Wanneer paard goed "door de rug"?(max2foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Wanneer paard goed "door de rug"?(max2foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:32

Na aanleiding van een oud topic dat omhoog gehaald is, maar niet meer up to date is met de meeste foto's. Bij deze een nieuw topic.

De link naar het oude topic:Onderwerp: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Het gaat er dus om dat men benieuwd is naar; "Wanneer loopt een paard goed "door de rug"?"
westernpower schreef:
Wanneer ergens het begrip 'aan de teugel lopen' genoemd wordt, hoort daar áltijd bij dat het paard zijn rug goed moet gebruiken; maar hoe ziet dat er dan uit?

De rest laat ik aan jullie over. :)

Even wel kort wat regels om het wel netjes en soepel te laten verlopen:
* Indien je je discussiepunt duidelijk wil maken met foto's of een filmpje is dat toegestaan(maar niet verplicht).
* Max.2 foto's of 1 filmpje
* Het is geen HAW of ITP topic!
* Graag netjes, respectvol en vriendelijk discussieren.
* Mocht het wezen dat het topic uit de hand loopt dan kan men dit duidelijk maken via de TeM.
* Offtopic berichten en oneliners("mooi paard" etc.) worden verwijderd.

Askja

Re: [Centraal]Wanneer paard goed "door de rug"?(max2foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:50

Leuk onderwerp, maar ik denk dat je dit slechts deels kunt laten zien aan de hand van foto's. Dan liever nog een filmpje. Maar ook dan zie je slechts de 'buitenkant'.
Of een paard werkelijk goed over de rug loopt, is naar mijn idee vooral een kwestie van voelen als ruiter. Een paard dat over de rug loopt, draagt je echt, het is het fijne gevoel waar iedere ruiter naar streeft - of zou moeten doen. Het voelt alsof je op een golf zit, soms bijna alsof je zweeft, de rug deint en je kunt gemakkelijk de bewegingen van je paard volgen. Verder voel je een lichte, veerkrachtige verbinding tussen de 'motor' van je paard; de achterhand, en jouw handen. Die verbinding ontstaat doordat de rug (liever gezegd: de hele bovenlijn) van het paard de voorwaartse energie zonder blokkades door laat vloeien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:53

Het was idd een super fijn topic :j Mensen met veel verstand die heel duidelijk uit konden leggen

@ Askja; waar ik vaak tegenaan loop met huidige paard dat het heel fijn voelt, maar er minder uitziet. Hij gaat dan heel soepel bewegen, wat ik nog moet leren uitzitten, dus zet hij zichzelf weer vaster. Op de filmpjes(die ik in overvloed heb := ) zie je mij echt belabberd zitten en komt het beeld niet zo fijn over als dat het voelt. Met pony wist ik hoe het hoorde te voelen, maar dit paard heeft alles zo dicht bij elkaar liggen dat het moeilijk wordt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:58

Sja, das ook weer een punt natuurlijk: als ruiter moet je de bewegingen wel uit kunnen zitten! Is bij een paard met veel beweging en ruggebruik echt niet altijd even gemakkelijk. Ik zeg: pilates :D (geldt ook voor mezelf, hoor!)
Maar hoe dan ook, zo'n deinende rug zit altijd lekkerder dan een plank ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:59

Zal ik eens een filmpje neergooien?

*gaat zoeken, edit zo wel met filmpje erbij*

EDIT:
Erg donkere filmpjes

Je ziet duidelijk dat ik hobbel en wil hem teveel bij me houden van voor. Denk dat als ik voor meer ruimte geen en hem meer aanvul met been, hij niet eens zo zeer harder zal gaan, maar wel fijner zijn rug zal gebruiken en betere gangen krijgt???
Laatst bijgewerkt door Revanches op 12-01-11 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max.1 filmpje of 2 foto's. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:17

Te beoordelen van filmpje 1 lijkt hij een wat tragere achterhand dan voorhand te hebben.
In mijn ogen betekent dat dat hij nog niet genoeg gaat "zitten".. niet genoeg door treed dus..
hij blijft wat vlak van achteren. Hij gebruikt zijn benen wel, maar hij maakt zijn passen niet
"groter" waardoor je moeilijk met hem mee kan zitten.. en daardoor lijkt het toch stiekem
wel een beetje alsof hij daarom wil hol wordt. Hij wordt soms door je zit en je handhouding
ook wat lastiger in de oprichting want ik zie je stiekem hem afentoe ook even snel doorhalen
zodat hij weer loslaat van voor.. in principe als hij van achteruit voldoende naar voren wordt
gereden blijft hij zelf constant...... maar ik begrijp dat het lekker voelt.. met kortere paarden
is het ook lastig te voelen!

De filmpjes zijn inderdaad wel erg donker...

(ik wil overigens daar niet mee zeggen dat ik het beter kan hoor, ik ken het gevoel van
lukken en mislukken maar al te goed, al ga ik ook de goede kant uit toen er een lampje ging
branden. Moet nu met een paard weer heeeelemaal overnieuw beginnen.. dus wellicht goed
dat ik het nu wel op de juiste manier aan kan leren.. en daarnaast weet ik dat met doorzitten
een paard over de rug krijgen erg moeilijk is omdat wij ons nog meer in gaan zitten spannen dan
het paard)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-01-11 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:20

Sorry, dit is het meest recente beeldmateriaal :o

Normaal is zijn achterhand stuk sneller, dus denk dat ik die zelf erg tegenhoudt met hand en zit?(aan de longe heeft hij bijvoorbeeld erg goede achterhand, dus ben bang dat dat helemaal mijn eigen fout is) Het zitten vindt hij/wij idd erg moeilijk, vaak had ik hem wel snel van achter, maar echt zakken en zijn bekken kantelen kost enorm veel moeite.

Ik kan eventueel bij intresse wel oude filmpjes in een buitenbak zoeken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:39

Zou goed kunnen dat jij hem "belemmerd". Ik ga vandeweek stukje voor HAW opnemen met mijn
nieuwe paardje maar dat zal donderdag of vrijdag worden.. en dat is dan pas de 5e keer dat ik
uberhaupt op het paard zit.. die is gewend in een diepe krul met de rug hol te lopen dus iedere
twee passen dat ze bol loopt hoor je mij al goed zooo braaaaaaf :P en als ze er tegen in komt
met haar neus hoor je eh eh eh en als ze ontspant hoor je weer braaaaaf.. ook wel beetje irritant
om naar te kijken misschien maar het is zo een hulpgevoelig paardje.. als ik iets teveel kuitdruk
geef snapt ze er helemaal geen snars meer van. (geef alleen kuitdruk om haar nageeflijk en van
achteruit te rijden dus extra bijsporen is nog niet nodig) :P Dus eerst nog even aan elkaar wennen en
daarna pas puntjes op de i (al zijn we met los rijden, van been naar de hand en over de rug rijden
wel hard aan het oefenen.. alleen als ze 1 pas iets langzamer draaft en ik ga net te snel zitten
met lichtrijden ben ik haar al kwijt, dus we moeten echt nog een beetje op elkaar ingespeeld raken)

Met mijn vorige paard kon ik lezen en schrijven.. dusja...

*heb 1 foto gevonden dat hij zelf mooi bol loopt en goed onder treed*
Afbeelding
Nee het is geen tuiger :P Hij was lekker aan het showen, je kunt wel heel
goed zien dat hij zijn bekken kantelt en helemaal los in zijn lijf is.

Edit:

Na het rijden (als het paard nog warm is) doen veel mensen de oefening door het
paard onder de buik omhoog te drukken (bol maken) en leggen daarna hun hand
op de rug om hem weer iets omlaag te drukken (hol maken) Ik heb vernomen dat
dit goed is voor het paard en dat dit max. maar 4 tot 5 x per dag mag en alleen
als de spieren nog warm zijn...

Nog meer mensen die dit doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:12

Ik heb dat nooit zo gedaan. Ik zie het nut niet van een buik omhoog drukken, omdat het paard zélf de buikspieren moet aanspannen. En die worden aangespannen, doordat het paard zelf de achterbenen onder de massa wil brengen en zichzelf gaat dragen. Dat is helemaal niet mogelijk in stilstand. Ik zie daar dus echt het nut niet van in. Wat ik wel heb gedaan zijn rek- en strekoefeningen, met een snoepje paard de kin op de borst laten leggen (en het grappige is dan, als je er niet op zit, en je doet het dus niet met druk, zie je dat hij die buikspieren aantrekt om zo diep in te kunnen buigen, en de rug dus bol wordt) en paard met een snoepje links en rechts in laten buigen. Het voordeel vind ik dat je weinig kunt forceren, omdat je niet met teugels werkt, zal het paard zover inbuigen als hij kan, en als hij niet meer kan, zet hij gewoon een stap opzij om er toch bij te kunnen :')
Zelfde met kin op de borst, een paard die niet lenig genoeg is, zet een stap achteruit. Overigens moet je dat ook toelaten, forceren heeft geen nut, geeft alleen spierschade.

@ MyWishMax: denk dat je dat precies goed hebt. Als je je teugels op maat houdt, en meegaat met die mond (je mee laat gaan, niet te bewust doen) en je probeert hem ook met je training met je been dat achterbeen meer te ondersteunen, zal het er idd fijner uitzien. En jij kunt proberen je bekken iets te kantelen, dat je heupen rechtop staan, zeg maar (ik vind dit lastig uitleggen) en probeer ook alle spanning daar te laten gaan. Het is een wisselwerking, als jij lekker meegaat met die rug, en dat kan echt alleen met een ontspannen bekken, dan wil hij ook meer zijn bekken kantelen. Wat voor jou weer ff moeilijker is, want je zult zelf je nog meer los moeten laten om met die deining mee te gaan. Spanning is eigenlijk altijd beweging tegen houden. En beweging tegenhouden resulteert in een paard dat de rug vasthoudt, en dus het bekken niet kantelt. Bekkenkantelen en een ontspannen (bolle) rug, zijn vreselijk afhankelijk van elkaar, is echt de kip en het ei, als je het een niet hebt, krijg je het ander ook niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:36

Mijn nieuwe paard is TE veel kin op de borst. Als je die longeert met een halstertje en een longeertouw
en je vraagt niets gooit ze vaak haar hoofd een paar keer heen en weer en gooit ze haar neus tegen
haar borst aan. Op het moment dat ze dat doet zie je haar gewoon hol worden. Ze hebben dus niet
genoeg de tijd genomen om haar lekker te leren nabuigen (bol worden). Heb er pas een paar keer op gezeten maar
onder het zadel begint ze al kleine stukjes te komen. (ik heel trots en vrolijk tegen haar doen natuurlijk)

En verrek.. het werkt heel goed bij haar want die kleine stukjes worden al snel een half rondje tot een
rondje. (ze kent nog niet veel en is ook niet altijd even stabiel dus ik neem al genoegen met wat ik krijg
en beloon haar daar uitbundig voor) Ze moet even leren om plezier te krijgen in het werk als ze ontspant
ipv als ze strak en opgekrult loopt omdat dat moet.

Ze is zo werkwillig, maar teveel gedwongen door de vorige eigenaar :( We gaan binnenkort beginnen
met losjes/ laag ingezet longeren met elastiek of touwtje. Zodat ze ook met longeren op een vriendelijke
manier kennismaakt met zoeken naar de aanleuning en het lekker loslaten over haar (nu nog schrale) ruggetje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:58

Zonde he, zo een werkwillig dier, en er toch nog teveel van vragen.......

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:16

Ja, heel zonde.. gelukkig pakt ze het heel snel op en begint ze al vertrouwen in
me te krijgen omdat ik haar vrij laat om "fouten" te maken. Ik trap en sla haar niet,
ik geef alleen een stemhulp en hier reageert ze al direct op. Ik houdt haar niet vast,
Ik zorg alleen dat mijn teugels op maat zijn en ze moet er zelf maar naar gaan zoeken,
en als ze dat doet wordt ze rijkelijk beloond met vrolijke stemgeluidjes en aaitjes.

Als het werkt, dan werkt het :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:20

Vaak werkt dat prima :)

Paarden zijn van nature dieren die heel willig zijn, meewerkend en vriendelijk. Ik vind mijn honden lastiger, zeg maar :=
Een hond wíl soms persé iets niet, gewoon omdat het andere leuker is, maar als een paard vooral met rijden dan, iets niet wil, hebben ze er vaak een heel goede reden voor, er zijn niet veel paarden die echt koppig zijn, dat is niet des paards imo.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:34

Ja 100% rechtrichten wil ze nog niet.. of nouja.. ze begrijpt het nog niet helemaal,
ze wil graag richting bakrand kantelen.. maar goed.. geef haar eens ongelijk.. ze is
nog jong :) Lekker veel binnenhoefslag rijden en aan het been zetten doet wonderen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:02

Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto's vind ik dat ze toch wel correct over de rug en mooi nageeflijk lopen.
Sorry voor springfotos erbij kon ze er niet af halen :+ collage was al gemaakt.

Wel een beetje onduidelijk misschien maar het is wel duidelijk dat ze niet "hol" lopen

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:44

@Svdijk, dit verhaal klinkt zo bekend. Zo kocht ik mijn paard ook, zelfs aan een losse longe en losse teugel liep hij met de kin op de borst.
Ik ben toen een hele zomer naar buiten gegaan met lange teugel zodat hij op zn eigen benen ging lopen en lekker zn neusje eruit zou laten.
Inmiddels heb ik een super paardje, misschien ook wel een oplossing voor die van jou?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:51

Aieshja schreef:
@Svdijk, dit verhaal klinkt zo bekend. Zo kocht ik mijn paard ook, zelfs aan een losse longe en losse teugel liep hij met de kin op de borst.
Ik ben toen een hele zomer naar buiten gegaan met lange teugel zodat hij op zn eigen benen ging lopen en lekker zn neusje eruit zou laten.
Inmiddels heb ik een super paardje, misschien ook wel een oplossing voor die van jou?

Dat heb ik met mijn vorige paard ook gedaan, wat resulteerde in dat hij nooit meer uit
zichelf nageeflijk wou lopen. Werd verschrikkelijk zwaar in mijn hand en trok me naar voren,
want hij vond die lange teugel heel erg fijn en waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Wat betekende dat ik in mijn teugels moest hangen en dat deed hij ook. Geluk bij een ongeluk
was dat het er heel mooi ontspannen uitzag omdat ik niet hengelde en mijn handen op de
juiste plek had.. en omdat ik in hem kon "hangen" werd voor mij het doorzitten makkelijker.
Ik zou het niet weer zo doen..

De laatste dagen gaat het al beter.. eerst krulde ze op en als ik contact maakte met haar
mond door de teugel op maat te nemen ging ze hoofdschudden of hangen. Bij het schudden
gaf ik meer kuitdruk en dan ging ze voorwaarts en iets er uit.. en als ze ging hangen deed ik
uit het niets mijn handen naar voren dus dan "viel" ze even en droeg ze al snel meer haar
eigen hals. Ze komt soms nog wel wat achter de loodlijn maar het lukt me al aardig om haar
van achter naar voren "er uit" te rijden. Lekker over de rug is ze nog niet helemaal. Af en toe
een paar pasjes. Maar ik merk wel al heel duidelijk dat als ik haar met lange teugel uitdraaf
(uitschuif) ze al echt zoekt naar de aanleuning en dus ook richting halsstrekken gaat (ook
al niet zo diep in de krul meer.)

Morgen ga ik haar lekker longeren en losjes bijzetten en dan komt het vast wel goed.
Bedankt voor je tip iig :) (binnenkort komt er ook even een DA om naar haar gebit te kijken,
had gisteren haar mondhoeken beetgepakt en met mijn telefoon naar binnen geschenen en
toen zag ik dat er wat haakjes op de buitenkant van haar kiezen zaten, proppen heeft ze
nog niet maar zou wel een goede verklaring zijn dat ze niet graag contact heeft met de teugel.)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:55

Longeren hielp ook bij ons oa, vooral met een losse elastiek.
Nou succes en hopelijk veel rijplezier !

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:02

Goed topic..

Ik heb een 3,5 jarige die nu 3 maanden onder het zadel is.
Toen ik em kocht was hij gigantisch scheef en slap.. hij kon nieteens galopperen.
Rustig mee aan de gang gegaan ivm spieropbouw, en toen rustig ingereden.

Hij kroop in eerste instantie achter het bit, maar juist door voortwaarts te rijden werd dit beter.
Ook hielp een ongebroken appelbit hierbij.. die durfde hij op te zoeken..

Zo liep hij toen hij 2 maanden onder het zadel was:

Hij liep 'kort' en hield zijn rug enigzins strak..

Hier is hij 3 maanden onder het zadel..

Hij krijgt meer balans en durf al wat losser te laten in die rug..
Aanleuning is nog niet helemaal fijn, soms wil hij er nog wat achter duiken of pullen, maar deze wordt steeds beter.
Uiteraard zijn we er nog lang niet, maar hij is nog jong.. tijd zat.. ;)

Overigens... hij geeft zoveel beweging mee, dat het soms erg moeilijk is om hem fatsoenlijk te volgen :')
Longeren doe ik em niet, daar wordt hij nl niet fijner van.. :n
Laatst bijgewerkt door Casarell op 13-01-11 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:04

Aieshja schreef:
Longeren hielp ook bij ons oa, vooral met een losse elastiek.
Nou succes en hopelijk veel rijplezier !

Ja was ik ook al van plan idd, met losse elastiek, van haar hoofd door het bit
dan dan tussen de voorbenen, om haar eerst over de rug te krijgen en als
ze lekker warmgedraaid is zet ik haar ietsjes hoger in zodat ik haar eventueel
met een extra longeerlijn wat meer van achter naar voren krijg. Kan ze mooi
nu al een beetje leren klimmen en haar rug bol houden.(richting oprichten)
Dat is veel beter te zien en je kunt veel correcter belonen :) :o Plus kan
ze die spieren mooi al een beetje trainen zonder iemand van ruim 60 kg op haar
rug.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:13

femmefatale1 schreef:
Goed topic..

Ik heb een 3,5 jarige die nu 3 maanden onder het zadel is.
Toen ik em kocht was hij gigantisch scheef en slap.. hij kon nieteens galopperen.
Rustig mee aan de gang gegaan ivm spieropbouw, en toen rustig ingereden.

Hij kroop in eerste instantie achter het bit, maar juist door voortwaarts te rijden werd dit beter.
Ook hielp een ongebroken appelbit hierbij.. die durfde hij op te zoeken..

Zo liep hij toen hij 2 maanden onder het zadel was:
http://www.youtube.com/watch?v=1gmgDBz3m9E
Hij liep 'kort' en hield zijn rug enigzins strak..

http://www.youtube.com/watch?v=TGv9R71x15g
Hij krijgt meer balans en durf al wat losser te laten in die rug..
Aanleuning is nog niet helemaal fijn, soms wil hij er nog wat achter duiken of pullen, maar deze wordt steeds beter.
Uiteraard zijn we er nog lang niet, maar hij is nog jong.. tijd zat.. ;)

Longeren doe ik em niet, daar wordt hij nl niet fijner van.. :n

Tweede filmpje ziet hij er al beter uit al vind ik het knap.. want jij zit namelijk best beroerd..
(niet bedoeld om je af te kraken) Je gaat in 2en lichtrijden (als je gaat zitten heb je een
soort "zweefmoment") Probeer met lichtrijden echt recht te gaan zitten want je kantelt jezelf
naar links terwijl je eigenlijk alleen stelling vraagt.. bij een jong paard zou ik echt nog even
binnenhand opzij zetten en buitenhand begrenzen en aan je binnenkuit in de stelling doordrukken.
Probeer met lichtrijden ook je hakken meer uit te drukken en dan je kuit aan te leggen. Nu til
je telkens je hak naar voren terwijl ze het fijnst zijn als ze aan je kuit nageven. Dat je handen
meeveren vind ik niet zo erg... wel moet je als je rechter zit je bekken met "staan" en naar
voren duwen.. je rijd namelijk erg op je vrouwelijke geslachtsdeel.. infeite moet je gaan staan
en je billen "fijnknijpen"(als je je bekken naar voren kantelt) Graag zou ik ook zien dat hij nog
iets meer voorwaarts gaat. Hij loopt nog steeds ietsjes te diep. Maar.. hij loopt wel al losser
in zijn lijf dan op het eerste beeld :)

Edit:

Als hij nog wat voorwaartser is en jij hebt jezelf aangeleert met licht rijden je bekken naar
voren te kantelen ipv naar achteren zoals je nu doet zul je merken dat je hem veel makkelijker
kunt volgen. Daarnaast wil ik even opmerken: Misschien als hij wat ouder is en je houdt hem
zelf een zadeltje met een wat diepere zit en een wat groter biloppervlak nemen. Dan wordt
het ook wat makkelijker. (Mijn vorige paard gooide ook erg op vandaar dat ik er mee kom)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:22

Ik vroeg ook niet om rijtechnisch commentaar.. :n
Ik weet nl dat ik héél erg beroerd zit :+
Het probleem is dat ik letterlijk gelanceerd wordt en daarom mijn hakken op trek om em zo toch niet te hinderen..
Ik zit niet op mijn muts hoor.. ik maak alleen mijn onderrug bol.. ook weer om hem zo min mogelijk te hinderen..
Ben het absoluut met je eens dat ik veel beter moet gaan zitten..

Het gekke is alleen dat ik dat heb sinds ik dit zadel heb.. op andere zadels heb ik het veel minder..
Ik zit momenteel alleen heel erg in dubio... zadel verkopen.. of niet..
Want ookal is het voor hem ideaal.. ik kan er echt niet op zitten :(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:31

Sorry.. zat er ook op te twijfelen of ik nou wel of niet zou PBen. Maar de punten die
ik aangeef zijn wel belangrijk om hem nog meer over zijn rug te krijgen.... :o
Het is een samenloop van omstandigheden he.. als jouw zit beter is gaat hij nog
veel chiquer lopen, dat weet ik zeker.. daarom kon ik het ook niet laten hihihi...
Als jij op de voorhand komt gaat hij ook op de voorhand.. waarbij je hem zonder
dat je hem wilt hinderen en dat probeert niet te doen eigenlijk juist wel doet.

Ik vind jou ook niet op het zadel passen.. ik zou een dieper zadel nemen. En die
vind je ook wel voor je paardje hoor.. het nadeel is alleen dat het dure zadels zijn
en hij is natuurlijk nog in de groei..

Enne... daarom zei ik ook over je handhouding dat die me totaal niet stoort, als
je meeveert terwijl ze nog niet helemaal wedstrijdklaar zijn blijven ze fijn in de
mond en worden ze niet zo verschrikkelijk hangerig en drammerig. Hij is nog piepjong
dus moet nog veel leren! Zoals je zelf al aangaf :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:33

Dat is dus ook het punt waarom ik in dubio zit.. omdat ie nog groeit.
Aan de andere kant is dit zo ook niet bevordelijk voor hem..
Moet er bij vermelden dat het van origine een springzadel is, waar ik nu dus dressuur zweetbladen aan heb zitten.
En voor springen is hij wel geschikt, maar daar zit ik vaak verlicht ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:39

Ik zou zeggen bel rond naar wat zadelmakers of ze niet een 2e hands dressuurzadeltje
met diepe zit voor je hebben liggen en/of ze eventueel kunnen komen passen! Mochten
ze wat voor je hebben ben je minder kwijt dan een nieuw zadel, ze kunnen hem naar je
paardje aanpassen wat betreft opvullen en jij kunt lekker op je zit gaan oefenen, en dan
houdt je dit zadeltje om lekker sprongetjes mee te doen? Mocht hij in de toekomst dan
toch te klein worden of niet lekker meer liggen dan kun je hem altijd nog op laten vullen
of eventueel weer verkopen en dan heb je (als je hem netjes houdt) ook niet zoveel
verlies :)