbeen,
Binnenbeen helpt af en toe voor de buiging,
En de richting bepaald mijn lichaam naar welke kant ik opkijk.

Bij een vreemd paard doe ik mijn hand van de hals af voor stelling, bij een paard wat ik ken en snapt wat ik wil blijven me handen naast elkaar.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:58

LenaBaars schreef:
Heb altijd geleerd dat je op de volte buitenteugel gewoon tegen de hals aan doet en binnenteugel van je hals af.
Vandaag echter (eenmalig) les gehad van iemand die meende dat je bij een volte buitenteugel over de hals naar binnen doet (kruist dus) en binnenteugel los(ser) laat hangen. (hoop stiekem dat iemand dit snel weerlegt, kan t me echt niet voorstellen)

ik lees dus even mee.

Van wie heb je les gehad? Ik ken iemand die dressuur met western wilde combineren en dan ook zoiets voorstelde.
Vind het een rare hulp, hij klopt volgens mij ook niet.

Ik kijk al waar ik heen wil, maak mijn binnenbeen lang, buitenheup/been begrenst, buitenteugel is er wakend aan (binnenbeen naar buitenteugel), binnenhand blijft op zijn plek. Door de binnenhand van de hals te halen geef je extra druk via het bit en ik wil het liefst dat ze op mijn zit de volte maken. Hoewel ik soms mijn binnenhand wel eens gebruik.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:54

Het hangt er puur vanaf hoe ver het paard is in de training. buigt hij al om je binnenbeen heen hoef je hem alleen maar met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden. Als je paard stelling nog niet zo goed begrijpt zul je moeten loswerken en tegelijk je paard de directe teugel hulp met ondersteuning van het binnenbeen moeten aanleren. Dat doe ik met mijn hand van de hals af, maar niet te laag!
Als western/dresuuur ruiter kan ik mede delen dat het niet veel nut heeft je hand over de manenkam te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:59

Binnenhand van de hals, buitenhand iets dichter tegen de hals, binnenhand en binnenbeen vragen stelling en buiging. Insturen met zit (kijken waar je heen gaat) en buitenteugel tegen hals.

Ik ben westernruiter en dressuurinstructeur maar zie totaal de logica van buitenteugel over de hals heen brengen niet. Sterker nog, als de ruiter dat met ook maar IETS teveel druk uitvoert, dan wordt het paard uitgenodigd de neus naar buiten te kantelen en dat lijkt me hoogst ongewenst.
Westernruiter doet hetzelfde als dressuurruiter; binnenhand geeft ruimte, buitenteugel sluit af. Dit ter voorbereiding op neckreining waarbij een eenhandige teugelvoering wordt gebruikt en je dus bij insturen de volte op "geen binnenteugel meer hebt".

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:10

LenaBaars schreef:

ik lees dus even mee.

Ik vind het alle twee rare aanpakken.
Als je je buitenteugel tegen de hals aan doet en je binnenteugel eraf, vind ik dat je hem teveel over de binnenschouder meeneemt de volte op, ipv mooi gesteld om je binnenbeen heen. En dat doe ik niet door de buitenteugel tegen de hals te doen, maar gewoon op de plek te houden (heel klein beetje meer richting de hals, want in elke bocht moet je je paard iets met de buitenteugel meenemn, want daar stuur je mee) en alleen iets meer contact nemen.
Als je je binnenteugel los laat hangen, kan je hem niet mooi om je binnenbeen heen stellen en vooral niet als je je buitenteugel over de hals naar binnen doet. Vind dit niet echt engelse dressuur, maar je zou er wel mee kunnen sturen, net als dat je gewoon kan sturen met contrastelling of alleen een touw om zijn nek. Bij beiden laat je hem iets naar binnen vallen over de binnenschouder.

Hoe ik een volte neem is hem iets naar binnen stellen met mijn binnenhand om mijn binnenbeen heen. Dus binnenhand iets(!) van de hals af en binnenbeen lang maken en aan het lijf gesteld houden. Buitenteugel een heel klein beetje verschuiven richting de hals en daar wat meer contact opnemen en buitenbeen paraat houden om tegen te gaan dat ie naar buiten 'valt'. Verder nog met mijn zit meegaan, maar dat gaat meer onbewust en heb ook geen idee hoe dat precies gaat en hoe het heet. Ik rijd echt ontzettend veel op mijn gevoel. Ik hou me vaak wel aan het boekje, maar meer rijd ik op mijn gevoel. Bij een ander paard kan deze hulp bijvoorbeeld heel anders uitpakken en gaat het sturen net even anders.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:18

__PSM__ schreef:
Ik zet de volte in door de kant op te kijken waar ik heen wil. Onbewust draai ik dan de volte al op :) Als ik meer stelling wil dan ik op die manier krijg dan gaat mijn binnenhand van de hals... Buitenhand probeer ik altijd bij de hals te houden, en dat is echt mijn contactteugel... daar wil ik altijd genoeg druk op hebben, van achter naar voren naar de hand toe...

Echter... Dit is wat ik graag wil, meestal lukt dat wel :P maar we hebben ook gigantisch mooie mislukkingen :P

Mijn been ondersteund altijd en is eigenlijk altijd leidend in waar we heen gaan...

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:52

Ik denk dat je deze vraag niet kan stellen zonder de inwerking van je been te beschrijven.
Per paard kan de inwerking van verschillende hulpen iets verschillen.

In essentie komt het bij mij uit op:

1 voor de volte met binnenbeen en en met binnen hand iets van de hals stelling aanvragen
2 bij het starten van de volte begrens je de buitenteugel waardoor het paard met de schouder van de hoefslag komt
3 met je buitenbeen aansluiten om de achterhand te laten volgen.

Op de volte houd je de hand lichtelijk van de hals, maar houd wel contact met de mond (voor stelling kun je af en toe met je binnen hand vragen) maar buiten teugel moet eraan blijven en blijft je binnenbeen buiging aangeven.

Als je paard naar binnen valt, is deze niet goed aan je binnenbeen.
Als je paard aan je binnenteugel trekt, is deze ook niet goed aan het binnenbeen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:58

LenaBaars schreef:

ik lees dus even mee.

Ik wil het wel voor je weerleggen. Als ik de buitenteugel over de hals doe krijg ik er vreselijk van langs (verbaal :D ) van mijn lesgever :P

Ik geef bij een volte de volgende hulpen, en dan heb ik het dus alleen over teugelhulpen. Been-, gewichts- en stemhulpen laat ik even buiten beschouwing:
buitenteugel doe ik niet zo veel mee, dat is het "hekje" waarmee je voorkomt dat je paard die kant (dus de verkeerde kant) op loopt. Stel dat ik een volte op de linkerhand wil rijden. Wanneer hij dan naar rechts wil of over de schouder valt doe ik het "hekje" dicht door een kneepje in die teugel te geven. Het signaal dat ik daarmee afgeef is: "ho, daar mag je niet naartoe".

Binnenteugel: ietsjes (paar centimeter) naar voren. Want ik wil dat het paard die kant op gaat en dus geef ik hem aan die kant wat meer ruimte. Binnenteugel vind ik verwarrend omdat ik heb geleerd dat je met je handen/teugels doet wat je wil dat het paard met de voorbenen doet. Dus als je dan je binnenhand naar binnen doet zet je ahw de binnenschouder naar binnen en je wil juist buiging. Ik doe wel de hand van de hals af bij het wijken (en dan uiteraard been zodat de achterhand ook mee opzij gaat)

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 11:35

@_psm_perfectie is ook niet mogelijk ;) maar lijkt me mooi streven
@ dapperdier/sonja dus ook in de western met eenhandige teugelvoering sturen met de buitenteugel. Plaats je dan de ene hand iets naarbinnen?
@ lenaBaars het plaatsen over de hals is voor mij ook nieuw en lijkt me niet functioneel of werkte het wel goed?

Mijn verwarring is ontstaan door les van een man die bij Henk van bergen vroegah leste. Teugelvoering bij volte is binnenhand bij de hals buitenteugel van de hals. Bij schouderbinnenwaarts was het binnenhand van de hals en buitenhand bij de hals. Ik moest zachtjes uitgedrukt wel errug wennen. Je maakt dan een kleine (10 meter) volte en vervolgens schouderbinnenwaarts waar je hand van bij de hals naar van de hals plaatst.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:59

Door op die manier een volte te rijden maak je je paard altijd korter in de hals denk ik :j

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:36

Ik kijk naar binnen toe ne draai ook een beetje naar binnen, op de volte houd ik mijn buitenteugel gewoon op zijn plek en vraag ik met mijn binnenhand een beetje stelling naar binnen toe, en ik hou mijn binnenbeen er goed bij omdat ik mijn voltes vaak wat te klein maak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:12

Citaat:
@ dapperdier/sonja dus ook in de western met eenhandige teugelvoering sturen met de buitenteugel. Plaats je dan de ene hand iets naarbinnen?

Ja de stuurhand gaat in de richting waar je heen gaat. Denk maar een 'box' van een kubieke decimeter waar onze stuurhand in zit. Die mate van bewegingsvrijheid gebruiken we (UITEINDELIJK ;) want daar gaat wel wat training aan vooraf natuurlijk)
Uiteindelijk sturen we onze paarden alleen nog maar door de buitenteugel zacht tegen de hals aan te leggen/tikken en verder volledig op benen en zit.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:14

ik heb altijd geleerd : Buitenbeen iets naar achter, binnenbeen naar buiten drukken. Binnenhand van de hals zachtjes vragen en buitenhand bij de hals en 'erbij houden'

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:15

Ik stel hem in naar binnen door een beetje met de binnenteugel te spelen
En de buitenteugel hou ik er dan goed bij zodat hij niet naar binnen valt ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:18

FalcoMirza schreef:

En als ie toch een beetje naar binnen valt (hij heeft even geen zin ofzoiets), hoe los je het dan op? Ook met je buitenteugel? Puur uit interesse vraag ik het hoor! Het beestje wat ik rijd komt namelijk heel erg tegen beenhulpen in.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:28

binnen hand iets van de hals af en vraag samen met mn binnenbeen buiging en stelling.
verder stuur ik mijn paard met mn centrum en gewicht.

buitenhand over de hals heen heb ik nog nooit gehoord, hier wordt erop gehamert om dat niet te doen.

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:10

Geryon schreef:
FalcoMirza schreef:

En als ie toch een beetje naar binnen valt (hij heeft even geen zin ofzoiets), hoe los je het dan op? Ook met je buitenteugel? Puur uit interesse vraag ik het hoor! Het beestje wat ik rijd komt namelijk heel erg tegen beenhulpen in.

Ja ik gebruik natuurlijk ook het binnenbeen!
Maar ik dacht dit topic gaat over de teugels dus ik dan laat ik dat weg :P

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:21

Ik zet de volte in met mijn buitenteugel, die zit dan tegen de hals en ik draai mijn lichaam naar de kant waar ik naartoe ga. Mijn buitenbeen leg ik dan ook aan.
De stelling krijg ik dan door mijn binnenbeen aan te drukken (buitenhand eraan en binnenbeen aandrukken = buiging). Ook doe ik mijn binnenhand van de hals, maar bijna onzichtbaar want daar doe ik eigenlijk verder niks mee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:24

De binnenteugel heb je met sturen niet nodig dus ik heb hem op een contstante lichte verbinding. Bij stelling en buiging gebruik ik hem wel wat, maar nauwelijks. Voor het hol maken in de binnenkaak heb je toch ook je buitenteugel nodig.

+ je benen natuurlijk.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:24

Chaos schreef:
De binnenteugel heb je met sturen niet nodig dus ik heb hem op een contstante lichte verbinding. Bij stelling en buiging gebruik ik hem wel wat, maar nauwelijks. Voor het hol maken in de binnenkaak heb je toch ook je buitenteugel nodig.

+ je benen natuurlijk.

Precies!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:57

ik begin met een halve ophouding om te rebalanceren. Vervolgens draai ik mee in het verloop van de wending/volte en zorg dat ik met mijn zit bij de achterbenen blijf om zo te zorgen dat ik niet op het binnen voorbeen valt en vaak gaan ze dan wel gewoon een wending in, zo niet komen daarna pas mijn handen en benen.