Hoe zie jij de "paardensport"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Hoe zie jij de "paardensport"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 20:48

Hallo Iedereen!

Ik ben redelijk vaak op bokt te vinden en ik heb het eigenlijk altijd naar mijn zin!
Maar ik zie nogal dat er veel meningen verschillen hier op bokt. (gelukkig maar ook anders zou het ook niet goed wezen natuurlijk :Y) )
Er is de laatste jaren natuurlijk veel verandert in de paardensport, en er zijn veel nieuwe methodes ontwikkeld en waarop het bij de meeste dingen vooruit gaat!

Maar om nu tot mijn vraag te komen
Ik vroeg me af hoe jullie de paardensport zien?
Wat is er positief/negatief tussen nu en vroeger verandert en wat kan er anders in jouw ogen?

Ik hoop op een leuke discussie!

Veel Plezier,
DDW1190 ;)

DDW1190

Re: Hoe zie jij de "paardensport"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:17

Ik begin wel:

-Het niveau is dermate verandert dat "vroeger" minder werd verwacht in de proeven dan nu, een paard moet het liefst al nageeflijk zijn en ook nog het liefst recht op de loodlijn zijn met zijn halshouding.

-het is meer een eenmanssport geworden, vroeger ging je nog "gezellig" met de club naar een bepaalde wedstrijd, nu is het meer ieder voor zich.

-Paarden zijn veel bloederiger dan vroeger, wat soms leid tot onkunde van sommige ruiters, omdat het niveau nog niet zo hoog is als het paard zelf.

-meer prestatie gerichter.

-Ruiters gaan sneller over naar een andere klasse, gelukkig bestaat daarom ook de leeftijdsregel!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:24

DDW1190 schreef:
Ik begin wel:

-Het niveau is dermate verandert dat "vroeger" minder werd verwacht in de proeven dan nu, een paard moet het liefst al nageeflijk zijn en ook nog het liefst recht op de loodlijn zijn met zijn halshouding.

Heb je het item niet gelezen van het proevenboekje uit 1949. Daar werd toch behoorlijk wat gevraagd van paard en ruiter in de lage proeven.

-het is meer een eenmanssport geworden, vroeger ging je nog "gezellig" met de club naar een bepaalde wedstrijd, nu is het meer ieder voor zich.

Klopt helemaal. Het is nu meer ieder voor zich. En vroeger wilde iedereen elkaar altijd wel helpen. Dat is bij de meeste mensen nu niet zo.

-Paarden zijn veel bloederiger dan vroeger, wat soms leid tot onkunde van sommige ruiters, omdat het niveau nog niet zo hoog is als het paard zelf.

Inderdaad. Er zou weer meer richting een paard wat voor iedereen te rijden is, gefokt moeten worden.

-meer prestatie gerichter.

Bij een aantal wel. En dat gebeurt bij sommige ook niet altijd even netjes. Ik persoonlijk ga op wedstrijd om te zien hoe ver ik in mijn training ben. En waar ik evt. nog aan moet sleutelen om beter te gaan.

-Ruiters gaan sneller over naar een andere klasse, gelukkig bestaat daarom ook de leeftijdsregel!

Helemaal gelijk. Er wordt vaak al in een klasse gestart waar de combinatie eigenlijk nog niet aan toe is. En dan ook nog gaan zeuren en schelden op de jury of omstanders.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:28

ben met het meeste wat je opnoemt helemaal eens :j

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 21:28

klopt helemaal, dat ruiters daarom gaan schelden heb ik niet in die zin ervaren, maar ik vind het jammer dat het doel van de paardensport steeds meer verdwijnt!

ik rijd zelf ook wedstrijden (niet ieder weekend), maar ik vind het ook leuk om andere dingen te doen dan alleen maar bezig te zijn met prestaties e.d!

Maar ik denk dat je jezelf misschien heel anders kan zien dan dat iemand van buitenaf jouw ziet!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:36

wat ik bijvoorbeeld erg jammer is vind ik hoe ruiters met elkaar om kunnen gaan met een wedstrijd.
Ik weet niet hoe het vroeger was, maar nu merk ik dat er veel (lees: heel veel) jaloezie, en negativietijd te vinden
is op een wedstrijd.

Bijvoorbeeld een ruiter dat zijn paard finaal uitscheld en er van langs geeft door stres en het niet zo gaat zoals ze
had gewilt. Of de ruiters onderling. Ik spreek enkel met iemand op een wedstrijd die ik niet ken, simpel weg omdat
er vaak niet echt een gezellige sweer is, dat vind ik jammer. want ook met onbekende ruiters kan het juist zo
gezellig zijn :D!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:43

Vroeger was het veel gezelliger. Heb nog wel meegemaakt bij de ponyclub dat we met een hele groep op wedstrijd gingen. En iedereen hielp elkaar. Als je nu vaak één vraagt om je even te helpen dan kunnen ze ineens niet. Terwijl je ziet dat ze zitten te niksen. Wat is er dan moeilijk aan om even iemand te helpen met zijn of haar paard. Bijvoorbeeld ik kom soms op wedstrijd en heb dan geen voorlezer. Dan moet ik meestal al 10 mensen vragen voordat ik een voorlezer heb. Nu kom ik gelukkig vaak bekenden tegen die ik van tevoren al heb gevraagd. En dan help ik hen vaak ook weer.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:44

wat ik vooral vind / ervaar is dat de lat van de ruiter zo hoog ligt dat het paard er min of meer onder lijd.
zodra een paard het hoogste niveau niet aan kan OP DAT MOMENT word het sneller bestempeld met : ''Zal het nooit halen'' en ook word er veel naar hulpmiddelen / hulp teugels etc gegrepen ipv het zelf doen.
Zag helaas al keer op wedstrijd gewoon voor me een ruiter tierend en om de sporen + zweep flink te gebruiken is ook al niet vreemd op wedstrijd..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:52

Gebruik van hulpteugels ben ik het in zekere mate met je eens, Elin_. Maar soms is het echt nodig. Heb vorig jaar halverwege het seizoen een thiedemanteugel voor mijn ene merrie aangeschaft. Ze zette op een gegeven moment thuis en op wedstrijd gewoon haar kop erop. En luisterde totaal niet naar mijn hulpen. Heb het eerst zonder geprobeert, samen met mijn instructeurs. Maar dat lukte niet. Toen in samenspraak met hen een thiedeman aangeschaft. Wou dat ik dat eerder had gedaan. Toen ging het een stuk beter. Jammer genoeg moest ik met haar stoppen door medische redenen, die helemaal niks te doen hebben met hulpteugels.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:00

Ik zie de paarden sport zo :

positief :

- de paarden en de liefde, vriendschap en vertrouwen die je er meestal van terug krijgt.
- de vele optie's

(nog meer dingen hoor :D)

negatief

- Wedstrijden, ik stoor me dood aan die wedstrijdruiters die alleen hun paard voor de wedstrijd hebben als hij/zij niet meer goed presteert gaat hij weg, betekent een lintje/beker meer dan vriendschap, vertrouwen en liefde ?

- Het stallen van een paard omdat de meesten in de paarden wereld alleen aan hun eigen luxe of denken dat het paard een stal luxe vinden.

- Mensen die steeds vaker een paard met een spoortje rijden ( " voor de verfijning " :n net zoals met bit kunnen de meeste mensen het niet hanteren ook al vindt ik ook dat met een spoortje rijden rond geen nut heeft ). Mensen die met sporen moeten rijden vindt ik dat ze niet kunnen rijden, dat is mijn mening.

- Mensen die alleen aan rijden denken, paard heeft ik zeg maar een lichte beperking waardoor hij niet meer bereden kan worden en hopa paardje wordt ingeslapen. Denken mensen nooit aan dingen zoals grondwerk ? Nee, ze gaan naar appasionata en dan is het van "kon ik dat maar" nou doe het dan waar een wil is is een weg !!!! Ik had een wil en ik ben de weg ingeslagen en ik wil er nooit meer uit.

- Het groot ego van vele ruiters " (bijvoorbeeld een paardje die vaak bokt ...) ooh ik ga die wel effe temmen " :n {x) of zoals de meeste manege ruiters die na 1 bokje al vertellen over een rodeo }>

- mensen die met bit rijden die mensen die bitloos rijden uitschelden ( ze kunnen zogezegd niet rijden pfft) en dan is denken dat maar weinigen eigelijk zouden mogen rijden met een bit omdat ze het niet kunnen hanteren ( trekken, niet goed met beweging meegaan, enz. ( Ik heb met deze jammer genoeg ervaring, alleen kan er wel om lachen, heb eigelijk medelijden met haar zo onwetend :z )

-hulpteugels ( ben absoluut tegen)

- het in de krul trekken van een paard

- het doorfokken van een ras tot het een iel ding is die ze sportpaard noemen ( bijvoorbeeld de ouderwetste haflinger< breed, leuk donker kleutje. en de moderne < licht kleurtje, iel, .. )

- rolkurs (jij loopt toch ook niet met je kin op je borst ? Volgens mij is dit echt niet aangenaam voor een paard)

Ik zal het hier bij laten zeker(?), anders ben ik morgen nog bezig
-
Laatst bijgewerkt door Lori op 15-01-11 22:11, in het totaal 3 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 22:04

ik ben ook niet zo heel voor met hulpteugels ens hoor, ik gebruik het haast nooit..
ik vind het altijd dat je het eerst echt geprobeerd moet hebben en dat je niet na 5 minuten moet zeggen dat het niet gaat! ook leer je hier je problemen door op te lossen en word je gevoel met rijden beter vind ik.. ligt er natuurlijk aan in wat voor geval het is..

het ruiter gevoel mis ik inderdaad bij sommige ruiters, maar ik denk dat dat altijd zo blijft!
want paardrijden is gewoon een prestatiesport en zenuwen kunnen vreemde dingen met je uithalen..
maar dat neemt niet weg dat het blijft gaan om respect voor je paard en dat kan dan ook andersom verwacht worden!

ook word er vaak gereden op een "hoge" halshouding, terwijl het juist goed is om je paard eens wat lager in te stellen, ik zie het paarden het liefst als een "balletje" lopen.. (daarbij hoef je helemaal niet te diep te rijden hoor).

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:07

hetlevenwint schreef:

- mensen die met bit rijden die mensen die bitloos rijden uitschelden ( ze kunnen zogezegd niet rijden pfft) en dan is denken dat maar weinigen eigelijk zouden mogen rijden met een bit omdat ze het niet kunnen hanteren ( trekken, niet goed met beweging meegaan, enz. ( Ik heb met deze jammer genoeg ervaring, alleen kan er wel om lachen, heb eigelijk medelijden met haar zo onwetend :z )

-

Dit vind ik niet kloppen, bitloos kan met net zo veel geweld gereden worden.. Heb het al een aantal keren gezien. (van de weinige die hier in de buurt bitloos rijden)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:08

tja, ik ga niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar ik heel mooie herinneringen aan met zn allen met de verenigingsvrachtwagen op landelijke wedstrijdjes gaan. leuk parade rijden! met zn allen op elkaars uitslagen wachten, met hetzelfde paard en zadel zowel dressuren als springen als achttal rijden etc. lekker veelzijdig.
toen waren ook vast ook wel lastige paarden bij, maar volgens mij zijn de karakters nu wel heel veel meer gecompliceerder geworden.
ook lijkt het er op dat je er met een papierloos (goedkoop) paard niet voor vol wordt aangezien. zeker in de dressuur is alles veel meer individueel geworden.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:13

Ik ben pas in 2006 begonnen dus weet niet hoe het vroeger was. Het klinkt altijd erg gezellig, lijkt me geweldig om met een vrachtwagen vol naar een groot concours te gaan. maar ja.
Wel probeer ik op wedstrijd juist altijd vriendelijk te zijn, altijd elkaar succes wensen voor de proef en vragen hoe het ging, en dan niet alleen bij mensen die ik ken.
Maar er zijn idd altijd wel een paar ruiters minder vriendelijk tegen hun paard (en vaak mede ruiters), verrassend genoeg zijn dat vaak ook niet degene die op nummer 1 staan.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:14

juval schreef:
tja, ik ga niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar ik heel mooie herinneringen aan met zn allen met de verenigingsvrachtwagen op landelijke wedstrijdjes gaan. leuk parade rijden! met zn allen op elkaars uitslagen wachten, met hetzelfde paard en zadel zowel dressuren als springen als achttal rijden etc. lekker veelzijdig.
toen waren ook vast ook wel lastige paarden bij, maar volgens mij zijn de karakters nu wel heel veel meer gecompliceerder geworden.
ook lijkt het er op dat je er met een papierloos (goedkoop) paard niet voor vol wordt aangezien. zeker in de dressuur is alles veel meer individueel geworden.

hmm.. dat valt wel mee toch over goedkope paarden? Ik rijd zelf met 2 'goedkope' paarden maar die doen het niet veel minder
dan de paardjes met dikke papieren hoor :D

over dat bitloze, je kunt met een bitloos hoofdstel net zo goed een paard pijn laten lijden hoor. Ruiters die niet weten dat
ze hun dier zeer doen, kunnen beter uberhaupt niet op een paard stappen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:57

Ik vind dat veel paarden mensen vergeten, hoeveel geluk ze hebben met hun trouwe maatje.
Mensen stappen op hun paard, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, maar niets is vanzelf sprekend!!!!

Er zijn zoveel mensen (vooral kinderen) die dromen van hun eigen paardje, maar die NOOIT zullen krijgen.
Ook zijn er zat gezinnen die een manege les nog niet eens kunnen betalen... :n

Wees blij met wat je hebt...

Ik heb zelf 2 schatten, waar ik elke dag nog heel blij mee ben :j.
Ik start wedstrijden, maar dan wel voor de lol! Want ik heb lol met mijn knol!!!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:18

Ik vind dat de paardensport nu vooral bestaat uit het jezelf verdedigen in hoe je rijdt en hoe je je paard houdt. Er zijn zoooooooooveel dingen waar mensen over kunnen vallen, het is gewoon niet meer normaal te noemen. Het woord "dierenmishandeling" wordt bijna nog meer gebruikt dan de lidwoorden in onze taal.
De bitlozen zijn tegen de bitgebruikers, de bitgebruikers hebben weer wat te melden over de bitlozen, bladibla. Zolang het paard in zijn waarde gelaten wordt, what is the big deal. Tuurlijk zijn er mensen die hun paarden niet rijden of behandelen zoals het moet. Gelukkig wordt het grote gedeelte wel goed behandeld, of ze nou met of zonder bit gereden worden, of ze binnen staan of buiten, of ze hooi krijgen of wortels, of ze wedstrijden rijden of niet etc etc.

Vroegah reed ik ook wedstrijden met de pony, maar ik ging ook regelmatig zonder zadel, met halster lekker bosritten maken, niemand die daar wat op tegen had. Zoals veel mensen hier nu zeggen was het ook hartstikke gezellig altijd, vooral de outdoor concoursen.
En ja, je moet tegenwoordig wel je spullen voor elkaar hebben, want je zult niet snel iemand vinden die je helpt, helaas. Maar ik denk dat dat meer te maken heeft met de mentaliteit van de mensen in het algemeen en niet alleen met de paardensport. Ik kijk om me heen op wedstrijden en als ik zie dat er iemand hulp nodig heeft, bied ik dat aan waar ik dat kan. Persoonlijk kan ik het niet verdragen om zo iemand te laten staan.

Ik merk nu wel ook dat er onderling heel veel haat/nijd/jaloezie is. Maar dat merkte ik vroeger ook al.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:41

FriesWytske schreef:
Gebruik van hulpteugels ben ik het in zekere mate met je eens, Elin_. Maar soms is het echt nodig. Heb vorig jaar halverwege het seizoen een thiedemanteugel voor mijn ene merrie aangeschaft. Ze zette op een gegeven moment thuis en op wedstrijd gewoon haar kop erop. En luisterde totaal niet naar mijn hulpen. Heb het eerst zonder geprobeert, samen met mijn instructeurs. Maar dat lukte niet. Toen in samenspraak met hen een thiedeman aangeschaft. Wou dat ik dat eerder had gedaan. Toen ging het een stuk beter. Jammer genoeg moest ik met haar stoppen door medische redenen, die helemaal niks te doen hebben met hulpteugels.

Daar ben ik het zeker met je eens.
Ik rij zelf in het bos met Martingaal ,want mijn merrie kan een hittepetit zijn en met martingaal heb ik net wat meer controle als ze haar kop in de lucht doet en hulpen negeert.

Maar ik heb het meer over de mensen die soorte van rollkur ''nadoen'' dmv slof strak zetten , mensen met elastiek en dan zeggen : ''goh hij is erg soepel! hoef niets te doen! '' of mensen die paard met leren bijzet (niet eens elastisch) van bit naar zadel vastzetten.
Daar doel ik meer op..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:15

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik nu al 13 jaar actief ben in de paardensport
en dat ik sinds het begin eigenlijk weinig veranderd vind.. Behalve dan, dat
de sport strenger is geworden, neusje nageeflijk, correcte zit ruiter, oefeningen
netjes afronden.. en veel pony's in de B lopen sterren te kijken, terwijl toen ik
begon eigenlijk alle pony's in de B netjes nageeflijk liepen en we altijd torenhoge
punten kregen terwijl een nette proef nu net een winstpunt waard is.

Maar wat betreft onkunde van de ruiters.. vroeger zag ik pony's en paarden
flinke zweepslagen krijgen als ze tegenwerkten.. en eigenlijk nu nog steeds..
Vroeger pakte ook ieder kind dat ik kende direct een slof als hun pony even
niet nageeflijk was. Zelfs de dochter van de eigenaar van een manege die
heel bekend is met nakomelingen van zijn paarden en moeders reed toch ook
wel hoger in de dressuursport, haar zus sprong en kreeg dure lessen.. en dat
kleine meisje heeft 3 ponys verpest binnen 2 jaar. Lekker slof er aan trekken.. pff..
ik was een jaar ouder dan zij en ik kreeg haar pony zonder enige dwang wel nageeflijk.

Ik weet het ook niet.. En wat betreft dat iedereen over kleine dingen valt, dat is
waar.. mijn vorige paard was echt een eikel. Hij liep op eigen terrein wedstrijd, hij
werd altijd in de buitenbak gereden maar als ik daar moest inrijden tussen de wedstrijd
ruiters ging hij er keihard vandoor, bokken, rechtsaf lopen en dan ineens naar links
springen e.d. Op gegeven moment was ik het zo zat dat ik hem 1 flinke klets op zijn
kont gaf. Waarop mensen langs de bakrand stonden te gillen JAA DIERENMISHANDELING,
ZAL IK HET EENS EVEN AANGEVEN BIJ DE JURY? DAN WORDT JE GEDISKWALIFICEERD!
Waarop ik reageerde met: Denk je dat je het beter kunt? Dan stap ik af en mag jij op
deze ezel een rondje normaal proberen te draven door de bak heen. Weetje wat? Je doet
maar! En dan reed ik mompelend in mezelf verder en omdat ik zo boos was ging dat
paard van me prachtig lopen omdat hij wist dat ik boos op hem was.

En dan ook nog winnen na je proeven te hebben gereden :+

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:20

Wat ik jammer vind is dat paardenrassen zo ver worden doorgefokt, dat ze er niet eens meer op lijken. Kijk naar een Haflinger lekker sterk en stevig beest, althans vroeger. Nu zie je allemaal van die slanke grote Haffies dat vind ik echt heel jammer. Maargoed het gaat hier om de paardensport dus zal julllie niet lastig vallen met mijn gezeur over rassen.
ik vind dat de jury's bij wedstrijden erg soepel zijn geworden in de categorie B en L.
Daar laten ze bijna iedereen gewoon winst rijden terwijl de pony totaal niet nagevelijk is en ook helemaal geen goede aanleuning heeft.
Vervolgens kom je in het M en Z en daar is het weer zo streng dat je er bijna niet door komt. Met gevolg dat het in de categorie B en L super druk wordt. Alemaal kleine kindjes die ook starten, maar helemaal niet goed kunnen rijden. Ik vind dat die beter eerst F proefjes kunnen rijden om ervaring op te doen en te leren en daarna pas de echte wedstrijden in gaan. Mar dat is mijn mening, ik weet niet wat jullie daar van vinden. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 13:05

maar dan heb je het over de pony categorie.
ik vind dat het bij de paarden echt niet te vergelijken is dan bij de pony's.

Phaedra01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:10

Ik stoot me aan wedstrijden, vooral de cross en jumping.

Bij endurance wordt je paard hellemaal getest en bij het minste dat je paard mankt en een slechte ( hoger dan 60-65 ) hartslag ben je gediskwalifiseerd.
In de cross en jumping mag je paard mank, kreupel, met hartslag 80 aankomen maar als ge goed hebt gereden win je.
Ik vind dit niet kunnen, er moet naar het paard worden gekeken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 13:16

Daar ben ik het met je eens, er word ook niet zo vaak gekeken naar mankementen,
vroeger kwamen er weleens clubgenootjes thuis met een 1e prijs, terwijl de pony/paard kreupel was.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:24

_Bitje_ schreef:
wat ik bijvoorbeeld erg jammer is vind ik hoe ruiters met elkaar om kunnen gaan met een wedstrijd.
Ik weet niet hoe het vroeger was, maar nu merk ik dat er veel (lees: heel veel) jaloezie, en negativietijd te vinden
is op een wedstrijd.

Bijvoorbeeld een ruiter dat zijn paard finaal uitscheld en er van langs geeft door stres en het niet zo gaat zoals ze
had gewilt. Of de ruiters onderling. Ik spreek enkel met iemand op een wedstrijd die ik niet ken, simpel weg omdat
er vaak niet echt een gezellige sweer is, dat vind ik jammer. want ook met onbekende ruiters kan het juist zo
gezellig zijn
:D!

Helemaal gelijk!!!
Ik ben dan echt zo'n persoon die met iedereen gaat praten tijdens het uitstappen. Maar soms zie je ze dan echt zo kijken: "Heb je het tegen mij >;)". Of wanneer ik iemand feliciteer met zijn/haar punten weten ze vaak ook niet wat ze terug moeten zeggen.

Gelukkig zijn er ook mensen die wel gezellig mee doen en daar is het echt supergezellig mee :D.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:51

R0oszs schreef:
hetlevenwint schreef:

-

Dit vind ik niet kloppen, bitloos kan met net zo veel geweld gereden worden.. Heb het al een aantal keren gezien. (van de weinige die hier in de buurt bitloos rijden)

Ik zeg ook niet dat bitloos rijden beter is maar ik bedoel dat allebij de dingen hun voor en nadelen hebben en dat bitloos niks te maken heeft met niet kunnen rijden. Wat sommige wel denken.( ik kreeg dit naar mijn hoofd gesmeten laatst dak niet zou kunnen rijden omdak bitloos wil rijden/rijd) . Want bitloos rijden heb je ook een stille hand, niet trekken enz. nodig want bij bitloos komt er meer druk op de neus terecht.... 't gaat eigelijk puur dat ik het stoorend vindt dat de gene die met bit rijden af en toe de gene die bitloos rijden uitschelden en omgekeerd. 't is allebij even goed mits de ruiter weet hoe het te gebruiken.(mijn exuses voor onduidelijkheden)