Slofteugel en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CARAAA__

Slofteugel en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:49

Hallo,
ik had vorige week ergens moeten springen met slofteugel van mijn lesgever, nogwel 1m
mijn paard is 4.5 jaar oud
is dit slecht of goed?
want erna hoorde ik dat het slecht is met slof springen en zeker zo hoog, het werd niet letterlijk gezegd maar het kwam er op neer.

Wat vinden jullie ?

Origineel

Re: Slofteugel en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:52

Dat is juist slecht want dan heeft je paard ook ruimte nodig, je kan echt niet met slof gaan springen.
En wat is er dan de nut ervan?

Desire__

Naar mijn mening is springen met een slof niet fijn voor het paard. Je houd het paard tegen in zijn beweging.
Sommige ruiters houden hun paard al tegen met de teugels, laatstaan als ze daar ook nog een slof om gaan hangen.. Ook vind ik voor een 4,5 jarig paard, 1meter springen ook wel veel hoor.

EngeltjeS

Waarom moest je springen met slof? Heb je dat nagevraagd?

Ik zou niet durven te springen met een slof, veels te bang dat het verkeerd langs de benen komt.

Bellissima_

Jij krijgt heel bokt over ej heen :=

Nee, nooit meer springen met slof.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:53

Dieuwkee schreef:
Dat is juist slecht want dan heeft je paard ook ruimte nodig, je kan echt niet met slof gaan springen.

Zodat hij rustiger naar de sprong toe trekt, this nog al een beestje met veel bloed.
Maar ik had nog nooit met slof gereden, dus ik wist er niet echt vanaf ?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:53

Ik vind dat echt not done... met slof springen.
Vind ook wel dat je een 4,5 jarig paard wel hoog springt..

eekhoornerik

Wat was de argumentatie van jouw instructrice dat je met slof om moest springen dan?

marjolein_el

Ja dat is inderdaad nogál slecht. Waarom zou je inderdaad met slof springen?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:54

Bij sommige kan het juist goed zijn, maar dan wel als het goed gebruikt wordt. Daar zit het probleem, je moet met een zachte hand springen en de slofteugel werkt dit nogal tegen als het verkeerd gebruikt wordt. Je werkt ze dan juist tegen.

Daarbij moet je de slofteugel altijd achter open doen met springen dus gespje los, als ze dan in de slof springen is de kans om over de kop te vliegen minder groot. Daarnaast beugelriem of borstuig om de hals en de lof daardoorheen dan is de kans om erin te springen ook minder groot.

Het kan goed zijn om ze te leren over de rug te springen, maar als je te sterk bent werkt dit averechts en zullen ze juist de rug weg drukken.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:54

Desire__ schreef:
Naar mijn mening is springen met een slof niet fijn voor het paard. Je houd het paard tegen in zijn beweging.
Sommige ruiters houden hun paard al tegen met de teugels, laatstaan als ze daar ook nog een slof om gaan hangen.. Ook vind ik voor een 4,5 jarig paard, 1meter springen ook wel veel hoor.

Ja ik vond dat ook wel, maar was gelukkig maar 1 sprong ;)

dominiquesr

nee, niet met slof gaan springen.

ZusJacobs

Nee idd, springen met slof is niet verstandig. Ik ken wel iemand die het doet (bekend van een eventing stal), hij doet dan de slof door een beugelriem om die om de hals zit zodat er geen benen tussen kunnen komen. Maar gebruik liever een martingaal

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:55

laetitia schreef:
Wat was de argumentatie van jouw instructrice dat je met slof om moest springen dan?

Omdat hij dan rustiger naar de sprong toe trekt, ( heb ik niet veel van gemerkt )

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:55

Om het aanrijden rustiger te krijgen zijn er heel wat andere methoden en technieken, een slof eraan hangen is het "gemakkelijk" maken.

Verder, ik vind het levensgevaarlijk. Heb ooit een vriend van me onder zijn paard terecht zien komen nadat hij overkop geslagen was door te springen met een slof. Hij heeft gruwelijk veel chance gehad dat hij enkel wat ribben gekneust had...

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:56

vera_pino schreef:
Bij sommige kan het juist goed zijn, maar dan wel als het goed gebruikt wordt. Daar zit het probleem, je moet met een zachte hand springen en de slofteugel werkt dit nogal tegen als het verkeerd gebruikt wordt. Je werkt ze dan juist tegen.

Daarbij moet je de slofteugel altijd achter open doen met springen dus gespje los, als ze dan in de slof springen is de kans om over de kop te vliegen minder groot. Daarnaast beugelriem of borstuig om de hals en de lof daardoorheen dan is de kans om erin te springen ook minder groot.

Het kan goed zijn om ze te leren over de rug te springen, maar als je te sterk bent werkt dit averechts en zullen ze juist de rug weg drukken.

Hij springt nochtans goed uit zijn rug.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:56

Bellissima_ schreef:

Waarom ze moest het van haar trainer en nu ze twijfelt vraagt ze om info dat is toch juist heel goed

Overigens zou ik nooit springen met slof het is al een paar keer gezegt hier dan heeft je paard ruimte nodig hij moet zich strekken. Overigens vind ik dat met slof rijden sowieso tegenwoordig veel te vaak gedaan wordt.

succes met je paardje en springen *D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:56

CARAAA__ schreef:
laetitia schreef:

Omdat hij dan rustiger naar de sprong toe trekt, ( heb ik niet veel van gemerkt )

Rustiger naar de sprong trekken met de slof?
Denk eerder dan om je houding, en blijf zelf ook rustig.
Tip: in stap rechte lijn rijden, rustig aandraven, en dan over de sprong. Zorg dat je hem op de rechte lijn aanvoelt, en terug kan rijden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:57

CARAAA__ schreef:
laetitia schreef:

Dan kan je naar mijn mening beter gewoon een volte rijden in plaats van een slof gebruiken.
Hoe voelde je je erzelf bij? Is het verder wel een fijne instructrice?

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:57

RM94 schreef:
Bellissima_ schreef:

Waarom ze moest het van haar trainer en nu ze twijfelt vraagt ze om info dat is toch juist heel goed

Overigens zou ik nooit springen met slof het is al een paar keer gezegt hier dan heeft je paard ruimte nodig hij moet zich strekken. Overigens vind ik dat met slof rijden sowieso tegenwoordig veel te vaak gedaan wordt.

succes met je paardje en springen *D

Bedankt, nou weet ik heel zeker dat ik dit niet meer ga doen !!

Miekemuis_

Andere lesgever zoeken! Een slof zorgt ervoor dat je paard bij elke sprong op 1 of andere manier gehinderd zal worden (ofwel in de mond, ofwel in de rug).
Je paard heeft de ruimte nodig om te springen en met een slof kan je die niet geven. Ik ken paarden die door een slof volledig gestopt zijn met springen, elke sprong is een slechte ervaring en op de lange duur krijg je ze niet meer over een kruisje op het 2de gaatje.
Laat dat ding dus af om te springen en zoek maar een andere lesgever!
(ik ben trouwens niet tegen een slof, hij kan voor sommige problemen een oplossing bieden, maar om te springen niet)
Succes nog!

EDIT Als ik zo nog eens lees lijkt mijn post wel redelijk aanvallend naar TS, dit is niet zo bedoeld hoor :o Meer naar de lesgever van TS eig
Laatst bijgewerkt door Miekemuis_ op 29-12-10 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Origineel

CARAAA__ schreef:
Dieuwkee schreef:

Zodat hij rustiger naar de sprong toe trekt, this nog al een beestje met veel bloed.
Maar ik had nog nooit met slof gereden, dus ik wist er niet echt vanaf ?

Maar daarvoor moet je geen slof gebruiken.
Dan houd je hem alleen maar beet in verkeerde spanning, en verniel je je paard.
IMO tenminste, goed dressuur rijden met slof kan. Maar springen, daar maak je het niet beter mee.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:58

laetitia schreef:
Dan kan je naar mijn mening beter gewoon een volte rijden in plaats van een slof gebruiken.
Hoe voelde je je erzelf bij? Is het verder wel een fijne instructrice?

Niet echt goed voelde ik me er bij, en de laatste tijd ben ik niet meer heel erg content met hem, ben stilletjes aan uit aan het kijken naar een ander.

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:59

dat heeft ze al gezegd. om hem voor de hindernis er niet zo op een te laten trekken.
maar dan lijkt slof mij ook niet zon hele goede optie. misschien kan je dan beter oefenen met overgangen naar halthouden en dat later ook een paar meter voor de sprong te doen. zodat je hem beter onder controle hebt. of anders gewoon een martingaal, dan heb je er ook meer over te zeggen.

LarissaH

Re: Slofteugel en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:00

Niks mis mee, met slof springen. Als het maar op een goede manier gebeurd!
Ik heb er 5 die ik rijd. En 1 daarvan spring en dressuur ik ook met slof. Ik heb hem net een maand. Hij heeft voor dat ik hem kocht voor de kar gelopen en zet zijn nek stijf met rijden. Dan is er niks meer mee te beginnen. Daarom rijd ik hem met slof en dat gaat super. Als hij niet meer zijn nek stijf zet mag hij zonder slof.
En natuurlijk met springen gespje los!