Goeie ruiter en het paard dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Goeie ruiter en het paard dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:20

Het valt me vaak op dat er wordt gezegd dat iemand een goede ruiter is en goed kan rijden en dat diegene daarom op hoog niveau is gekomen en blablabla
Maar dan denk ik van en het paard dan?
Is die dan niet goed
Het lijkt mij dat je ook een goed paard onder je reet moet hebben wil je op een hoog niveau rijden
Wat jullie?
Ik vind dat zowel paard en ruiter goed moeten zijn en niet oh die ruiter is zo goed en blablabla
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :)
Maar ik vind dat er ook wel eens gezegd mag worden dat het paard ook goed is

asjemenou

Re: Goeie ruiter en het paard dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:24

Een goede ruiter komt er ook met een minder goed paard, een mindere ruiter komt er niet met een goed paard.
Een goede ruiter kan een minder goed paard goed laten lijken.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:28

over welk niveau heb je het dan?
en let er vooral op: een ruiter kan in verhouding veel meer groeien dan een paard,
tuurlijk kun je paarden trucjes leren, maar een paard met minimale gangen wordt
nooit een ruime draver.
ieder paard kan Z lopen (uitzonderingen daargelaten) met een goede ruiter,
maar vanaf dat moment (als je hoger wil/gaat) komt het ook erg op het paard aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:11

Denk dat de paarden in NL over het algemeen beter zijn dan de ruiters ;)

Je moet absoluut een goed paard onder je hebben om verder te komen in de sport, maar elke redelijk gebouwde warmbloed kan Z lopen. Dat geldt helaas niet voor elke redelijk gebouwde ruiter :)

Het punt is, dat als je hoger wilt, het vooral op de ruiter aankomt. De KWPN-fokkerij gooit hoge ogen, veel paarden kunnen echt verder komen als Z. Maar kunnen de ruiters dat ook?

Daarom ben ik het wel met de OP eens: imo mag er wel vaker worden benadrukt dat de paarden zo goed zijn, want heel vaak gaat idd alle aandacht naar de ruiter...... Veel paarden schudden de zijgangen zo even uit hun mouw, alsof het niks is, maar de ruiter kost het vrij wat meer moeite om het te leren.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:12

Ik geloof altijd meer in een goede combinatie

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:15

Naar mijn inziens is het een wisselwerking.
Een slechte ruiter rijdt écht niet zo weg op een goed paard.
Maar als een paard qua bouw e.d. gewoon moeite heeft met bepaalde dingen, zal ook een goede ruiter dat er niet uit kunnen krijgen, lijkt mij.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 10:17

Ik bedoel een hoog niveau
Niet Z2 maar hoger

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:17

Ieder paard kan tot het Z2 komen, we noemen het niet voor niets de basis :+. Natuurlijk moet je wel een beetje kunnen rijden maar echt 'talent' heb je nog niet nodig.
Vanaf de subtop geloof ik in de combinatie, zowel de ruiter als het paard moeten het 'talent' bezitten om het hogere dressuurwerk uit te voeren.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:40

Het lijkt mij dat je als goede ruiter een paard kan goed maken. Terwijl een slechte ruiter, een goed paard kan slecht maken. Een goed paard is altijd opgeleid door een goede ruiter lijkt mij..

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:52

zonder goed paard komt een ruiter niet ver.
zonder een paard presteer je geen Z2.
de ruiter krijgt de beker enz. en word beroemd,
het paard moet het zware werk doen,en krijg niks.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:54

Blablabla
Haha sorry :+
Nee idd. is helemaal waar.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:57

het is een combinatie.
anders zou Edward ook op iedere shetlander in de subtop kunnen rijden XD

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:57

asjemenou schreef:
Een goede ruiter komt er ook met een minder goed paard, een mindere ruiter komt er niet met een goed paard.

Ja...eigenlijk is dit het juiste antwoord,
maar...een minder goede ruiter zal meer leren van een goed paard en dus verder komen, en een goede ruiter zal nooit zo ver komen met een minder goed paard als met een goed paard!

Ja...dat is een nadenker he??

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:37

hmm, ik zeg vaak: je kan een goed paard hebben, maar dat wil niet zeggen dat je dan een goede ruiter bent.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:30

Mee eens. En wat denk je van die kindertjes die steeds een nieuwe pony krijgen omdat de pony niet goed is. En dan hebben ze er uiteindelijk één waarmee ze presteren in de sport: dan is het een goede ruiter!

Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:43

Op een laag niveau is het in mijn ogen inderdaad zo dat een paard/pony beter kan zijn dan de ruiter, en zodanig 'geprogrammeerd' is dat een ruiter niet meer veel hoeft te doen om het paard goed aan het lopen te krijgen. Dan gaat de ruiter in vele gevallen ook nog eens met de eer lopen, dat kennen we allemaal wel..

Maar ik geloof ook dat zo'n ruiter er vanaf een bepaald niveau niet meer mee wegkomt en zelf talent moet hebben eens hij/zij op zo'n niveau komt dat het paard dat niet meer allemaal zelf aankan zonder deftige begeleiding en ondersteuning van de ruiter.

Ik vind dan ook wel dat het talent van een paard aangeeft op welk niveau er een goede ruiter nodig is. Een paard met heel veel dressuurtalent en een goed stel hersenen zal het waarschijnlijk tot het hoger niveau volhouden met een mindere ruiter (zonder dat het opvalt) dan een paard dat geen talent heeft en er al in de basis 'uitvalt' en een goede ruiter nodig heeft, bij manier van spreken.

Ik hoop dat ik nu niet té ingewikkeld mijn mening probeer weer te geven :-)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:43

SunNDLM schreef:
Ieder paard kan tot het Z2 komen, we noemen het niet voor niets de basis :+. Natuurlijk moet je wel een beetje kunnen rijden maar echt 'talent' heb je nog niet nodig.
Vanaf de subtop geloof ik in de combinatie, zowel de ruiter als het paard moeten het 'talent' bezitten om het hogere dressuurwerk uit te voeren.

Ben ik het niet mee eens.
Het word altijd zo makkelijk gezegt... 'Ja alles tot Z2 is basis en heb je niet echt talent voor nodig'.
Als dat zo was geweest reed vrijwel iedereen wel Z. Ik vind het knap als je tot het Z1 gekomen bent hoor, dan mag het 'officieel' wel basis zijn maar Z staat niet voor niets voor Zwaar. ;)

Dat is mijn mening erover. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:08

En mens heeft daar wel talent voor nodig, imo. We hebben het niet voor niks over de L van levenslang.......
Maar een goedgebouwd warmbloed paard heeft daar geen talent voor nodig.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:33

NicoleHorses schreef:
SunNDLM schreef:

Ben ik het niet mee eens.
Het word altijd zo makkelijk gezegt... 'Ja alles tot Z2 is basis en heb je niet echt talent voor nodig'.
Als dat zo was geweest reed vrijwel iedereen wel Z. Ik vind het knap als je tot het Z1 gekomen bent hoor, dan mag het 'officieel' wel basis zijn maar Z staat niet voor niets voor Zwaar. ;)

Dat is mijn mening erover. :)

Ben ik het volledig mee eens!

Yamcha schreef:
Maar een goedgebouwd warmbloed paard heeft daar geen talent voor nodig.

Daar zou ik dan aan toevoegen: "...een goedgebouwd paard dat gezond is en correcte gangen heeft" kan tot het Z2 komen...maar dan heb je in mijn ogen gewoon een goed paard.Misschien geen aparte,maar wel een goeie!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:06

mij is wel eens verteld dat er geen slechte paarden bestaan. Alleen slechte combinaties. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 07:49

@ Feelsoproud: zo bedoelde ik dat ook ja :) maar ik dacht dat mensen dat zelf ook wel konden bedenken :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:02

Dilan1993 schreef:
mij is wel eens verteld dat er geen slechte paarden bestaan. Alleen slechte combinaties. :')

Dat is ook afhankelijk van de context. Een paard dat fysieke beperkingen heeft zal niet heel ver komen in de sport, maar kan een ideaal paard zijn voor een bepaalde ruiter. En er zijn paarden die heel geschikt zijn voor hoger niveau sport die stuk gereden worden door een onkundige ruiter.
Als het gaat om de (dressuur)sport zijn er gewoon paarden die er minder geschikt voor zijn doordat ze niet zo gemakkelijk gebouwd zijn. Daarmee zijn het geen "slechte paarden", maar zijn ze wel "ongeschikt" voor die tak van sport.
Zo zal een Quarter (vlakke gangen) niet heel hoog scoren in de dressuur en zal een Hackney (veel knieactie) niet heel hoog scoren bij de Pleasure of zelfs bij de dressuur. Ze kunnen best in de basis leuk een proefje lopen, maar de hogere niveaus lopen ze in vast.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:05

asjemenou schreef:

Hahah, daar moet je goed bij blijven nadenken, heb het wel 10x overgelezen voordat ik'm snapte. :')
Maar ik vind het een geweldig antwoord! :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:15

SunNDLM schreef:

Dit klinkt haast alsof er t/m het Z2 niks aan gedaan hoeft te worden. Als je een goed paard hebt is
het dus t/m het Z2 'meeliften'. (zo interpreteer ik jouw post)

Ik denk dat hier niet een eenduidig antwoord op is. Als je er een maximaal aantal proeven aan gaat
verbinden is dat een ander verhaal. Nu wordt er op een dusdanige manier gejureerd, dat ieder paard
wat zijn oefeningen braaf uitvoert, Z kan worden. Het hoeft dan niet spectaculair, maar netjes. Dan
duurt het lang en rij je proeven met 6-jes, maar een beetje doorzetten en je komt er wel.
De combinaties met wat meer talent en spectacel, die zijn veel sneller. Die rijden proeven met 7's en
8-en en zijn zo ineens Z. Als de oefeningen net zo braaf worden uitgevoerd als bij het minder spectaculaire
paard hebben zij namelijk het voordeel dat het er 'extra' uitziet en krijgen dus hogere punten toebedeeld.

Er wordt i.m.o. dan ook te weinig gejureerd op de gangen (alleen de laatste paar punten). Alleen met
braaf uitgevoerde oefeningen kun je je winstpunt al binnen hebben. Zowel in het B als in het M... Pas bij
het Z wordt er zwaarder aan getild.

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:35

tsja een goed paard is ook nodig om hoog te kunnen komen maar uit eindelijk kunnen bijna alle paarden hoog komen als je een goede ruiter er op hebt zitten, want deze leert het paard de dingen.. zelfde als als een paard iets fout doet is het bijna altijd de schuld van de ruiter, ook al geven we meestal het paard de schuld