knieën klemmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

knieën klemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 23:42

Een vraag: Toen ik vroeger nog intensief sprong (Z) en springles had werd mij altijd verteld dat ik mijn knieën moest klemmen.
Ik moest als het ware twee gulden munten (jaja, lang laaaang geleden :+ ) stil en vast kunnen houden met mijn knieën.
Nu zie ik de "old skool" springruiters dat nog wel doen,maar de nieuwe garde doet dat dus niet, net zo min als het sturen met de benen (tuurlijk sturen ze nog wel wat met de benen,maar er wordt nu minder op gehamert als vroegah).

Nu vroeg ik mij af; wanneer is men van het knieën klemmen en benen sturen afgestapt en waarom?Wie doet het wel nog steeds en wie doet het juist absoluut niet en met welke reden?

Ik doe het overigens nog steeds op mijn ouderwetse manier ook met mijn zelf net ingereden merrie omdat ik het prettig rijden vind en het paard lekkerder te sturen is in een parcours.

Nou brand maar los!!!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:46

Ik doe het ook nog. Ik ben ook nog van de gulden-klem-tijd ;-)
Ik moest ook oefeningen doen met lichtrijden zonder beugels enz.
Tevens kan ik mij geen andere manier van sturen voorstellen in een les dan met je benen en je gewicht. Een instructeur zou het toch goed moeten uitleggen (dus met je benen sturen en niet met je teugels)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 00:12

Jaaa, het lichtrijden zonder beugels!!!wow, was dat zwaar!
Nou, je stuurt nu nog wel enigzins met je benen maar het is niet meer in de trant van druk geven met je rechterkuit om naar links te gaan (want dat wil je wijken volgens mijn lesgever (doe de ORUN cursus ter info), terwijl ik dat weer zeg dat dit afhankelijk is van de hoeveelheid druk die je met je kuiten geeft)...zucht de tijden zijn verandert ,zegt het oude kadaver hier achter de laptop ;)

Akhal_Teke

Re: knieën klemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:25

He he he kadaver!? Ik zie dat je dezelfde leeftijd hebt als ik ;-)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 08:53

Nou, blijkbaar is alles wat ik doe en geleerd heb achterhaald en dan voel ik me echt zo'n kadavertje tussen die 18 jarige meiden die alles anders en blijkbaar "beter" geleert hebben :+

Edebussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:36

Haha zo te horen stam ik ook nog uit de oertijd...kan de guldens klemmen en lichtrijden zonder zadel ook nog goed herinneren...
Mijn paard (ook oerdier van 18 jaar) kan ik een dressuurproef laten lopen zonder teugels, sturen, wijken enz alles heb ik op mijn benen leren doen.

Zou zo 1,2,3 niet kunnen zeggen waarom het perse anders moet of waarom dat andere beter is...als iemand dat wil uitleggen sta ik er uiteraard voor open...maar met dit paard blijf ik lekker old skool rijden :D haha

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:45

ik stam niet uit de oertijd maar ik doe het ook! en by ons wordt het ook nu nog zo aangeleerd!!

Edebussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:52

haha @An...ik ben net zo oud als jij!
Maar tussen de 16 en 18 jarigen voel ik me wel prehistorisch :P whaha

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:52

ik stam niet uit de oertijd, maar ik heb ook geleerd licht te rijden zonder beugels etc :))
wij klemmen bij het springen niet met de knieen omdat je dan spanning opwekt bij het paard, maar wij moeten onze knieen wel tegen het zadel aan houden, en er mag geen ruimte tussen zitten :))
maar het echte klemmen niet :n
wij sturen ook nog steeds met onze benen hoor :))
maar niet zoals jij zegt "rechterbeen om naar links te gaan :n"
wij leggen om naar links te gaan onze linkerbeen op de singelplaats, en onze rechterbeen achter de singelplaats om te begrenzen...
zo sturen wij :))

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:57

ik heb ook nog moeten leren lichtrijden zonder stijgbeugels, maar heb nu toch al bij meerdere instructeurs te horen gekregen dat als je je benen correct aanlegt, je niet met je knieën mag knijpen...

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:04

Edebussy schreef:
haha @An...ik ben net zo oud als jij!
Maar tussen de 16 en 18 jarigen voel ik me wel prehistorisch :P whaha

ja das waar!!

anyway, klemmen is misschien wat overdreven! maar je knieën moet wel goed tegen het zadel aanzitten!

Edebussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:08

Sterker nog als mijn knieën niet goed tegen het zadel liggen kan ik mijn onderbenen ook niet goed stil houden.
En is voor mijn paard wel fijn dat hij niet telkens mijn sporen hoeft te voelen natuurlijk ;)
Dit wil niet zeggen dat ik hem fijnknijp door me gek te klemmen maar er zit wel altijd druk op.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 15:49

Mijn onderbenen gaan ook alle kanten op als ik niet klem ;).
Mij werd op cursus verteld dat het beter voor het paard is om een vuist ruimte tussen knieen en zadel te hebben dan te klemmen, maar hoe hou je je benen dan stil? door ontspannen te zitten was het antwoord, maar wanneer je ontspannen zit ga je toch alle kanten op??? :o?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:50

ow?
en dat is op de oruncursus?
tegen ons vertelde ze heel wat anders :))

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:53

Wat een herkenning! Ik klem ook met mijn knieën en nu moet ik dat weer afleren.

Maar inderdaad ik heb ook lichtgereden zonder beugels, ben blij dat ik niet de enige ben.

Grz Sabina

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:02

Ik weet niet hoe het met springen zit, maar ik heb het vroeger voor de dressuur wel aangeleerd. Echter heb ik dit snel afgeleerd toen ik een hoogopgeleid paard kreeg. Voor hem betekende knieen klemmen in draf passage en klemmen in galop doorverzamelen voor een pirouette. Geen succes dus.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:07

Nobel, weet niet hoe oud jij bent maar hier zelfde verhaal. Altijd geleerd klemmen, bierviltjes ertussen en lichtrijden zonder beugels. Nu zegt mijn instructrice knieen van het zadel (beetje overdreven maar dan weet ze zeker dat ik niet klem) niet klemmen, maar hakken uitdrukken en ontspannen dan worden je onderbenen vanzelf rustiger. Wordt elke les nog op gehamerd bij mij :-)

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:07

als je je knieën klemt zit je vaster en kan je ook beter sturen.
ik rij ook nog steeds zo. Toen ik een tijdje geleden in de manege langsging hoorde ik een totaal andere manier van lesgeven. Heb me direct de vraag gesteld wat er dan zo veranderd is tegenover vroeger....

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 16:09

M_D_H schreef:
ow?
en dat is op de oruncursus?
tegen ons vertelde ze heel wat anders :))

Yup, ORUN cursus...Sta ik daar fijn "old skool" les te geven aan een meisje op een pony die alle kanten op gaat met als tip "klem je knieeen!!!" zie ik gelijk de hele groep driftig in de schriftjes schrijven "FOUT,mag niet".
Nou, een nieuwe wereld ging en gaat voor mij open!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:10

Hier nog een hoor. Klemmen met de knieen en hele lessen zonder beugels rijden. Springles was ook altijd leuk, heel uur in de verlichte zit. :D

Nu ik probeer te dressuren, moet ik eigenlijk van voor af aan beginnen. Mijn houding schijnt hopeloos te ziijn voor de dressuur. Merk wel vaak dat ik een beeugel kwijt raak of mijn voet er los inzit omdat mijn been niet hangt. Kan overigens wel goed zitten en uitzitten. Das dan weer het voordeel. ;)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:11

Opzich krijg ik geen enkel commentaar op mijn houding, ik zit mooi rechtop, benen zijn stil (klem klem ;) ) alleen mijn ellebogen steken wat af, maar dat doen wel meer springers :+ .
Dus houdingsgewijs is er in mijn optiek geen reden om het knijpen af te raden....ik ben bijna in staat het KNHS op te bellen en te vragen wie verzonnen heeft dat het niet meer mag en waarom!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:54

Ook hier afstekende ellebogen. Hihi.
Ik zou haast gaan denken dat ik het 35 jaar geleden helemaal verkeerd geleerd heb. Voel me tijdens de dressuurles zo nu en dan en complete beginner.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:24

Hier ook een complete beginner. :+ Heb me zelfs afgevraagd of ik uberhaupt nog kon rijden. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:42

Ik heb het vroeger ook nog zo geleerd, maar heb daar dus wel chronisch opgetrokken knieën aan over gehouden. En men wat vervelend om dat af te leren, U-zit maken, bovenbeen glad aan het zadel, knie los laten hangen, veren in de enkels... grrrr, ik kan mezelf echt wel wat doen als ik aan het rijden ben want ik kan het alleen stappend! :(

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:48

nobel1 schreef:
Mij werd op cursus verteld dat het beter voor het paard is om een vuist ruimte tussen knieen en zadel te hebben dan te klemmen

dit heb ik echt nog nooit gehoord!!
een vuistruimte?? lijkt me totaal niet pratisch en ziet er nog stom uit ook!