Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Apple schreef:Vrij recentelijk nog gehoord dat je een paard eigenlijk een kwartier lang moet laten galopperen, gewoon ontspannen voorwaarts galopperen. Dan krijgt het hele systeem van het paard genoeg ruimte en lucht om goed doorbloed te worden.
Na dat kwartier galopperen (als het paard wat begint te proesten) dan is alles voldoende opgewarmd om eens aan de training te gaan denken.
Sterker nog, dezelfde persoon vond dat paarden eigenlijk na 1 uur rijden pas voldoende opgewarmd waren om moeilijkere oefeningen te doen (in jouw geval: paard staat ook veel buiten, dus wellicht minder). In dat uur rijden zit dus ook die 15 minuten galopperen.
Met andere woorden: met een een gezond paard galoppeer je niet snel teveel.
Apple schreef:Sterker nog, dezelfde persoon vond dat paarden eigenlijk na 1 uur rijden pas voldoende opgewarmd waren om moeilijkere oefeningen te doen (in jouw geval: paard staat ook veel buiten, dus wellicht minder). In dat uur rijden zit dus ook die 15 minuten galopperen.
Apple schreef:Vrij recentelijk nog gehoord dat je een paard eigenlijk een kwartier lang moet laten galopperen, gewoon ontspannen voorwaarts galopperen. Dan krijgt het hele systeem van het paard genoeg ruimte en lucht om goed doorbloed te worden.
Na dat kwartier galopperen (als het paard wat begint te proesten) dan is alles voldoende opgewarmd om eens aan de training te gaan denken.
Sterker nog, dezelfde persoon vond dat paarden eigenlijk na 1 uur rijden pas voldoende opgewarmd waren om moeilijkere oefeningen te doen (in jouw geval: paard staat ook veel buiten, dus wellicht minder). In dat uur rijden zit dus ook die 15 minuten galopperen.
Met andere woorden: met een een gezond paard galoppeer je niet snel teveel.
.
) en pas daarna oefeningen worden gereden?
) 15 minuten los te stappen en juist gericht oefeningen te doen om de spieren warm te maken voor ik ga draven/galopperen. Met oefeningen bedoelt zij dingen als schouderbinnenwaarts en alle aanverwanten daarvan waarvan ik de naam als westernruiter nooit kan onthouden
. Maar simpel gezegd doe je dus schouder- en heupoefeningen op de rechte lijn en op de cirkel en daarna ook wat pasjes zijwaarts al dan niet met buiging. Ik merk idd dat mijn merrie dan meteen lekkerder draaft dan wanneer ik korter instap zonder buigen ed.
. Ik concentreer me op hoe correct de oefening wordt uitgevoerd die ik vraag, stop als het goed is en ga wat anders doen. Eventueel kom ik dan later weer terug bij de galop. Wat ik iig nooit doe is domweg kilometers maken in de galop. Het moet wel ergens over gaan zeg maar. In het bos kies ik een pad waarvan ik weet dat het er geschikt voor is en galoppeer dat af. Als ik merk dat ze het te zwaar krijgt, stop ik en galoppeer ik later weer een stukje. Wat hierboven wordt gezegd dus eigenlijk: het is een gevoelskwestie van werken met wat je paard aangeeft.