martingaal bij steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

martingaal bij steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:32

ik heb even een snel vraagje.
komende zaterdag ga ik met een jonge merrie weer rijden. of nouja rijden, ze word nu rustig zadelmak gemaakt. het wennen aan een zadel hoefde eigenlijk niet en het zitten werd ook als vanzelfsprekend beschouwd. we hebben tot nu toe alleen nog maar gestapt en een halve meter gedraafd, allemaal aan de hand met iemand ernaast.
heet is in totaal nu drie keer gedaan.
de eerste keer kwam ze twee keer omhoog, niet gevaarlijk, ik had het idee dat ze het even niet snapte en dit een goede oplossing vond. we zijn rustig verder gelopen en er was niks aan de hand.
ze is hierna nog twee keer "gereden" door mij, hier is ze niet omhoog gekomen, ook niet geprobeerd.
zaterdag gaan we voor het eerst naar onze bak. omdat ze niet verkeersmak is en onze bak twee x de autoweg oversteken en een stuk ernaast lopen is nemen we de lange route buitenom langs het bos.
dit paard is in haar leven zelden buiten het erf geweest, de keren dat ze met mij bereden is zijn een van de eerste, ze vind het dus nog wat spannend.
de eigenaar zou graag een martingaal omdoen voor het steigeren, niet om haar te beletten te steigeren of om haar kop tussen haar benen te trekken of zoiets raars, maar om mij wat controle te geven en om ervoor te zorgen dat ik normaal kan blijven inwerken op haar als ze omhoog komt. de eigenaar loopt ernaast en houd haar vast.

mijn vraag is of dit nuttig is of dat het misschien juist de verkeerd uitwerking heeft.

we willen haar absoluut niet in een houding dwingen, laat ik daar heel duidelijk over zijn, maar het zou wel de mogelijkheid geven om normaal in te kunnen blijven werken in de mond óók als zij omhoog komt of gewoon haar hoofd omhoog trekt oid en daar zie ik de voordelen wel van in.
ik vraag me alleen af of een martingaal niet tegengesteld werkt als ze steigerd.

dus vraag ik wat ervaringsdeskundigen om hun oordeel te geven :)

uiteindelijk nemen we zelf de beslissing en mocht de eigenaar toch graag een martingaal omdoen omdat ze zich daar veiliger bij voelt dan leg ik me daar gewoon bij neer. maar ik zou graag horen wat jullie reacties ermee zijn.

het paard is trouwens 6 jaar oud en tot nu toe gebruikt als fok en showmerrie ( arabisch volbloed)

aslo

Re: martingaal bij steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:17

Een martingaal helpt niet tegen steigeren, dus is zinloos.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:55

gelukkig heb je goed gelezen :roll:

hij word niet tegen het steigeren gebruikt, hij zou bedoeld worden om controle te blijven houden en normaal in te blijven werken in de mond, dus voor de veiligheid als of wanneer ze steigerd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:00

Een martingaal helpt ook zeker iet om meer controle te krijgen in de mond!
De meeste paarden zetten zich er juist op vast.
Ga liever naast het paard lopen zonder iemand erop, lijkt mij een stuk veiliger!!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:14

aerdenhout1 schreef:
Een martingaal helpt ook zeker iet om meer controle te krijgen in de mond!
De meeste paarden zetten zich er juist op vast.
Ga liever naast het paard lopen zonder iemand erop, lijkt mij een stuk veiliger!!

aan het eerste deel van je antwoord heb ik wat, al zou ik graag weten waarom ze zich erop vast zetten. het doel van de martingaal is immers dat wanneer het paard zijn hoofd omhoog doet dat je dan nog steeds in de mond kan inwerken. dan lijkt me dat dat dus ook werkt bij het steigeren, paard doet hoofd omhoog ( alleen gaat het lijf mee :P )

aan het tweede deel, over het naastlopen, heb ik niet zoveel. ik snap het ook niet helemaal.
ik ben het paard aan het inrijden, het paard heeft iemand ernaast die het vasthoud omdat het op dit moment nog behoefte heeft daaraan, maar ik zit er wel op.
in principe geef ik de hulpen en de naastloper helpt het paard even mee wanneer het het niet snapt of niet reageerd en staat er voorlopig nog bij voor de veiligheid, van het paard en ik.
het is de bedoeling dat ze ingereden word, dat word moeilijk vanaf de grond :Y)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:45

aerdenhout1 bedoelt waarschijnlijk onderweg naar de bak, dan zou ik er ook niet opstappen.
Verder werkt een martingaal niet tegen steigeren.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:48

Waarom zou je in godsnaam met een paard waar drie keer iemand op gezeten heeft (want na drie keer is niet het stuur en de rem goed bevestigd) naar buiten gaan? Ja, om naar de bak te gaan. Waar heb je eerder gereden dan? Kun je daar niet het stuur en de rem er goed op zetten en dan eens met een trailer naar een andere plek gaan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:06

Waarom zou je met een paard waar je drie keer op egzeten hebt NIET naar buiten gaan als er iemand bij is?
Ik had 2 keer op mijn paardje gezeten en ging meteen naar buiten om te rijden en heb zelfs twee paarden ingereden zonder dat ik een bak had, dus meteen buiten.
Het ene paard is het andere niet en er komt altijd een eerste keer van buiten.

Wat de martingaal betreft, het is zeker waar dat je daardoor op de lagen blijft inwerken als het paard het hoofd omhoog gooit. Maar... een paard kan schrikken van de druk naar beneden en daardoor achteruit kruipen terwijl het omhoog gaat. En je kunt een paard dat omhoog gaat dan ook niet zo makkelijk met een teugel opzij weer naar de grond krijgen.

Ik denk dat het makkelijker is om een halster onder het hoofdstel te doen en daar ook teugels aan. Dan kun je de druk op het bit meteen loslaten als er wat protest komt in de vorm van verheffen, want meestal is dit verzet tegen druk in de mond. Verder zou je er een halstertouw aan kunnen doen, zodat je begeleider het paard daar aan vast kan houden, zonder spanning over te brengen of aan de mond te zitten ofzo.

De beste manier om omhoog komen tegen te gaan is goed been geven (of een tik als ze het been nog niet goed kennen) op het moment dat ze het wil gaan doen. Ze doen het bijna zonder uitzondering vanuit stilstand, dus je krijgt waarschuwing wat dat betreft.

Verder doet een martingaal niet zo veel, het komt alleen in actie bij het omhoog gooien van het hoofd en ik ben er echt niet tegen bij een jong paard om het een tijdje te gebruiken, maar bij steigeren kan het je in de weg zitten. Daarbij kunnen ze ook nog prima met de kin op de borst steigeren.
Wellicht kun je hem meenemen en in de bak gebruiken om te testen. Daar ben je onder meer gecontroleerde omstandigheden.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:22

hmm, dat vind ik een goed idee lusitana :) eigenlijk een ideale compromis.

@ donja, ze is alleen nog maar buitengeweest. de bak is langs de weg erg druk en ze is niet verkeersmak dus dat is te gevaarlijk en op langs de andere kant vrij ver, dus dat wilde ik dat paard niet meteen aandoen. ik wil een paard niet uitputten.
maar inmiddels heeft ze wat gewandeld en kan ze meer aan.
ze is direct de eerste keer dat we reden buiten gereden. op lange stukken lekker rechtuit.
we hebben een zandpad/oprijlaan aan beide kanten geflankeerd door hoge bomen waar het erg rustig is, daar hebben we haar de eerste keer mee naar toe genomen.
ik heb het halster over het hoofdstel heen ( en de teugels zo, dat het halster ze niet in de weg zit) met daar een halstertouw aan dat de naastloper vasthoudt.

verder is het nogal apart hoe slecht mensen lezen :P
beste dune: de martingaal is niet TEGEN het steigeren, maar om de controle te behouden áls ze steigert.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:37

Als een paard eenmaal steigert is er geen controle nodig. Ze staan feitelijk stil. Dan moet je alleen zorgen dat ze weer naar beneden komt en dat gaat niet via de mond, maar zit en benen.
Via de mond kun je niks doen tegen welk om het even ondeugd, behalve dan er vandoor gaan, en omkeren, waarbij je binnen een paar passen controle moet terugnemen, anders ben je het kwijt. Maar goed, dat is bij jullie niet het probleem. :D

Verder heb je gelijk dat het meestal om kleine misverstanden gaat en niet zoveel betekent. Zou er niet al te veel op fixeren en er geen probleem van maken en er zeker niet op rekenen. Voor hetzelfde geldt doet ze het nooit meer.

Maar houdt vooral in je achterhoofd dat wat ze ook doet, je moet blijven rijden. Jij bepaalt, ze moet op jouw kunnen vertrouwen, dat jij wel weet wat je doet, en alles kun je voorwaarts oplossen.
We zijn op jonge paarden soms te afwachtend terwijl zij iets van ons verwachten!
Ik val zelf ook wel eens in die val en ik heb toch al hele wat jonge paarden gedaan...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:45

oh gelukkig ben ik er ook niet zo bezorgd om. het was vooral een voorstel van de eigenaar. ik denk dat zij er een beetje van is geschrokken dat ze steigerde en zich wat zorgen maakt. ik ben er wat nuchterder onder :)
maar dat is niet erg.
ik wilde eigenlijk meer weten of het geen negatief gevolg heeft, oftewel of het het niet erger maakt als ze eenmaal steigert.
ze heeft alleen de eerste keer gesteigerd en daarna niet meer, dus ik ben er niet zo bang om. ik blijf er wel op letten en haar vooruit rijden. :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:56

Nou weet ik niet hoe je het precies doet, maar je hebt er 3x op gezeten en een halve meter gedraafd.
Hoe is de vooruit en de rem dan geïnstalleerd? En in hoeverre kun je dan spreken van normale inwerking van zit of hand?
Verder begrijp ik dat ze dus bijna nooit van het erf af is geweest, alleen die keren dat jij erop hebt gezeten?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:06

de rem heb ik er eerst aan de hand opgezet :P door veel met haar aan de hand te oefenen en stem en teugelhulpen op de grond erop te zetten zijn ze vrij makkelijk opgenomen onder het zadel. de rem zat er zo op. de beenhulpen zijn we nu mee bezig, ze reageert erg goed erop en reageert ook iedere keer als ik vanuit stilstand wil wegstappen. soms heeft ze even wat extra tijd nodig om ook echt weg te stappen en soms moet ik het even herhalen, maar goed ze is nog jong.
wat normale inwerking van zit en hand betreft, ik probeer mijn teugelvoering en zit zo normaal mogelijk te houden, dat is waar ik heen wil en daar oefenen we dus op. ik ga haar niet eerst iets aanleren wat ze dan weer af moet leren. of bedoel je iets anders, ik volg het niet helemaal :)
ze is meerdere keren van het erf af geweest, aan de hand. voordat ik erop ging heb ik haar eerst dan wel met zadel en hoofdstel, dan wel zonder mee naar buiten genomen om het werk dat ik aan de hand had gedaan buiten nog eens over te doen.
daarna ben ik erop gegaan. met iemand ernaast die haar vasthield de oprijlaan op en af.
in die 3x hebben we verder gewerkt aan de rem onder het zadel, die nu vrij goed werkt en aan de reactie op beenhulpen. al doende leert men zeg maar, ik geef een beenhulp, leun eventueel wat naar voren en mijn naastloper neemt haar dan mee naar voren. na enkele keren had ze het door en nu hoeft de naastloper nog nauwelijks te helpen.
is het zo wat duidelijker?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:48

Het is me ongeveer duidelijk, maar van normaal inwerken bij omhoog komen is sowieso nog geen sprake als ik zo afga op wat je tot nu toe met haar hebt gedaan.
Ik zou een martingaal overbodig vinden en er ook nog niet op gaan zitten in dit geval.
Wat Lusitana nl zegt, je moet blijven rijden, voorwaarts, maar als ik lees wat je tot nu toe hebt gedaan, lijkt mij dat nog niet mogelijk.

Oja en je moet niet naar voren gaan leunen als ze voorwaarts moet. Dan zit je niet op je kont en kun je haar niet met een open zit naar voren "duwen" (is er iemand die me snapt en het even duidelijk uit kan leggen?)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:54

ik vind het nog geen heel raar idee. het kan inderdaad een stukje controle geven.
ik zou dan wel een niet te korte nemen want dan geeft hij teveel druk en dwing je teveel.
een slof zou je ook kunnen gebruiken die kun je loslaten en vasthouden wanneer nodig is.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:31

Ik zou zonder martigaal gaan en het met het halster oplossen. Teugeldruk kent ze nog niet erg goed, en ze kan behoorlijk in paniek raken. Wat je dan krijgt is dat ze achterover valt. En dat wil je echt niet!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:34

Zolang je nog het idee hebt dat je controle hebt over je paard via de mond ben je verkeerd bezig en breng je jezelf ook in gevaar.

Ga eerst eens wat doen aan de communicatie wederzijds, eráf, grondwerk en dan pas weer erop. En doe het voor jezelf eerst bitloos, zodat je weet dat je niet afhankelijk bent van een stukje ijzer.

Leer de one rein stop, hiermee ontkoppel je een paard, kan ie niet rennen, niet bokken en niet steigeren.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:14

Hoe kom je bij je 2e alinea? En hoe denk je dat dit van toegevoegde waarde is in dit geval?

Of je nou druk uitoefent op de hele kop of met een stukje ijzer, dat is zo persoonlijk en in geval van paniek heb je aan beide niks (misschien aan hack met flinke scharen). Ríjden, voorwaarts.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:22

als een paard steigert en de martingaal komt in werking, dan heb je juist geen "correct" contact meer met de mond, dus is in mijn ogen niet ideaal. Wel is de nekband heel handig, want het is een houvast voor jou. Dus als het om veiligheid gaat kan een te los afgestelde martingaal goed zijn, maar evengoed een hasltertouw of beugelriem rond de nek.
Een jong of onervaren paard dat omhoog gaat doet dit meestal uit "onwetendheid". het begrijpt niet wat de bedoeling is en kiest een optie die voor hem logisch lijkt. Als er dan onmiddelijk een hulpteugel in werking treedt, waarvan het paard de "hulp" toch niet kent, ben je er geen stap mee vooruit en richt je alleen maar schade aan...

ik zou er niks aanhangen en het stuk tot aan de bak ernaast gaan, niet te veel "nieuwe" dingen te gelijker tijd introduceren...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:16

heel interessant om alles te lezen. het ging me bij deze vraag erom dat ik onderbouwde voors en tegens zou horen en ik vind wat ik tot nu toe gehoord heb heel interessant.
@ kamsel, ik begrijp dat je bij "naar voren leunen" zoiets hebt van :? maar ik kan het heel moeilijk uitleggen, net als wat jij ws bedoelt met "duwen met open zit" ik denk dat we het over hetzelfde hebben namelijk, maar het is zo moeilijk te omschrijven :P

@ maai_ke: oeh, sloffen vind ik helemaal niks op een jong paard. daar zou IK me niet veilig bij voelen :P maar bedankt voor je bijdrage.

@ monster_tos: ik wil inderdaad niet dat ze achterover valt, gelukkig heeft ze het nu toe maar een keer gedaan. en daarna niet meer. ik zie het dan ook niet als een probleem dat ik wil oplossen, er is geen probleem. ze doet het al niet meer. mijn vraag was vooral over de inwerking van de martingaal, verhoogt die de veiligheid bij het steigeren door meer controle of werkt ie juist tegengesteld en maakt het het steigeren gevaarlijker.

@ arabesk: dit is een andere discussie dan waar ik het over heb. graag ergens anders propaganda maken.

@petitparis: heel interessant stukje, jij zou de martingaal meer gebruiken om de band die om de nek hangt om eraan vast te houden.
ik ben ermee eens dat dit paard die ene keer omhoog kwam uit onwetendheid, het is geen vals dier, maar gewoon nog wat groen. het snapte het niet en dacht dat omhoog misschien het antwoord was :P

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:20

martingaal helpt hiertegen niet.
mijn paard steigerde in het begin ook best vaak. toen heb ik een touwtje (gewoon simpel halstertouw) aan de singel vastgemaakt (kan aan de onderkant of zijkant) en dan door het bit in en het uiteinde aan je hand. als je m niet nodig hebt gewoon op lengte laten maar mocht je paard gaan steigeren dan trek je m iets aan en dan trek je als het ware z'n hoofd opzij en kan hij niet gaan steigeren.
Ik ben echt niet van de hulpteugels enzo maar dit heeft mij echt geholpen. omdat je je paard ook niet in een houding laat lopen, je trekt m alleen opzij als het nodig is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:22

Buiten rijd ik mijn paard ook altijd met martingaal. Waarschijnlijk overbodig, maar als hij zich gedraagt doet de martingaal ook niets. ;)
Denk dat het voor steigeren redelijk zinloos is, ik heb het vooral voor als ie in paniek schiet en zijn hoofd de lucht in gooit, dan heb je echt 0 controle. Met martingaal wordt ie daarin geremd.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:24

celine14 schreef:
martingaal helpt hiertegen niet.
mijn paard steigerde in het begin ook best vaak. toen heb ik een touwtje (gewoon simpel halstertouw) aan de singel vastgemaakt (kan aan de onderkant of zijkant) en dan door het bit in en het uiteinde aan je hand. als je m niet nodig hebt gewoon op lengte laten maar mocht je paard gaan steigeren dan trek je m iets aan en dan trek je als het ware z'n hoofd opzij en kan hij niet gaan steigeren.
Ik ben echt niet van de hulpteugels enzo maar dit heeft mij echt geholpen. omdat je je paard ook niet in een houding laat lopen, je trekt m alleen opzij als het nodig is.

hoewel ik het fijn vind dat je de tijd neemt om te reageren moet ik het nóg maar een keer duidelijk maken.

ik wil er niks aanhangen om het steigeren te stoppen, de eigenaar heeft het geopperd omdat het haar leek dat het veiliger zou zijn vanwege meer controle ALS ze steigert.
ik ben niet op zoek naar oplossingen TEGEN steigeren, ik zoek antwoord op de vraag
Citaat:
mijn vraag was vooral over de inwerking van de martingaal, verhoogt die de veiligheid bij het steigeren door meer controle of werkt ie juist tegengesteld en maakt het het steigeren gevaarlijker.

ik zou het fijn vinden als mensen zorgvuldig de openingspost lezen waarin dit ook al staat, of de drie berichten hiervoor waarin ik het ook al heb gezegd. ik vind het een beetje vervelend worden om dit telkens recht te moeten zetten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:40

tja wat ik weet van paarden proberen te begrenzen die omhoog komen (steigeren) het zij door een martingaal een elastiek stoot teugel etc etc, het alleen maar averechts werkt
dier kan in paniek raken (proberen te vluchten voor de druk) en achterover slaan oid
toch door trekken en dus de opwaartse kracht hoger en hoger gooien om los te komen tot er nog maar 1 mogelijkheid is, vallen

en toch als aanvulling gezien je de controle zoveel mogelijk wil houden tijdens het steigeren

de beste oplossing voor ze omhoog wil komen is haar voorwaarts te houden met alle middelen van dien (zet dr gerust in draf oid)
en tijdens steigeren afwachten als ze niet te hoog komt, gebeurt dat wel opzij trekken

dat is het meest simpele wat je kan doen

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:45

Hoofdstel aan met teugels en daarover een halster met een touw als teugel. Mocht ze dan omhoog willen komen, kan je haar omtrekken. Je hoeft dan ook nog niet al te veel steun te hebben aan de echte teugels. Een groen paard moet goed naar voren worden gereden, zodat ze geen tijd hebben om na te denken. Dit kun je het beste doen in een omheinde omgeving. Verder is het niet altijd handig, dat iemand je paard aan een touw of longe vasthoudt. Hierdoor val je er vaak eerder af, omdat de vasthouder een soort van centrifuge effect veroorzaakt.
Het rijden van groene paarden is niet niks. Dit moet gelijk goed gebeuren, anders zit je lang vast aan gemaakte fouten. En vooral een volwassen paard, is zeker niet makkelijker. Ze zijn sterker en hebben een eigen mening, die hierdoor wel eens tegen je gebruikt kan worden. Je moet dus wel erg zeker van je zaak zijn.