Pony rijden op stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_pony

Pony rijden op stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:31

Goedemiddag allemaal,

Ik las zojuist een topic door dat ging over het niet mogen starten met een hoedje en s&t op pony wedstrijden. Bij het lezen van de reacties kwam een aantal keer naar boven dat het onzin is om een pony op stang en trens te rijden en dat het teveel metaal is voor in een klein mondje etc (het is niet de bedoeling om hierin te discussiëren over dat topic slechts over de vraag onderaan dit topic!)

Nu start ik mijn fanatieke pony in het Z1 tussen de paarden (al vanaf de B bij de paarden gestart) en nu loopt mijn pown toevallig ontzettend fijn op stang en trens, alles past prima.
VRAAG:
Graag zou ik wel eens willen weten waarom het met mijn pony (10cm kleiner dan paard) onzin zou zijn om deze op s&t te rijden(zoals sommige bokkers zich uitdrukken) en met een paard dit ''normaler'' wordt gevonden?

Kom maar op met een heerlijke discussie!
Laatst bijgewerkt door Little_pony op 19-01-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Re: Pony rijden op stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:32

Volgens mij mag het wel :j aan jou de keuzen vanaf de Z1 mag je zelf beslissen

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:34

Als je Z1 bij de paarden loopt mag dat gewoon! :)

Ik denk alleen dat ze willen voorkomen dat een kind van een jaar of 11 zo'n zooitje teugels in zijn pootjes geduwd krijgt.. Als 'ie wat onvoorzichtig is kan dat nare gevolgen hebben. :)

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:41

Dat is mijn vraag niet :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:45

Veel kinderen (en die rijden in de ponyklassen) hebben gewoon nog niet de juiste motoriek om op een juiste manier met S&T om te gaan en dat is volgens mij de reden waarom het in de ponysport niet toegestaan is...
Als jouw pony Z1 bij de paarden loopt en jij zegt dat jouw pony heel fijn loopt op S&T, dan moet je lekker met S&T gaan rijden lijkt mij. Succes!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:46

Little_pony schreef:
Dat is mijn vraag niet :)

Oh, ik heb vooral gereageerd op je eerste alinea. Misschien moet je dan je vraagstelling duidelijker formuleren. :Y)

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:46

Ik heb in het verleden twee keer met een pony tussen de paarden gestart. Met beide ben ik tot de M gekomen en toen gestopt door o.a kreupelheid.
Ik reed ze thuis al regelmatig op stang en trens en ik vond het een plezier om ze zo te rijden. Ze waren thuis doorgetraint tot ruim Z niveau, met de wissels om de 3 erin en bij eentje het begin van de piaffe.
Nooit gemerkt dat ze een te kleine mond hadden.

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:48

Dank voor je reactie, ik gaf al aan hier niet de discussie te willen voeren waarom dat bij ponywedstrijden niet toegestaan is, daar is een ander topic voor :)

Meer de reactie die mensen geven op een stang en trens in een pony mond (belachelijk, niet nodig etc etc)
Mijn vraag is dan, waarom is dit belachelijk? Omdat mijn pony toevallig 10cm kleiner is dan een officieel paard? En als het een paard was geweest het geen punt is als er op s&t gereden wordt....

Hmm lastig uit te leggen hoop dat me vraag duidelijk overkomt (A)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:50

Snap ook niet waarom het een probleem zou zijn. Als alles maar past. Er zijn paarden die een kleinere mond hebben dan een pony.
Zelf reed ik mijn paard in pony formaat, ook tussen de paarden in het Z op stang en trens.
Wel moest ik even zoeken voor ik een combi had wat paste en dus er fijn op liep.
Het blijft voor mij dat de ruiter bepaald of een bit (of bitten) zacht zijn in de paarden mond.

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:57

Japeloup schreef:
Snap ook niet waarom het een probleem zou zijn. Als alles maar past. Er zijn paarden die een kleinere mond hebben dan een pony.
Zelf reed ik mijn paard in pony formaat, ook tussen de paarden in het Z op stang en trens.
Wel moest ik even zoeken voor ik een combi had wat paste en dus er fijn op liep.
Het blijft voor mij dat de ruiter bepaald of een bit (of bitten) zacht zijn in de paarden mond.

Jaa je snapt mijn vraag *\o/* ben ik toch duidelijk hihi

Goed antwoord, vind ik namelijk ook!

(nogmaals vindt ik het echt irri dat mensen hier op bokt kunnen zeggen of het onzin is omdat het een pony is :o )

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:03

Omdat veel mensen een pony toch nog altijd als een minderwaardige versie van een paard beschouwen. :P
Raar maar waar, om de een of andere reden zijn die paar centimeters voor heel veel mensen reden om te denken dat het beestje minder kan, zonder en verder bij na te denken dat pony's alleen in hoogte verschillen van paarden.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:55

Zolang alles op de juiste manier opgetuigd is en de ruiter/amazone correct met het tuig (in dit geval dus S&T) om kan gaan zie ik geen probleem. Zolang alles maar netjes past en de pony niet gehinderd wordt.

@julius_juut; Misschien zal straks het idee dat een pony een minderwaardige versie van het paard is wel veranderen met de komst van de film over Jappeloup.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:02

Ik denk dat ik met mijn paard een probleem ga hebben met s&t, die heeft zo'n kort mondje dat ik bang ben dat het niet past.
Maar dat zien we dan wel, als t nie wil, wil het niet
Ik vind dat je moet kijken of het kan en beter is, ook al zou hij 180 zijn, als hij niet fijn gaat op s&t, lekker eruit laten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:05

Anvisa schreef:
@julius_juut; Misschien zal straks het idee dat een pony een minderwaardige versie van het paard is wel veranderen met de komst van de film over Jappeloup.

Jappeloup was dan ook gewoon een paard.... Alleen Nederland kent E-pony's....

I.m.o. is er niets mis met s&t bij een pony, zolang het maar goed past en in kundige handen is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:07

Het probleem is dat ruiters niet genoeg nadenken over of ze wel handig en ervaren genoeg zijn om met stang en trens te rijden. Daarbij vind ik het juist heel goed dat ponyruiters een Z proef op alleen trens leren rijden. Dan weten ze dat het kan, met een Z-paard hoef je ook niet gelijk een Stang&Trens te gebruiken, dit kan ook vanaf het ZZ-Zwaar pas, net wat je als combinatie fijn vindt. Maar veel ponyruiters denken niet genoeg na over de schadelijke werking die S&T kan hebben, omdat het vooral heel mooi, leuk en stoer is. Zo ken ik ponyruiters die al vanaf het L thuis trainen op S&T, WAAROM?????

Dus daarom mijn vraag aan jou TS, waarom zou je het toestaan bij ponywedstrijden?
Met jouw pony tussen de paarden geldt de regel toch niet, dus dan heb je er ook geen last van.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:13

gabyfedde schreef:
Anvisa schreef:

Jappeloup was dan ook gewoon een paard.... Alleen Nederland kent E-pony's....

I.m.o. is er niets mis met s&t bij een pony, zolang het maar goed past en in kundige handen is.

Klopt, maar neem aan dat ze mensen uit NL bedoelt. Scheelt het nog niks de 1.55m en de 156.9m grens, maar in NL geloof ik best dat mensen toch een onderscheid maken wanneer je iets met een pony bereikt of met een paard, ligt er uiteraard wel aan wat je bereikt hebt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:31

Het is niet echt onzin om met S&T te rijden op een pony, mits de combinatie natuurlijk goed past. Enkel vind ik het dan weer wel onzin om S&T toe te gaan staan bij de pony's, wat in jouw situatie dus niet het geval is. Je moet je wel bedenken dat het meerendeel bij de pony's redelijk jong is. Bij de paarden vind ik het toch wel een minder groot probleem, dat zijn vooral mensen vanaf een leeftijd waarbij ze er toch wel wat meer over weten dan dat het stoer is. Op uitzonderingen na, natuurlijk.

Maar waarom zou jij er last van hebben, als je tussen de paarden start?

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:25

Als jij dat graag wilt zou ik het zo doen :P
Mijn doel is met Ollie ook met S&T te rijden , en waarom zou het verkeerd zijn om op een pony met s&t te rijden ?Ikzelf vind het wel mooier staan omeerlijk te zijn :D

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:09

De afkeurende reacties zijn (vaak) afkomstig van mensen die geen idee hebben hoe eea werkt. Er zijn enorm veel onderleggers en stangen te koop. Ik neem aan dat iemand die op het niveau komt van s&t, begeleid wordt door een goede instructeur. Deze kan ook advies geven over welke bitten aan te schaffen.

Heeft je paard/pony een kleiner mondje dan kun je ook een kleiner bitje aanschaffen. Denk hierbij wel dat een smaller bitje ook scherper kan zijn. Maar goed op het moment dat je s&t mag gaan gebruiken wordt je geacht over een zorgvuldige teugelvoering te beschikken. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:26

Chaos schreef:
Dus daarom mijn vraag aan jou TS, waarom zou je het toestaan bij pony wedstrijden?
Met jouw pony tussen de paarden geldt de regel toch niet, dus dan heb je er ook geen last van.

NEE niet toestaan op pony wedstrijden! Ben je mal, laat die kinders lekker op trensje rijden.

Ben zeker voor een deskundig gebruik van s&t.

Nogmaals gaat het bij m'n vraag niet om het rijden met s&t op pony wedstrijden maar met een pony op paarden wedstrijden.

Waar ik een soort ''last'' van heb is berichten op bokt dat het sowieso onzin is om op een pony met een s&t optoming te rijden. en hier ben ik het dus niet mee eens, ik heb mijn pony 1.48 op s&t lopen in t Z1 en dat bevalt uitstekend ;)

Kortom van die kort door de bocht reacties van mensen die waarschijnlijk zelf nog nooit een s&t in handen hebben gehad, en daarom was ik benieuwd naar reacties en welke argumenten zij dan hebben (voor/tegen) etc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:13

xxOrlando schreef:
Mijn doel is met Ollie ook met S&T te rijden , en waarom zou het verkeerd zijn om op een pony met s&t te rijden ?Ikzelf vind het wel mooier staan omeerlijk te zijn :D

hemel zeg dit meen je toch niet serieus?dat je ermee wil rijden omdat je het 'mooi' vind staan?
dit lijkt me een duidelijke reden waarom de KNHS de grens bij de pony's heeft getrokken

TS,als jouw pony fijn loopt op S&T zou ik het gewoon gaan doen op wedstrijd,er is opzich niets mis mee als je logisch nadenkt en het niet wil vanwege het mooi of stoer zijn(en dat is nu vaak het probleem met kinderen)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:52

xxOrlando schreef:

Met s&t rijden moet helemaal geen doel mogen zijn >;) En al helemaal niet omdat je het mooi vindt :roll: Meid, je hebt nog een hoop te leren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:02

Little_pony schreef:
Chaos schreef:
Dus daarom mijn vraag aan jou TS, waarom zou je het toestaan bij pony wedstrijden?

NEE niet toestaan op pony wedstrijden! Ben je mal, laat die kinders lekker op trensje rijden.

Ben zeker voor een deskundig gebruik van s&t.

Nogmaals gaat het bij m'n vraag niet om het rijden met s&t op pony wedstrijden maar met een pony op paarden wedstrijden.

Waar ik een soort ''last'' van heb is berichten op bokt dat het sowieso onzin is om op een pony met een s&t optoming te rijden. en hier ben ik het dus niet mee eens, ik heb mijn pony 1.48 op s&t lopen in t Z1 en dat bevalt uitstekend ;)

Kortom van die kort door de bocht reacties van mensen die waarschijnlijk zelf nog nooit een s&t in handen hebben gehad, en daarom was ik benieuwd naar reacties en welke argumenten zij dan hebben (voor/tegen) etc

Oh zo.

Dan is mijn antwoord: Dat kunnen die mensen waarschijnlijk dan toch niet beargumenteren.
1; Het is nu eenmaal toegestaan.
2; De KNHS mag van een volwassen ruiter die een Z-proef rijdt verwachten dat deze voldoende deskundigheid heeft om een pony (al is ie 1.30m.) correct op Stang&Trens te rijden. Dus als het jou bevalt, lekker blijven doen. :D

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:02

ik vind het geen onzin als je je pony op stang en trens rijdt. het zijn immers best moeilijke oefeningen in 't Z. en waarom zou een pony minder op stang en trens lopen dan een paard? als je pony fijn op stang en trens loopt, zou ik het gewoon doen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:03

Dressuurgek schreef:
xxOrlando schreef:

Met s&t rijden moet helemaal geen doel mogen zijn >;) En al helemaal niet omdat je het mooi vindt :roll: Meid, je hebt nog een hoop te leren.

ik denk dat ze probeert te zeggen dat als er oefeningen komen die je makkelijker op stang en trens doet die graag wil doen. haar doel is dus om die oefeningen uit te kunnen voeren.