Dressuurpaarden zijn pittiger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Dressuurpaarden zijn pittiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 17:34

Hee Bokkers!
Ik hoorde net tijdens het rijden het volgende:
'Dressuurpaarden zijn pittiger als springpaarden,omdat dressuurpaarden meer pit moeten hebben voor de Z oefeningen'.
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken...

Dus...wat vinden jullie hiervan? :)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:35

En een paard hoeft geen pit te hebben om over 1.50m te kunnen springen? Beetje raar argument...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 17:38

Seraphim schreef:
En een paard hoeft geen pit te hebben om over 1.50m te kunnen springen? Beetje raar argument...

Ja vind ik ook...
Maar ik denk dat ze bedoelt met dat ze meer pittiger zijn met de gangen.

Sabrina1304

Re: Dressuurpaarden zijn pittiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:14

Ik vind dit ook behoorlijk raar.
Ik denk dat een paard gewoon moet willen werken; maar of dit met pit te maken heeft weet ik niet...
Er zijn ook "rustige" paarden (als met pit bedoeld wordt dat ze "heviger" zijn) die willen werken...

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:15

Ik vind juist als ik springpaarden zie dat ze veel meer pit hebben .. Die crossen soms echt de hindernis over.
Maar het verschilt per paard dus dit is nooit te zeggen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:22

Mijn springgefokte dressuurpaard (euhhh haha) is heter dan mijn dressuurgefokte dressuurpaard (snap je hem nog?). Als we het over pittiger paarden hebben, dan denk ik dat de tuigpaarden (niet zo zeer de friezen e.d. maar echt de kwpn-tuigers) pittiger zijn dan de rijpaarden.. maar tussen spring- en dressuurpaarden, kun je dat denk ik niet zeggen. Wel denk ik dat springpaarden meer "gekkigheid" te zien krijgen waardoor ze er misschien makkelijker aan wennen dan dressuurpaarden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:27

Ik denk dat het niet alleen aan het type paard licht

Het hangt van zoveel factorem af
Ik ben zelf dressuurruiter en voer mijn paarden ander voer als mijn baas en bazin die springpaarden hebben zij voeren gewoon sportbrok en ik voer sportbrok speciale muesli en haver zo zie je weer verschillend
Hoe de ruiter is het ene paars is pitteger met de ene dan met de andere ruiter

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:54

Volgens mij worden springpaarden gewoon vanaf veel jongere leeftijd blootgesteld aan 'enge' dingen (meegenomen op grote concoursen met vlaggen/tractoren etc.) en zijn springruiters wat nuchterder, waardoor je paarden krijgt die niet zo snel van hun stuk te brengen zijn. Dat is mij in ieder geval wel al vaker opgevallen, dat springpaarden niet opkijken van iets waarvoor een dressuurpaard al 5x in de stress was geschoten. (Even heel in het algemeen genomen natuurlijk, ik weet dat dit niet altijd opgaat en dat er ook doodbrave dressuurpaarden & erg stressgevoelige springpaarden zijn.)
Dat hogere dressuuroefening meer pit vereisen dan hoge sprongen lijkt me onzin.
Het is natuurlijk maar net wat je onder 'pittig' verstaat. Ik vind de meeste springpaarden 'energieker' en de meeste dressuurpaarden 'sneller onder de indruk'.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:58

Uhm uhm, een paard hoeft niet pittig te zijn om verzamelde oefeningen te doen. Het gaat om de training en de voorbereiding.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:03

Heeft niks met elkaar te maken. Dat dressuur paarden banger/rilleriger zijn dan springpaarden, dat ligt aan de ruiter.

Een springruiter interesseert t m niks als zijn paard iets eng vind, een dressuur ruiter ontwijkt dit direct.

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:36

Het slaat werkelijk nergens op. Het verschil tussen en spring- en een dressuurpaard is de bouw. En zelfs daarover verschillen de meningen. Want soms zijn paarden springefokt en dan zijn ze super in de dressuur. Het is maar net waar je ze voor traint.

En hoe bepaal je sowieso of je paard pit heeft of niet? Als ik een 'van nature rustig paard' een maand stilzet in stal en veel haver voer, en k haal er hem dan weer uit en ga ik gelijk opzitten in de bak, wat denk je dat er gebeurd? Heeft mijn paard dan pit? Ik vind dat altijd gevaarlijke uitspraken over een paard. Heel veel mensen zeggen: ja mijn paard is heel dominant, alleen dat klopt niet.
Je hebt extraverte paarden en introverte paarden. Bij de extraverte is heel makkelijk emotie op te wekken, bij de introverte wat minder. Dat is allemaal wetenschappelijk vastgesteld door middel van hartslag en hoeveel cortisol wordt aangemaakt.

Oftewel: de uitspraak dat dressuurpaarden pittiger zijn slaat om meerdere redenen nergens op.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:38

Hm, een goed dressuurpaard bezit vaak ook springbloed..... Nee, met deze stelling ben ik het eigenlijk totaal niet eens. Het zijn meer de bloedlijnen die achter een paard zitten wat al een groot gedeelte van zijn/haar temperament bepaalt.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:39

Zertab schreef:
Seraphim schreef:

Ja vind ik ook...
Maar ik denk dat ze bedoelt met dat ze meer pittiger zijn met de gangen.

ik sluit me hier bij aan, ook als je ziet dat dressuur paarden over het algemeen(ik wij niemand er op aan) sneller schrikken op lager niveau(ook wel hoger maar niet zoveel) dan spring paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:13

Piebe_Post schreef:
Het slaat werkelijk nergens op. Het verschil tussen en spring- en een dressuurpaard is de bouw. En zelfs daarover verschillen de meningen. Want soms zijn paarden springefokt en dan zijn ze super in de dressuur. Het is maar net waar je ze voor traint.

En hoe bepaal je sowieso of je paard pit heeft of niet? Als ik een 'van nature rustig paard' een maand stilzet in stal en veel haver voer, en k haal er hem dan weer uit en ga ik gelijk opzitten in de bak, wat denk je dat er gebeurd? Heeft mijn paard dan pit? Ik vind dat altijd gevaarlijke uitspraken over een paard. Heel veel mensen zeggen: ja mijn paard is heel dominant, alleen dat klopt niet.
Je hebt extraverte paarden en introverte paarden. Bij de extraverte is heel makkelijk emotie op te wekken, bij de introverte wat minder. Dat is allemaal wetenschappelijk vastgesteld door middel van hartslag en hoeveel cortisol wordt aangemaakt.

Oftewel: de uitspraak dat dressuurpaarden pittiger zijn slaat om meerdere redenen nergens op.

Je haalt me de woorden uit de mond....... wilde ook al typen dat dit echt weer grote nonsensica is......

Verder wordt schrikkerigheid nog weleens verward met heetheid. Nu, kan je vertellen, heb eens een bloedheet dressuurpaard gereden, een van het type: If you'll be nice to me, I'll be nice to you. If you make just the littlest mistake, I'll kill you.
Maar die ging geen millimeter aan de kant voor een trekker hoor, interesseerde hem niks. Hij maakte zich groot en breed, ging showen (om de trekker te imponeren denk :') ) en stapte er heel stoer langs.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:16

Ik heb wel eens gehoord dat springpaarden over het algemeen wat koeler zijn dan dressuurpaarden. Dat zou zo zijn omdat ze aan vreemde opstakels moeten wennen. Of het waar is weet ik niet, dit is geen uitspraak van mij. Ik denk dat t per paard verschilt en wat de een pittig vindt, vindt de ander juist fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:20

Nogmaals: schrikkerigheid heeft niets met temperament te maken. Het een heeft te maken met roofdierinstinct, het andere met pit.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:29

Dit vind ik niet waar. Een paard dat een parcour van 1.30 moet springne heeft ook temperament en energie.

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:50

dit slaat nergens op :Y)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:52

Quir schreef:
Heeft niks met elkaar te maken. Dat dressuur paarden banger/rilleriger zijn dan springpaarden, dat ligt aan de ruiter.

Een springruiter interesseert t m niks als zijn paard iets eng vind, een dressuur ruiter ontwijkt dit direct.

Klopt, dressuurpaarden worden heet gemaakt, springpaarden mogen wat meer doen wat ze willen ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:03

Mijn dressuurgefokte paard heeft soms iets teveel werklust (mag je dat pit noemen?) tijdens het dressuurrijden, ben je het eerste kwartier bezig om hem op zijn eigen benen te laten lopen op een beheerst tempo. Maar het is er dan wel weer een die potentie heeft, hij heeft gewoon nog veel te leren.
Maar heb niet eerder z'n fijn bospaard meegemaakt, dan is er bij hetzelfde paard zoveel innerlijke rust. Vandaag in het bos over zeiltjes heengelopen, door de modder, langs van die afzetlinten.
Maar zodra hij bezig moet, dan komt zijn 'pit' echt boven. (nou goed, staat zijn vaderdier ook bekend om).

Springgefokt durf ik niet te zeggen, het enige springgefokte paard dat ik regelmatig gereden heb was bejaard, dus dat is niet representatief :+

ManonL18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:41

Dit echt onzin.
Een paard moet willen werken en als hij dat niet wil zal hij dat 9 van de 10 keer dus ook niet doen. Dit heeft niks te maken met pit.
Want een paard die niet overdreven sterk is en waar niet heel veel pit in zit kan ook met gemak een Z proef lopen

Nikki_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:23

Dit is echt een beetje raar... een springpaard heeft ook pit nodig.. dressuurpaarden worden vaak heet gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:25

Onzin, weet je wel hoeveel hart en pit je moet hebben om over 1.60 m. te springen ???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:25

Ik ben het niet eens met de stelling. Het is de omgang die het verschil maakt tussen een springpaard en een dressuurpaard, wat rillerigheid en kijkerigheid betreft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:28

Dressuurpaarden zijn niet zozeer pittiger, maar minder nuchter, kijkeriger, rilleriger (is dat een woord?) etc.
Springpaarden zijn vaak beter bij de les te houden, minder fel, minder kijkerig. Maar wél met temprament.