Wat zijn de hulpen van galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Wat zijn de hulpen van galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:04

Uitgaande van de rechter galop

Wat zijn volgens jullie precies de hulpen om in galop aan te springen. Ik krijg mijn buitenbeen namelijk niet naar achter zonder mijn heup ook mee naar achter de nemen en het paard dus bij het buitenvoorbeen ruimte te geven waardoor hij dus makkelijk in de andere galop aan kan springen.
Spring je aan op het binnen, of op het buitenbeen?

Chaos

Re: Wat zijn de hulpen van galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:06

Op beide benen. Buitenbeen iets naar achter binnenbeen gewoon af laten hangen zoals altijd en dan iets druk geven maar dat hoeft meestal niet eens. Volgens mij draait mijn heup niet mee als ik mijn kuit iets naar achter verleg. Omdat je je been wel contstant lang blijft maken en niet je hele been naar achter legt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:07

dus je buigt je been bij je knie?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:13

Ja. Want ik blijf mijn been lang maken vanuit mijn heup dus dan hoef ik alleen mijn kuit iets omhoog te doen, dus dan mijn knie alleen ja (en enkel). Maar zeker weten doe ik het niet, heb er nog nooit op gelet bij aangalopperen. :P

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:14

Idd, zoals Chaos zegt.
Binnenbeen op de singel en buitnbeen iets naar achter leggen.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:21

Maar weten we ook waarom we dat doen?
Het klopt dat je je buitenbeen iets naar achter legt, maar dat is maar het halve verhaal. Om de juiste galop-hulp te analyseren, moet je eerst de bewegingen analyseren die het paard moet maken. Een galopsprong begint met het buiten-achterbeen, daarna komen binnen-achter en buiten-voor gelijktijdig op de grond en tenslotte binnen-voor.
Door je buitenbeen naar achter te leggen activeer je het buitenbeen, MAAR daarbij moet je nog twee dingen doen; met je buitenzitbeenknobbel druk geven om hem naar binnenvoor te 'duwen', EN je moet iets buitenstelling vragen. De meeste mensen horen dat ze stelling naar binnen moeten vragen, maar als je naar de bewegingen van het paard kijkt is dat niet logisch.
De binnenschouder heeft ruimte nodig om naar voren te grijpen. Vraag jij stelling naar binnen, dan 'blokkeer' je zijn schouder en kan hij minder makkelijk de galopsprong inzetten.

Ik hoop dat het duidelijk is. Eventuele aanvullingen zijn natuurlijk welkom!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:23

Ik had altijd geleerd dat we dat deden om je paard ook iets ronder te maken, aangezien je (over het algemeen) in een bocht aanscpringt,

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:42

ik wil nog wat aanvullen.
Buitenachterbeen is stuwende been in galop, binnenachterbeen dragende. Zou het dan niet handig zijn als je op je binnenbeen aanspringt bij een paard dat graag stuwt in galop, en op je buitenbeen als je paard te weinig stuwt.

Daarbij lijkt het mij een hele logische hulp, ik zit het inmiddels te doen op een bal, maar zodra ik mijn buitenbeen naar achter wil leggen, blokkeerd het en is het vloeiende eruit en kan ik niet meer de diagonaal maken met mijn heup. Wel als ik aanspring lijkt het alsof mijn buitenbeen meer naar achter is, maar dan leg ik hem niet niet achter. Zou het niet kunnen zijn dat het lijkt alsof je been meer naar achter is en dat het extra naar achter leggen zoals je vaak hoort dus niet nodig hoeft te zijn/meer tegenwerkt dan meewerkt?

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:46

Er wordt hier niet vermeld dat je een halve ophouding moet maken.

Voor we galop 'aanspringen 'zeg maar eerst een halve ophouding maken,
stelling vragen ( in jou geval rechts). Rechter stellingsteugel en linker begrenzende ruiterhand.
Buitenbeen achter de singel, binnenbeen wakend houden.
En ook: Je paard ondersteunen met beide benen.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:47

Ik doe mijn buitenbeen naar achter, dat is vooral makkelijk als je later wissels wil gaan springen, raakt het paard niet zo in de war.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 10:50

hihi ik ben nog lang niet bij de wissels hoor

Toscaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:04

Zoals chaos zegt op beide benen. je hoeft niet je hele been naar achter te leggen alleen je kuit iets verder naar achter brengen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:08

buitenkuit iets naar achter, halve ophouding maken, klein beetje stelling naar binnen vragen, binnenbeen licht aanduwen en dan is het de bedoeling dat 'ie aangaloppeerd :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:43

buitenbeen hand breete naar achter en binnen been aan drukken, licht contact op de buitenteugel, binnen hand is vrij

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:03

Mijn instuctrice vroeger had voor van alles vaste zinnetjes. Dan riep ze door de bak: 'hoe kom je in galop?' En dan zeiden wij in koor: 'buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel en ertegenaan. Buitenhand van de hals, binnenhand ertegenaan, ruimte geven en GAAN!'

Dat liet ze ons nog even draven... anders wisten de paarden natuurlijk hoelaat het was. Nog even een figuurtje en dan mochten.

Of ik er echt goed en bewust van heb leren rijden... nee. Maar daar was ik op die leeftijd (8-12jr) ook niet mee bezig. Ik wist niet beter!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:52

lailapri schreef:
ik wil nog wat aanvullen.
Buitenachterbeen is stuwende been in galop, binnenachterbeen dragende. Zou het dan niet handig zijn als je op je binnenbeen aanspringt bij een paard dat graag stuwt in galop, en op je buitenbeen als je paard te weinig stuwt.

Daarbij lijkt het mij een hele logische hulp, ik zit het inmiddels te doen op een bal, maar zodra ik mijn buitenbeen naar achter wil leggen, blokkeerd het en is het vloeiende eruit en kan ik niet meer de diagonaal maken met mijn heup. Wel als ik aanspring lijkt het alsof mijn buitenbeen meer naar achter is, maar dan leg ik hem niet niet achter. Zou het niet kunnen zijn dat het lijkt alsof je been meer naar achter is en dat het extra naar achter leggen zoals je vaak hoort dus niet nodig hoeft te zijn/meer tegenwerkt dan meewerkt?

Ja, maar dat doe je toch ook? Mijn paarden springen echt niet aan op puur mijn buitenbeen, maar door heel lichte druk door te voeren op mijn binnenbeen en tegelijkertijd mijn buitenbeen iets te verleggen springen ze allemaal correct aan. Zonder binnenbeen springen ze bijv. contra aan. Overigens zeg ik nooit binnenbeen op de singel, dan ga je een rare beenligging kweken. Gewoon je been laten afhangen, daar waar hij altijd ligt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:53

En ik zie veel mensen die klooien met de galop. "paard doet het niet". Nee, jij geeft als ruiter geen ruimte aan de voorkant om het paard te kunnen laten aanspringen. :P

iceicebaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:54

kimmie88 schreef:
Idd, zoals Chaos zegt.
Binnenbeen op de singel en buitnbeen iets naar achter leggen.

zo hier ook.maar eentje die doet het als je klikt al

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:58

Bij mij: paard recht, tempo onder controle, beide teugels halve ophouding, binnenkuit aanleggen tot galop aangenomen word, eventueel buitenbeen iets naar achter tot galop aangenomen word (niet drukken en niet overdreven been naar achter ivm kans op scheef aanspringen)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:10

Moll schreef:
buitenbeen hand breete naar achter en binnen been aan drukken, licht contact op de buitenteugel, binnen hand is vrij

Wil dit even vervolmaken, gewicht kan men op twee manieren verleggen.
De Nederlandse manier (Frans) Gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje de buitenhand een halveophouding, de binnenhand geeft na in de tweedefase van de galop (het binnenachterbeen komt naar voren en het buitenvoorbeen (diogonaal))
Op dat moment de binnenhand nageven (ontspannen) het binnenachterbeen dus vrijgeven. Het paard komt op dit moment even recht is heel lichtgesteld.
Door het gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje te zetten ontlast ik als ruiter het binnenachterbeen, daardoor vergemakkelijkt dat de 2e fase van de galop, daarna direkt weer het binnenzitbeenknobbeltje belasten.
De beenhulpen: zoals Moll beschreven, en altijd eraan denken dat men het paard eerst leert door gelijkmatige druk van beide benen aan te galoperen.
Wanneer men vanuit stap aangaloppeerd is het makkelijker om de 2e fase te voelen.
Men moet oppassen hijn bovenlichaam niet te verdraaien, dat meer gewicht op het zitbeenknobbeltje is gewoon meer gewicht in de beugel te nemen.

De Duitse methode is hetzelfde alleen men blijft op de binnenkant met zijn/haar gewicht maar brengt de binnenheup iets naar voren op het moment van aangalopperen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:21

Professor schreef:
Moll schreef:

De Nederlandse manier (Frans) Gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje de buitenhand een halveophouding, de binnenhand geeft na in de tweedefase van de galop (het binnenachterbeen komt naar voren en het buitenvoorbeen (diogonaal))
Op dat moment de binnenhand nageven (ontspannen) het binnenachterbeen dus vrijgeven. Het paard komt op dit moment even recht is heel lichtgesteld.
Door het gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje te zetten ontlast ik als ruiter het binnenachterbeen, daardoor vergemakkelijkt dat de 2e fase van de galop, daarna direkt weer het binnenzitbeenknobbeltje belasten.
De beenhulpen: zoals Moll beschreven, en altijd eraan denken dat men het paard eerst leert door gelijkmatige druk van beide benen aan te galoperen.
Wanneer men vanuit stap aangaloppeerd is het makkelijker om de 2e fase te voelen.
Men moet oppassen hijn bovenlichaam niet te verdraaien, dat meer gewicht op het zitbeenknobbeltje is gewoon meer gewicht in de beugel te nemen.

De Duitse methode is hetzelfde alleen men blijft op de binnenkant met zijn/haar gewicht maar brengt de binnenheup iets naar voren op het moment van aangalopperen.

dank u voor het uitgebreide stuk, zal menig achter hun oor doen krabbelen

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:53

Professor schreef:
Moll schreef:

:? ik kom hier echt niet doorheen moet ik eerlijk zeggen....

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:13

Goed topic, ik weet kwa hulpen hoe ik aan moet galloperen maar zover heb ik me er nog nooit in verdiept!

Proffessor bedankt voor de uitleg, ik ga er morgen eens extra op letten +:)+

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:24

Ik kom eens met een ander antwoord: Juist NIET je buitenbeen naar achteren leggen... De eerste keer dat ik het te horen kreeg dacht ik ook: eeuh.. huh? Aangezien wij dit op de manege ook altijd te horen kregen. Maar nu met onze eigen paarden is het door onze instructrice dus verboden om je buitenbeen naar achteren te leggen bij het aangaloperen. Reden: een hoop komen bij ons in de problemen zodra ze in de fase komen om het paard bijvoorbeeld traver aan te leren, want wat doe je voor een traver? Juist je legt je buitenbeen naar achteren. Wij mogen ons buitenbeen alleen naar achteren leggen als wij de kont naar binnen willen plaatsen. Zo blijft het paard duidelijker als je eenmaal een traver wil aanleren.
Onze methode: je gewicht verplaatsen op je binnenzitbeen knobbel, halve ophouding binnenteugel, en je paard als het waren optillen aan je binnenbeen...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:42

Tootz schreef:
Ik kom eens met een ander antwoord: Juist NIET je buitenbeen naar achteren leggen... De eerste keer dat ik het te horen kreeg dacht ik ook: eeuh.. huh? Aangezien wij dit op de manege ook altijd te horen kregen. Maar nu met onze eigen paarden is het door onze instructrice dus verboden om je buitenbeen naar achteren te leggen bij het aangaloperen. Reden: een hoop komen bij ons in de problemen zodra ze in de fase komen om het paard bijvoorbeeld traver aan te leren, want wat doe je voor een traver? Juist je legt je buitenbeen naar achteren. Wij mogen ons buitenbeen alleen naar achteren leggen als wij de kont naar binnen willen plaatsen. Zo blijft het paard duidelijker als je eenmaal een traver wil aanleren.
Onze methode: je gewicht verplaatsen op je binnenzitbeen knobbel, halve ophouding binnenteugel, en je paard als het waren optillen aan je binnenbeen...

Hoe doet u het dan later met de changementen dus de series????