Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.

Vergelijk het maar met autorijden, eerst leer je alleen de auto bedienen (schakelen, sturen, remmen). Blijheid schreef:Het ligt ook heel erg aan je insteek
Er zijn zat mensen die het prima vinden elke week een uurtje te "hobbelen" op een paard, daar hun plezier uit halen en na 10 jaar nog op hetzelfde niveau rijden dan na 1 jaar. En er zijn mensen die echt bij willen leren, extra informatie opzoeken, clinics bezoeken, proberen meer te rijden door bijvoorbeeld een verzorgpaard te zoeken etc. Die laatste groep zal veel meer leren dan de eerste.
Hoeveel je kan na 2 jaar hangt daar dus ook voor een groot deel vanaf, net als van je talent, je instructie, de paarden waar je op rijd etc.
Ik denk dat je na 2 jaar vooral nog bezig bent met jezelf. Netjes in balans zitten, ook als je paard een keer wegspringt, benen en handen stil, in de goeie versnelling de goeie kant op sturen etcVergelijk het maar met autorijden, eerst leer je alleen de auto bedienen (schakelen, sturen, remmen). De omslag naar echt paardrijden komt voor mij op het moment dat je in plaats van alleen met jezelf bezig te zijn, bezig gaat om het paard te trainen. Je gebruikt het paard niet alleen meer om zelf van te leren, je bent ook in staat het paard wat te leren. De vergelijking met autorijden, het bedienen van de auto gaat goed, nu kan je je gaan richten op deelnemen aan het verkeer.
Sofy schreef:Ik probeer bij mezelf me inderdaad ook wat meer te focussen op m'n vooruitgang, maar ja, als je slechts 1 x per week rijdt is dat toch moeilijk te zien soms. Aan de andere kant, als ik mezelf nu moet vergelijken met 3 maanden geleden heb ik toch al wel weer veel bijgeleerd... Maar ja je wil altijd meer he?
Sofy schreef:Niet doen...Het is heel normaal om je na een slechte ervaring angstig te voelen, juist als je als volwassene begint met rijden. Volwassenen denken nou eenmaal teveel. Toen ik na jaren weer begon met rijden durfde ik niet eens te galopperen. Heb een aantal lessen aan een longeerlijn gegaloppeerd voordat ik weer los durfde zonder me te willen vastklemmen aan wat ik maar kon grijpen. Had destijds niet durven dromen dat ik ooit nog op een losgeslagen Haflinger zou rondracen...Die angst dat herken ik wel, ik had een hele slechte ervaring de eerste keer dat we gingen galopperen en daarna heeft het idd wel een jaar geduurd voordat ik een beetje ontspannen kon rond galopperen. Dan voel je je zo'n ontzettende kneus...
Sofy schreef:Kun je voor of na de les ook nog wat met je rijpaard doen? Dan lekker extra vertroetelen met wat massage achtige aaierij of gewoon nog een borstelbeurt. Laat merken dat je waardeert dat paard dat toch maar weer allemaal pikt, al is het maar even een vriendelijke aai over het hoofd na het rijden. Zelfs manegepaarden pikken dat best op hoor!Ik voel me alleen vaak nogal schuldig richting het paard, die moet mij telkens weer een uur dragen zonder dat ie z'n rug gaat gebruiken. Lijkt me toch vrij zwaar...
Judith_H schreef:Ik heb verschillende mensen in mijn groep zitten die al vele jaren rijden. Waaronder een paar met eigen paard. Nu is dat voor hun ook al jaren geleden, dus ze moeten zelf ook weer beetje opnieuw beginnen. Toch vind ik het verschil erg opvallend. Ze zijn beduidend een stuk beter of pakken het sneller weer op.
. De eerste lessen kon ik hem alleen maar naar draf krijgen door hem achter een ander paard te parkeren, vervolgens lukte het alleen maar door voltes met een doorsnede van een meter of 5 te gaan rijden (ik was echt bang om om te vallen) en nu krijg ik het al voor elkaar door een grote volte in te zetten. Liever gezegd, ik moet nu juist gaan oefenen op door galopperen op de grote volte tot ik een tempowisseling vraag. Nou nog op het lange eind kunnen wisselen en we zijn al weer een stukje verder
. Vooruitgang zit er dus misschien toch wel in...
.Sofy schreef:Wat betreft nageeflijk lopen: dat vraag ik me dus idd ook af Elena, of ik daar nu al wel mee bezig zou moeten gaan. Maar ja, daar willen we naar toe toch? Overigens is het in mijn geval denk ik idd beter voor het paard, maar ik ga het niet vanuit halt proberen te bereiken. Dat lijkt me overigens ook een rare manier, nageeflijkheid komt toch vanuit een goed van achter naar voren gereden paard? Dus goed tempo, kont eronder, actief? Lijkt me vrij moeilijk in halt... maar misschien heb ik de principes wel verkeerd begrepen.