Sperriempje, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 19:31

Je ziet eigenlijk bijna iedereen rijden met sperriempjes maar zie ook vaak op bokt dat het alleen maar slecht is.
Zelf rijd ik ook met ene sperriempje omdat ze vaak kouwt en zo en dan ligt het bit wat stiller in haar mond.
Maar een sperriempje zou alleen maar zijn om de fout van een ruiter te verdoezelen?
Maar mijn vraag is : Wat vinden jullie van een sperriempje en rijden jullie er zelf ook mee?

eenitraM

Re: Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:33

Waar baseer je dat op?

Ik rijd er mee. Vind er niets slechts aan.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:38

Een sperriem is normaliter bedoelt om de mond van het paard dicht te houden. Als het paard dan zijn mond open zou willen doen om onder de druk van het bit uit te komen, houd de sperriem dit tegen.
Dus of het slecht is, ligt mi aan de hand van de ruiter! :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:39

Sasje_ schreef:
Een sperriem is normaliter bedoelt om de mond van het paard dicht te houden. Als het paard dan zijn mond open zou willen doen om onder de druk van het bit uit te komen, houd de sperriem dit tegen.

Idd. maar wat veel mensen doen is hem dichtsnoeren zodat je niet ziet hoe hard er getrokken word. Dat is niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:42

Als je een sperriempje gewoon normaal vast hebt is er niks aan de hand. Echter zijn er wel veel mensen die hem vast snoeren zodat het paard de mond niet meer kan openen waarmee ze dus de eigen ruiterfout verdoezelen. I

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:13

Een sperriempje is om het paard de mond te snoeren als het aangeeft dat hij pijn heeft:

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:15

Ik vind een sperriempje prima, als je 'm maar niet dicht snoert. Ik vind het wel belangrijk dat het riempje niet keihard is want dat zit natuurlijk niet fijn op de dunne huid van de neus en dat het op de goede hoogte zit, want je ziet heel vaak dat de neusriem te laag is en dat de sperriem alles naar beneden trekt. Dat is natuurlijk niet goed. Zelf vind ik een sperriem ook mooier staan.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:26

Er zijn andere redenen dan pijn om de mond open te doen.

Daar komt bij dat Arabesk ook tegen hoefijzers, stallen, en bitten is en haar mening dus niet echt objectief te noemen is.

Een sperriem is soms nodig en soms niet. Een goede instructeur kan je daarin verder helpen. Hangt helemaal af van je paard en jouw rijden. Zo lang je de mond niet dichtsnoert, kan het geen kwaad.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:11

Hangt van het bit af. Reed eerst met een ander bit, daar kon het op zich wel zonder bij, want die bleef ook zonder wel stil liggen. Alleen heb nu eenmaal een hoofdstel met sperriem. Nu rijdt ik met een dubbel gebroken watertrens en daarbij is die sperriem wel handig, omdat het bit veel beter op zijn plaats blijft.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:17

clarence schreef:
Er zijn andere redenen dan pijn om de mond open te doen.

Een sperriem is soms nodig en soms niet. Een goede instructeur kan je daarin verder helpen. Hangt helemaal af van je paard en jouw rijden. Zo lang je de mond niet dichtsnoert, kan het geen kwaad.

Precies. alleen ben ik wel van mening dat er te snel naar dergelijke hulpmiddelen als een sperriem wordt gegrepen omdat de ruiter/amazone niet weet waar nou precies mee bezig te zijn.
zo vind ik ook dat er niet genoeg word gekeken naar het juiste bit voor het paard.
over het algemeen vinden mensen de dubbelgebroken watertrens het meest vriendelijk wat in mijn ogen juist martelwerktuigen (kunnen) zijn.

hoe meer breekpunten er in een bit zit, hoe meer het bit kan gaan knevelen en dus een onrustigere houding in de mond van het paard krijgen.
door de vele breekpunten in het bit hinder je je paard dus ook meer in de mond en dat kan resulteren in: oke oke baasje ik luister al want die pijn heb ik geen trek in. of: juist!: mond open!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:19

Ik vind een sperriem nergens voor nodig. 9 van de 10 keer zie ik paarden die met een sperriem lopen die echt beláchelijk strak zit, zo strak dat er niet eens een vinger tussen kan. Nouja dan weet je meteen de reden waarom mensen de sperriem om doen bij het paard.. Ik rijd zonder en ben tevreden, dan kan mijn paard in ieder geval eerlijk zijn over wat ik met mijn handen doe.. (uitzonderingen daar gelaten)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:21

Sodeletuut schreef:
Ik vind een sperriem nergens voor nodig. 9 van de 10 keer zie ik paarden die met een sperriem lopen die echt beláchelijk strak zit, zo strak dat er niet eens een vinger tussen kan. Nouja dan weet je meteen de reden waarom mensen de sperriem om doen bij het paard.. Ik rijd zonder en ben tevreden, dan kan mijn paard in ieder geval eerlijk zijn over wat ik met mijn handen doe.. (uitzonderingen daar gelaten)

Kijk, dit bedoelde ik dus. Communicatie!!!! +:)+

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:07

Sodeletuut schreef:

Mee eens!!! +:)+

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:25

clarence schreef:
en haar mening dus niet echt objectief te noemen is.

Wikipedia schreef:
Subjectiviteit houdt in het persoonlijk oordeel of de persoonlijke zienswijze van een individu, betrekking hebbend op of uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak. Het tegenovergestelde is objectiviteit.

Arabesk geeft haar mening weer en een mening is dus altijd subjectief :z

Verder ben ik het wél met Arabesk eens, zie filmpje dus.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:58

Bungarus schreef:

Jij je zin. Haar opvatting betreffende sperriempjes is niet objectief omdat ze zich niet baseert op objectieve informatie, maar op vooringenomen ideeën--namelijk dat sperriempjes, sporen, hoefijzers, enz. slecht zijn voor een paard.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:02

Vind een sperriem ook overbodig...

je moet naar paard zijn signalen kijken of leren lezen.. en niet verdoezelen met een sper riempje..

wat je niet ziet, is er niet...

overigens niets tegen een bit ed.. maar het moet op een normale manier gebruikt worden en helaas gebeurt niet altijd..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:03

Mijn paard werd bij de vorige eigenaar bereden met neusriem en sperriem. Niks slecht aan hoor, naar mijn mening, maar ik begon het idee te krijgen dat ie de sperriem niet zo fijn vond. En ik dacht dat ie ook wel zonder kon lopen. Ik sperriem eraf gehaald, gign allemaal prima. Heb vorige week voor het eerst de hele neusriem eraf gelaten tijdens het rijden. Nou, hij reageerde precies hetzelfde als anders.

Vind een sperriem dus niet slecht, maar vind dat je wel eerst moet kijken of je zonder kan rijden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:41

Sasje_ schreef:

:n

Een sperriem is bedoeld om het bit een stillere ligging in de mond te geven. Als hij correct is bevestigd kan het paard de mond gewoon openen. (als je de kaken op elkaar wilt snoeren kan je daar ook veel effectiever de bovenste neusriem voor gebruiken ;) )

Je moet niet alles geloven wat de anti-bit maffia op internet zet....

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:43

clarence schreef:
Bungarus schreef:

Jij je zin. Haar opvatting betreffende sperriempjes is niet objectief omdat ze zich niet baseert op objectieve informatie, maar op vooringenomen ideeën--namelijk dat sperriempjes, sporen, hoefijzers, enz. slecht zijn voor een paard.

Jij bent dus van mening dat dat niet zo is, ik en arabesk zijn van mening dat dat wel zo is. What's the big deal?
Laatst bijgewerkt door Bungarus op 21-12-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:46

Mijn sperriem zit zo los als wat, dus daar heeft mijn paard geen last van. Zit natuurlijk verschil in hoe de een het vast doet en de ander, maar in principe is een sperriem niet 'slecht'..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:48

Een sperriem is zoals eerder gezegd niet om de mond dicht te snoeren maar om het bit stiller in de mond te laten liggen. Juist met een minder stille hand is het veel prettiger voor een paard om met sperriem te lopen.

Trouwens, paarden doen echt niet alleen hun mond open als ze pijn hebben. Die van mij loopt graag uitgebreid op z´n bit te kouwen met z´n mond open :) en dat met een sperriem.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:50

Ik heb geen sperriem. Zie het nut er niet van in en pony heeft er een hekel aan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:51

Equimotion schreef:
Sasje_ schreef:

:n

Een sperriem is bedoeld om het bit een stillere ligging in de mond te geven. Als hij correct is bevestigd kan het paard de mond gewoon openen. (als je de kaken op elkaar wilt snoeren kan je daar ook veel effectiever de bovenste neusriem voor gebruiken ;) )

Je moet niet alles geloven wat de anti-bit maffia op internet zet....

een neusriem is ervoor het bit stiller te laten liggen, sperriem is wel om mond dicht te snoeren dit omdat men het lelijkt vond als paard mond open doet...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:54

Nou, mijn neusriem zit toch echt niet in de buurt van het bit...

En hoe zit dat dan met een s&t hoofdstel? waarom heeft die dan geen sperriem?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:00

nee dit heeft 2 bitten en de neusriem houd dat stil.. en stang heeft een kinriempje voor de scherpere inwerking.. dus geen sperriem 'nodig'