paard nageeflijk rijden in het bos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

paard nageeflijk rijden in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 23:27

Rijden jullie jullie paard ' aan de teugel' in het bos? of laten jullie ze lekker met hun hoofd in de lucht lopen?

Ik zie vaak namelijk dat mensen hun paard in het bos alsnog graag nageeflijk willen hebben lopen. Vroeg me af wat jullie altijd doen? En waarom?

Ik rijd haar zelf altijd met iets langere teugels en meestal gaat ze dan zelf nageeflijk lopen, maar dit hoeft niet perse van mij eigenlijk. Maar is altijd mooi meegenomen om haar nekspieren te trainen.

En nee ik bedoel niet dwangmatig aan de teugel rijden maar gewoon dat je buiten ook een beetje 'vraagt' net zoals in de bak. (voordat je heel bokt weer over je heen krijgt :Y) )

xHelene

Re: paard nageeflijk rijden in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:28

Voor mij persoonlijk is buitenrit ontspanning dus niet aan de teugel.
Werken doe ik in de bak en buiten is lekker relaxen voor beiden :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:28

ja hoor, nageeflijk rijden is niet voor de mooi, maar gezonder voor een paard wat gewicht draagt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:30

Die van mij die gaat alleen maar showen buiten :))
Mn paard loopt gewoon lekker ontspannen maar hoeft niet aan de teugel, maar de kop in de lucht ook weer niet.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:33

als onze bak al een tijdje te modderig is om goed in te kunnen rijden dan heb ik een heeele grote bak tot mijn beschikking genaamd: bos! dan doe ik wel aan dressuur en voor de foto's natuurlijk, maar verder ben ik er over eens dat op bosrit lekker ontspannen betekent dan mag ze dus lekker met haar koppie in de lucht lopen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:33

nagevelijk rijden hoord bij training..buiten rijden vind ik ontspannen dus niet nagevelijk :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:34

Ehh..... heb geen bak, dus rijdt mijn dressuur gewoon buiten. Met stukken lekker aan de lange teugel stappen, dat wel. Maar de oefeningen dus gewoon in het bos, op het zandpad ( en natuurlijk ook wekelijks les en eens een bak huren...) Maar hoofdje omhoog en sjouwen maar? No way!! Ruggebruik en een dragende achterhand wil ik altijd, overal!! Ook als ik "zomaar" stap. En idd: dit is ook om mijn paard heel te houden. Als je eenmaal de onnatuurlijke stap zet om óp een paard te zetten, moet je ook zorgen dat je je paard leert hoe hij/zij je het best kan drágen (gewicht dus mínimaal op vier benen.......)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:35

Van mij mag het best! Zeker als je dier wat kijkerig is en je hem weer even bij de les wil hebben. Hoeft niet de hele tijd, maar zo nu en dan mag je best wat vragen!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:36

licht eraan welk paard en welk moment. ik ben van mening dat je een paard ook in het bos dressuurmatig moet kunnen trainen. en de stukken waarop je normaal galoppeert, kun je ook heel goed kort schakelen in de draf. stukje controle :j ook vind ik het bos super om wat sb en travers te oefenen, omdat ze nergens aan vast kunnen plakken :) maar pon loopt ook heel vaak lekker op zijn eigen manier, met lange teugel. en heel waarschijnlijk zit ik op dat moment uitgebreid te kleppen met een vriendin. :D

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:37

Ja hoor ook in het bos aan het 'werk' dus nageeflijk. Niet continue maar wel regelmatig. Lekker trainen in een leuke omgeving ;) Hij krijgt ook regelmatig lange teugel maar dan moet hij wel lang en laag en niet met de kop in de lucht daar heeft niemand wat aan. Ik niet omdat dat niet fijn zit en hij niet omdat hij dan zijn rug wegdrukt en dat is niet lekker voor zijn lijf.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:38

Zeker aan het begin van de rit wel, omdat er dan nog zoveel spanning inzit, dat ik haar op die manier begrens en zelf de leiding houdt door haar aandacht bij mij te houden. Aan het eind van de rit probeer ik haar wel wat meer ruimte te geven, dus minder rond te rijden, maar moet ik toch contact blijven houden omdat ze dan nog steeds wel eens onzichtbare kabouters ziet (ze springt dan gerust ineens 2 m opzij).

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:39

Verschillend. Het grootste gedeelte mag hij buiten zelf weten waar hij zijn hoofd houd, maar om de zoveel tijd pak ik hem wel op voor een minuutje op 5. Hij moet leren dat we op elk moment een training kunnen doen. Mocht hij als ´kameel´ gaan lopen (wat hij in het dorp vaak doen, spannend enzo) vraag ik hem ook vaak iets meer naar beneden, gewoon om hem iets rustiger te maken in zn koppie.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:40

Ik rij hem eerst altijd in de bak, ook galop links en rechtsom , anders issie helemaal niet te handhaven op buitenrit.
Als we naar buiten gaan en hij flipt weer om het 1 of ander (Witte stenen die de gemeente er neer zet op zand/wandel paden) vraag ik hem indd te ontspannen, dat werkt voor hem het best.

Wanneer ie daar is, laat ik hem weer wat losser van voor , noooit!! vrije teugel, dit omdat het gevaar altijd bestaat tot vluchten, (vluchtdier) en omdat hij dan meteen versnelt .
Daarbij mag ie graag een meter of wat opzij springen of wous bokken.
Heb hem zelfs in het begin met slof buiten gereden, niet strak eraan maar zekerheid voor mezelf.
Ben al een keer verlamd geraakt, dat gebeurt me niet nog eens.

Misschien dat ie nu is veranderd, want hij is sowieso veranderd op deze stal qua bokken met 4 benen in de lucht uit het niets enz.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 07:56

Ik train graag in het bos, de eerste paar 100 meter (op- /langs de weg) lekker instappen, gewoon licht contact. ik gooi niet zomaar me teugels los, zou ik niet durven met me race kanon! :=
In het bos aangekomen pak ik haar rustig op en gaan we vaak wat oefeningen doen, met tussen door vrije teugel.
of ik moet een hackamore in hebben, dan kan ik wel lange teugel. maar dan heb ik me er ook op ingesteld. :9

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:04

Ja, ik wil mijn paard in het bos ook nageeflijk hebben. Ik denk dat je nageeflijkheid hier verwart met aan de teugel, zijn twee verschillende dingen. Je kunt een paard ook nageeflijk hebben zonder dat je het hoofd op de loodlijn hebt. Ik vraag nageeflijkheid in het bos, maar mijn paard mag dan best met de neus eruit lopen.
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 29-01-11 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:08

Qimm schreef:
ja hoor, nageeflijk rijden is niet voor de mooi, maar gezonder voor een paard wat gewicht draagt

Mee eens, al rij ik niet de hele rit met een contact teugel en hoeven mijn paarden dus niet constant nagevelijk te zijn.
Ik rij max 1 keer per week buiten, ben verder lekker in de baan dressuurmatig aan het trainen. Er moet een balans zijn tussen aanspanning en ontspanning.
Dus wat kleinvosje schrijft ben ik het mee eens.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:16

Heb afgelopen zomer ook een maand of anderhalf heerlijk gefreewheeled, buiten met mn paardje. Lekker lange teugel genieten van de omgeving en niet te veel gevraagd. En ook geen les gevolgd. Na de zomervakantie weer aan de les, maar kreeg hem moeilijk bij de les!! Hij had zoiets van ja daaag. Mijn lesgeefjuf was dan ook van mening dat buitenrijden oke was maar ik m toch meer had moeten rijden. Dus ook buiten nageefelijk want moest nu weer ver weg komen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:29

@ klein vosje: hélemaal mee eens!!
Allemaal even lezen !!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:18

Mijn paard moet gewoon nagevelijk in mijn hand gesteld zijn.. Maar dat hoeft niet zoals in de training... Lekker lang en laag prima, gewoon opgempakt ook prima... vooral het halsstrekken neem ik in het bos vaak mee, dan weet ik zeker dat het met al die afleiding in het bos in de proef ook goed zou moeten gaan :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:21

Ik heb m'n teugel er gewoon lichtjes aan en dan doet ze het vanzelf eigenlijk buiten.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:23

Dat ligt aan het doel waarmee jij paardrijdt en het bos in gaat. Ik vind het zelf altijd wel fijn om een beetje gevoel te houden in het bos, zeker wanneer het paard nog niet zo ervaren is. Maar wanneer de juiste ontspanning er is, laat ik het paard ook wel eens wat langer. Ik wissel de hoofd-halshouding meestal een beetje af. Het ene paard heeft meer contact nodig dan de ander in het bos. Bij een uitstaprondje in het bos gaan de teugels, vanzelfsprekend, ook op uitstaplengte.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:24

Een paard dient altijd aan de teugel te zijn, het hoeft in het terrein niet in de dressuurmatige houding te gaan, aan de teugel heet: het paard luistert naar de hulpen, zowel de zit als kuit en teugelhulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:30

De mijne staakt ontzettend in de bak, kan er écht geen meter mee rijden op dit moment. (longeerwerk, VD? da's dan weer allemaal geen enkel probleem, alleen ohz is het f*ck off van haar kant). daaar ben ik nu mee bezig om dat eruit te krijgen.

1x/week gaan we meestal met een groepje van stal een leuke wandeling maken. Veel stapmomente, ook stukjes draf en regelmatig een galopje op een relax tempo.
Aangezien mijn beestje dus voor geen meter wil meewerken in de bak, heb ik geen andere keuze dan op wandeling stilaan te gaan doorwerken. Buiten is ze een echt engeltje! Het is dan toch een makkelijke ondergrond, altijd rechte stukken dus ideaal om ze voorwaarts te rijden zonder teveel afleiding. Dus ik vraag regelmatig wel een keertje meer contact en nageeflijkheid ja, zowel in stap als in draf (nog maar 1x kans gehad tot galop wegens vaak te modderig/teveel andere ruiters). Nooit lang en wordt altijd beloond met lossere, vrije teugel.

Wie niet sterk is moet slim zijn :Y) Zo krijgt ze toch haar training die ze in de bak wil ontlopen, en ze vindt het nog fijn ook.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:32

Nageven en nageeflijkheid zijn dingen die verder uit elkaar liggen dan mening doet vermoeden.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:33

Eens dat je ook in het bos nageeflijkheid moet vragen om een paard optimaal te laten dragen.
Dat geflos in het bos, zeg maar, dat vind ik dan weer niets. :n