Ik hoorde net tijdens het rijden het volgende:
'Dressuurpaarden zijn pittiger als springpaarden,omdat dressuurpaarden meer pit moeten hebben voor de Z oefeningen'.
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken...
Dus...wat vinden jullie hiervan?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zertab schreef:Seraphim schreef:En een paard hoeft geen pit te hebben om over 1.50m te kunnen springen? Beetje raar argument...
Ja vind ik ook...
Maar ik denk dat ze bedoelt met dat ze meer pittiger zijn met de gangen.
Piebe_Post schreef:Het slaat werkelijk nergens op. Het verschil tussen en spring- en een dressuurpaard is de bouw. En zelfs daarover verschillen de meningen. Want soms zijn paarden springefokt en dan zijn ze super in de dressuur. Het is maar net waar je ze voor traint.
En hoe bepaal je sowieso of je paard pit heeft of niet? Als ik een 'van nature rustig paard' een maand stilzet in stal en veel haver voer, en k haal er hem dan weer uit en ga ik gelijk opzitten in de bak, wat denk je dat er gebeurd? Heeft mijn paard dan pit? Ik vind dat altijd gevaarlijke uitspraken over een paard. Heel veel mensen zeggen: ja mijn paard is heel dominant, alleen dat klopt niet.
Je hebt extraverte paarden en introverte paarden. Bij de extraverte is heel makkelijk emotie op te wekken, bij de introverte wat minder. Dat is allemaal wetenschappelijk vastgesteld door middel van hartslag en hoeveel cortisol wordt aangemaakt.
Oftewel: de uitspraak dat dressuurpaarden pittiger zijn slaat om meerdere redenen nergens op.
) en stapte er heel stoer langs. Quir schreef:Heeft niks met elkaar te maken. Dat dressuur paarden banger/rilleriger zijn dan springpaarden, dat ligt aan de ruiter.
Een springruiter interesseert t m niks als zijn paard iets eng vind, een dressuur ruiter ontwijkt dit direct.