Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
zonder dat men de echte ins-and outs weet
listiglistje schreef:wat een gepiep weerzonder dat men de echte ins-and outs weet
![]()
neem van mij aan de kwaliteit en de bouw van die paarden die aan de Pavo-cup of andere jonge paardenwedstrijd meedoen
vele mate beter is als het paard van de gemiddelde bokker hier![]()
Die paarden hebben een natuurlijke aanleg/talent om op het achterbeen te komen en in de oprichting te lopen...anders scoren ze niet![]()
Ik heb zelf ook meegedaan met mijn jonkie vorig jaar, maar die kwam kracht en talent te kort,
dus die oprichting en op het achterbeen komen kon ik toen ook wel vergeten...daar waren mijn punten ook naar![]()
Die jury's zijn echt vakbekwaam om het echte talent eruit te pikken hoor!
Daarnaast hoeven 4 jarige alleen maar één kwartier stap, draf , galop, verruimen en 5 meter wijken.
Bij de 5 jarigen komt daar schouderbinnenwaarts bij...lijkt mij toch niets speciaals!
Thuis rijden ze die paarden ook niet 7 dagen per week bovenin hoor![]()
Ps ik heb het niet over verkoopfoto's met een valse knik
murphy102 schreef:listiglistje schreef:wat een gepiep weerzonder dat men de echte ins-and outs weet
![]()
neem van mij aan de kwaliteit en de bouw van die paarden die aan de Pavo-cup of andere jonge paardenwedstrijd meedoen
vele mate beter is als het paard van de gemiddelde bokker hier![]()
Die paarden hebben een natuurlijke aanleg/talent om op het achterbeen te komen en in de oprichting te lopen...anders scoren ze niet![]()
Ik heb zelf ook meegedaan met mijn jonkie vorig jaar, maar die kwam kracht en talent te kort,
dus die oprichting en op het achterbeen komen kon ik toen ook wel vergeten...daar waren mijn punten ook naar![]()
Die jury's zijn echt vakbekwaam om het echte talent eruit te pikken hoor!
Daarnaast hoeven 4 jarige alleen maar één kwartier stap, draf , galop, verruimen en 5 meter wijken.
Bij de 5 jarigen komt daar schouderbinnenwaarts bij...lijkt mij toch niets speciaals!
Thuis rijden ze die paarden ook niet 7 dagen per week bovenin hoor![]()
Ps ik heb het niet over verkoopfoto's met een valse knik
De jury's zijn meestal NIET vakbekwaam!
De paarden lopen inderdaad regelmatig in een valse knik en een schijnoprichting en sommigen zelfs al in een schijnverzameling. Ik mag toch hopen dat jij je daar inderdaad niet aan schuldig maakt, veel ,vooral, sub-toppers toch echt wel!. Er is maar weinig over van het gangwerk. Aan de ene kant van het veld zie je de merries met veulens en de jonge dieren aan de hand gepresenteerd, aan de andere kant van het veld de PAVO-cup. Dan is het toch wel hééél schreinend om te zien hoe weinig er over is van wat een paard van nature op dat andere veld wél laat zien. De paarden worden veelal in Rollkur-achtige posities "los" gereden in plaats van "" van achteren naar voren" met voldoende lengte in hun lichaam. Dat is er tijdens het "losrijden" uitgeperst. En dat zijn géén incidenten...!!
Natuurlijk bieden ze veel aan, maar dat absoluut niet hoor. En ik weet op wat voor manier ze voorbereid worden (inside information) en daar word ik niet vrolijk van. Dat is niet 3/4x per week 20-30 minuten relaxed rijden
En de paarden die het niet pikken, gooien de handdoek in de ring en die zul je uiteindelijk ook niet in een dergelijke competitie zien. En er zijn er zat die dat niet trekken dus afhaken.
)
1e proef 2e en 2e proef 1e
Citaat:Het vervelende is dat sommige mensen het proberen na te bootsen met een paard wat er nog niet klaar voor is/het niet uit zichzelf aanbiedt...
murphy102 schreef:Nou Listiglistje, als jij er altijd bij bent en jij ziet niet hoe er gereden wordt dan zegt dat genoeg over jou, want er wordt nagenoeg alléén maar zo gereden, of dat nu bij de jonge paarden-rubrieken is of op de Hengstenkeuring of welk evenement dan ook!
overigens hanteer ik niet de roll-kur methode
)
listiglistje schreef:murphy102 schreef:Nou Listiglistje, als jij er altijd bij bent en jij ziet niet hoe er gereden wordt dan zegt dat genoeg over jou, want er wordt nagenoeg alléén maar zo gereden, of dat nu bij de jonge paarden-rubrieken is of op de Hengstenkeuring of welk evenement dan ook!
misschien zie ik het niet omdat ik zelf ook zo rijdt en aan dat soort evenementen deelneemoverigens hanteer ik niet de roll-kur methode
![]()
Ik heb op internationale stallen gestaan en voor gereden, maar dan is mijn ervaring toch anders, want daar zag ik het niet en in mijn omgeving en op andere stallen ook niet....(en zit hier toch in hartje dressuurland Brabant)
Over de Roll-kur dat lijkt mij een andere discussie die mij hier niet op zijn plaatst lijkt
Of je nu wel of niet voor bent, mits goed toegepast door professionele ruiters die weten waar ze mee bezig zijn,
kan het wel degelijk meerwaarde hebben, dat blijkt wel door de successen van Nederlanders internationaal!
Maar ik denk dat ik en jij dat niet kunnen beoordelen, want daarvoor moet je zelf op dat niveau rijden en de overigens al eeuwenoude techniek ook daadwerkelijk beheersen.
En dan heb ik het nog niet eens alleen over schoenen, hoe vaak ik ook niet het gassen door de baan gezien heb, met in elke hoek iemand met zweep zodat de paarden 'leren' om te GAAN. Niet mijn manier kan ik je zeggen 
Tjuppie schreef:Arlando is de enige die daarop afgestraft werd, maar er waren er zat meer die met open monden (o nee, dichtgesnoerde bekken), heel veel spanning, apart voorbeen maar geen achterbeen en ruggebruik en als een plank door de bocht voorgesteld werden.

listiglistje schreef:Tjuppie schreef:Arlando is de enige die daarop afgestraft werd, maar er waren er zat meer die met open monden (o nee, dichtgesnoerde bekken), heel veel spanning, apart voorbeen maar geen achterbeen en ruggebruik en als een plank door de bocht voorgesteld werden.
Tjuppie ga zelf eens met een jonge hengst van 4 à 5 jaar (in dekdienst) eens rijden in zulke entourage....
ik vrees dat ook paarden die thuis fijn en correct worden afgericht daar zo door de baan gaan...het is niet niets zo'n hal vol met mensen en entourage
Zoek vooral de fout niet bij jezelf...